Suzuki Bandit 1200-tråden

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Så orginal styret har inte samma diam som ett fatbar då?
Men då passar inte hantagen iheller då?:va
vad ligger orginal styret på för diam?

Det är bara i mitten som ett fatbarstyre är tjockare, därför måste man ha adaptrar/raisers. Orginal handtag och reglage passar utmärkt (vet i.o.f.s inte hur Feltemas Fatbar är)...

Totalhöjden med ett Fatbarstyre mot ett orginal är i stort sett detsalmma p.g.a att det är mycket rakare. Men det är bredare och mycket snyggare. :D

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Det är bara i mitten som ett fatbarstyre är tjockare, därför måste man ha adaptrar/raisers. Orginal handtag och reglage passar utmärkt (vet i.o.f.s inte hur Feltemas Fatbar är)...

Totalhöjden med ett Fatbarstyre mot ett orginal är i stort sett detsalmma p.g.a att det är mycket rakare. Men det är bredare och mycket snyggare. :D

Tackar för hjälpen, Hitta ett hos min suzuki handlare där jag köpte bågen som passa i orginal raisers, blev blå exolerat med blå styrändar, såg det satt på en Bking grymt snyggt samt nya hantag banditens orginal var inget att hänga i granen direkt, så nu får man väl vänta tills efter helgen innan man får på det :(

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Kopplade lyset över relä igår, både hel-/halvljus. Innan hade jag 2,4 V spänningsförlust framme vid lampan, efter 0,2 V. Philips Premiun lampa. -Betydligt bättre ljus! :tummenupp

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
lyse

Kopplade lyset över relä igår, både hel-/halvljus. Innan hade jag 2,4 V spänningsförlust framme vid lampan, efter 0,2 V. Philips Premiun lampa. -Betydligt bättre ljus! :tummenupp

Hej,vilken årsmodell har du? Själv har jag S -04 m visset lyse!

mvh holm

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
mvh holm

Kör en -97:a, dvs den gamla. Nåja testade bara lyset i garaget (mörkt) ~20 m, klar skillnad i styrkan. Reläkoppla är en vettig åtgärd på alla dagens fordon. Men något diskret extralyse skulle inte va dumt, att få fler "ljuspunkter" längs vägen. Ska finurla idag medans jag pular dit GSX-R stötdämparen :)

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Kopplingskorg

Har sabbat inre drevet på min kopplingskorg. Har hört att RF 900 har likadan korg, stämmer detta? Fler som är lika? Någon som har komplett korg att sälja till mig?
B12 -96

Mvh Peter

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Riders report:

GSX-R stötdämpare från en 750 (-92?) bak, jobbar på fint och orginal "gunget" är helt borta! Stor skillnad på Min 1200:a som gått 3900 mil. (Har även 1 cm längre hylsor i framgafflarna). Hojen blev inte direkt "stötigare" utan det är så här chassit ska va, helt klart! :tummenupp -Kittar för sporttouring.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Delar säljes

När jag är färdig med Suzy så kommer jag ha lite grejer över som jag ska sälja.

Tänkte kolla om det är nån här som behöver nåt av det jag har.

1 st Suzuki original styrhuvud (S-modellen) säljes för jag ska byta till N-modellens styrhuvud. pris: 1500:-

2 st Suzuki orginal mätarglas (hela paketet, nr 4 på bild). Inga repor eller märken. Den ena är helt ny och oanvänd. pris: 500:-/st

1 st av de kromade "halv-locken" som sitter ovanför mätarna (nr 8 på bilden) pris: 250:-

Jag har även ett komplett kretskort (nr 1 på bild) med mätare och kontrollampor. Detta är dock trasigt. Jag har fått det kollat och det är tydligen processorn som har bränt. Men om någon vill åt något på det, kanske en mätarnål eller en lampa som pajat, så ger jag bort denna om mottagaren betalar frakten vilket inte borde bli många tior.

Bifogat

• Bild 3.gif
    Bild 3.gif
    27.5 KB · Visningar: 101
Last edited:

chyfer1

chyfer
Gick med
26 Oct 2004
Hoj
gsf 1200s
vårputsad gsf 1200s

tja alla bandit åkare ett bra tag sen jag skrev på forumet

tänkte lägga in en bild på min skönhet som jag har pysslat med i vinter

bytt styre (lackat samma färg som hojen )
polerade fälg kanter samt lackade fälgar i samma blå färg som hojen
monterat larm :mattias
polerade detaljer på ramen (gul/guld aktiga ) egen tillverkat
nytt dyn överdrag med färg inlägg
nya hantag koppling /broms
handtagsvärmare (för oss här uppen med kalla vårar och höstar :tummenupp )
mm.mm

gsf1200_resize.jpg

Last edited:

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
GSX-R stötdämpare från en 750 (-92?) bak, jobbar på fint och orginal "gunget" är helt borta! Stor skillnad på Min 1200:a som gått 3900 mil. (Har även 1 cm längre hylsor i framgafflarna). Hojen blev inte direkt "stötigare" utan det är så här chassit ska va, helt klart! :tummenupp -Kittar för sporttouring.

Funderar på samma. Väger över 100kg så jag funderar på vad som är bäst, dämpare från 1100 eller 750. Brukar du ha passagerare?
Fungerar centralstödet?

bellastar

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Bandit 1200 -99
hej!

Ska ut å åka i helgen, precis strippat min bandit så nu ska nya strålkastaren ställas in hjälpligt, vet ngn avståndet mellan vägg å hoj och hur högt upp ljusbilden ska vara??

Mvh Peter:D

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Riders report:

Spanade av SMHIs väderkarta kvällen 28/4, ser nice ut, sol, sol men mulet och regn på hemvägen. Toppen då kan man testa utrustningen lite. Packade ryggsäck och tankväska med ett flin och regn i tankarna. Tisdag 29/4 bar det av från Kalmar mot Valborgs firande i Uppsala.

Sadlade upp i Banditens Corbin designade cockpit;
Start, navigator, bränsle, oljetryck, -check. Ready for take off, svängindikatorn aktiverades och färden bar iväg. Solen gassade så omvägar = givet.
Det blev rundars 60 mil till Uppsala, och som man fastnat i grusbus kunde man inte låta bli att ta en gps navigerad grussväng som omväxling. Spanade bla även in Tullgarns slott på vägen upp, fint ställe. Riktigt trevlig resa.

Kvalborg -check.
Valborg -check.

Hemfärd, kryssade in vid syrran i Sthlm och fick smörgåstårta. Passade på att korpa min touring ruta, monterade, samt plockade bort de undre motorfästena på brummen (borta org. USA). De första vägmilen skymtades solen bland molnen. Omväg? = givet, spanade då in Nynäs slott, -duger (funderar på sommar stuga). De sista 14 milen avnjöts i regn & mörker. Det reläkopplade framlyset fick jobba, trevligt, saknar dock ett punktlyse mot vägkanten för hämma djur nojan.
Touringrutan va grym, jag kunde sadla passagerar platsen byta om till flippflopps, poppa upp ljudet på gpsen/mp3 och bara avnjuta regnet som knappt märktes. Typ, kom hem helt snustorr och caramba nöjd, hemfärden va ju fasiken kuligare.
Chassit tappade lite vibbar i runt 120-130 km/h (gps fart) utan undre motorfästen. Mina backspeglar är kristallskarpa även i 170. Touringruta is tha good shit!

Bakdämpare:
Brukar du ha passagerare? Fungerar centralstödet?
Jag klassar in i 100 kg med utrustning/hjälm. Kör gärna med en dam bakpå (upp till 75 kg med utrustning av varierande kroppsform :D). Centralstöd har jag ej, borde ej va problem, min hoj lutar minimalt mer på sidostödet. Kör med org. hundben men lyfter ändå upp hojen lite genom bakdämparen. Bak: går att sänka 1 cm och spänna fjädern ca 4-5 cm mer, samt justera hydrauliska förspännet än mer (1,5 varv till av typ ~3,5). Hydraulisk retur på 3:an (av 4:a). Så 180 kg last på Banditen med 750 dämparen och den blir inte ens i närheten av max spänd-orginal-svamp B12:a dämparen. Ser 1100:ans dämpare som ett alternativ om man inte får tag i 750 dämparen.

Bifogat

• Valborg 001.jpg
    Valborg 001.jpg
    107.5 KB · Visningar: 119
  • Valborg 006.jpg
    Valborg 006.jpg
    126.6 KB · Visningar: 165
  • Valborg, Tullgarns slott 012.jpg
    Valborg, Tullgarns slott 012.jpg
    132.2 KB · Visningar: 91
  • Valborg, Nynäs slott 024.jpg
    Valborg, Nynäs slott 024.jpg
    105.9 KB · Visningar: 93
  • Valborg 026.jpg
    Valborg 026.jpg
    90.3 KB · Visningar: 132

micke salmi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
suzuki 1200 bandit -99 suzuki 1100es-83
hur mycket måste man kapa för att få dit en Undertails på en 98 1200.förslag på Undertails?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite

mvh holm
Gen2s halvljus har en tendens at bli skitiga invändigt förmodligen beroende på att själva plåten som ger halvljusbilden ligger och gnager på insidan av själva reflektorn. Det går att göra rent dem invändigt genom att plocka isär hela lamppaketet. Jag har precis gjort rent 2 st i helgen, min och polarns. Vad som behövs är en 4 mm en 5mm insexbit en 10mm blocknyckel, varmluftspistol ,tålamod och lite mellanlägg tex glasspinnar eller mejslar. Första bilden är hur man delar genom varmluftspistolvärma guckat(det gråa) som håller ihop det andra är själva innehåller i halvljuset. Tidsåtgång ca 2 - 3 timmar med övning. Bjuder du på fika kan jag svänga ner till järna nån helg och visa hur man gör.

Bifogat

• PICT0011.jpg
    PICT0011.jpg
    96.3 KB · Visningar: 109
  • PICT0020.jpg
    PICT0020.jpg
    125 KB · Visningar: 104
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept