Suzuki Bandit 1200-tråden

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Vart kan jag beställa bra och billigt drivpaket till min Bandit?

Kör med extra förstärkt X-ring kedja, fick betala något under 1500:- Inget att klaga på. Jagar dock vettig kedjespray...suck!
http://www.addemoto.se

Bump.

Ingen som vet?

På länken har Du några färger. Scrolla ned, på vänster sida, svart knapp "Suziki Bandit series" sedan "model history".

http://www.suzukicycles.org/All-Suzuki/all_suzuki_models.html
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Kör med extra förstärkt X-ring kedja, fick betala något under 1500:- Inget att klaga på. Jagar dock vettig kedjespray...suck!
http://www.addemoto.se



På länken har Du några färger. Scrolla ned, på vänster sida, svart knapp "Suziki Bandit series" sedan "model history".

http://www.suzukicycles.org/All-Suzuki/all_suzuki_models.html

Jorå har kollat där med det framgår bara vilken färg det är röd, blå, svart etc. Blå och röd är metallic vet jag men det är just svart jag är osäker på om det är en solid eller en metallic.

Edit.

Hittade en sida där den svarta benämns som "Pearl Nebular Black" vad det nu kan innebära... svart med nån form av pärlemoeffekt?
http://www.globalsuzuki.com/motorcycle/moto/street/bandit1200s/99999-A0012-161.pdf
 
Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
lyse

Gen2s halvljus har en tendens at bli skitiga invändigt förmodligen beroende på att själva plåten som ger halvljusbilden ligger och gnager på insidan av själva reflektorn. Det går att göra rent dem invändigt genom att plocka isär hela lamppaketet. Jag har precis gjort rent 2 st i helgen, min och polarns. Vad som behövs är en 4 mm en 5mm insexbit en 10mm blocknyckel, varmluftspistol ,tålamod och lite mellanlägg tex glasspinnar eller mejslar. Första bilden är hur man delar genom varmluftspistolvärma guckat(det gråa) som håller ihop det andra är själva innehåller i halvljuset. Tidsåtgång ca 2 - 3 timmar med övning. Bjuder du på fika kan jag svänga ner till järna nån helg och visa hur man gör.

tackar,men jag tror jag tar det till vintern,nu är det så mkt på gång!:) Nån som hört talas om toshibas HIR-lampor som ska ge mkt mer ljus...?
mvh holm
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
SIZE="1"]Jagar dock vettig kedjespray...suck![/SIZE]

Det du behöver är en oljekanna 20-720 för 19,90. Växellådsolja 36-2745
för 39,90. När du kört klart för dagen(sisådär efter en 50 mil/1 vecka) lägger du en sträng mellan kedjeplattorna på insidan och mellan kedjeplattorna en på utsidan låt verka 15 min torka rent med en trasa. Kallavfettning 36-460 för 29,90 och Trassel 36-1718 för 39,90 använder du för att torka bort de få oljestänk som träffar bakfälg och kedjeskydd mm. Allt inhandlat på biltema och räcker i sådär en två-tretusen mil och gör att kedjan håller längre. Behöver du spray för resan kör med crc's klisterolja till du kan gå tillbaka till växellådsoljan(den tvättar bort klisteoljan). Allt enligt D.I.D's rekomendationer. Bugeyes på forumet kör fortfarande med orginalkedjan och den verkar inte vara sliten efter 2300 mil och 6 år. Min nuvarande kedja rullar på 1800 mil på detta sätt.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Ja då blev det ännu ägare till en 1200s

Efter att i förra veckan sålt min TDM900 så hade jag tänkt att nöja mig att under sommaren bara ha min grussprättare för att nästa vår hitta en ny hoj.

Jo tjena vad bra det gick med dom funderingarna:huvet , kunde ju liksom inte sluta att scanna av blocket, och där var den, en 1200S-06 uttangen -07, ABS, endast350 mil på mätaren.

En svart skönhet kommer nu och flyttar in i garaget under veckan.:D
 

Bifogat

  • Bandit.jpg
    Bandit.jpg
    50.5 KB · Visningar: 131
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Är det OK med Bandit och KTM? :D

Grattis till nyförvärvet, Trollet!

KTM är alltid ok, stog själv inför valet att sälja både min TDM900 och min dr650 för att istället byta till en KTM950/990S Adventure, vilket skulle kunna vara den optimala hojen för mina behov. Men den blir tyvärr för tung i skogen för mig, men grym på grusväg.

Men då jag var sugen på en B12a redan då jag köpte TDMen så kände jag att, nu får jag prova en B12a, hade en Bandit 600S som första hoj och tyckte den var kul, men den hade för lite av allt, för att fixa semsetertouring på ett tillfredsställande sätt.

På nåt sätt ser jag 1200S-06 som den sista riktiga banditen, nya karossen men fortfarande den gamla oljekylda ur-motorn, riktiga fuggar, och femväxlat, vilket jag föredrar framför sexpet.

Får nog dra in lite på ungarnas veckopeng också för nu vill pappa ha ett carbon slipon, för mulligare buller:yoparty
 
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
KTM är alltid ok, stog själv inför valet att sälja både min TDM900 och min dr650 för att istället byta till en KTM950/990S Adventure, vilket skulle kunna vara den optimala hojen för mina behov. Men den blir tyvärr för tung i skogen för mig, men grym på grusväg.

Men då jag var sugen på en B12a redan då jag köpte TDMen så kände jag att, nu får jag prova en B12a, hade en Bandit 600S som första hoj och tyckte den var kul, men den hade för lite av allt, för att fixa semsetertouring på ett tillfredsställande sätt.

På nåt sätt ser jag 1200S-06 som den sista riktiga banditen, nya karossen men fortfarande den gamla oljekylda ur-motorn, riktiga fuggar, och femväxlat, vilket jag föredrar framför sexpet.

Får nog dra in lite på ungarnas veckopeng också för nu vill pappa ha ett carbon slipon, för mulligare buller:yoparty
Kul! Körde själv B600 som första hoj men bytte efter ett par somrar till 1200:an. KTM:arn är kung på gruset så den får också göra rätt för sig. Inte bara på grus, förresten...


645.jpg



Går förresten precis själv i hojbytartankar men då till nya 1250:n. Jag har, till skillnad från dig, alltid efterlyst en sjätte växel för längre turer och ett den dessutom kommer med insprutning, ABS och vattenkylning är ju inte helt fel.

Vi får se hur det går...
 

bellastar

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Hörby
Hoj
Bandit 1200 -99
streetfighter

tackar för tipset, blev grejor på allright, ångrar bara att jag inte köpte svarta lycktor, men de blev bra! Nästa grej är ett dynajet paket och ett svart skinnställ, sen e de klart:)



Jag körde lågbudget, shoppade orginal-lampa på E-bay ( var inne på dubbel lyse men min fd kollega Nordman var först, det blev lite för många likheter, samma hojmodell/färg, likadan bil/färg, kändes lite fjantigt :)).
Styre fick jag billigt hos Din-Mc, ej fatbar så det passade rätt av.
Tot kostade det mig ca 900:-



Kanske kan vara kul!:tummenupp
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Vridet broder, vridet!

Då har man varit ute på första dagsturen på nya åket, B12SA-06, och jäklar vad skön hoj, åkte mest omkring och skarattade, hela dan, riktigt nöjd med köpet!

Att det kunde vara så gott om vrid, smög sakta igenom en korsning i mellan 30-40 på femman och vred på rullen, ingen protest motorn jobbade snällt men bestämt brutalt, nästan lite rått uppåt i varv tills jag slog av......:tummenupp

Nån som vet var man kan hitta en service/repairmanual till en -06a, typ Haynes eller liknande utan att behöva slanta för den. Går fint att pma länken om man inte vill "skylta" med vart den finns att hämta.
 

David.E

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Gävle/ Umeå
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Ny Bandit 1200 ägare

Hej en till banditägare här :)

Övningskörde/ körde upp på en Bandit 1200 00 och vart kär direkt, så pass kär att jag sålde min R1 99 för en Bandit 1200 00 ist :D

Men nu har jag lite frågor, har kört totalt 100mil varav 40mil med lappen i hand och 30mil denna helg. Hojen är helt orginal och känner nu att jag skulle vilja ha lite till, egentligen inte så mycket hk utan ljud.

Var inne på en butik här i gävle (motorcenter) och hörde om vilka alternativ som fanns. Han påstod att byter man slipon bör/ska man ombestycka förgasare och att det skulle landa på 5000kr pipa+1250kr förgasarkit verkar det rimligt?

För att sumera lite så lyder frågan, vad bör man göra för att få lite mer knuff och framför allt ljud på en B12 00? Gärna tips på kit!

Har skummat igenom nästan hela tråden och jäklar vad kunskap och intresse det finns för denna maskin! Är ifs inte så konstigt då den är helt underbar, jag menar den kan ju allt långkörning,stadskörning och BUS :)

Hoppas vi ses på vägarna! Mvh David
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
För att sumera lite så lyder frågan, vad bör man göra för att få lite mer knuff och framför allt ljud på en B12 00? Gärna tips på kit!

Köp en öppnare ljuddämpare samt gör 2" modd. Köp alltså inget färdigt kit.
(Står ett antal omgångar om 2" modden i denna tråd). Grattis till ett bra köp!

p.s. 5000kr låter dyrt länk d.s.
 
Last edited:

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Krånglande Bandit

Hej. Har ju en Bandit 1200N -98. 2" modden är gjord, tändförställning monterad. förgasarna har lagfart 35 och högfart 127,5 orginal mikuni munstycken, schimset till nålarna sitter låst i näst översta hacket, alltså är nålen i näst lägsta läget? Slipon och knfilter, vet många åsikter om kn men det satt på....

Problemet är att den bluddrar till de precis när man ska iväg alltså väldigt låga var, många kärringstopp.... sådan har den varit sen jag köpte den förra året.
Men den vibrerar också väldigt mellan 4500 och uppåt mot typ 8000 eller så. Synkning antar jag?!, e säkert inte gjort på många år. Men nu har den börjat bluddra till vi typ 4000 och 7000 också. Vid fullgasrepor alltså, smyger man upp så märker man det inte.

Har just nu isär förgasarna innan jag ska synka dem, ingenting ser igensatt ut.

Några tips???? Hjälp!!
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top