Video SUV bränner över en hel drös med motorcyklister

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Jag tycker det ser ut som den första påkörningen är gjord avsiktlig ifrån mc-åkaren som går in framför, tittar bakåt och samtidigt bromsar så han har nog bara sig själv att skylla.
Om nu dessa mc-åkare var helt vanliga o hederliga människor varför har då ett flertal av dom inte nummerplåt? :va Och varför finns det filmer som visar hur dom kör som idioter och terroriserar andra bilförare genom att blockera in dom och banka o slå på bilen? :confused:
Enligt nyhetsrapporteringen är flera mc-åkare gripna men inte bilföraren är inte det lite konstigt om dom nu hade helt ärliga avsikter.

Det där är ju en helt klart hotfull situation och vem hade inte tryckt på gasen om det där hände. Problemet är att det sker efter den första smitningen. Vad som sker vid den situationen är fortfarande inte helt klart. Såklart var det en klart potentiellt hotfull situation med massa av killens polare och att de möjligen närmade sig fordonet och han kände sig trängd etc. Men jag tycker inte det räcker för att berättiga hans beteende, och vad skulle det bli för samhälle om varje person fick gå omkring och göra egna bedömningar om när de kände sig hotade och då bemöta det hotet med potentiellt dödligt våld och det skulle vara lagligt för han kände ju sig faktiskt hotad. Nej nu är ju det här förvisso USA med allt vad det innebär om rätten att skydda sin familj och sig själv men kommer inget nytt fram så tror jag nog att suv-killen kan få lite problem med polisen.

Kort sagt så känner jag nog att han in hade belägg för att göra som han gjorde vid första situationen.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag såg en video sekvens där förardörren nästan tycks upp. Dörren var inte låst i den sekvensen. Det är då han trycker gasen i botten och försöker ta sig därifrån.

Jag tror det här är en stillbild från den sekvensen. Tagen från en nyhetssida.

View attachment 392781
Satan i gatan! dom har ju skinnvästar med text på:död.:näsblod..:kulspruta..........:smasha glömde :rolleyes:

Last edited:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
De som försvarar hojåkarna tycker att bilföraren gör fel med att han inte stannar och pratar snällt med de andra och diskuterar försäkringsärende.
Borde då inte hojåkarna likvärdigt prata med bilföraren när de stoppat honom och diskutera om "vad ska vi göra nu"?
-Varför gulliga bilförare gjorde du så för?
-Vi kanske kan ta en kopp kaffe och fylla i skaderapporten tillsammans.

Nepp, ni tyckar det är helt legalt att slå han sönder i småbitar och helst skulle han inte överleva misshandeln.
För den biten tycker ni inte är lika fel som bilförarens agerande.

Bilförarens avsikt är inte att skada någon, han vill ta sig ur situationen.
Hojåkarnas avsikt ÄR att skada bilföraren, de vill inte komma därifrån.

Återigen. Titta på de 5 första sekunderna i filmen och fundera varför händer det efterföljande.
Bilföraren åker säkerligen in bland alla hojar frivilligt, kör slalom mellan hojåkarna, gör obsena gester mot dem, bromsar framför dem, mm.

Dal-Mausen

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det dom flesta inte fattar (hur dom nu kan missa det i inlägg efter inlägg) killen med bruten rygg är inte samma som bromsar framför bilen.

Tänk på det nästa gång att inte stanna vid en olycka, du kan få en SUV i ryggen och SH applåderar :yoparty

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Jag tycker det ser ut som den första påkörningen är gjord avsiktlig ifrån mc-åkaren som går in framför, tittar bakåt och samtidigt bromsar så han har nog bara sig själv att skylla.
Om nu dessa mc-åkare var helt vanliga o hederliga människor varför har då ett flertal av dom inte nummerplåt? :va Och varför finns det filmer som visar hur dom kör som idioter och terroriserar andra bilförare genom att blockera in dom och banka o slå på bilen? :confused:
Enligt nyhetsrapporteringen är flera mc-åkare gripna men inte bilföraren är inte det lite konstigt om dom nu hade helt ärliga avsikter.

Du har helt rätt, men inget av det du säger motiverar hans beteende att helt panikartat köra över och potentiellt döda 4-5 stycken. Som jag har sagt tidigare så vill jag veta vad som hände runt bilen innan han tog det beslutet. Inget och då menar jag inget av det jag ser visar att de hade dragit ut killen ur bilen och misshandlat han om han varit kvar på platsen, ja de hade varit arga och smokan hade kanske hängt i luften men att folk kan bli arga och skriker på dig är något man får ta som framförare av ett fordon i trafiken med andra utan att flippa ur som denna kille gjorde. Bespara mig diskussionen om att de faktiskt misshandlade killen i slutändan vilket var ett beslut de tog när han hade mejat över några av deras polare och dragit, hans agerande ska bedömmas efter situationen som den ser ut i första skeedet. Sen ska vi inte glömma vem det potentiellt verkliga offret i denna soppa är. SUV-killen fick åka till sjukan några timmar och sy några stygn vilket jag i mitt enfald inte tycker är så allvarligt, medan en kille som kanske var helt oskyldig till allt som hände (vad vet vi om vad som hände och med vilka intentioner de som kördes över var där)blev överkörd och ligger på sjukan i koma med bruten rygg.

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Bilförarens avsikt är inte att skada någon, han vill ta sig ur situationen.
Hojåkarnas avsikt ÄR att skada bilföraren, de vill inte komma därifrån.

Bilförarens avsikt är inte att skada någon?? Är du på riktigt, för det första vad vet du om hans avsikter egentligen? För det andra måste man rimligen kunna anta att varje vuxen människa kan förstå vilka effekter det kan få att köra en 3 tons suv över andra männsikor på det där sätter därmed är hans avsikt ganska klar.

Killen fick panik helt enkelt, befogat eller ej vet ingen av oss men så var det. han hade kunnat sköta smitningen snyggare utan att köra över någon levande varelse men fick så passa panik att han bara drog.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Vi vet inte vad som hände, innan filmen börjar. Det kan man bara spekulera i.

Jag undrar vad som hade hänt om bilföraren kört super-duper-passivt...
Någonstans har jag svårt att tro att om bilföraren kört löjligt passivt så hade
det hela inte eskalerat.

Hade bilföraren skyldighet att köra löjligt passivt? Svar nej.
Hade bilföraren behövt svälja en hink med stolthet för att vara passiv? Svar ja.

Då kan man fråga sig. Är det inte bättre att vara otroligt eftergiven och passiv
i en sådan här situation, jämfört med att bli utdragen ur sin bil och misshandlad?

Bara spekulatoner från min sida som sagt. Men jag kan inte låta bli att tro
att jag har rätt...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det dom flesta inte fattar (hur dom nu kan missa det i inlägg efter inlägg) killen med bruten rygg är inte samma som bromsar framför bilen.

Tänk på det nästa gång att inte stanna vid en olycka, du kan få en SUV i ryggen och SH applåderar :yoparty

Ibland åker man på stryk bara för att ens polare muckat med någon, men man kan välja att skylla det på han som slog, eller på polaren som valde att börja bråket.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Oavsett kan man ju lära sig att svina i trafiken och skrämma upp folk bara för att man kan, straffar sig.

Synd om killen på sjukhus, visst, men han valde sitt umgänge själv.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är extremt svårt att ha sympatier för ett gäng mc-förare som kör med stulna/falskregistrerade motorcyklar utan körkort och gedigna straffregister i from av en lång rad trafikbrott och annat i bagaget. Deras trovärdighet är extremt låg. De skapade hela situationen från början.

stefans

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
V-Strom
Allra bäst hade nog varit om han stannat hemma. Aldrig gett sig ut på deras väg. Svängt av och parkerat på närmsta p-plats såfort han såg den första mcn närma sig.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag tycker hojåkarna beter sig som idioter men när man läser utländska kommentarer om familjen och bla blaha så tycker jag inte att just det argumentet håller. Även om man antar att en del i gänget är förhärdade brottslingar så tvivlar jag starkt att de skulle slänga ned ett spädbarn på asfalten och hoppa på det.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
I bland (ganska ofta faktiskt), så tror jag inte det här e en sida med hojåkare.
Alltid, alltid är det hojåkarens fel.
Neehhh... man kör INTE över någon oavsett!!

Finner det helt sjukt att hojåkare kan sitta o tycka det är ok.
Och dessutom själv säga att man skulle kört över allihop. :dummer

Den enda som blev fysiskt skadad var, enl. dailymail bilföraren:

"Police said, contradictory to online comments, there were no other injuries"

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2438620/Shocking-video-Range-Rover-crashing-bikers-surround-vehicle-annual-street-ride.html

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Det hade varit mycket intressant att se en film på hur det hela började. Gissningsvis åker bilisten in i "deras zon" och de påbörjar någon form av mild provokation för att visa att det är de som bestämmer. Föraren inser inte allvaret med att ha med en mobb att göra, förmodligen känner han sig trygg som sitter i en stor SUV och gör i sin tur någon form av motstånd i stället för att lägga sig platt och dra sig ur situationen.

Han skulle aldrig satt sig i denna situation, SUV-åkaren borde förstått att det fanns en fara med att åka in i denna bisvärm med hormonstinna småpojkar.

När filmen startar ser man att den hojåkaren som blir påkörd också lägger sig framför och bromsar provokativt. Detta startar mobbmentaliteten. Vem här på sporthoj skulle vågat gå ur bilen och startat en konversation när bilen omringas ?.

JAG hade aldrig satt mig i denna situation från början, men alldeles oavsett hur situationen sedan utvecklades så är jag hundra på att bilisten egentligen inte hade ont uppsåt från början, felet han gjorde var att köra in i deras bekvämlighetszon och då blev det till en rad händelser som eskalerade exponentiellt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det hade varit mycket intressant att se en film på hur det hela började. Gissningsvis åker bilisten in i "deras zon" och de påbörjar någon form av mild provokation för att visa att det är de som bestämmer. Föraren inser inte allvaret med att ha med en mobb att göra, förmodligen känner han sig trygg som sitter i en stor SUV och gör i sin tur någon form av motstånd i stället för att lägga sig platt och dra sig ur situationen.

Han skulle aldrig satt sig i denna situation, SUV-åkaren borde förstått att det fanns en fara med att åka in i denna bisvärm med hormonstinna småpojkar.

När filmen startar ser man att den hojåkaren som blir påkörd också lägger sig framför och bromsar provokativt. Detta startar mobbmentaliteten. Vem här på sporthoj skulle vågat gå ur bilen och startat en konversation när bilen omringas ?.

JAG hade aldrig satt mig i denna situation från början, men alldeles oavsett hur situationen sedan utvecklades så är jag hundra på att bilisten egentligen inte hade ont uppsåt från början, felet han gjorde var att köra in i deras bekvämlighetszon och då blev det till en rad händelser som eskalerade exponentiellt.

Frågan är huruvida han var skyldig att hålla sig utanför dras zon eller inte.

Hade han ingen skyldighet att göra det, faller hela ansvaret på gänget.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj

Efter att ha sett en längre version, som postades av en vän från UK på fb, framgår det att mc-gänget kör betydligt fortare än genomsnittet av övrigt trafik så scenariot med att bilföraren kör ifatt och om för att till slut hamna före mc-klungan är "något" långsökt.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
...

Hade han ingen skyldighet att göra det, faller hela ansvaret på gänget.

Jo, givetvis är det så i lagens mening.

Men fråga dig själv följande. Är det lönt att leva ett liv där du aldrig backar undan
fastän du har lagen på din sida?

Är det värt att ligga svårt skadad på sjukhusbåren, med stort besvär få upp din näve
i luften och väsa med svåra skador "Jag hade i alla fall rätt"...??

Jag backar hellre ibland än att jag hårdnackat kör på bara för att jag har lagtexten
på min sida... Det har räddat mig från många situationer med folk utan spärrar...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Det som gör mig förbannad när jag ser denna filmsekvens är:

- Den bristande hänsyn man visar för barnets säkerhet.
- Beteendet egenmäktigt förfarande då det är fruktansvärt farligt. Här är bara ett exempel (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17593812.ab)
- Motorcyklisterna (ett gäng av dem) påverkar oss andra motorcyklister negativt (dålig reklam för vår hobby).

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha