Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Elgasen skrev:
Är det någon direkt skillnad mellan dessa förutom priset? :va

Marklund är billigast i Sverige på Barnett-fjädrar. Det andra priset kommer från en annan stor firma - du vet förmodligen vilka jag menar. Men det jag kommer varken bekräfta eller dementera om du frågar.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Har nu letat fram kvittot på beställningen av fjädrarna från Marklund.

Summan blev 215:- inkl moms (172:- exkl moms) och en extra distans som behövs om man monterar två fjädrar. Kostnaden för fjädrarna var 65:-/st exkl moms och frakt gick på 50:-.

Jag beställde via mail 16/12 kl. 21.44 och fick svar 17/12 14.06. Efter att ha bekräftat beställningen med vändande mail gick leveransen från MC Express de 18/12 och jag hade grejorna nån dag senare. Bra service där.
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
andersbrink skrev:
Originaldämparna och fjädrarna bak och fram ÄR sunkiga på Banditen för lite sportigare körning. HyperPro i fram och Öhlinare (eller en gixxer) i bak gör den trevligare.
Är det därför jag upplever Banditen som svampig och vinglig på Gelleråsen och kurviga "bakvägar"? Har funderat på att byta bort den mot en Aprilia RSV Mille, men det går kanske att göra något åt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gaffa-mannen skrev:
Har funderat på att byta bort den mot en Aprilia RSV Mille, men det går kanske att göra något åt?

Jämföra en B12 med en Mille? B12'ans flexande stålrörsram är inget som man kan bygga/modifiera bort - annat än att byta mot en hoj som är avsedd att köras på bana.
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
andersbrink skrev:
Jämföra en B12 med en Mille? B12'ans flexande stålrörsram är inget som man kan bygga/modifiera bort - annat än att byta mot en hoj som är avsedd att köras på bana.
Men går endel av svampigheten att justera bort med annan fjäderisntällning?
Jag har tummen mitt i handen när det gäller fordonsmekanik.
Tror att fjädern i bak är skruvad till hårdaste läget, och det är tre "ringar" vid framgaffels justering uppe vid styret.
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
En sak till... Ska lämna in Banditen till Billy's MC i Askersund nästa vecka för 2400-milaservice. Byter eventuellt drivpaketet då (jag vet inte i vilket skick de är i... När Carlbarks serva 1200mil bytte de, och då blev den markant slöare. Köpte den begagnad med 800 mil på mätaren så jag vet inte om det var/är orginaldrev på den)

Vad är en "lagom" omdrevning för Banditen?

Jag vet inte om Billy har någon bänk att testa i, men ventiljustering ska ingå i servicen så det kanske är på plats att göra luftburks-trimmet samtidigt?
Läste lite om det på länken tidigare i tråden, men hälften känns som rappakalja. Tänk om det fanns bra beskrivande bilder på modden så man slapp känna sig så osäker.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Gaffa-mannen skrev:
En sak till... Ska lämna in Banditen till Billy's MC i Askersund nästa vecka för 2400-milaservice. Byter eventuellt drivpaketet då (jag vet inte i vilket skick de är i... När Carlbarks serva 1200mil bytte de, och då blev den markant slöare. Köpte den begagnad med 800 mil på mätaren så jag vet inte om det var/är orginaldrev på den)

Vad är en "lagom" omdrevning för Banditen?

Jag vet inte om Billy har någon bänk att testa i, men ventiljustering ska ingå i servicen så det kanske är på plats att göra luftburks-trimmet samtidigt?
Läste lite om det på länken tidigare i tråden, men hälften känns som rappakalja. Tänk om det fanns bra beskrivande bilder på modden så man slapp känna sig så osäker.

Jag är inte heller någon expert men jag har drevat om min (-04:a). Orginal ska det sitta 15/45 kugg, jag bytte till 14/45 och det blev faktiskt en vesentlig skillnad. Mycket bättre acc och betydligt starkare i högre farter. Tidigare varvade den inte ut på 5:an, nu har jag inte det problemet.
Vad det gäller luftburksmodd så ska den göras på -00:an och bakåt.
Ett hål på 50mm ska tas upp i luftburken och obestyckning ska göras av förgasarna. I den här tråden hittar du uppgifter om vilka munstycken som är lämpliga.

När det är dags att byta drev o kedja så kommer jag att dreva med 15/48 istället eftersom gummiringarna på icke orginal framdrev saknas. Gummiringarna gör att kedjan inte går helt ner i "dalarna" på drevet och då blir det lite tystare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det någon som har ett Dynojet-kit installerat på sin hoj 96-00 och är nöjd med resultatet och har sina original trottelnålar liggandes i en lådda till ingen speciell nytta? Isf vill jag gärna köpa dina originalnålar för en skälig summa.
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Bandit1200 skrev:
När det är dags att byta drev o kedja så kommer jag att dreva med 15/48 istället eftersom gummiringarna på icke orginal framdrev saknas. Gummiringarna gör att kedjan inte går helt ner i "dalarna" på drevet och då blir det lite tystare.
Lutar med andra ord mot en 48:a...

Är det mycket jobb att bestycka om den? Jag är nöjd med hur den går nu...
Den går lite ryckigt när man smygkör med den under 2000varv. Men ger man lite mer gas går den snällt från 1000 upp till topp.
När man motorbromsar och vartalet sjunker under 4000 börjar den puttra. Är den ordentligt varmkörd börjar puttrandet på lite lägre varvtal. Vad det betyder för er som kan det där vet jag inte, men jag tycker det är kul. Det låter cool när det puttrar (== låter inte orginal) samt att vid de varvtalen går det att göra avgas-knallar.
Skitkul... :banana
Det sitter en Micron kolfiberburk istället för orginal. Ungefär varannan gång tar besiktningen fram microfon för att mäta upp den, men den ligger två-tre dB under gränsen.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Gaffa-mannen skrev:
Lutar med andra ord mot en 48:a...

Är det mycket jobb att bestycka om den? Jag är nöjd med hur den går nu...
Den går lite ryckigt när man smygkör med den under 2000varv. Men ger man lite mer gas går den snällt från 1000 upp till topp.
När man motorbromsar och vartalet sjunker under 4000 börjar den puttra. Är den ordentligt varmkörd börjar puttrandet på lite lägre varvtal. Vad det betyder för er som kan det där vet jag inte, men jag tycker det är kul. Det låter cool när det puttrar (== låter inte orginal) samt att vid de varvtalen går det att göra avgas-knallar.
Skitkul... :banana
Det sitter en Micron kolfiberburk istället för orginal. Ungefär varannan gång tar besiktningen fram microfon för att mäta upp den, men den ligger två-tre dB under gränsen.

Låter som om den går lite för snålt. Oavsett luftburksmodd eller ej så behöver du bestycka om.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gaffa-mannen skrev:
Är det mycket jobb att bestycka om den? Jag är nöjd med hur den går nu... Den går lite ryckigt när man smygkör med den under 2000varv.

Om den just då vid 2000 varv går fett måste du dra på lite till för att den ska sluta rycka. Går det för klent så måste du slå av lite för att den ska sluta rycka. Vilken symptom har din hoj? I båda fallen är det trottelnålen du justerar med.
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Min smäller duktigt vid gasavslag ifrån högavarv. Låter som tyska armén provskjuter bössorna ungefär. Folk kastar sig i buskar och allt möjligt roligt.

Frågan har ju snurrat förut...
Kan det vara skadligt för motorn?
Jag har funderat på ombestyckning, men 2500kr för injustering med bänk och dynojet känns lite i hårigaste laget för en 600cc 1996 års bandit?
Hur stor skillnad kan det göra egentligen.

//F
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Undrar om det finns en bandit-klubb eller dylikt i Sverige, förrutom bandit-tråden här på sh :va :)
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Jag har en uppsättning GSXR-förgasare liggande. Nålarna där är justerbara, är det lämpligt att använde dem i Banditen? Eller är det någon fördel att använda hela den förgasarbryggan?
 

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
Hallå!! Har gjory 2 tums modden enligt rekommendationerna! Går kanon på toppen men surar ner sig och bluddrar på låg fart. Gick lite bättre när jag sänkte nålarna. Den fick också en konstig tomgång, ligger liksom kvar vid 2500 varv och sjunker ner till 1000 efter ett par sekunder.
Stiften är svarta och jag ser inga läckage någonstans.
Hur kollar jag flottörnivåerna????
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lajf skrev:
Jag har en uppsättning GSXR-förgasare liggande. Nålarna där är justerbara, är det lämpligt att använde dem i Banditen? Eller är det någon fördel att använda hela den förgasarbryggan?

Om din Bandit är en 96-00 så är trottelnålarna identiska med GSXR'en.
Insuget i en originaltopp är bara 34 mm så att montera på något större än en CV36'a gör varken till eller från. En CV36'a pallar för ca 150 hästar på bakhjulet med en trimmad 1157-motor med allt original förrutom en portning, planing och ljuddämpare och luftburks-modden.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Anders viklund skrev:
Hallå!! Har gjory 2 tums modden enligt rekommendationerna! Går kanon på toppen men surar ner sig och bluddrar på låg fart. Gick lite bättre när jag sänkte nålarna. Den fick också en konstig tomgång, ligger liksom kvar vid 2500 varv och sjunker ner till 1000 efter ett par sekunder.
Stiften är svarta och jag ser inga läckage någonstans.
Hur kollar jag flottörnivåerna????

Sök på SH så hittar du en länk till en B12-servicemanual.

Har du Dynojet-nålar så kan det vara läge att byta till originalnålarna. De flesta B12'or har flottörnivån satt till 12.5 mm fast den egentligen ska vara 14.7 mm.

Att tomgången "hänger kvar" beror på att den har för klen blandning. Öppna upp luftskruvarna 1/2 varv åt gången tills det blir bra (dvs när du gör "blipp-testet" på gashandtaget).
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
andersbrink skrev:
Om din Bandit är en 96-00 så är trottelnålarna identiska med GSXR'en.
Insuget i en originaltopp är bara 34 mm så att montera på något större än en CV36'a gör varken till eller från. En CV36'a pallar för ca 150 hästar på bakhjulet med en trimmad 1157-motor med allt original förrutom en portning, planing och ljuddämpare och luftburks-modden.
Jag läste att man skulle skimsa upp nålarna med brickor, men det gäller kanske bara amerikanska hojar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lajf skrev:
Jag läste att man skulle skimsa upp nålarna med brickor, men det gäller kanske bara amerikanska hojar.

Trottelnålarna i de Europeiska B12'or kan justeras utan hjälp av brickor. Fast det är klart, vill ha ha ett mellansteg (mellan två clipslägen) funkar det med brickor.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top