Suzuki Bandit 1200-tråden

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
ny hastighetsmätare

Hejsan alla.

Får tillbaka ramen från pulverlack på frredag - sen ska det börjas meckas..

En fråga till er kunniga.

har tagit bort org.mätare och ska sätta it en KOSO-mätare istället.

problem: givaren till mätaren som sitter vid framhjulet vill jag ju ta bort. Uppstår ju ett tomrum då. Behövs det bara en distans i samma mått som givaren?? Eller nåt annat jag behöver tänka på?

mvh/Mattias
 

getodlare

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2011
Ort
Boet
Hoj
Bandit 1200 -96
Nybliven ägare (snart) till en Bandit

Då var man med hoj,,, snart. Var och tittade på en Bandit 1200 -96 idag och det kändes helt rätt. Den var röd, original förutom slipon och motorbågar. Nytt kåpglas och dyna och hade 4900 på mätaren.
Nu fattas bara lite väder. Det var/är ju inte direkt läge att köra hem hojen :)
Ser nu fram emot en hojsäsong igen,,, det var åtta år sedan sist och första säsongen med en Bandit.
 

getodlare

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2011
Ort
Boet
Hoj
Bandit 1200 -96
På tal om försäkringspremier som togs upp för några veckor sedan så kan jag konstatera att helförsäkring med 3000kr i självrisk kostar mig 2.800:-/år. Detta med Länsförsäkringar. Så jag tror jag slutar leta, blir nog inte billigare än så :)
 

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Växjö
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Fint väder här i Växjö alltså, jobbade man inte så hade man provat hojen.
Ska man tänka på något särskilt när man drar igång den första gången, hälla någon tillsats i tanken eller något?
 

getodlare

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2011
Ort
Boet
Hoj
Bandit 1200 -96
Var ute och körde lite idag (0,5 grader ovanför plus), blev liiite kallt om fingrarna. Det var första gången jag körde hojen överhuvudtaget. Vägarna är urusla här där jag bor, tjälskador gjorde att jag lyfte från sadeln flera gånger. Nä, nu ställer jag in den inomhus några veckor till tills vädret slagit om på riktigt.
Lite fix behöver göras såg jag. Hastighetsmätaren funkade inte. Skruvade loss nere vid hjulet och konstaterade att själva vajern var av. Nytt vajerpaket är beställt (från ebay).
Skönt iaf att ha gjort provturen.
 

getodlare

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2011
Ort
Boet
Hoj
Bandit 1200 -96
Ok jag ger upp. Jag har letat efter färgkoden i en timma nu och hittar inget överensstämmande nummer nånstans som kan härleda till en färg. Hittar inget under tanken som jag har hört att det ska finnas.
Är det någon här som kan se vilken färg som hojen kan tänkas ha (har bilder i garaget). Enligt listan så borde det vara antingen 22U eller YC6 som är de enda jag kan se som rödaktiga i färglistan för Bandit 1200.
Tack på forehand
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Kallt som fan i Sigtuna idag, fast de va kul ändå med första bandit turen.
Tror tempen stod på 3 +
 

Bifogat

  • IMG_0464.gif
    IMG_0464.gif
    112.1 KB · Visningar: 68

MarkusG

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha
Håller på och letar ny hoj och tittar en del på Bandit 1200, men är fundersam kring hur den passa långa åkare (runt 2m), någon med erfarenheter?'

Ps.Att det bästa är att själv testa förstår jag också, men då jag inte känner någon med en Bandit och eftersom det inte finns någon hos mc-handlarna i närheten, tänkte jag ni kanske har besked:) Ds.
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
har en 06a till salu :)

Håller på och letar ny hoj och tittar en del på Bandit 1200, men är fundersam kring hur den passa långa åkare (runt 2m), någon med erfarenheter?'

Ps.Att det bästa är att själv testa förstår jag också, men då jag inte känner någon med en Bandit och eftersom det inte finns någon hos mc-handlarna i närheten, tänkte jag ni kanske har besked:) Ds.

Jag e 185 lång och sitter bra, 2m är ju 15cm längre men det ska nog inte vara några problem.. skulle min vara av intresse får du gärna komma och provköra, den är jävligt fräsh faktist :)
 

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Växjö
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
På tal om försäkringspremier som togs upp för några veckor sedan så kan jag konstatera att helförsäkring med 3000kr i självrisk kostar mig 2.800:-/år. Detta med Länsförsäkringar. Så jag tror jag slutar leta, blir nog inte billigare än så :)

Var bor du?
Jag kollade med Länsförsäkringar i Växjö, de har ingen Suzuki märkesförsäkring eller så längre här. Hon jämförde min försäkring på Bilsport & MC och sa att de inte kunde matcha 4074 kr helåret med 3000 kr självrisk.
Hon sa att det kan vara lite olika hos Länsförsäkringar i andra län. Skumt.
 
Last edited:

getodlare

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2011
Ort
Boet
Hoj
Bandit 1200 -96
Var bor du?
Jag kollade med Länsförsäkringar i Växjö, de har ingen Suzuki märkesförsäkring eller så längre här. Hon jämförde min försäkring på Bilsport & MC och sa att de inte kunde matcha 4074 kr helåret med 3000 kr självrisk.
Hon sa att det kan vara lite olika hos Länsförsäkringar i andra län. Skumt.

Det var ju lite skumt. Jag bor precis på gränsen Småland/Östergötland, så det blev Länsförsäkringar Östergötland. Jag gick bara in på lansforsakringar.se och fyllde i formuläret på MC försäkring. Ingen hänvisning till nån märkesförsäkring eller nåt. Jag trippelcheckade så alla uppgifter stämde angående kw och att det var rätt modell. Kan tänka mig att det skiljer rätt mycket om man väljer 40+ som jag valde :)

Håller på och letar ny hoj och tittar en del på Bandit 1200, men är fundersam kring hur den passa långa åkare (runt 2m), någon med erfarenheter?'

Ps.Att det bästa är att själv testa förstår jag också, men då jag inte känner någon med en Bandit och eftersom det inte finns någon hos mc-handlarna i närheten, tänkte jag ni kanske har besked:) Ds.

Jag är 1.90+ och sitter alldeles utmärkt på 1200:an. Det var en av anledningarna till att jag valde Banditen.
 
Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Kanske fel ställe att ställa frågan i men vilken skulle ni hellre köpa,
en Bandit 1200 eller GSX-R1100 ?
Och i sådanna fall varför ?

Om jag skulle pendla eller skjutsa mycket, eller busköra i låg fart (stunt) =
Bandit
Annars GSXR1100 alla dagar, haft några 2 GSXR och 2 Banditer

Gillar man lite mer fart är det ju gixxern som gäller, rätt körställning, bättre bromsar, bättre drag på höga varv, bättre fjädring för aktiv åkning(om är inte bra) bättre markfrigång vid nerlägg(useelt på banditen)
sen gillar inte jag gummiupphängda fotpinnarna på Bandit, känns som man kör custom.

Alla tycker vi olika men de var lite synpunkter från mig (byter gärna min bandit min en gixxer :tungan
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Kollar som sagt var runt lite efter en slit-släng-hoj som även skulle kunna hålla för lite längre körning under sommaren.

Som slit och släng och bus hoj är Banditen kanon, som en moppe med stor motor, kört en europasväng med bandit och packväskor, funkade alldeles utmärkt
 

resande

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Tiger 1050
Tjena
monterat nytt slipon på pärlan, läst om 2" mod på sidan 58 i detta forum, gäller detta min 1200-04? Kan mecka (lat däremot) så jag har lyssnat på mc firma (s-holm) vad det kan kosta och pris av en verkstad är 4000-4500kr, vad kan delarna kosta om man köper dessa löst?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top