Suzuki Bandit 1200-tråden

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Kolla självrisken hos båda innan du byter!
När jag kollade förra året hade Suzuki betydligt högre självrisk och jag valde därför att stanna kvar hos Bilsport och MC. Premieskillnaden är inte så stor, en enda skada och du har förlorat mångdubbelt mer pga Suzukis högre självrisk.

Kör bara halvförsäkrat o självrisken på stöld är 5000 mot 3000 på bilsp o mc men jag slipper kravet på att hojen måste stå i låst garage. Har ju inget garage. Suzukiförsäkringen kräver 2 lås och det har jag ju:D
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Så nu till frågan:
Var är det för ratt som sticker ner under förgasaren på en ganska tunn pinne? Den sitter mitt mellan de två inre flottörhusen(?)

Här är en bild på skruven jag undrar över...
(insuget till vänster i bilden, luftburken till höger, i förgrunden startmotorn och bakom den generatorn)

Vad är skruven till för (vilken funktion)? Åt vilket håll ska man skruva den för att hojen ska gå bättre (se beskrivningen i mitt föregående inlägg)


skruv.jpg
 

Wofla

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Mitt i Skåne!
Hoj
Suzuki s1200 Bandit -02
Är den från en K7 1000 eller 750/600?
Tog du måtten på den innan montering? undrar hur mycket den höjde rideheighten.... funkar sidostödet bra efteråt?
Läste att man behöver schimsa ut hundbenen ca 2mm på varje sida för att de inte ska ta i fjädern, stämmer det? även att man behöver karva undan en del plats för att behållaren ska få plats... :va

andra som ska passa rätt i är tydligen busans dämpare och R6...
Min Dämpare kom från en gixxer 1000 k7.
den är 5mm kortare och passar rakt i dvs inga brickor på hundbenen, batterilådan kapade jag inte i.

På detta forum finns en lista på längden på dämpare som passar
http://www.banditforum.co.uk/forum/
 

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
2st DKW 250rt-52 suzuki tr 125-83 Suzuki gsx 1400-03
Här är en bild på skruven jag undrar över...
(insuget till vänster i bilden, luftburken till höger, i förgrunden startmotorn och bakom den generatorn)

Vad är skruven till för (vilken funktion)? Åt vilket håll ska man skruva den för att hojen ska gå bättre (se beskrivningen i mitt föregående inlägg)


skruv.jpg

De är tomgångsskruven:tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Min Dämpare kom från en gixxer 1000 k7.
den är 5mm kortare och passar rakt i dvs inga brickor på hundbenen, batterilådan kapade jag inte i.

På detta forum finns en lista på längden på dämpare som passar
http://www.banditforum.co.uk/forum/

Hm.. ok det kanske är skillnad på de nyare banditerna, jag är ute efter en 96-00.
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Tog ut banditen på en sväng igår.
Det började bra, och jag fick faktiskt en ledtråd till vad som kan vara galet:

Först uppvärming några km stadstrafik. Möjligen går den en aning snålt.
När jag fått upp värmen tog jag ut den på landsväg och varvade ur den ordentligt. Drog klockrent upp till 9000+ rpm. :yoparty
Nu gick den verkligen bra!
Lugnade ner mig och låg och cruisade lite på måttlig fart. Efter en stund kände jag att den ryckte till lite. Någon enstaka misständning här och där.
Sedan plötsligt gick den som en påse nötter igen. Prapprapprapp blam prapp prapp... och sedan gick den bra igen.
Under dessa två sekunder detta skedde hann inte farten minska nämnvärt, men jag hann se att varvräknaren droppade 2-3000 rpm.
Om det är förgasarfel tappar man inte varvräknaren.
Inte ens när jag gör avgasknallar med dödar-knappen tappar varvmätaren varvtal. Detta måste vara ett el-fel.

Är det någon som har haft liknande symptom med glappkontakt i elsystemet? Var kan det sitta? Var är det mest troligt, tändningslåset?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ett par snabba frågor:

*Vid vilket/vilka miltal är det rekommenderat ventiljustering på B12 96-00 motorn och hur vanligt är det att man faktiskt behöver justera vid första kollen?

*Klurar på ett exemplar som har K&N filter och annat rykrör men ej ombestyckad (ej 2" moddad)... är de risk att den gått snålt? Vilken bestyckning rekommenderas isåfall för den setupen?

Hoppas på snabbt svar :)
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Problem...

*suck*

Efter 3800 problemfria mil så just idag började min Bandit gå orent som fan vid gaspådrag. Fiskör jag och ligger i jämn hastighet är det normalt.

Drar jag upp choken till max så går den BÄTTRE.
Så vad kan det vara då?

Det som är så extra KUL är att det händer just idag då allt är stängt och själv har jag tummen nästan mitt i handen samt ska åka ett par hundra mil i Norge med start i morgon bitti!

Jag antar att det inte är något allvarligt men har jag någon chans att fixa detta själv idag med tips från er månntro?

Har sökt lite men inte hittat någon med exakt samma symptom som jag.
 

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
*suck*

Efter 3800 problemfria mil så just idag började min Bandit gå orent som fan vid gaspådrag. Fiskör jag och ligger i jämn hastighet är det normalt.

Drar jag upp choken till max så går den BÄTTRE.
Så vad kan det vara då?

Det som är så extra KUL är att det händer just idag då allt är stängt och själv har jag tummen nästan mitt i handen samt ska åka ett par hundra mil i Norge med start i morgon bitti!

Jag antar att det inte är något allvarligt men har jag någon chans att fixa detta själv idag med tips från er månntro?

Har sökt lite men inte hittat någon med exakt samma symptom som jag.

Låter nästan som mager blandning. Lite svårt att bedöma sådär men jag skulle nog ändån dra upp tändhattarna och kolla att det inte finns fukt nere vid stiften. en enkel koll. Har du motortvättat kan det stå vatten där. Annars får man riva förgasarna och rengjöra.
Har du precis börjat köra med denna säsongen eller har du hunnit med några mil och tankat ett par gånger. Har varit med om rost i tanken som samlas i förgasarna när man kört litegrann
 

Bifogat

  • duccetank.JPG
    duccetank.JPG
    68.4 KB · Visningar: 103

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Problemet löst! :banana

Har kört flera hundra mil innan problemet i år.
Nya stift, gått 100 mil.
Allt jag gjorde i väntan på svar här var att prova den enklaste lösningen först och det funkade!

Dränerade förgasarna men det hjälpte inte ett skit.
Men sedan hällde jag i STP´s värstingrengöring för 230 spänn och en mil senare gick den perfekt igen!
Gasade som en dåre i fem mil till och det höll i sig.

Nu är man ju inte 100% säker på att det är något mirakelmedel men just i mitt fall verkar det ju onekligen så. Var väl någon skit som lossnade.

:)
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Ett tips är att montera ett soppafilter då risken för skit från tanken elimineras. Billig "försäkring" nu när du ska hoja i Norge!
Ha det så trevligt och kör med huvet och inte högerhanden.. :D
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Åker med två glidare och det är nog lika bra just i Norge iaf...

Soppafilter säger du, ja det kan ju inte skada förstås.
Men sitter det ingen form av filter alls original från början i kranen/tanken eller är det helt öppet för skit alltså?
 
Last edited:

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Åker med två glidare och det är nog lika bra just i Norge iaf...

Soppafilter säger du, ja det kan ju inte skada förstås.
Men sitter det ingen form av filter alls original från början i kranen/tanken eller är det helt öppet för skit alltså?

Jodå,det sitter något sorts filter på kranen i tanken.
När du kommer hem från Norge så kan du lysa ner i tanken och kolla om det finns massa skit typ rostflagor mm. Inte så ovanligt dessvärre..

Mvh Jörgen
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
:D

Nu har jag lagt handpenning på en 97a, hämtar på fredag om allt går som det ska! :D
Så nu har man två gammelsuckor! hehe...

Kan någon ge mig en länk till en fin "how-to" med bilder och grejer på 2" modden? Vad heter de munstycken som rekommenderas (kanske artikelnummer t o m)? (Hojen har ett Yoshi bolt-on och K&N filter men är ej luftburksmoddad.)
 

Jaouws

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Nybro
Hoj
Yamaha XJ650 -81 (Såld), Yamaha FJ1200 -93 (åld), Suzuki Bandit 1200 -98
:D

Nu har jag lagt handpenning på en 97a, hämtar på fredag om allt går som det ska! :D

Kan någon ge mig en länk till en fin "how-to" med bilder och grejer på 2" modden?

Det funkar väl inte på en -97:a. :confused:
 

Wofla

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Mitt i Skåne!
Hoj
Suzuki s1200 Bandit -02
:D

Nu har jag lagt handpenning på en 97a, hämtar på fredag om allt går som det ska! :D
Så nu har man två gammelsuckor! hehe...

Kan någon ge mig en länk till en fin "how-to" med bilder och grejer på 2" modden? Vad heter de munstycken som rekommenderas (kanske artikelnummer t o m)? (Hojen har ett Yoshi bolt-on och K&N filter men är ej luftburksmoddad.)

Grattis får man väl säga!:tummenupp

Jag har nog inte sett någon "how-to" bilder, men det är inte så svårt, mest pilligt och många smådelar.

Jag drog sönder några av skruvarna till flottör husen så ha nya i beredskap!:huvet
 

resande

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Tiger 1050
Hej Bandit vänner!:yoparty

Är ute efter ett nytt kåpglas till min 1200s-04, tycker att det blåser/låter mycket vid 110+, är det någon som har bytt glas och är nöjd?
Några bra alternativ som fungerar? Gärna hemsidor att söka på tack.
Jag är ca 177 cm över havet.
Patrik
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top