Suzuki Bandit 1200-tråden

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
-
Bandit1200 skrev:
Banditägarna i Mö med omnejd lös med sin frånvaro. De enda Banditerna som var på Lindströms idag var min och Lindströms provhoj. Ja ja, kanske vi kan göra ett nytt försök i morgon vi halv fem - femtiden vid Mobilia. Jag tar i alla fall en sväng dit efter jobbet i morgon.

Provade som sagt GSX1400:an idag och det är jag väldigt glad för. KAn bara konstatera att BANDIT RULES. GSX:en var förvånansvärt trött tycker jag, det enda som imponerade var bromsarna, t o m bakbromsen var det riktigt bra bett i, det kan man ju inte säga om Banditens precis.

Summa kardemumma så är jag VÄLDIGT nöjd med min Bandit och ännu nöjdare efter GSX-turen idag.

Då är det väl bara Fazern som ev kan hägra i framtiden, eller?

De va roligt å höra..trodde oxå att GSX:en skulle vara vassare än boven, har tänkt prova GSX:en ja oxå för å jämföra, när Suzukitouren kommer häråt i Maj. Vridmomentsmässigt då ? där var den väl iaf kraftigare lr?

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Fazern är ingen machohoj, tycker den är rätt fjollig. :D Strippa en gammal Gixxer i stället, om du vill ha ett bättre Chassie men behålla spisen som är så trimmvänlig. Funderar själv på en GSXR 750 ca -91 , givetvis med en 1100-motor :yoparty

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det enda som behövs för att få Banditen mer vridstarkare än en GSX1400 är ett 1340-kit. Sen så har GSX1400 så JÄMRA fula motorskruvar och generator bakom vänster vevaxelkåpa direkt på vevaxeln - hur "modernt" är DET då.

Nä... usch!

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Dogbones?

Tjenare!

Var hittar man bäst Dogbones till en 99:as B12:a för att höja baken några cm?

Jag har letat lite men inte riktigt hitta vad jag söker. Nån som köpt Dogbones och kan rekommendera nåt bra inom landets gränser?

/Anders H.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Banditmannen skrev:
Tjenare!

Jag har letat lite men inte riktigt hitta vad jag söker. Nån som köpt Dogbones och kan rekommendera nåt bra inom landets gränser?

/Anders H.

Låt din lokala verkstad fräsa till ett par nya dogbones av en bit rostfritt plattjärn ... eller om du har tillgång till en vinkelslip och en borrmaskin - gör dem själv.

engel

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
xr600r motard/enduro
andersbrink skrev:
Låt din lokala verkstad fräsa till ett par nya dogbones av en bit rostfritt plattjärn ... eller om du har tillgång till en vinkelslip och en borrmaskin - gör dem själv.

jag gjorde mina själv,av plattjärn,gjorde hålen 2cm kortare då blev den 5cm högre bak+att den blev mycket mer snabbstyrd :)

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
-
Varför inte uppgradera bakdämparen lite och få bakan höjd på "köpet" ? En Gixxer 1100 passar i stort sett "rakt av"...iaf den -93:a jag bytte till, höjde bakan ca 40 mm och gjorde påtaglig skillnad för stabiliteten...

Banditmannen skrev:
Tjenare!

/Anders H.

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Bandit 1200s -97
Koppling

Någon som råkar ha en kraftigare kopplingsfjäder än standard till en B12 -97 som ligger och skräpar?

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Nytt ljud från framdrevet?

Idag lade jag märke till att jag har ett speciellt ljud någonstans vid framdrevet. Jag vet inte om det uppstått nu eller i samband med att jag monterade 14 kuggars. Själv gissar jag på allt från att kedjan ligger mot den därings platsskenan under kedjans ovankant strax bakom framdrevet till att lagret på utgående axel är slut. Eller kan det vara så att det blir ett annat ljud från friktionen drev/kedja när man går ner fr 15 till 14 kugg? Om nu lagret håller på att ge sig, vad händer vid ras? Risk för andra skador? Tänkte ev vänta med att kolla tills 600 milaservicen om ca 100 mil. Vad tror ni?

Tillägg nedan:
Hittade denna text i en tråd.

-----------------------------------------------------------------

Inskickat av Jochen
Iof en gammal tråd, men lösningen(orsaken) till mitt problem kan säkert hjälpa andra.

Orsaken till missljudet från kedjan var att framdrevet inte var ett orginaldrev. Orginaldrevet har två gummipackningar placerade på var sin sida av drevet, dessa packningar fungerar som en ljuddämpare när kedjan går på drevet. Piratdrevet saknar dessa gummipackningar varpå "missljud" uppkommer.

Jag spenderade alltså åtskilliga timmar på att felsöka kedjan efter ett fel som inte var ett fel.

Lev väl
/Jochen

--------------------------------------------------------------

Kan det vara så enkelt?

Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Ja, det kan vara så enkelt.

Jag har bytt framdrev till ett ej original och fick ett klart högre "vinande" ljud från framdrevet. Man vänjer sig ganska fort, Banditen är ju inte den tystaste maskinen på marknaden...

Enklast kan du ju prova montera tillbaka originaldrevet och kolla om ljudet försvinner då.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hellbilly skrev:
Någon som råkar ha en kraftigare kopplingsfjäder än standard till en B12 -97 som ligger och skräpar?

Marklund bör ha Barnett diafragmafjädrar annars har Motospeed. Det är samma typ av fjäder som till 89-92 gsxr-1100 och RF900/1100w.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Bandit1200.
Kolla kedjespelet sittande på hojen. Har du fortfarande lite spel i kedjan borde inte lagret ta stryk. Ta av drevkåpan och titta hur det ser ut. Går kedjan emot syns det tydligt i smutsen som alltid blir innanför. Själv kan jag inte säga att eftermarknadsfamdrevet gjort någon ljudskillnad på min. Eventuellt kan den mindre diametern på ditt framdrev påverka att kedjan böjs/hörs mer.

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
Hur mycket törs man höja baken på bågen utan att kedjan börjar ta i
allt för mycket på skydds plasten ovanpå svingen?

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Banditmannen skrev:
Ja, det kan vara så enkelt.

Jag har bytt framdrev till ett ej original och fick ett klart högre "vinande" ljud från framdrevet. Man vänjer sig ganska fort, Banditen är ju inte den tystaste maskinen på marknaden...

Enklast kan du ju prova montera tillbaka originaldrevet och kolla om ljudet försvinner då.

Intressant...

På min gamla B 600, hade ett klart vinande ljud som jag inte kunde fatta va det kom från...Kom vid drevbytet.
Säkert orsaken!

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Har kört några rundor och försökt analysera ljudet från drevet. Är nu ganska övertygad att det just är kedjan mot drevet som låter. Tack vare god hjälp fr er Banditkollegor behöver jag inte oroa mig för ljudet.
Åkte för säkerhetsskull förbi en mc-verkstad idag och frågade vad det kunde vara. Jodå, det var ganska säkert så att nu när kedjan inte kan vila på gummiringarna som på orginaldrevet så ligger kedjan an längst ner i dalarna på drevet och då uppstår det här ljudet.

Så nu till nästa fråga.
Någon som vet var man kan köpa utbytesdrev MED gummina på sidorna?

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Bandit1200 skrev:
Har kört några rundor och försökt analysera ljudet från drevet. Är nu ganska övertygad att det just är kedjan mot drevet som låter. Tack vare god hjälp fr er Banditkollegor behöver jag inte oroa mig för ljudet.
Åkte för säkerhetsskull förbi en mc-verkstad idag och frågade vad det kunde vara. Jodå, det var ganska säkert så att nu när kedjan inte kan vila på gummiringarna som på orginaldrevet så ligger kedjan an längst ner i dalarna på drevet och då uppstår det här ljudet.

Så nu till nästa fråga.
Någon som vet var man kan köpa utbytesdrev MED gummina på sidorna?

Kan tilllägga att Banditen hade gått 6000mil när jag sålde den...
Och fortfarande lika fin i växellådan, oljan ren o fin.
Så det är inget utgående lager eller nåt som viner.

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
DynoJet på en Bandit

Hur mycket extra pulver kan man räkna med att få ut om man Dynojetar Banditen, dvs en 1200 Bandit och vilken verkstad i Stockholm rekomenderar Ni för detta....har Ni ett pris på DJ så är det ännu bättre,,,Tack på förhand...Goose

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Bandit1200
Härligt

Fan vad härligt med en Bandit tråd. jag har i detta ögonblick svetsat färdigt undersadel avgasystem till till pärlan, skall åka hem och test montera det på min ny pulverlackade ram. Skall försöka lägga upp en fin bild på nya bandit röven vid tillfälle.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha