Surfplatta

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Just ja. Häromdagen surfade jag in med min padda på sr.se/p3. Hade tänkt tanke ner några pod-sändningar.
Det gick naturligtvis inte, jag var tvungen att streama. Funkar det i Android? Japp.

iOS funkar, men flera gånger i veckan gör det mitt liv svårare eftersom man inte som användare får göra det man vill, även om jag VET att apparaten skulle klara av det. Ruggigt irriterande.

För att fortsätta att bemöta argumenten... du som tydligen vill ha appar för att göra saker istället för att använda websidan (Youtube / Google Maps t.ex.) så har du ju en App från Apple själva som heter just PODCASTER... där hittar du alla podcasts från SR vad jag kan se, då laddar du ned dem och slipper streama.

Case Solved.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Herre jösses.
Det ska alltid till religiösa debatter för onödiga prylar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja, ibland är jag en förbannad grinolle.

Iom att Apple plockade bort Youtube och Google Maps så försämrade de produkten. Den blev ju knappast billigare för att kompensera för detta? Självklart plockade de bort dessa appar för att tjäna mer pengar själva, men på vilket sätt gagnade det dig som användare? Du TYCKER att det är ok (= Apples drömkund som tycker det är ok att bli r********d) , jag TYCKER inte det.

Vi är alltså båda tyckare, eller hur?

Kan du inte hålla med om att din iPad hade varit en trevligare produkt om det var enklare att flytta filer hit och dit, du kunde tanka ned saker direkt från webben, du kunde kolla på filmer utan att tanka ner massa appar (som kostar) osv osv? Självklart ska man väl kunna läsa tidningar men måste man permanenta ikonen för det? Då kan man ju lika gärna permanenta ikoner för varenda tjänst, om användaren nu kanske skulle vilja ha den?

Mitt exempel med att tanka ned podradio rakt ner i plattan? Varför funkar inte det? Det är en ganska grundläggande funktion att kunna tanka ned media i sin pryl? Det skall man väl för tusan inte behöva ÄNNU en pryl (iTunes installerad i PC eller Mac) för att kunna göra? Helpuckat. Jag tror du skulle gilla android, men du har såklart aldrig testat så du vet inte vilken skillnad det är.

För det första.
YOUTUBE FINNS SOM APP!!! Vad är problemet??? Ikonen ser annorlunda ut och den beter sig inte på samma sätt som tidigare men den finns likförbannat där!

Ja, Google Maps finns inte längre som egen app men är påväg. Själv saknar jag det inte då jag aldrig använde det innan...

Att dessa appar togs bort gagnade inte mig på något sätt... men det gjorde inte mitt liv sämre på något sätt heller. Att de renodlar och inte supportar tjänster från tredje part direkt i sitt OS anser jag däremot är ett steg framåt, antingen skall det vara Apples egna tjänster eller så skall det finnas som en App i App Store, det är vad jag anser.

Nope, jag kan inte påstå att jag saknar att flytta mitt media på filnivå överhuvudtaget... sedan jag skaffade Mac så tycker jag det är rätt skönt att slippa hålla på med alla filer fram o tillbaka.
Att ladda ned till paddan, nope, kan inte påstå att jag saknar det heller... för jag kommer aldrig dissa produkten bara för att den inte tillgodoser mitt behov av piratnedladdning. När det kommer till musik så funkar det alldeles utmärkt att ladda ned till paddar direkt från iTunes Store, oftast mycket billigare än det kostar i butik.
Podcasts har jag redan svarat på.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tycker man det är hemskt att betala för sin konsumtion och gärna kallar piratbegränsningar för "inlåsning", så är Apples produkter inte för dig.

Läste en kul artikel idag med tanke på ditt påstående, snåljåp :fakta

Studie: Pirater betalar mest för film och musik
En brittisk studie visar att personer som fildelar olagligt även konsumerar mer film och musik på laglig väg, än de som inte fildelar alls.

I oktober publicerades en undersökning i USA och Tyskland som visar att fildelare i snitt köper 30 procent mer musik jämfört med de som inte fildelar. Nu har Storbritanniens motsvarighet till Post och Telestyrelsen, Ofcom, genomfört en undersökning av landets fildelare.

Undersökningen som bygger på 4 400 fildelare i åldrarna tolv år och upp fann att 16 procent av de tillfrågade har laddat ned minst en fil olagligt. 25 procent i den här gruppen uppgav att de endast laddar ned material olagligt.

Enligt undersökningen kallas två tredjedelar av de som erkänner piratkopiering för ”hybrider” då de även konsumerar material på laglig väg. Hybrider står enligt Ofcoms undersökning för 12 procent av befolkningen i Storbritannien.

Dessa hybrider konsumerar enligt Ofcom upp till tre gånger så mycket på laglig väg som de personer som inte piratkopierar alls.
Resultatet visar att i samtliga kategorier spenderar de så kallade hybridanvändarna mer än de som endast ägnar sig år lagliga inköp, skriver Torrentfreak.

Edit:
Kanske därför jag köper vinylskivor utan att ha vinylspelare :va

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Jag upphör aldrig att förundras över hur beteendemässigt lika ni är, - Apple-anhängare och sektmedlemmar.

Allt ska försvaras intill döden, oavsett rätt eller fel. I MITT personliga tycke håller jag med Starstriker, Apple r********r sina kunder, där Jobs och hans briljanta marknadsföring drog ner våra brallor. Vissa av oss drog snabbt upp byxorna och sprang därifrån, medan andra lät de falla till marken och fick nåt glansigt i ögonen.

Nu är eran över och Apple slåss som galna i domstolarna för att rädda sitt sjunkande skepp som koreanerna torpederat rätt hårt.

De är livrädda för konkurrens och ALLT ska patenteras, inte för att skydda sitt arbete, utan för att skydda sina intäkter. Alla företag är giriga, men Apple tar girighet till helt nya nivåer. Nivåer som ger mig sura uppstötningar.

Låt Apple-anhängarna glädjas över sina vita, dyra och i mitt tycke företagskontrollerade produkter, så kan alla andra glädjas över sina svarta, billiga och något mindre kontrollerade produkter. Det är ingen idé att konstant tjafsa om vad som är bäst. Försök att övertyga en kristen om att Gud inte finns. Lönlöst.

Återigen, det här är MINA personliga åsikter (not approved by Apple) som inte lönar sig att debattera då jag behandlar Apple-sekten som Jehovas, - jag slänger igen dörren eftersom jag inte är intresserad av värderingarna som sekten står för. Det är inte produkterna jag har störst problem med, det är företaget bakom produkten.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja, ibland är jag en förbannad grinolle.

Iom att Apple plockade bort Youtube och Google Maps så försämrade de produkten. Den blev ju knappast billigare för att kompensera för detta? Självklart plockade de bort dessa appar för att tjäna mer pengar själva, men på vilket sätt gagnade det dig som användare? Du TYCKER att det är ok (= Apples drömkund som tycker det är ok att bli r********d) , jag TYCKER inte det.

Vi är alltså båda tyckare, eller hur?

Kan du inte hålla med om att din iPad hade varit en trevligare produkt om det var enklare att flytta filer hit och dit, du kunde tanka ned saker direkt från webben, du kunde kolla på filmer utan att tanka ner massa appar (som kostar) osv osv? Självklart ska man väl kunna läsa tidningar men måste man permanenta ikonen för det? Då kan man ju lika gärna permanenta ikoner för varenda tjänst, om användaren nu kanske skulle vilja ha den?

Mitt exempel med att tanka ned podradio rakt ner i plattan? Varför funkar inte det? Det är en ganska grundläggande funktion att kunna tanka ned media i sin pryl? Det skall man väl för tusan inte behöva ÄNNU en pryl (iTunes installerad i PC eller Mac) för att kunna göra? Helpuckat. Jag tror du skulle gilla android, men du har såklart aldrig testat så du vet inte vilken skillnad det är.

För det första.
YOUTUBE FINNS SOM APP!!! Vad är problemet??? Ikonen ser annorlunda ut och den beter sig inte på samma sätt som tidigare men den finns likförbannat där!

Ja, Google Maps finns inte längre som egen app men är påväg. Själv saknar jag det inte då jag aldrig använde det innan...

Att dessa appar togs bort gagnade inte mig på något sätt... men det gjorde inte mitt liv sämre på något sätt heller. Att de renodlar och inte supportar tjänster från tredje part direkt i sitt OS anser jag däremot är ett steg framåt, antingen skall det vara Apples egna tjänster eller så skall det finnas som en App i App Store, det är vad jag anser.

Nope, jag kan inte påstå att jag saknar att flytta mitt media på filnivå överhuvudtaget... sedan jag skaffade Mac så tycker jag det är rätt skönt att slippa hålla på med alla filer fram o tillbaka.
Att ladda ned till paddan, nope, kan inte påstå att jag saknar det heller... för jag kommer aldrig dissa produkten bara för att den inte tillgodoser mitt behov av piratnedladdning. När det kommer till musik så funkar det alldeles utmärkt att ladda ned till paddar direkt från iTunes Store, oftast mycket billigare än det kostar i butik.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fortsätt du att tappa tvålen. Du verkar ju gilla det :arsele

För det första.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fortsätt du att tappa tvålen. Du verkar ju gilla det :arsele

Ah... där kom även det, argumenten tryter så då är det bara helt enkelt att jag gillar att bli "rövknullad". :död

Jag köper att du inte gillar iPad längre (kommer ihåg när det var annat) men att dissa produkten för att den är "fittig" på funktioner som defakto funkar anser jag är att göra det sämre för den som ställer frågor.

Som sagt, jag håller med om att vissa saker gärna får vara bättre än de är, men det är bara korkat att klaga på saker som inte finns eller funkar trots att de gör det.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag skulle själv aldrig klara av att lira med en Ipad, men är jävligt glad att den är så begränsad i exakt vad man kan göra utöver det vanliga användarbehovet.

Varför?
Jo min kärring hajar inget av sådant och tidigare fick hon en samsung 11" "surfdator" var några år sen men den har bara legat. Seg som fan, gick inte att kolla HD klipp på youtube eller andra ställen, hon fyllde skiten med allt möjligt och hade ingen aning om hur man rensar upp och fixar så grejerna funkar ok. Dök upp rutor med uppdateringar ang. virusprogram och massa annat skit och hon är rädd pågrund av okunskap att trycka ja eller nej till dessa uppdateringar.

Så ibland är det bra med enkla grejer som begränsar användaren att ställa till det för sig själv om den inte har kunskap om det. Men jag hatar min Macbook Pro för just alla begränsningar men älskar den för att den är problemfri. Är vissa program jag ej kan använda men det är löst snart när jag får tag i en Win7 skiva och installerar det genom bootcamp.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ah... där kom även det, argumenten tryter så då är det bara helt enkelt att jag gillar att bli "rövknullad". :död

Jag köper att du inte gillar iPad längre (kommer ihåg när det var annat) men att dissa produkten för att den är "fittig" på funktioner som defakto funkar anser jag är att göra det sämre för den som ställer frågor.

Som sagt, jag håller med om att vissa saker gärna får vara bättre än de är, men det är bara korkat att klaga på saker som inte finns eller funkar trots att de gör det.

Mina argument tryter inte alls, men som typik appelanvändare väljer du att i dina långa förstvarstal till sista hardangen försvara Apples och din iProdukts förträfflighet. Hur skall man kunna argumentera med en person som "vet" att det inte finns något som är bättre än Apple (=r********d)

Typisk snöblinhet som drabbat många av Apples kunder. Dubblade de priserna på hårdvaran och allt i appstore så skulle du förmodligen fortfarande tycka det var helt ok. Eller varför inte en padda helt utan OS, utan man fick köpa till det också för några tusenlappar (för att öht få igång sin apparat, och sen ÄNDÅ ha dålig funktionalitet.
R*********d igen :D

Har du testat Android så att du vet hur det kunde ha fungerat istället?

detfunkarbra:huvet detfunkarbra:huvet detfunkarbra:huvet detfunkarbra:huvet detfunkarbra:huvet
huvudetisanden :huvet huvudetisanden :huvet huvudetisanden :huvet huvudetisanden :huvet

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Så ibland är det bra med enkla grejer som begränsar användaren att ställa till det för sig själv om den inte har kunskap om det. Men jag hatar min Macbook Pro för just alla begränsningar men älskar den för att den är problemfri. Är vissa program jag ej kan använda men det är löst snart när jag får tag i en Win7 skiva och installerar det genom bootcamp.

Jag har en MacBook Pro och tack och lov är den fortfarande "öppen", även om nu Apple så smått börjat (from Mountain Lion) pillra i OSX för att stänga ned även detta för att styra dig att köpa allt via Appstore. De själva hävdar såklart att det är av säkerhetsskäl. Yeah right.

Min burk funkar i prinicip som jag vill, och i sällsynta fall får jag dra igång Parallells om jag behöver göra nåt i windows.

Vad är det som inte funkar för dig?

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag har en MacBook Pro och tack och lov är den fortfarande "öppen", även om nu Apple så smått börjat (from Mountain Lion) pillra i OSX för att stänga ned även detta för att styra dig att köpa allt via Appstore. De själva hävdar såklart att det är av säkerhetsskäl. Yeah right.

Min burk funkar i prinicip som jag vill, och i sällsynta fall får jag dra igång Parallells om jag behöver göra nåt i windows.

Det som inte funkar är lite hobbygrejer, gillar att skapa musik men känner inte att jag är på den plan för att avgöra ifall jag har talang för det än och därför inte värt att lägga 30k för de program som jag behöver. Alla de program finns att "låna" på torrent sidor för windows, men icke för OSX. Så därför vill jag ha Win7 för att fortsätta med skapandet och skulle jag ha nån talang och vill försöka professionellt köper jag självklart programmen.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Mina argument tryter inte alls, men som typik appelanvändare väljer du att i dina långa förstvarstal till sista hardangen försvara Apples och din iProdukts förträfflighet. Hur skall man kunna argumentera med en person som "vet" att det inte finns något som är bättre än Apple (=r********d)

Typisk snöblinhet som drabbat många av Apples kunder. Dubblade de priserna på hårdvaran och allt i appstore så skulle du förmodligen fortfarande tycka det var helt ok. Eller varför inte en padda helt utan OS, utan man fick köpa till det också för några tusenlappar (för att öht få igång sin apparat, och sen ÄNDÅ ha dålig funktionalitet.
R*********d igen :D

Har du testat Android så att du vet hur det kunde ha fungerat istället?

detfunkarbra:huvet detfunkarbra:huvet detfunkarbra:huvet detfunkarbra:huvet detfunkarbra:huvet
huvudetisanden :huvet huvudetisanden :huvet huvudetisanden :huvet huvudetisanden :huvet

Det är ju inte det som det handlar om, du säger i en tipstråd att den är "fittig" och rapar sedan upp funktioner som defakto finns och funkar till mångt och mycket.

Hade man inte kunnat använda Google Maps så hade jag köpt det. Hade man inte kunnat ladda ned podcasts hade jag köpt det. Hade man inte kunnat använda apparaten hade jag köpt det.
Men nej, det handlar i ditt fall om att man inte kan göra det på just det specifika sätt som du vill, då är det den biten du skall hänga upp dig på och inte att man inte kan göra det överhuvudtaget!

Jag köper hellre argument om att den är låst så du kan inte själv välja hur du skall använda vissa funktioner, men att säga att de inte funkar öht stämmer ju inte.
Det vore som att jag skulle påstå att det är korkat av ICA att inte sälja Änglamarks shampoo...

Däremot funktioner jag absolut inte gillar med iOS:
* Du kan inte hantera dina foton i annat än kamerarullen.
* Du kan inte spela filmer/foton direkt från ett minneskort utan att importera det till kamerarullen.
* Du saknar funktioner i filmuppspelningen från kamerarullen och därmed måste importera filmen från kamerarullen till ett annat program, då har man helt plötsligt importerat en film två ggr i samma jävla padda.
* Apple´s totala bestämmanderätt över vad som får komma upp i App Store, så länge det är lagligt och inte skadligt så borde det ha samma rätt där som allt annat anser jag.

Däremot att kunna installera vad man vill utan att blanda in App Store, det är jag galet glad över med tanke på alla jävla virus fram o tillbaka... efter att i 17års tid ha rensat datorer från virus hos klåfingriga idioter så är det jäkligt skönt med ett kontrollerat ekosystem för mjukvaran.

Jag har absolut inga problem att köpa sakliga problem eller fel... men då platsar inte t.ex. youtube som det eftersom det funkar dels via Safari samt som egen app, fattar då inte vad som är själva problemet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Tyvärr tror jag som du, det är nog bara en tidsfråga innan datorerna blir lika hårt strypta som iOS... och hur mycket jag än gillar strypningen på paddan och iphonen så vill jag absolut inte ha det på datorn.
Men jag tror även att Windows är påväg ditåt, det är nog enda sättet för MS att komma ifrån sitt virusberikade system, att ta kontroll över ekosystemet för programmen och därmed kunna kontrollera vad som kommer in i klienterna och inte.

Det som inte funkar är lite hobbygrejer, gillar att skapa musik men känner inte att jag är på den plan för att avgöra ifall jag har talang för det än och därför inte värt att lägga 30k för de program som jag behöver. Alla de program finns att "låna" på torrent sidor för windows, men icke för OSX. Så därför vill jag ha Win7 för att fortsätta med skapandet och skulle jag ha nån talang och vill försöka professionellt köper jag självklart programmen.

Du har samma tillgång till programmen för OSX som du har för Windows... på t.ex. Piratebay har du en egen underavdelning för just Mac. Så jag vågar påstå att du inte behöver Windows för att kunna latja med musik... speciellt inte med tanke på att det är just sånt som Macen är riktigt bra på. ;)

Däremot om du hade sagt att du funderar på egen firma och vill ha ett bokföringsprogram hade jag gett dig rådet att installera windows utan att ens fundera på nån variant för mac, finns knappt och det lilla som finns är rent ut sagt kasst.
Samma gäller AutoCad, visst, det finns till OSX men det suger jämfört med det som finns till Windows.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ännu ett långt försvarstal till Apples fördel.
Testat Android? Ja eller nej? Vore det inte sweet att kunna installera tex adblock i din padda?

Det är ju inte det som det handlar om, du säger i en tipstråd att den är "fittig" och rapar sedan upp funktioner som defakto finns och funkar till mångt och mycket.

Hade man inte kunnat använda Google Maps så hade jag köpt det. Hade man inte kunnat ladda ned podcasts hade jag köpt det. Hade man inte kunnat använda apparaten hade jag köpt det.
Men nej, det handlar i ditt fall om att man inte kan göra det på just det specifika sätt som du vill, då är det den biten du skall hänga upp dig på och inte att man inte kan göra det överhuvudtaget!

Jag köper hellre argument om att den är låst så du kan inte själv välja hur du skall använda vissa funktioner, men att säga att de inte funkar öht stämmer ju inte.
Det vore som att jag skulle påstå att det är korkat av ICA att inte sälja Änglamarks shampoo...

Däremot funktioner jag absolut inte gillar med iOS:
* Du kan inte hantera dina foton i annat än kamerarullen.
* Du kan inte spela filmer/foton direkt från ett minneskort utan att importera det till kamerarullen.
* Du saknar funktioner i filmuppspelningen från kamerarullen och därmed måste importera filmen från kamerarullen till ett annat program, då har man helt plötsligt importerat en film två ggr i samma jävla padda.
* Apple´s totala bestämmanderätt över vad som får komma upp i App Store, så länge det är lagligt och inte skadligt så borde det ha samma rätt där som allt annat anser jag.

Däremot att kunna installera vad man vill utan att blanda in App Store, det är jag galet glad över med tanke på alla jävla virus fram o tillbaka... efter att i 17års tid ha rensat datorer från virus hos klåfingriga idioter så är det jäkligt skönt med ett kontrollerat ekosystem för mjukvaran.

Jag har absolut inga problem att köpa sakliga problem eller fel... men då platsar inte t.ex. youtube som det eftersom det funkar dels via Safari samt som egen app, fattar då inte vad som är själva problemet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ännu ett långt försvarstal till Apples fördel.

20.jpg

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Carnivore: Kan du inte komma med argumenten mot en iPad istället? Vad är det som är så "fittigt"?

Fittigt:

De har generellt begränsat funktionaliteten i hårdvaran som DU äger. De påtvingar dig appar som tex Newsstand (jag vet ingen som använder den) mm mm.

Alla Androidprodukter jag köpt har jag också varit påtvingad massa programvara som inte går att avinstallera. Min HTC One S avstår jag att uppdatera då den vill tvinga in spel från EA på över 100MB.

Min inbyggda minne på 16GB består av 2,2GB för appar och 9,9GB för lagring. Nästan 4GB är alltså bort trollade utan att jag kan göra nåt åt det.

Även om grundtanken i Android så är inte alltid resultatet så lysande.

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tyvärr tror jag som du, det är nog bara en tidsfråga innan datorerna blir lika hårt strypta som iOS... och hur mycket jag än gillar strypningen på paddan och iphonen så vill jag absolut inte ha det på datorn.
Men jag tror även att Windows är påväg ditåt, det är nog enda sättet för MS att komma ifrån sitt virusberikade system, att ta kontroll över ekosystemet för programmen och därmed kunna kontrollera vad som kommer in i klienterna och inte.

Du har samma tillgång till programmen för OSX som du har för Windows... på t.ex. Piratebay har du en egen underavdelning för just Mac. Så jag vågar påstå att du inte behöver Windows för att kunna latja med musik... speciellt inte med tanke på att det är just sånt som Macen är riktigt bra på. ;)

Däremot om du hade sagt att du funderar på egen firma och vill ha ett bokföringsprogram hade jag gett dig rådet att installera windows utan att ens fundera på nån variant för mac, finns knappt och det lilla som finns är rent ut sagt kasst.
Samma gäller AutoCad, visst, det finns till OSX men det suger jämfört med det som finns till Windows.

Letat efter Refx Nexus 2 nu i 6 mån på olika torrentsidor utan resultat, finns bara till Win

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping