Jag har en Bandit 600 -00 och har nu en 1200 -02 så jag vet vilka skillnader det är.
Chassi: Märks inte så stor skillnad. Visst är 1200an lite tyngre, men ingen av dom är nån lättviktare direkt. Fler inställningsmöjligheter på framgaffeln på 1200an men ändå ingen jättebra gaffel (för aktiv körning) original
Bromsar: Lite skillnad iaf för mig eftersom jag har en -02 där det sitter 6-kolvsok fram. Stoppar riktigt bra även om det var rätt så bra på 600an också.
Motor: HELT annan uppplevelse. Visst kunde 600an piskas lite och den gick fint och allt det där, men jämfört med 1200ans motor så är det en leksak. Med passagerare på 600an så blev den trött och seg. Det märks inte alls på 1200an (även chassit tål passagerare och last lite bättre tycker jag). Den är stark och trots att den bara är femväxlad så varvar den inte mer än 4000 vid 110km/h (tror jag det va
) motsvarande för 600an är 5500. Sen att motorn är lättmekad och trimvänlig gör ju inte saken sämre.
Priser: 600an är givetvis lite billigare i inköp och försäkring, men om du hittar en lite äldre 1200a så behöver det inte skilja så mycket.
600an är en jättefin och trevlig maskin som räcker väl för mc-körning, men det finns rätt så många modeller att välja på som är snarlik den. 1200an med sin motor känns lite mer "egen". Detta är dock bara mina synpunkter.
Jag lägger in bilder på mina två maskiner.
På min 1200a så satt det helkåpa innan jag bestämde mig för att kolla offroadegenskaperna på den
. Den helkåpa som satt på min cykel tycker jag är lite snyggare än den Anders har på sin (sorry Anders) men det enda stället jag hittat den är på en butik i USA. Numera har den inga kåpor och lite speciell lackering.