Suzuki Bandit 1200-tråden

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
skulle tro att det är dags för byta packn till Mastercylinder, du skrev att det var klägga i den, ger repor så den kan inte uppehålla rätt tryck till slaven.
min var lika dan innan byte pirat packn. ca 200:

kolla enkelt om du drar in kopplingen snabbt två gånger o den kopplar ur då, byt packningar kan också vara luft i systemet
 

froggen74

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
suzuki bandit gsf 1200s 2003
sätta på två ljuddämpare

hej jag har sköpt en bandit Gsf 1200 s 2003. men jag undrar om man kan sätta ditt två ljuddämpare en på var sida på den o vad gör man. tackar på förhand fredrik
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Tjooo...:tuttar

Här har det skrivits några inlägg sedan man vår här sist.
Själv har jag också en koppling som sa upp sig förra våren... Har inte blivit något åka sedan dess...
Har inte rivit isär kopplingen för att kolla orsak, men tror att en platta eller lamellskiva troligtvis har slagit sig.

Det jag skulle vilja göra är att bygga om min koppling helt till en GSXR eller om det finns något annat man kan göra.
Jag modifierade min med en extra fjäder från en GSXR och det funkade bra ändå tills jag förlängde svingen och kunde gasa på mycket hårdare... :död

Någon som har lite tipps får gärna hojta till :fyllisar
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
skulle tro att det är dags för byta packn till Mastercylinder, du skrev att det var klägga i den, ger repor så den kan inte uppehålla rätt tryck till slaven.
min var lika dan innan byte pirat packn. ca 200:

kolla enkelt om du drar in kopplingen snabbt två gånger o den kopplar ur då, byt packningar kan också vara luft i systemet
Den packningen plus kolven är bytt, stången nere vid slave rör sig rätt sträcka samt att den orkar föra tryckplattan i andra änden(inne i huset) i exakt rätt längd, är liksom bara den yttersta lamellen som "fastnar" i tryckplattan...
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Hur menar du att den kärvar? Vill den rulla framåt med 1an i om du kopplar ur? Min är trögrullad (typ i garaget) om jag har växel i och kopplar ur men vill inte rulla iväg liksom om man gör det med motorn igång... vilket medför att växellådan känns lite klonkig. hört att de är lite så...

Jo, den kärvar på så sätt att den inte vill koppla ur, den närmaste lamellen mot tryckplattan(åt höger räknat) verkar fastna i tryckplattan, har gjort rent men ingen ändring. Kan det ev vara tidigare dålig olja som ligger kvar och skapar suget?
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
weeeeeeey. Smiskat 50 mil bandit i helgen. :yoparty :banana

Vad ungefär är normal förbrukning? Hamnar på 0.6 - 0.7 :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Oljebyte hjälpte inte mitt slirproblem så nu blir det nya lameller och eventuellt hårdare fjädrar. Några tips på bra och prisvärda delar? :)

Skulle något sånt här funka?

http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1c1d051f63

Fjädrar har jag tittat lite på men blir inte klok på vad jag ska ha, vissa bilder visar helt vanliga spiralfjädrar och vissa säger att man ska ha någon form av mysko platta:
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a83d1022e

Vad ska man ha egentyligen?:confused:
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Oljebyte hjälpte inte mitt slirproblem så nu blir det nya lameller och eventuellt hårdare fjädrar. Några tips på bra och prisvärda delar? :)

Skulle något sånt här funka?

http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1c1d051f63

Fjädrar har jag tittat lite på men blir inte klok på vad jag ska ha, vissa bilder visar helt vanliga spiralfjädrar och vissa säger att man ska ha någon form av mysko platta:
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a83d1022e

Vad ska man ha egentyligen?:confused:

Det ska va en sån diaphragm fjäder, det ska räcka med en, två blir jävligt tungjobbat.
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a83d1022e
 

Snowman89

Guest
Det är ingen här som råkar ha tändspolar ink kablage och tändhattar liggande?
Upptäckte att mina var dåliga så jag beställde motsvarande från NGK. Vilket det sedan visade sig att de inte alls passar...

Alternativt om någon har en fungerande tändhatt liggande så funkar det också.
 
Last edited:
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Jo, den kärvar på så sätt att den inte vill koppla ur, den närmaste lamellen mot tryckplattan(åt höger räknat) verkar fastna i tryckplattan, har gjort rent men ingen ändring. Kan det ev vara tidigare dålig olja som ligger kvar och skapar suget?
Problemet löstes då en kunnig man i den djupa västmanlandsskogen gjorde en ordentlig rengöring av "kopplingslamellshuset" och därefter i med ny olja. Antagligen har gammal olja reagerat med den nya vi bytte tidigare och då gjort lamellerna klibbiga. Tack iallafall för era råd och tips! =)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det ska va en sån diaphragm fjäder, det ska räcka med en, två blir jävligt tungjobbat.
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a83d1022e

Tack för tipset, fjäder och nya lameller inköpta! :) Ska jag bara komma till skott och byta dem också. Är det någon som vet hur lång tid man bör avsätta för ett sådant projekt? Har bytt lameller på hojar tidigare men aldrig på en bandit så jag tänkte mer om någon kan ge en fingervisning, om det är lättare eller krångligare än vanligt? Meckar utomhus och har hojen stående under ett kapell och inte alltför många timmar ledigt om kvällarna så anledningen till att jag undrar är mest för att veta om jag bör ställa in mig på att skruva isär en kväll och ihop nästa (och isåfall grunda för att den nattliga utomhusförvaringen med maskinen öppnad inte ställer till något) eller kan man klara det på en kväll?

Behöver man några specialverktyg eller kan man klara mutteravdragningen med att ha växel i och spärra bakhjulet? Har bland annat bytt på en RD350 tidigare och till det behövdes inget verktyg men är det typ samma femma här?
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Någon som sitter på en extra oljekyld 1200 motor? Hör gärna av er :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Halloj, händer det nåt i garagen?För egen del känns det jävligt spännande, säsongen är att betrakta som över så nu är det dags att skrämma upp oljekokarn lite till ;PHar 40mm CV fuggar, nyborrade 1216cc cyllar, Wiseco smidda kolvar och Delkevic grenrör. Matte Bohlin ska gå igenom toppen, porta den och sätta i större ventiler. Sitter redan R-kammar i den sedan förra vändan. Tror ni den kommer gå nåt sen? :D
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Det kommer bli kanooon Jocke. Matte vet vad han pysslar med ;)
Själv ska jag bygga om kopplingen. om allt går vägen kommer det bli en hybrid av GSXR1100 & GSXR1000.
Hoppas det ska hålla...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Händer inget jättespännande just för tillfället, kopplingsrenoveringen gick bra och hojen går iallafall :) Till vintern har jag funderat på om man inte ska ge sig på det här med turbo, bara för att... :D
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
funderar på vad som ska inhandlas till hojen i vinter.....skulle gärna vilja ha tag på en generation 1 ram med eller utan papper, PM:a gärna om du råkar ha en över, ev. kan hel hoj också vara av intresse om den är irriterande billig.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Idag var det grått o lite fuktigt ute, men åksuget tog över så jag banditade en 10mila runda i Västeråstrakterna, det var en fin tur, hojen går sketabra och det fastnade inte en mygga på visiret....inte många andra hojar att vinka åt dock :D
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Min Bandit har gått nästan 10 000mil, och jag är inne på att byta motor. Hittar dock bara motorer i USA. Någon som vet om det skiljer i USA-motorer mot europamodellerna?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top