Suzuki Bandit 1200-tråden

engel

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
gagnef
Hoj
xr600r motard/enduro
andersbrink skrev:
De fyra bajobultarna ovanpå ventilkåpan har en Service Bulletin från Suzuki. Den innebär att om man har problem med läckade bult/packning får man 4 nya monterade - på Suzuki's bekostnad. Din MC-handlare är det som hanterar det.

När man justerat ventiler etc och monterar tillbaks ventilkåpan är det VÄLDIGT lätt hänt att packningen runt tändstiftshålet hamnar på sniskan. Då pissar det olja ur dräneringshålet på framsidan av cylinderarna vid utblåset.


får man det fast det e en 97a va ska man säga till handlarn då,står det nån stans så man kan visa dom detta?vore ju kanon om det funka..
vet du nån handlare som e bra på att fixa det helst i darlarna......
det läcker bara uppe vid det innersta tändstiftet och sen när man ställer den på sidostödet så rinner det ner på toppen......
vet du om man ska dra dom 8skruvarna som håller ventilkåpan ska momentdras,tänkte byta dom packningarna me så det inte läcker nå mer sen....
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De två viktigaste för Banditen är:
Kolvarna: http://www.maximum-suzuki.com/ibf/index.php?showtopic=14102
Banjobult+bricka: Bulletin no. GSF/GSX/GSX-R - 103 Date 11/20/98

Din MC-handlare har (SKA HA) en förteckning över alla Service Bulletins som Suzuki har skickat ut.

engel skrev:
får man det fast det e en 97a va ska man säga till handlarn då,står det nån stans så man kan visa dom detta?vore ju kanon om det funka..
vet du nån handlare som e bra på att fixa det helst i darlarna......
det läcker bara uppe vid det innersta tändstiftet och sen när man ställer den på sidostödet så rinner det ner på toppen......
vet du om man ska dra dom 8skruvarna som håller ventilkåpan ska momentdras,tänkte byta dom packningarna me så det inte läcker nå mer sen....
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
engel skrev:
vet du om man ska dra dom 8skruvarna som håller ventilkåpan ska momentdras,tänkte byta dom packningarna me så det inte läcker nå mer sen....

De här värdena gäller på 01 och framåt men eftersom det är samma motor borde momentet vara detsamma. Banjobultarna(de silverfärgade 4 st bredvid tändstiften) skall dras med moment 16nm De andra 8 med gummipackning samt en i framkant och en i bakkant mitt på skall dras med 14Nm. Drar man för hårt på dem kan man dra sönder gängorna som sitter i kamaxelöverfallen så var försiktig.
 

engel

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
gagnef
Hoj
xr600r motard/enduro
Anders R skrev:
De här värdena gäller på 01 och framåt men eftersom det är samma motor borde momentet vara detsamma. Banjobultarna(de silverfärgade 4 st bredvid tändstiften) skall dras med moment 16nm De andra 8 med gummipackning samt en i framkant och en i bakkant mitt på skall dras med 14Nm. Drar man för hårt på dem kan man dra sönder gängorna som sitter i kamaxelöverfallen så var försiktig.


man tackar för det....har betällt nya gummipackningar idag 8st ska byta dom
och höra med MC-JANSON i falun om banjokopplingarna annars så köper jag koppar brickor och monterar..... :tummenupp
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Mitt nästa projekt på Banditen?

Har funderingar på att konstruera om avgassystemet så att jag får en ljuddämpare på vardera sidan. Borde faktiskt inte vara så svårt, det enda som behöver fimpas är väl sidostödet. En lätt modofiering av mellanröret och en dragning av ett rör från mellanröret under motorn och ut bakom vänster fotpinne, vidare upp sedan ett fäste till ljuddämparen.

Någon som funderat i samma banor. Det borde bli skitsnyggt, eller?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Bandit1200 skrev:
Mitt nästa projekt på Banditen?

Har funderingar på att konstruera om avgassystemet så att jag får en ljuddämpare på vardera sidan. Borde faktiskt inte vara så svårt, det enda som behöver fimpas är väl sidostödet. En lätt modofiering av mellanröret och en dragning av ett rör från mellanröret under motorn och ut bakom vänster fotpinne, vidare upp sedan ett fäste till ljuddämparen.

Någon som funderat i samma banor. Det borde bli skitsnyggt, eller?
Personligen tycker jag inte den passar med 2 dämpare. Men smaken är ju som bekant :arsele . Tur är väl det :tummenupp
http://www.banditmania.co.uk/ExhaustWork.htm

Mvh Jugge
 

engel

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
gagnef
Hoj
xr600r motard/enduro
pipa

Goose skrev:
Håller med Jugge,,,En Bandit är snyggare med 1 pipa,,varför vill Du ha onödig extra vikt på hojen?

håller med er ,,passar klart bättre med en pipa,men men som sagt så e ju smaken olika :yoparty
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Såg en Bandit med 2 blås i helgen, såg ok ut. Dessutom hade han en turbo på var sida mmmmmm. :yoparty
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
ulf skrev:
Såg en Bandit med 2 blås i helgen, såg ok ut. Dessutom hade han en turbo på var sida mmmmmm. :yoparty

Dubbla turbos... :bow

Själv får man nöja sig med att lämna in hojen på måndag för portning, montering av Gixxer insugskam och borrning till 1216cc med Wiseco 11:1-kolvar. Hoppas på 145-150 hk på slangen tillsammans med det helsystem jag köpte av Brinken.

Touringruta, packväskor och Gore Tex-ställ gör sleepern fullständig... :D
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Har flera gånger efter att min b12 har stått stilla en stund sett att det runnit ut en del, vad jag tycker luktar som, bensin. Detta kommer från en slang på höger sida av cykeln. Enligt handboken skulle jag tro att slangen är "Luftrenarens urtappningsslang" där pluggen saknas. Kan det kanske vara någon annan slang? Är detta något man ska oroa sig för? Får väl fixa en plugg till slangen så att man inte skitar ner allt man stannar vid.. Kan tillägga att det ibland inte rinner nåt alls medans det andra gånger runnit ganska så mycket.. Ska det vara så här? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Evert skrev:
"Luftrenarens urtappningsslang" där pluggen saknas.

Sätt dit pluggen omedelbart, din hoj suger icke-filtrerad luft via den slangen in i motorn. En slang som drar in damm, sand och smågrus RAKT IN i motorn. Inte bra...

Normalt ska det finnas små mängder bensin och olja där som man tappar ur när man känner för det. Man behöver öht inte dränera där om man inte vill vill.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Bänkat banditen

Nu har polarn ÄNTLIGEN fått sin bromsbänk :yoparty
Lite montering, justeringar och kalibrering samt polarns obligatoriska utbildning. :tungan (alla är vi barn i början)

Klart man ställer upp med utlåning av B12´an. :tuttar

I går kväll slängde vi upp skönheten på bänken och tog ett par pull. ca 110 hk. Då med Akrapovic Raceline helsystem som enda modden. Den gick lite fett på högvarv.

Sedan tog vi upp 50mm hålet i luftburken för att konstatera att större munstycken behövs. Det var ingen idé att fortsätta. (Gick som en påse skit). :näsblod

Så i dag åkte jag till AVA för att stå i kö med hälften av stockholms knuttar och knuttor. Då jag kom fram till disken så var det bara att konstatera att dom hade en väldigt skral uppsättning munstycken kvar i lådan... :4skrika Tilläggas ska att det var lådan dom har till sin Dynobänk... Av dom stackars munstyckena som låg i den så var säkert övervägande delen begagnade. :rolleyes:
Nåja, fick bege míg till MC-Varuhuset där resten av stockholmarna befann sig :3freak
:tummenupp Dom hade munstycken :Bugar
Köpte en uppsättning 130 och en 125 Main Jet.

Innan jag bytte munstyckena monterade jag på orginalsystemet och konstaterade 97hk på driven.

130MJ monterades och nu går den fett :rolleyes: . I morgon ska jag byta till 125´orna.
Den lämnar nu ca 115 hk nu på driven & 103Nm.

Ingen printer har lyckats instaleras ännu, men bänkpapper kommer när den är injusterad och klar.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Fredda66 skrev:
Eftersom ingen annan ännu hunnit nämna det så gör jag det.

Vilken jäkla stuntmiljö!! G-sus, det lär inte vara i Sverige det där hoppas jag. För övrigt duktig r1 förare, om inte annat orädd iaf.

//Fredda
:död Jag håller med Freddan.
Hade det varit på en bättre lämpat ställe så skulle jag tycka det var OK. Nu var det nog lite väl magstarkt. Det var ju några tillfällen det kunde ha gjort ont för publiken..

Man bör få leka, men med ansvar och respekt för omgivningen. :tummenupp
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
andersbrink skrev:
Sätt dit pluggen omedelbart, din hoj suger icke-filtrerad luft via den slangen in i motorn. En slang som drar in damm, sand och smågrus RAKT IN i motorn. Inte bra...

Normalt ska det finnas små mängder bensin och olja där som man tappar ur när man känner för det. Man behöver öht inte dränera där om man inte vill vill.

Efter en närmre titt verkar det som att pluggen till luften (blå) sitter kvar. Den där det inte sitter någon plugg på (röd) rinner det ut en stor mängd bensin. Vad är denna slang till? :va
 

Bifogat

  • sh.sized.jpg
    sh.sized.jpg
    101.2 KB · Visningar: 223

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Jugge_c skrev:
Sedan tog vi upp 50mm hålet i luftburken för att konstatera att större munstycken behövs. Det var ingen idé att fortsätta. (Gick som en påse skit). :näsblod

130MJ monterades och nu går den fett :rolleyes: . I morgon ska jag byta till 125´orna.
Den lämnar nu ca 115 hk nu på driven & 103Nm.

.
Ragge, testa att ta bort locket helt som vi snackade om i veckan, läge för det innan du byter till 125! (tänkte surfa lite på dina resultat innan jag börjar med carbon-burken)

FYI : hämtade en svart 98:a i karlstad i dag! :yoparty
 

TomTen6

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
VTR 1000
Hejsan allihopa satt och surfade och såg att bikersneed.se har high level som tillval till sina scorpion slip-on. Tänkte att det kunde ju se rätt ballt ut på banditen, är det någon som har high level på sin hoj så man kan se hur det ser ut??
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top