Surfplatta

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Skulle säga att ipad är för stor. Har en etta och en tvåa men de har blivit barnens leksaker.. Köpte en nexus 7 och den har betydligt bättre storlek för att sitta och hålla på med. Gillar man apple så välj en ipad mini i stället.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle säga att ipad är för stor. Har en etta och en tvåa men de har blivit barnens leksaker.. Köpte en nexus 7 och den har betydligt bättre storlek för att sitta och hålla på med. Gillar man apple så välj en ipad mini i stället.

Berätta mer om din Nexus. Funderar starkt på att köpa en, men det känns lite lyxigt eftersom jag redan har en padda. Har läst en massa recensioner om Nexusen, men inte hittat någon som beskriver "upplevelsen".

Hur känns storleken, visst, det är mindre, men upplever du det som att man tar med den oftare eftersom den är mindre?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
2. Inte hanterar vanliga filer som Word, excel etc

Ur min synpunkt är det här ett stort minus eftersom alla annan datorutrustning i hemmet har windows, och då är det en poäng att surfplattan också kan hantera dessa program.
Vad heter Apples motsvarighet till Word och Excel?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ur min synpunkt är det här ett stort minus eftersom alla annan datorutrustning i hemmet har windows, och då är det en poäng att surfplattan också kan hantera dessa program.

Apple har ingen motsvarighet. Det är Excel och Work som gäller även på Mac. För padda finns inget stöd, förutom appar som du kan köpa till. Allt kostar :)

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Det finns några som spelar i samma liga som Apple-sekten, Anti-Apple-Människor. De som hatar i princip alla produkter som har ett äpple på sig. Även dom som syns och hörs mest online i mitt tycke.

Jag har testat android och det var inte min grej. Men den hade både för- och nackdelar.

Jag håller med till 100%. Jag kan bara prata för mig själv och jag har, av nån anledning, såååå svårt att låta "hjärntvättade" människor tjata på om förträffligheten i något som jag inte ser i samma sak.

Det må vara religion, arbetsmetoder eller övertygelser av andra slag. Jag är väl en jävla besserwisser helt enkelt, vilket är lätt att vara när man ofta VET att någon är ute och cyklar... :D

Jag har dock tillräcklig insikt för att hålla käften när jag själv är ute på okänd mark. När jag hör "Windows blåskärmar HELA tiden" och "Apple kan inte få virus" kan jag inte bara hålla käften eftersom det är skrönor. Apple KAN få virus och blåskärmarna dog mer eller mindre ut när XP försvann, years ago.

Sen har jag svårt att acceptera Apples affärsidé. "Betala grisigt dyra pengar för våra grejer som vi pusslat ihop med koreanska komponenter så får du låna dem, men du gör fan inget som vi inte godkänt!" Men det är uttjatat och en helt egen, jävligt lång tråd.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Pages och Numbers. Keynote heter deras motsvarighet till powerpoint.

#88_Daniel

Häng gas!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
Yamaha MT-09 Street Rally-14, Yamaha R1-04 (Bansmiskare)
Jag hade satsat på en Microsoft Surface Tablet. Där man har fördelen av att ha exel, word, PowerPoint mm. I full prestanda.
Kolla på denna recensionen https://www.youtube.com/watch?v=TTOiVvHCIyI&feature=youtube_gdata_player Verkar vara riktigt gedigen. Har själv en Transformer Prime som jag är nöjd med och är lite av en android fanboy. Men hade jag fått välja idag hade jag lätt tagit Surface.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ahaaaaa. Har jag faktiskt aldrig hört talas om. Har iofs inte letat heller. Är dom bra?

Tja, det hänger ju på hur avancerad du är. Jag som bara kör smågrejer i Numbers tycker det är helt ok, medan jag misstänker att en excelguru nog inte blir särdeles imponerad.

Pages fyller mina behov. Snygga typsnitt och mallar är det överlag tycker jag, där känns Apple modernare än MS.

Keynote är den av de tre jag uppfattar som riktigt grym. Väldigt simpelt att göra riktigt snygga presentationer.

Jag har öppnat excelfiler i numbers, och wordfiler i pages utan mankemang, men det är då relativt simpla filer.

På mac finns ju även openoffice.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Förutom fortkörning, bakhjulskörning å annat svineri så e ja även nätpirat. Ett "öppet" OS e A&O för mej, inte bara för piratandet dock... Ogillar "storebrorsfasoner", MS e på väg dit tyvärr... Lär väl hamna i Linux-facket när mitt stulna win7 enterprise gjort sitt... Inte helt otippat android på luren va? :näsblod

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
För att sammanfatta - Android är bättre än iOS?

Det beror på vad DU vill ha, men det är tydligt att du får mer för pengarna om du kör Android. Bättre prestanda, mer funktioner från början, mer anpassningsbart. Vissa hävdar att Android är "svårt". Kanske uppfattas det så av en Appleanvändare, men det har hänt en del med Android de senaste åren, så för en normalt funtad person skall det inte vara några som helst problem.

Jag har blivit mer och mer förbannad på Apple och iOS i takt med att denna tråden blivit längre.

Från att gått i tankarna på "att kanske skaffa" en androidplatta så kommer jag göra slag i saken imorrn.

Det blir en Nexus 7 32GB. Den har blivit rosad världen över. Prisvärd (2200 ca) och med mycket bra prestanda. Enda nackdelen som jag ser är app-utbudet där Apple är bättre. Jag behöver främst plattan för att mellanlagra bilder (Har en Galaxy S3 som kamera), kolla film, musik, surfa lite och som GPS (kommer köpa en "riktig" GPS-app, troligtvis Co-Pilot). Med lite flax kanske jag hittar nåt robust skal så att jag kan klämma fast den på hojjen.

Storleken 7" tilltalar mig. Storleken på min ipad är ok. Den är mer mobil än en laptop, men fortfarande inte mobil på riktigt eftersom man måste ha den i en väska el dyl, svår att hålla osv. En 7" kan man greppa runt med handen, och dessutom får den plats i en ficka.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Numbers och Pages. Men de är bara bleka kopior.

Men du kan läsa dessa filer på iPad utan problem... för att jobba med filerna så finns det ett par olika programpaket som funkar olika bra.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Spelar väl ingen roll om dem är bra om man inte kan dela dem med resten av världen?

Inte dela med resten av världen?
Du kan välja att jobba i precis samma format som Word och Excel.

Dock så om man är lite avancerad i Excel t.ex. så finns det inte många ersättare, men alternativen funkar bra som komplement.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Skriver från samsung galaxy tab, det går rätt bra trots ovana.
Ser många ikoner men inget som tyder på officeliknande program. Har ingen aning om de kommer med plattan, om inte, var kan man ladda ner dom?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Skriver från samsung galaxy tab, det går rätt bra trots ovana.
Ser många ikoner men inget som tyder på officeliknande program. Har ingen aning om de kommer med plattan, om inte, var kan man ladda ner dom?

Nöjd med den annars?
Om jag inte hitter nåt annat den närmsta timman så blir de en sån.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nöjd med den annars?

Jag köpte mig en Nexus 7 idag. Har inte hunnit pillra med den så värst, men den verkar bra.
Är ju van från Android från telefonen sen tidigare, och det är väl inga större nyheter tror jag, förutom att Google Now verkar lite hårdare integrerat kanske. (?). Tankade ner Co-Pilot samt de nordiska kartorna GRATIS (!), för att kunna navigera offline. Ser smutt ut.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Nöjd med den annars?

Ska ge den er tid men hittills är det rätt skoj men jag har inte lärt hur man ändrar i den, tex första sidan är det nån stor ruta från AP Mobile news , helt ointressant. Kan man ta bort den eller byta ut den mot en sida man ofta besöker tex? Eller en bild.

Starstriker,
Vad kostade den?
Svår att hantera? Med tanke på storleken.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Starstriker,
Vad kostade den?
Svår att hantera? Med tanke på storleken.

Den kostade 2200 nånting. 32GB varianten. Det är en budgetplatta, men jag måste säga att man får jäkligt mycket för pengarna. Prestanda helt i linje eller bättre än andra Androidplattor. För det priset kan man köpa en ny varje år.

Visst, det är ingen iPad 3, och den är inte gjord i dyra material, men för det jag skall ha den till kommer den funka utmärkt.

Har redan en fin padda, men vi kommer inte riktigt överens. Jag tror att denna 7-tummare kommer bli mer använd utanför hemmet, medan paddan kommer användas här hemma. Absolut inte svårt att hantera. Snarare tvärtom pga storleken.

Men, såklart, bättre "känsla" i iPaden. Det ska de iaf ha cred för. Vore väl fan annars eftersom den kostade 5k mer.

Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping