Riders report:
Spanade av SMHIs väderkarta kvällen 28/4, ser nice ut, sol, sol men mulet och regn på hemvägen. Toppen då kan man testa utrustningen lite. Packade ryggsäck och tankväska med ett flin och regn i tankarna. Tisdag 29/4 bar det av från Kalmar mot Valborgs firande i Uppsala.
Sadlade upp i Banditens Corbin designade cockpit;
Start, navigator, bränsle, oljetryck, -check. Ready for take off, svängindikatorn aktiverades och färden bar iväg. Solen gassade så omvägar = givet.
Det blev rundars 60 mil till Uppsala, och som man fastnat i grusbus kunde man inte låta bli att ta en gps navigerad grussväng som omväxling. Spanade bla även in Tullgarns slott på vägen upp, fint ställe. Riktigt trevlig resa.
Kvalborg -check.
Valborg -check.
Hemfärd, kryssade in vid syrran i Sthlm och fick smörgåstårta. Passade på att korpa min touring ruta, monterade, samt plockade bort de undre motorfästena på brummen (borta org. USA). De första vägmilen skymtades solen bland molnen. Omväg? = givet, spanade då in Nynäs slott, -duger (funderar på sommar stuga). De sista 14 milen avnjöts i regn & mörker. Det reläkopplade framlyset fick jobba, trevligt, saknar dock ett punktlyse mot vägkanten för hämma djur nojan.
Touringrutan va grym, jag kunde sadla passagerar platsen byta om till flippflopps, poppa upp ljudet på gpsen/mp3 och bara avnjuta regnet som knappt märktes. Typ, kom hem helt snustorr och caramba nöjd, hemfärden va ju fasiken kuligare.
Chassit tappade lite vibbar i runt 120-130 km/h (gps fart) utan undre motorfästen. Mina backspeglar är kristallskarpa även i 170. Touringruta is tha good shit!
Bakdämpare:
Brukar du ha passagerare? Fungerar centralstödet?
Jag klassar in i 100 kg med utrustning/hjälm. Kör gärna med en dam bakpå (upp till 75 kg med utrustning av varierande kroppsform
). Centralstöd har jag ej, borde ej va problem, min hoj lutar minimalt mer på sidostödet. Kör med org. hundben men lyfter ändå upp hojen lite genom bakdämparen. Bak: går att sänka 1 cm och spänna fjädern ca 4-5 cm mer, samt justera hydrauliska förspännet än mer (1,5 varv till av typ ~3,5). Hydraulisk retur på 3:an (av 4:a). Så 180 kg last på Banditen med 750 dämparen och den blir inte ens i närheten av max spänd-orginal-svamp B12:a dämparen. Ser 1100:ans dämpare som ett alternativ om man inte får tag i 750 dämparen.