Suzuki Bandit 1200-tråden

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
andersbrink skrev:
Rätt nivå... är rätt nivå, dvs 14.7 mm. Mikuni slarvar från fabrik och sätter dem (dvs sätter dem inte alls, eller gör fel) till runt 12 på en del. Suzukis manual säger 14.7 mm.

Bara för att jävlas :tungan , så säger jag att det gäller gen1 bandit1200. gen2 bandit1200 skall ha 13.0 mm +-1,0mm enligt fabriksmanualen.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Anders R skrev:
Bara för att jävlas :tungan , så säger jag att det gäller gen1 bandit1200. gen2 bandit1200 skall ha 13.0 mm +-1,0mm enligt fabriksmanualen.

Generation 2 använder Keihin-förgasare, jag skrev att det gällde Mikuni. :tungan :hihi

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
andersbrink skrev:
Generation 2 använder Keihin-förgasare, jag skrev att det gällde Mikuni. :tungan :hihi

Jag har observerat att ni alla pratar om betydligt större munstycken i era banditer än vad jag har. Nu har jag inte uppgifterna här (sitter på jobbet) men jag tror att jag har 120 huvudmunstycke och 104 lågfart. Hojen är en gen2 och är bänkad med dynojet o kn-filter + öppnare ljuddämpare. Beror detta på att min är en gen2?

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Så ja, nu är Viper'n monterad. :tummenupp

väl investerade 1500:- från addemoto, det är ett riktigt dovt ljud (det slår min mekonomen-simons som jag hadde på DR'n)

Tveksam om det klarar en besiktning men det tar inte lång tid att byta så varför ens prova?

Bifogat

• Resize of 2005-05-04 013.JPG
    Resize of 2005-05-04 013.JPG
    113.1 KB · Visningar: 154
  • Resize of 2005-05-04 014.JPG
    Resize of 2005-05-04 014.JPG
    104.8 KB · Visningar: 143

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bandit1200 skrev:
Jag har observerat att ni alla pratar om betydligt större munstycken i era banditer än vad jag har. Nu har jag inte uppgifterna här (sitter på jobbet) men jag tror att jag har 120 huvudmunstycke och 104 lågfart. Hojen är en gen2 och är bänkad med dynojet o kn-filter + öppnare ljuddämpare. Beror detta på att min är en gen2?

"Varför passar inte mitt avgasrör från min -78 Z1000 på min nya -04 Z1000?" :tungan

Det är "vakumresistansen" i insuget som bestämmer vad för storlek du ska ha på huvudmunstycket.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Har testat min hoj idag med vakumslang monterad.
Den fungerade bra till jobbet, sedan började den bluddra igen ett litet tag , för att sedan gå bra igen... :huvet

Bluddret är alltså inte sådant som gör att det låter som den blir dränkt i soppa, utan mer som den misständer eller likn, den går att gasa med när den bluddrar, men motorgången låter mer som en twin och är jävla slö...
Efter ett tag får den fart igen och sticker som fan.... skumt värre...
Några förslag vad det kan vara för fel? tändstift, ventiler, soppa blandning? :gnissla

Nu gick den bra i en 20min iaf innan den började bluddra, sedan bluddrade den i en halvminut för att sedan gå bra igen... skumt detta...

Nästan så man tror att man råkat monterat sprut med en defekt databox eller något :tungan

Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Elgasen skrev:
Den fungerade bra till jobbet, sedan började den bluddra igen ett litet tag , för att sedan gå bra igen... :huvet

Bluddret är alltså inte sådant som gör att det låter som den blir dränkt i soppa, utan mer som den misständer eller likn, den går att gasa med när den bluddrar, men motorgången låter mer som en twin och är jävla slö...
Efter ett tag får den fart igen och sticker som fan.... skumt värre...
Några förslag vad det kan vara för fel? tändstift, ventiler, soppa blandning? :gnissla

Nu gick den bra i en 20min iaf innan den började bluddra, sedan bluddrade den i en halvminut för att sedan gå bra igen... skumt detta...

Nästan så man tror att man råkat monterat sprut med en defekt databox eller något :tungan

Kan vara en tändspole som spökar om de är två cylindrar som inte tänder.
Har inte läst hela tråden av förklarliga skäl :3freak, så jag känner inte till hela bakgrunden till dina probs. När en tändspole blir varm utvidgar sig lindningen och då kan den sluta fungera. Kan ju vara värt att kolla upp iaf.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Elgasen skrev:

Eftersom det är vår så är det vatten i bensinen. Tanka 95 oktan (som har 5% alkohol i sig) och dränera samtidigt flottörhusen via de utvändiga skruvarna på flottörkopparna.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Fredde Meck skrev:
Tveksam om det klarar en besiktning men det tar inte lång tid att byta så varför ens prova?

Visst låter det gött. Vi kan jämföra ljudnivå om du vill, mitt ART bolt-on gick igenom förra veckan i Vinsta. Slö och orkade inte byta.

andersbrink skrev:

Inte enligt manualen :7peta MIKUNI BSR36SS. Fast skall man gå på munstyckenas utseende så vette f-n om du inte har rätt ;). Omdöpta Keihin kanske.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Anders R skrev:
Visst låter det gött. Vi kan jämföra ljudnivå om du vill, mitt ART bolt-on gick igenom förra veckan i Vinsta. Slö och orkade inte byta.

Inte enligt manualen :7peta MIKUNI BSR36SS. Fast skall man gå på munstyckenas utseende så vette f-n om du inte har rätt ;). Omdöpta Keihin kanske.

2001 och 2002 B12 i USA använde Keihin. Jag kikade på en tysk 2005 idag och såg att man körde med Mikuni igen. Verkar som att Suzuki köper förgasare på spot-marknaden vad som är billigast för dagen, typ surplus. Argh! :D

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
andersbrink skrev:
"Varför passar inte mitt avgasrör från min -78 Z1000 på min nya -04 Z1000?" :tungan

Det är "vakumresistansen" i insuget som bestämmer vad för storlek du ska ha på huvudmunstycket.

Vilket konstigt svar :confused:
Kanske det berodde på att jag hade fel uppgifter om mina munstycken.
Jag har kollat och jag har L20 H110 och nålarna i 4:e pos.
Så jag ställer frågan igen eftersom jag inte förstod svaret.
Beror skillnaden i munstycken (mellan alla era andras Banditer här på forumet och min) på att min är en sk gen2? Och i så fall vad är det som gör att gen2 ska ha så pass mycket mindre munstycken. Om det ej beror på att min är gen2, vad kan det då vara som gör att jag har så små munstycken jämfört med er andra som har angett/diskuterat storlek här på forumet (ni ligger ju på 130-137.5 på högfart)?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bandit1200 skrev:
Vilket konstigt svar :confused:

Inte alls något konstigt svar, det är så det funkar.

Insugsvakumet bestämmer storleken på munstyckena i förgasarna. Monterar du K&N eller ett skumgummifilter istället för originalfiltret eller gör hål i luftburken - ändras insugsvakumet och du MÅSTE ändra munstyckena för att kompensera det mindre insugsvakumet som uppstår. Beroende på hur hojen mår i övrigt är varje hoj unik och ska bestyckas som DEN hojen tycker att den ska bestyckas, inte vad andra hojar blir bestyckade till. Medelvärdet för en B12'a med 5 cm hål blir ett huvudmunstycke på #130. I ett varmt klimat, #127.5 och ett lite kallare, 132.5. Hamnar storleken på huvudmunstycket någonstans mellan 100 - 155 på en B12 är allt frid och fröjd så länge bränsleblandningen är ca 12:1 med full gas över 4000 varv.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47978

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
andersbrink skrev:
Eftersom det är vår så är det vatten i bensinen. Tanka 95 oktan (som har 5% alkohol i sig) och dränera samtidigt flottörhusen via de utvändiga skruvarna på flottörkopparna.

Testade ovanstående nyss, hjälpte tyvärr inte, någon som vet något annat jag kan testa? :va

Det enda sättet att få Min Bandit att gå bra igen är att gasa ett antal gånger i neutral, sedan går den som den ska i några minuter.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Bandit1200 skrev:
Jag har kollat och jag har L20 H110 och nålarna i 4:e pos.
Beror skillnaden i munstycken (mellan alla era andras Banditer här på forumet och min) på att min är en sk gen2?

Kan man säga, men din sättning stämmer med min gen2 dvs ingen skillnad. Man kan kalla det för ett första steg ungefär. Ett sätt att kompensera för ett Bolt/slipon.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
andersbrink skrev:
2001 och 2002 B12 i USA använde Keihin. Jag kikade på en tysk 2005 idag och såg att man körde med Mikuni igen. Verkar som att Suzuki köper förgasare på spot-marknaden vad som är billigast för dagen, typ surplus. Argh! :D

:Bugar Då lär jag nog kolla vad som står på mina förgasare(3 mil dit), hojen är en 2001. Jag läste bara i manualen, orginalmunstyckena var av den mindre typen 6 mm så...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Elgasen skrev:
Testade ovanstående nyss, hjälpte tyvärr inte, någon som vet något annat jag kan testa? :va

Det enda sättet att få Min Bandit att gå bra igen är att gasa ett antal gånger i neutral, sedan går den som den ska i några minuter.

Hur kör du för att bluddret ska märkas mest och hur kör du för att det ska märkas minst? Hur ser stiften ut efter en bludder-session?

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
andersbrink skrev:
Hur kör du för att bluddret ska märkas mest och hur kör du för att det ska märkas minst? Hur ser stiften ut efter en bludder-session?

Det kvittar hur jag kör, det bara kommer en bludder-session helt plötsligt... blir knäpp på detta.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Elgasen skrev:
Det kvittar hur jag kör, det bara kommer en bludder-session helt plötsligt... blir knäpp på detta.

Lågfartsmunstyckena... jag har märkt att de piratmunstycken man säljer i Sverige med samma storleksbeteckningar som Mikuni är MYCKET större än Mikunis. Den hoj jag jobbade på igår fick tuppjuck och surade ner sig på fem röda.

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
andersbrink skrev:
Lågfartsmunstyckena... jag har märkt att de piratmunstycken man säljer i Sverige med samma storleksbeteckningar som Mikuni är MYCKET större än Mikunis. Den hoj jag jobbade på igår fick tuppjuck och surade ner sig på fem röda.
Jag kör med orginal lågfartsmunstycken 35.
(med en fyrkant i en fyrkant)

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
Elgasen skrev:
Du har inga veck på slangarna som kommer upp mellan ettan och tvåans förgasare och mellan trean o fyrans? Det hade jag på min förra året och då fick den liknande symtom gick jättebra ett tag och så började den bluddra.
Jag tror att det är någon slags ventilation till flottörhusen dom är till för.
Ingen direkt expert på området dock.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...