Suzuki Bandit 1200-tråden

BanditSune

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2011
Hoj
Suzuki Gsf 1200 -98
Tjena, jag har en 00-a och bor i Växjö, hör av dig så kan jag visa hur jag lossar sadeln på min hoj.

Jag fick upp den nu med hjälp av ditt inlägg, så det behövs inte, tusen tack! När jag förstod att det var hjälmlåset så slutade jag försöka, tänkte aldrig att det kunde vara två olika funktioner på samma lås :)

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Vad har ni för försäkringskostnad på era Banditer?
Jag fyller 40 i augusti och min helförsäkring helårs droppade från 5180 kr till 4074. Bor centralt i Växjö. Har försäkringen på Bilsport & MC. Vagnskada 3000 kr, ej trygghet eller tillbehör+.

Bandit1200N

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200 N
Försäkringskostnad

Jag fyller 40 i augusti och min helförsäkring helårs droppade från 5180 kr till 4074. Bor centralt i Växjö. Har försäkringen på Bilsport & MC. Vagnskada 3000 kr, ej trygghet eller tillbehör+.

Har Suzuki märkesförsäkring (Länsförsäkringar).Betalade 2798:- förra året för helårsförsäkring och vagnskada på 5000:- Jag hade Bilsport & MC innan men bytte för märkesförsäkringen var billigare. Man ska bara inte glömma bort att skulle det hända något så är självrisken högre på märkesförsäkringen.
Är 40+ och bor på landet och längtar efter våren :banana
/Patrik

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Hittade inget om Suzukis märkesförsäkring på Länsförsäkringars hemsida. Deras vanliga försäkring blev dyr för mig eftersom jag inte fyllt 40 ännu, hamnar då i deras 24+ variant istället. Bilsport och mc räknar from det året man fyller 40. :)
Ja, hoppas det blir vår snart, det här är för jäkla drygt.

Bandit1200N

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200 N
Hittade inget om Suzukis märkesförsäkring på Länsförsäkringars hemsida. Deras vanliga försäkring blev dyr för mig eftersom jag inte fyllt 40 ännu, hamnar då i deras 24+ variant istället. Bilsport och mc räknar from det året man fyller 40. :)

Hittade ett telefonnummer om du vill kolla 0771-666185
/Patrik

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
INgen

Suzuki märkesförsäkring blev 300 billigare på helår för mig men med bilsport o mc kunde inte sonen övningsköra för det var en 40+ försäkring. med suzukiförsäkringen går det bra.

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Letar efter lite roligare ljuddämpare. Men var ser man vilken modellbeteckning man har?
00:an finns både i "K1 A91121" och "y GV75A".
edit:
Ok, var tydligen bara att göra en fordonssökning.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Mitt batteri hade laddats ur under vintern, så jag satte det på laddning över natten. Idag när jag skulle testa att starta så gick inte motorn runt, men alla lampor lyser och det hörs ett smattrande ljud, skulle gissa på att det är startmotorn som låter. Någon som har varit med om det och/eller har något tips angående vad som kan vara fel?

Svårt att beskriva ljudet men ungefär som när ungarna fäster pappbitar mot cykelhjulen med hjälp av klädnypor. Fast lite hårdare smatter än så. Som jag föreställer mig att det skulle kunna låta om startmotorn snurrar utan att dra runt motorn...

EDIT: letade lite och det verkar som det kan vara något med batteriet, kanske att det tappat orken av att stå urladdat, eller så behöver det bara laddas lite mer. Låter det stå tills imorgon så får vi se om det blir någon skillnad.

Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Letar efter lite roligare ljuddämpare. Men var ser man vilken modellbeteckning man har?
00:an finns både i "K1 A91121" och "y GV75A".
edit:
Ok, var tydligen bara att göra en fordonssökning.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Jag köpte en Leo Vince kolfiberdämpare från Motoro, de säljer ut dem för 3.000 kr (ordinarie 4.600). Beställde igår vid lunch och fick SMS-avi idag på förmiddagen, snabbt jobbat både av butiken och av Posten :)

Står visserligen att den är för 96-00 så det kan ju vara så illa att du har "fel" sorts 00:a...

http://motoro.jetshop.se/leo-vince-slip-on-gsf1200-9600-p-4012-c-158.aspx

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Jag såg Leo Vince dämparen och mailade, men han var osäker på om det var rätt årsmodell i annonsen och skulle kollla upp det. Fast han återkom aldrig. Vad jag vet gjordes ingen Leo Vince i carbonmodell för äldre modeller än 2001, men kan ha fel.

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Mitt batteri hade laddats ur under vintern, så jag satte det på laddning över natten. Idag när jag skulle testa att starta så gick inte motorn runt, men alla lampor lyser och det hörs ett smattrande ljud, skulle gissa på att det är startmotorn som låter. Någon som har varit med om det och/eller har något tips angående vad som kan vara fel?

Svårt att beskriva ljudet men ungefär som när ungarna fäster pappbitar mot cykelhjulen med hjälp av klädnypor. Fast lite hårdare smatter än så. Som jag föreställer mig att det skulle kunna låta om startmotorn snurrar utan att dra runt motorn...

EDIT: letade lite och det verkar som det kan vara något med batteriet, kanske att det tappat orken av att stå urladdat, eller så behöver det bara laddas lite mer. Låter det stå tills imorgon så får vi se om det blir någon skillnad.

Det står ganska mycket om onormalt ljud i Haynes handboken, jag slängde upp den sidan om startproblem här:
http://tinyurl.com/6yqnah5

Last edited:

Bandit 1200s

Ny medlem
Gick med
29 May 2003
Hoj
YAMAHA R1, Suzuki GSX750 -98 , *Suzuki Bandit 1200s -02 såld*
Konstigt ljud

Så lät min 02:a också när batteriet var för dåligt laddat, inte jättehögt men typ som ett relä som smattrade. Mitt batteri återhämtade sig aldrig efter att det var helt urladdat, fick köpa nytt.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Jag såg Leo Vince dämparen och mailade, men han var osäker på om det var rätt årsmodell i annonsen och skulle kollla upp det. Fast han återkom aldrig. Vad jag vet gjordes ingen Leo Vince i carbonmodell för äldre modeller än 2001, men kan ha fel.

Hmm, det vore ju minst sagt irriterande om det visar sig att den inte passar min -98. Hade egentligen inte tänkt montera dämparen förrän det blir lite varmare, men får väl försöka göra det snart då så man har returrätt om den inte passar.

Så lät min 02:a också när batteriet var för dåligt laddat, inte jättehögt men typ som ett relä som smattrade. Mitt batteri återhämtade sig aldrig efter att det var helt urladdat, fick köpa nytt.

Testade igen idag efter ca 12 timmars ytterligare laddning. Nu gick startmotorn och vred runt motorn ordentligt, fast inte tillräckligt snabbt, märktes att det inte fanns tillräckligt med kraft. Får prova att ladda ett tag till och se om det hjälper, annars blir det väl till att byta batteri.

Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Honda VTX 1800-02

Tjena!
Har Bilsport o mc som bolag, tog en 40+ försäkring, skulle kostat 4500 cirkus, men då jag vart medlem på SMC, så sjunk premien till 3700 cirkus på helåret. Måste säga det vart billigare än jag trodde och medlemskapet på SMV kosta bara 350 riksdaler, så helt överkomligt.

Har en bandit 1200 -00.:yoparty

Tjena igen!
Jag har en bandit 1200S av 2000 års modell, men blir lite fundersam då jag köpt sidoväskhållare från givi till min hoj, som inte passar, dock passar hållaren 2001 års modell(den med passagerargreppet bakom sadeln), alla kataloger jag kollat i, även duells, envisas med att den hållaren jag fått är rätt.
Frågan är då, bytte bandit skepnad under år 2000, vad kallas isåfall de respektive modellerna detta året?
Min hoj har passagerargreppen på sidan om sadeln för tydlighetens skull och detta stämmer in på modeller som kommer från slutet av -90.
photo.php

Svarar lite så här i min egna "ruta"
Har efter 3 försök nu fått fatt på rätt hållare till maskinen, sitter kalas och jag for med ett leende till MC-mässan i Årsta och kom därifrån med ett ännu bredare leende efter att dels fyndat lite hjälm och kläder, men också fyndat ett par kappa 44l väskor för mycket överkomligt mässpris, så nu är det emd stor längtan efter vår och barmark för att få komma ut och testa ekipaget. =)
:banana

Last edited:

Kari T

Sme´n
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
2001 Suzuki Bandit 1200s
Luftburksmodd...

Köpte en Bandit 1200 för en vecka sen och har av naturliga (SNÖ!) skäl inte kört den nåt speciellt.
Men man får ju börja fundera lite om framtiden.....har följdaktligen läst denna spalt ett par dar och insett att luftburksmodd måste vara en bra börja då det sitter ett ART slipon på...
Frågan är alltså: Var på burken öppnar man detta 2" hål? Visar det sig när man börjar rota i det eller måste man kolla?

Bandit 2006, är luftburksmodden aktuell då och vad kan man vänta sig för effekthöjning isåfall? Enda modd motormässigt som sitter på nu är ett leovince slipon..

Samt, någon som har monterat rakare/bredare cross-styre? Bilder?

Någon bra lösning på bakskärmen/skylthållare.. Sen är jag även sugen på en magspoiler..
Har inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden så om någon har några bra tips så hojta till :)

Går även i tankarna att byta hojj ev, då till något mindre.. Er6a typ, gillar utseendet på den.. Någon som har provkört o kan uttala sig?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Köpte en Bandit 1200 för en vecka sen och har av naturliga (SNÖ!) skäl inte kört den nåt speciellt.
Men man får ju börja fundera lite om framtiden.....har följdaktligen läst denna spalt ett par dar och insett att luftburksmodd måste vara en bra börja då det sitter ett ART slipon på...
Frågan är alltså: Var på burken öppnar man detta 2" hål? Visar det sig när man börjar rota i det eller måste man kolla?

Gör inte detta utan att kitta om förgasarna, du har ju vacuumförgasare. Resultatet om du enbart öppnar luftburken är att cykeln kommer att gå illa som skit.

Kari T

Sme´n
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
2001 Suzuki Bandit 1200s
Ja, tanken är ju en ombestyckning...kanske nån vet var i Götet man kan få det utfört? Eller köper man munstycken o experimenterar själv?
Gör inte detta utan att kitta om förgasarna, du har ju vacuumförgasare. Resultatet om du enbart öppnar luftburken är att cykeln kommer att gå illa som skit.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras