Förgasar(?)strul
Ända sedan jag tog Banditen ur vinterdvalan har den gått halvtaskigt.
När den har varit på gott humör så drar den bra på nästan fullgas upp till ca 7000 där den börjar misstända, skjuta och leva om.
Ibland blir den bara tjurig, orkeslös och stannar för inget.
Senaste långfärden på 4-5 mil gick skapligt, men mistände sporadiskt även på låg-gas och låga varv, typ 3000rpm. Tills plötsligt 100 meter hemifrån då den bara tvärdör. Försöker starta den, och tillslut går den igång på tomgång men helt utan ork. Det räckte med att vrida lite på gasen så dog den, eller från tomgången bara lägga i ettan så dog den. Malde man på startmotorn småtände den men inte tillräckligt för att orka hålla varvet själv.
Igår hoppade den igång, och då passade jag på att dra iväg till macken för att tanka upp den med färsk soppa. Jag har haft endel k-sprit i den för att bli av med eventuell kondensvatten ur tanken och förgasaren, och tänkte att lite V-Power skulle späda ut spriten i tanken.
Fyllde upp, betalade och drog iväg, och kom ca 100m innan den plötsligt stannade och blen lika tvär-ilsk som tidigare. Fick igång den tillräckligt för att den skulle gå på fullgas, men misstände och levde om så den hoppade mellan 2000 och 3000 rpm innan jag till slut gav upp.
Rullade tillbaka till macken och ringde efter svärfar som ev. skulle kunna hjälpa till att få igång den/transportera hem den, i västa fall på kärra.
Batteriet var tillslut nästan tom så vi kopplade upp startkablar till Banditen och försökte mala igång den, men då var den stendöd.
Öppnade dränerings-skruvarna på förgasaren för att se om det fanns någon soppa i den över huvudtaget, och det fanns soppa.
Plötsligt kom en gammal skäggig gubbe i en 60-tals militär-Jeep och skulle fylla på en reservdunk. Han klev upp till Banditen och frågare om det var något han kunde hjälpa till med. Sa att han pysslade lite med hojjar men inte Suzuki, men i alla fall...
Han kollade säkringsboxen, vickade lite på kablarna till spjällägesgivare, tändningslåset och skruvade lite på en ratt under förgasare.
SEDAN STARTADE ASET!
Han gav mig fingret, och garvade.
"Jag känner igen dig, var kan vi ha setts någonstans förut?"
Det visade sig att vi båda hade jobbat på samma ställe innan han gick i pension.
Jag åkte kortaste vägen hem, och visserligen uppträdde banditen stabilt (förutom att den skjöt lite igen runt 7-8000rpm) men gick bra och utan andra misständningar resten av vägen hem.
Så nu till frågan:
Var är det för ratt som sticker ner under förgasaren på en ganska tunn pinne? Den sitter mitt mellan de två inre flottörhusen(?)