Suzuki Bandit 1200-tråden

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Anders R skrev:
Skippa dynojet och KN-filtret men köp Slip/bolt-on. Ombestyckning med vanliga munstycken a 20:- samt att orginalluftfiltren räcker en bra bit upp i effektregistren. Billigare och lika bra. Exakt vilka munstycken och hur stort lufthål beror på vilken årsmodell på B12:an.

ok :) låter bra som f*n :tummenupp

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
andersbrink skrev:
Upp med framhjulet på en 2x4 bräda och ställ den sen på sidostödet. Nu lutar den mer än väl för att oljan inte ska rinna ut.

Vilket är förnuftigast att satsa på mellan starkare fjädrar eller en gixxxerkoppling när man bara har 2" modden? (ska väl passa rakt av har jag för mig)

Pris för dessa olika moddar?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Elgasen skrev:
Vilket är förnuftigast att satsa på mellan starkare fjädrar eller en gixxxerkoppling när man bara har 2" modden? (ska väl passa rakt av har jag för mig)

Pris för dessa olika moddar?

Om du köper starkare fjädar (400 pix från Marklund), installera endast en av de hårdare fjädrarna. Två styva fjädrar blir väldigt otymplig och jobbigt att använda i stadstrafik. En utbytt fjäder klarar av ca 150 hästar. Två utbytta fjädrar ca 225 och två Barnett (dvs utbytta) tillsammans med en original klarar av ca 250. mer än det och du bör installera en 89-92 gsxr1100 koppling.

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
andersbrink skrev:
Om du köper starkare fjädar (400 pix från Marklund),
En fjäder bör räcka för mina behov gott och väl. Jag fick kramp i vänsterhanden efter allt slirande med orginalkopplingen på hjulaftonkortegen i Lidköping... 400pix... per fjäder eller för alla? går det köpa en enda fjäder av Marklund? om man sätter i en starkare fjäder... blir det inte snett och konstigt då? :va

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Elgasen skrev:
om man sätter i en starkare fjäder... blir det inte snett och konstigt då? :va

Det är egentligen inte en fjäder utan en böjd bricka typ (sk diaphragm spring) de sitter utanför varandra och då blir det inte snett.

Last edited:

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Fjäder

Om någon har en sån kopplingsfjäder liggnades, köper jag gärna en..

Eller nån som vill va med o dela?

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Anders R skrev:
Det är egentligen inte en fjäder utan en böjd bricka typ (sk diaphragm spring) de sitter utanför varandra och då blir det inte snett.

Vad kostar en sådan där bricka då? 400pix nämnde Brink, men va det för alla eller för en? :va

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Elgasen skrev:
Vad kostar en sådan där bricka då? 400pix nämnde Brink, men va det för alla eller för en? :va

Jag köpte två diafragmafjädrar av MC Express i Altersbruk (Erik Marklunds firma) och de kostade 170 pix ungefär inklusive frakt.

Ska bara använda en av fjädrarna så jag sålde den andra till Hellbilly här på forumet och han är nöjd efter installationen.

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
B-400 skrev:
Vi kanske ska köpa en sats ihop!!!???

de kan vi göra, beställ du som kan sådant så skickar jag pengar över konto till dig när du skall skicka en till mig, jag har en 98:a... men det borde väl vara samma till alla B12:eek:r? vi kan ta det över pm kanske... kontakta mig

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Bandit 1200s -97
Banditmannen skrev:
Jag köpte två diafragmafjädrar av MC Express i Altersbruk (Erik Marklunds firma) och de kostade 170 pix ungefär inklusive frakt.

Ska bara använda en av fjädrarna så jag sålde den andra till Hellbilly här på forumet och han är nöjd efter installationen.

Japp! Tog 10 minuter att montera och funkar klockrent för mig. :tummenupp

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Bandit 1200s -97
Öppna kopplingskåpan och kika så ska du se att det ger sig.... inte speciellt komplicerat alls. Jag hade aldrig haft isär kopplingen på en MC och det gick alldeles utmärkt :tummenupp

Bandit1200N

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200 N
Kopplingsliret snart över

Har precis varit och hämtat mina fjädrar (brickor) till kopplingen.Försökte först att köpa direkt av motospeed men man var tvungen att gå genom återförsäljare så det tog lite längre tid.Fjädrarna är av märket Barnett och för 2st gick det på 400:-.Jag behöver troligen bara den ena så är det någon som är intresserad så är det bara att höra av sig.

Bifogat

• Barnett.jpg
    Barnett.jpg
    83.4 KB · Visningar: 129

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Bandit1200N skrev:
Har precis varit och hämtat mina fjädrar (brickor) till kopplingen.Försökte först att köpa direkt av motospeed men man var tvungen att gå genom återförsäljare så det tog lite längre tid.Fjädrarna är av märket Barnett och för 2st gick det på 400:-.Jag behöver troligen bara den ena så är det någon som är intresserad så är det bara att höra av sig.
Jag e på! Kan skicka pengar på rotmos.

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Elgasen skrev:
de kan vi göra, beställ du som kan sådant så skickar jag pengar över konto till dig när du skall skicka en till mig, jag har en 98:a... men det borde väl vara samma till alla B12:eek:r? vi kan ta det över pm kanske... kontakta mig

Pm dig på måndag.

Jag beställer nog i vilket fall som! :tummenupp

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping