Suzuki Bandit 1200-tråden

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nu verkar kontakten mot startreläet gett upp också :-(Vad är oddsen att två kontakter börjar glappa samtidigt för att sen ge upp helt? Eller har de någon gemensam nämnare? :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej allihop!

Letar ny hoj för fullt och har hittat en Bandit 1200 som jag är lite sugen på, skulle inte ni som har en kunna nämna lite för- och nackdelar med hojen så att man som oinvigd kan bilda sig en uppfattning i förväg? :) Hur är den att äga och köra, kostnader, tillgänglighet och pris på delar, generella grejer som kan vara bra att veta om man ska äga en helt enkelt :)

Jag kollade in hojen jag tittat på på transportstyrelsen hemma och effekten är angiven till 72 kw, är inte det lite lite?:va Det jag läst om hojen på nätet är ju att den i princip marknadsförs som en trimmad variant av gixxerns motor, så jag tyckte knappa 100 häst lät lågt... Hojen i fråga är en tysklandsimport, kan det vara så att den är strypt eller blir importhojar bara nertypade?

Tacksam för all info om hojen jag kan få :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
ok, har kommit ner i 0,57 utan att fisåka allt för mycket, är än så länge helt original...
Appropå Bandit så var jag en sväng till Skansen idag (i bil) blev omkörd av en B12 vid Djurgårdsområdet, såg snabbt Danmoto pipan och att det satt ett svart crosstyre på hojen, det var J-bone som kom farandes :)

Va väl lite sent ute på väg till jobbet som vanligt :p
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej allihop!

Letar ny hoj för fullt och har hittat en Bandit 1200 som jag är lite sugen på, skulle inte ni som har en kunna nämna lite för- och nackdelar med hojen så att man som oinvigd kan bilda sig en uppfattning i förväg? :) Hur är den att äga och köra, kostnader, tillgänglighet och pris på delar, generella grejer som kan vara bra att veta om man ska äga en helt enkelt :)

Jag kollade in hojen jag tittat på på transportstyrelsen hemma och effekten är angiven till 72 kw, är inte det lite lite?:va Det jag läst om hojen på nätet är ju att den i princip marknadsförs som en trimmad variant av gixxerns motor, så jag tyckte knappa 100 häst lät lågt... Hojen i fråga är en tysklandsimport, kan det vara så att den är strypt eller blir importhojar bara nertypade?

Tacksam för all info om hojen jag kan få :)

kan väl försöka mej på ett litet svar så här efter c:a 200mil i år....Effekten stämmer, det är inte en trimmad gixxer utan nedtrimmad, däremot så har den effekten lägre i registret och dom hästarna som jag har i min som då är helt original jobbar på riktigt bra och för o få ut el skaplig mängd mer behövs bara ett 5cm hål i luftburken och lite större munstycken samt en öppnare pipa (allt detta står i tråden eller så kan man söka på 2" mod på google så kommer det fler träffar) det här gäller alltså bandit av 1:a generationen 96-00. Efter att ha kryssat runt i stockholmtrafiken ett par ggr och även sträckt ut på transportsträckor så tycker jag hojen levererar det jag efterlyste när jag skaffade den, motorn är stark, jag sitter precis som jag vill (har ett dragbar-styre på samt har skurit ner sadeln en bit för att sitta "i" hojen) den svänger behagligt och går att köra hyggligt aktivt med innan den protesterar, vad som behövs är en styvare stötdämpare bak då min originaldämpare har gått 4300mil och säkert är lite trött. Tjusningen med en gamal hederlig hoj som denna är att den är lättmekad, det finns en enorm eftermarknad med prylar och möjligheten till förbättringar och fixa ett personligt stuk är oändliga. kolla sidor som justbandits.com eller banditmania, och framför allt gå in på customfighters.com välj members projekt bikes o sök på banditer så finns massor av balla byggen. Lycka till
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kan väl försöka mej på ett litet svar så här efter c:a 200mil i år....Effekten stämmer, det är inte en trimmad gixxer utan nedtrimmad, däremot så har den effekten lägre i registret och dom hästarna som jag har i min som då är helt original jobbar på riktigt bra och för o få ut el skaplig mängd mer behövs bara ett 5cm hål i luftburken och lite större munstycken samt en öppnare pipa (allt detta står i tråden eller så kan man söka på 2" mod på google så kommer det fler träffar) det här gäller alltså bandit av 1:a generationen 96-00. Efter att ha kryssat runt i stockholmtrafiken ett par ggr och även sträckt ut på transportsträckor så tycker jag hojen levererar det jag efterlyste när jag skaffade den, motorn är stark, jag sitter precis som jag vill (har ett dragbar-styre på samt har skurit ner sadeln en bit för att sitta "i" hojen) den svänger behagligt och går att köra hyggligt aktivt med innan den protesterar, vad som behövs är en styvare stötdämpare bak då min originaldämpare har gått 4300mil och säkert är lite trött. Tjusningen med en gamal hederlig hoj som denna är att den är lättmekad, det finns en enorm eftermarknad med prylar och möjligheten till förbättringar och fixa ett personligt stuk är oändliga. kolla sidor som justbandits.com eller banditmania, och framför allt gå in på customfighters.com välj members projekt bikes o sök på banditer så finns massor av balla byggen. Lycka till

Tack så jättemycket, helt suveränt bra svar! :)
Att effekten stämmer förvånar mig lite, "bara" 100 häst ur en 1200:a känns som sagt lite lite men det spelar ju egentligen ingen större roll. Huvudsaken är ju hur effekten levereras, mer effekt på lägre varv låter som en trevlig egenskap :)

Tack för tipset angående modifikationen, får kika närmare på det om det blir affär! :)

Precis den typen av info jag var ute efter, tackar ödmjukast :) :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...hittat en Bandit 1200...

Brorsan har en och den är jäkligt najs att köra. Ser inget direkt att klaga på, den går som man vill att en streetfighter ska göra, köttar på ganska bra från botten med bara slipon, har nyss gjort 2"-mod på den och det är en ganska simpel och billig procedur, men det är lite mer service och fix kvar innan provkörning.
Jag är faktiskt själv sugen på att köpa en bandit...

Fast iofs om man nu skulle börja byta delar så vore nog framgaffeln det första. Därefter skulle jag vilja ha en GSX1400-motor i chassit bara för att få ännu mer underbart bottendrag.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Brorsan har en och den är jäkligt najs att köra. Ser inget direkt att klaga på, den går som man vill att en streetfighter ska göra, köttar på ganska bra från botten med bara slipon, har nyss gjort 2"-mod på den och det är en ganska simpel och billig procedur, men det är lite mer service och fix kvar innan provkörning.
Jag är faktiskt själv sugen på att köpa en bandit...

Fast iofs om man nu skulle börja byta delar så vore nog framgaffeln det första. Därefter skulle jag vilja ha en GSX1400-motor i chassit bara för att få ännu mer underbart bottendrag.

Tack för input! Bra sugen blir man :) Läste lite om 2" mod, hur pass krånglig är den egentligen? På vissa låter det ju som att man bara behöver kapa ett hål i luftburken, andra menar att man måste bestycka om och någon pratade till och med om att borra ur någon bricka ur förgasarna vilket lät lite riskabelt...

Låter som ett vilt projekt, bygg! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för input! Bra sugen blir man :) Läste lite om 2" mod, hur pass krånglig är den egentligen? På vissa låter det ju som att man bara behöver kapa ett hål i luftburken, andra menar att man måste bestycka om och någon pratade till och med om att borra ur någon bricka ur förgasarna vilket lät lite riskabelt...

Låter som ett vilt projekt, bygg! :tummenupp

Munstycken måste du förstås byta eftersom det ger mer luft och framför allt ett helt annat tryck i förgasarna. Dom hittar du billigt på ebay och det finns instruktioner med precis vilka munstycken du behöver också. Den där brickan som måste borras bort är bara en täckbricka över luftskruven.
Trottelnålen ska shimsas 3 mm och till det hittade jag schims bland mina rc-bilsprylar. :) Det kan annars bli lite mecklande. Kan nog hitta nåt ordernummer på de jag använde.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Ang. munstycken rekomenderas starkt att använda original efterssom dom billiga kopiorna varierar en hel del i storlek, att borra som det står att man ska göra brukar endast gälla USA modeller, dom europeiska är ej pluggade så man kommer åt blandskruvarna ändå, står även en del om detta tidigare i denna tråd, Anders Brink var en flitig informationsspridare i början och rätt påläst på banditer.
 

mikhen7304

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2013
Ort
Kallinge
Hoj
2002 Suzuki GSF1200S
Någon som vet om man bör ändra bestyckningen (främst då huvudmunstycket) när man monterar GSXR kammar i banditen ? Det borde väl inte skada att öka munstycket någon storlek då dessa kammar ger "bättre" flöde främst på högra varv. Eller är jag ute och reser helt ?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tack för input! Bra sugen blir man :) Läste lite om 2" mod, hur pass krånglig är den egentligen? På vissa låter det ju som att man bara behöver kapa ett hål i luftburken, andra menar att man måste bestycka om och någon pratade till och med om att borra ur någon bricka ur förgasarna vilket lät lite riskabelt...

Låter som ett vilt projekt, bygg! :tummenupp

Tjena, 100 häst på utgående drev är den påstådda effekten från Suzuki, det stämmre. Men i realiteten levererar de snarare 100 häst på bakhjulet från fabrik. Har lagt upp den här förut men det kan ju vara av intresse igen. Detta är min B12 -97

Den blå kurvan är original luftburk, standardbestyckade fuggar, bara en pipa och ett K&N filter, thats it.
112 SAE corr på bakhjulet.

Den röda kurvan har vi lagt i R-kam, 2" moddat luftburken och bestyckat om förgasarna. Jävlar vad hon vaknade till liv kan jag säga. Uppe och nosar på 130 häst, kolla vridet mellan 6k - 9k rpm. Vill varva långt förbi rödlinjen nu (inte för att det behövs men...)

Bandit.jpg


I vinter ska vi i med ett borrat cylinderblock och Wiseco smidda kolvar, 1216cc
Blir portning och ventiljobb i toppen. Vill försöka behålla luftburken så vi ska prova med CV38 eller CV40 fuggar och standard krökar, samma pipa som sitter på nu.

Spännande :p
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjena, 100 häst på utgående drev är den påstådda effekten från Suzuki, det stämmre. Men i realiteten levererar de snarare 100 häst på bakhjulet från fabrik. Har lagt upp den här förut men det kan ju vara av intresse igen. Detta är min B12 -97

Den blå kurvan är original luftburk, standardbestyckade fuggar, bara en pipa och ett K&N filter, thats it.
112 SAE corr på bakhjulet.

Den röda kurvan har vi lagt i R-kam, 2" moddat luftburken och bestyckat om förgasarna. Jävlar vad hon vaknade till liv kan jag säga. Uppe och nosar på 130 häst, kolla vridet mellan 6k - 9k rpm. Vill varva långt förbi rödlinjen nu (inte för att det behövs men...)

Bandit.jpg


I vinter ska vi i med ett borrat cylinderblock och Wiseco smidda kolvar, 1216cc
Blir portning och ventiljobb i toppen. Vill försöka behålla luftburken så vi ska prova med CV38 eller CV40 fuggar och standard krökar, samma pipa som sitter på nu.

Spännande :p

Fräckt! Verkar ju finnas hästar att hämta med ganska enkla medel så känns inte som att man behöver oroa sig, skulle man tröttna på de hundra originalhästarna är det ju bara att fixa fram fler :D tack för info! :tummenupp

Låter minst sagt spännande, kul projekt! Återkom gärna med fler resultat! :D
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ja just ja, fjädringen lämnar en hel del att önska på dessa gamla järn så för min del blir det progressiva fjädrar i standardgaffeln och en CBR600RR dämpare som jag har liggande :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Fräckt! Verkar ju finnas hästar att hämta med ganska enkla medel så känns inte som att man behöver oroa sig, skulle man tröttna på de hundra originalhästarna är det ju bara att fixa fram fler :D tack för info! :tummenupp

Låter minst sagt spännande, kul projekt! Återkom gärna med fler resultat! :D

Japp, billigare hästar hittar du nog inte gömda på nån annan hoj.
Gör ett hål i luftburken, skruva dit ett slipon och bestycka om så borde du hamna mellan 115-120 häst och ett riktigt mulligt register för en standardfyra.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för tips och info J-Bone, låter som en kul hoj som lätt blir roligare med enkla medel! Perfekt att köpa, köra resten av året och eventuellt pilla lite med i vinter! :tummenupp Vi får väl se vad det blir av det! :)

Kollade runt lite på ebay efter munstycken och grejer och hittade kompletta "dynojet"-kit för omkring en tusenlapp, innehåller två uppsättningar munstycken, nålar och så vidare, en uppsättning för moderat trimning (dvs i princip ett slipon) och ett för medeltrim (öppna upp luftvägarna lite). Tror du något sånt funkar rakt av?

http://www.ebay.com/itm/DYNOJET-Car...Parts_Accessories&hash=item4d0caddd54&vxp=mtr
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för tips och info J-Bone, låter som en kul hoj som lätt blir roligare med enkla medel! Perfekt att köpa, köra resten av året och eventuellt pilla lite med i vinter! :tummenupp Vi får väl se vad det blir av det! :)

Kollade runt lite på ebay efter munstycken och grejer och hittade kompletta "dynojet"-kit för omkring en tusenlapp, innehåller två uppsättningar munstycken, nålar och så vidare, en uppsättning för moderat trimning (dvs i princip ett slipon) och ett för medeltrim (öppna upp luftvägarna lite). Tror du något sånt funkar rakt av?

http://www.ebay.com/itm/DYNOJET-Car...Parts_Accessories&hash=item4d0caddd54&vxp=mtr

Du kan komma undan billigare än sådär.
http://andersbrink.se/techinfo.html
Replace the stock #102.5 main jets with #127.5 Mikuni type "N100/604 Large Round".
Replace the stock #37.5 pilot jets with #35 Mikuni type "N151.067" or "BS30/96" (doesn't matter which).
Shim each throttle needle by 2 pcs of 3 mm stainless steel washer, each is aprox .025 inch thick.
 

mikhen7304

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2013
Ort
Kallinge
Hoj
2002 Suzuki GSF1200S
Helt säkert kommer dynojetkitet funka. Hade ett på min Gen2 bandit (stage3). Men med endast "2-inch mod" så skulle jag starkt rekommendera Andersbrinks "recept" om du vill spara en slant (väldigt testad och känd bestyckning med endast 2-inch mod). Detta skall tydligen ge likvärdig effekt med stabil gång och trevligt vrid över hela registret och kostar ca 100 :-/200:-(med lågfartsmunstyckena) (4 huvudmunstycke original+ eventuellt 4 lågfarts original) och kräver inga "högflödes" luftfilter mm som även de kostar en slant. Tänk på att det är olika "recept" på om du har en Gen1 96-00 eller gen2 01-06 så du inte köper/gör fel saker för på gen2 gäller lite andra åtgärder och bestyckningar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Helt säkert kommer dynojetkitet funka. Hade ett på min Gen2 bandit (stage3). Men med endast "2-inch mod" så skulle jag starkt rekommendera Andersbrinks "recept" om du vill spara en slant (väldigt testad och känd bestyckning med endast 2-inch mod). Detta skall tydligen ge likvärdig effekt med stabil gång och trevligt vrid över hela registret och kostar ca 100 :-/200:-(med lågfartsmunstyckena) (4 huvudmunstycke original+ eventuellt 4 lågfarts original) och kräver inga "högflödes" luftfilter mm som även de kostar en slant. Tänk på att det är olika "recept" på om du har en Gen1 96-00 eller gen2 01-06 så du inte köper/gör fel saker för på gen2 gäller lite andra åtgärder och bestyckningar.

Tack för tipsen!:tummenupp Hojen jag spanat in är en 99:a, dvs en gen 1. Är det för den som Andersbrinks recept funkar?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top