Suzuki Bandit 1200-tråden

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Intressekoll

Hej alla Banditfantaster!

Jag brukar finnas i rummet intill i vanliga fall(Katana-GSX tråden).

Min bästa polare skall till att sälja sin hoj(Bandit 1200 -98 svart) och eftersom den är lite moddad tänkte jag kolla om nån här inne har intresse för den. Den är i riktigt fint org.skick utseendemässigt med puts även på grenrören.
Det finns en ny hugger samt undertray till som inte är monterat ännu.

Men det är motorn som är juvelen. Den är inte jättepåställd men den går jättefint. Det som är gjort med den: Orörd bottendel(aldrig skruvad med). Toppen har blivit planad 1mm för att höja kompet från 9,5 till ca 11:1, Anders Brink har sätesjobbat och "snikportat" den, GSX-R 1100 -89 kammar som är injusterade till bra lobecenter, RS36 förgasare, slipat svetssträngarna i avgasgrenrörens mynning (helt slät övergång till innerrören) samt en slip-on dämpare. Den går lugnt och fint på låga varv fortfarande och lämpar sig väl till touring. Efter moddarna kan man dra ända till 11000 rpm om man vill och den hänger med det mesta.
Effekt vet jag inte men jag körde inte från han med min MotoMartin med 1327cc ~145pollar och 210 kilo.
Han köpte en busa och han tyckte lite besviket att upp till 220km/h hänger hans Bandit med utan problem. Cykeln har gått drygt 4000 mil.

Om nån är intresserad, PM:a mig är ni snälla.
Priset? Ja, varken han eller jag vet vad man kan begära för den, men det är mycket hoj för pengarna. Alla Org.delar följer självklart med (Avgasburk, förgasare, luftburk etc.)
Jag ska se till att han skickar lite bilder för alla att se.

Ha det bäst alla!

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hej alla Banditfantaster!

Jag brukar finnas i rummet intill i vanliga fall(Katana-GSX tråden).

Min bästa polare skall till att sälja sin hoj(Bandit 1200 -98 svart) och eftersom den är lite moddad tänkte jag kolla om nån här inne har intresse för den. Den är i riktigt fint org.skick utseendemässigt med puts även på grenrören.
Det finns en ny hugger samt undertray till som inte är monterat ännu.

Men det är motorn som är juvelen. Den är inte jättepåställd men den går jättefint. Det som är gjort med den: Orörd bottendel(aldrig skruvad med). Toppen har blivit planad 1mm för att höja kompet från 9,5 till ca 11:1, Anders Brink har sätesjobbat och "snikportat" den, GSX-R 1100 -89 kammar som är injusterade till bra lobecenter, RS36 förgasare, slipat svetssträngarna i avgasgrenrörens mynning (helt slät övergång till innerrören) samt en slip-on dämpare. Den går lugnt och fint på låga varv fortfarande och lämpar sig väl till touring. Efter moddarna kan man dra ända till 11000 rpm om man vill och den hänger med det mesta.
Effekt vet jag inte men jag körde inte från han med min MotoMartin med 1327cc ~145pollar och 210 kilo.
Han köpte en busa och han tyckte lite besviket att upp till 220km/h hänger hans Bandit med utan problem. Cykeln har gått drygt 4000 mil.

Om nån är intresserad, PM:a mig är ni snälla.
Priset? Ja, varken han eller jag vet vad man kan begära för den, men det är mycket hoj för pengarna. Alla Org.delar följer självklart med (Avgasburk, förgasare, luftburk etc.)
Jag ska se till att han skickar lite bilder för alla att se.

Ha det bäst alla!

Hade varit väldigt intresserad om jag inte blivit banditägare igår (såg tråden nu)... :)

Jaha då är man ägare av en sån här rackare då... körde hem den ca 45 mil igår och den gick som en klocka, höll väl 160 eller nåt större delen av vägen... nemas problemas.

Nu ska den luftburksmoddas eller om burken ska bort helt och hållet och dit med pod-filter och dynojet?? åsikter??

ska leta upp ett annat lite snyggare blås, ska på ett lågt brett styre och sen har jag inte bestämt om det blir 2 små runda ljus eller ett lite större.. naket ska det bli iaf. sen ska jag försöka trixa dit en busa bakdämpare och kanske försöker jag få dit framänden från min TLR i vinter... TLR'en har gixxergaffel så...

lite sjyssta detaljer på den är en snygg framskärm, stålomspunna slangar, polarade fälgkanter och ett snyggt kedjeskydd...

97a med 2500 mil på klockan =)
ska bli skoj det här =)

34820_419859265888_651685888_4569890_1714854_n.jpg

Last edited:

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Nice! Snyggt med mycket svart...
Nu fick man ju lite ideer... ;)

Du får komma förbi och visa upp nyförvärvet någon dag..

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Har ett IXIL bolt-on i rostfritt med dB killer i mkt fint skick över inom en vecka eller två, nån intresserad?

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
En gsxr750 dämpare är nu monterad där bak, blev stor skillnad mot orginal!

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
goddag! jag har haft problem med min koppling hela tiden nu, och nu det senaste så fick jag för mig att byta till original lameller vilket jag gjorde igår. har även pytsat i motul eftersom den lär vara bra! tyvärr slirar kopplingen lik förbannat.
så nu undrar jag va det kan vara eftersom jag både bytt fjädrarna mot nya, testat slänga in en extra, testat 2 olika oljor, testat 3 olika lamellsatser. och allt är gjort efter konstens alla regler. kopplingskorgen har inga större fördjupningar i sig heller :/.
kan det vara något annat än kopplingen so slirar? problemet uppkommer främst när man ligger på 5an och drar lite random fullgasar!

lite funderingar går till kugghjulet på kopplingskrogen. Sitter det fast ordentligt eller är det kanske bara pressat på eller något sådant så att det skulle kunna slira?

problemet har blivit fulinglöst: förmodligen har de skivor utan belägg blivit nedslitna och för blanka. medicinen var helt enkelt att rugga till ytan med en sandpappersrondell och sedan peta in en extra konisk fjäder. = 1 ring och 3 fjädrar = hårdare handtag = mindre spel för lamellerna etc = no sliring!
lösningen duger tills jag får köplust.

Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Händer det nåt här då? :va

Nu har det shoppats lite till knarren...

Risers och fatbars från biltema - check
82-355_m.jpg

Bar-end mirrors från biltema - check
82-489_m.jpg

LED blinkers från biltema - check
82-339_m.jpg

dominator lysen och fästen från evil bay - check
HLUTRCH.gif

Danmoto blås från evil bay - check
danmoto.jpg

Busa dämpare - efter lön...

Sen vettifan vad jag ska göra med gaffeln?? Finns nåt enkelt knep att styva upp den lite? Ska höja benen lite i kronan också, hur mycket ska jag börja med... 10mm?

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
en svetsloppa löser dina svampiga gaffel problem :)

förresten, har du fixat dina blinker så dom blinkar rätt? o vilket motstånd haxxa du loss isf?

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Sen vettifan vad jag ska göra med gaffeln?? Finns nåt enkelt knep att styva upp den lite? Ska höja benen lite i kronan också, hur mycket ska jag börja med... 10mm?

Byt till Öhlinsfjädrar, blir stor skillnad. Det kostar runt 1000-1500kr att få fixat om du lämnar in gaffelbenen.

Någon som vill ha dogbones till Bandit? Har ett par liggandes om någon vill ha.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Byt till Öhlinsfjädrar, blir stor skillnad. Det kostar runt 1000-1500kr att få fixat om du lämnar in gaffelbenen.

Någon som vill ha dogbones till Bandit? Har ett par liggandes om någon vill ha.

Kan tänkas... som höjer då antar jag?

passar på att påminna igen att jag har ett bolt-on över om nån e sugen...

Last edited:

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
bakre dämpare.

ställde samma fråga i en annan tråd men gör det även här.

har en bandit 96. bakre dämparen har en maxvikt på 160 kg.
jag väger 120 och tjejen 75.... enkel matte säger mig att jag behöver byta, men det är jättesvårt att hitta en lämplig. Tjejen har precis upptäkt att det är kul att åka med och jag trivs bra med min bandit och vill egentligen inte byta.

några förslag???

resande

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Hoj
Triumph Tiger 1050
Xenon-kit

Köpte ett xenonkit från Xenonkungen till min 1200s-04 och det vart kanonbra, skillnaden mellan halv/helljus är stor i garget!
Installationen tog ca 30 minuter, det var plug/play!
Tyvärr inte läge en lördagkväll att provköra pga av grill med medföljande bira men imorgon kväll blir det test för att se skillnaden.
Trevlig lördag.:krama
/ Patrik

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ställde samma fråga i en annan tråd men gör det även här.

har en bandit 96. bakre dämparen har en maxvikt på 160 kg.
jag väger 120 och tjejen 75.... enkel matte säger mig att jag behöver byta, men det är jättesvårt att hitta en lämplig. Tjejen har precis upptäkt att det är kul att åka med och jag trivs bra med min bandit och vill egentligen inte byta.

några förslag???

GSXR1100 runt årsmodell 92

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar