Suzuki Bandit 1200-tråden

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
På min alltså. Svårt att säga när man inte sett din IRL. Men å andra sidan har min gått en del. Passerar 4000 mil i sommar så en del nötning har nog skett. Använd kleener för metalliclack. Tittar du noga så är det troligen metalliclack i alla fall på min och den enda svarta Gen2 jag sett. Prova där sadeln döljer tanken så vet du om det funkar.

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Elgasen skrev:
oki.. så klarlacken är skitig och inte borta?
Lacken har blivit repig av allt nötande.. Förhoppningsvis så kan man polera upp det med olika poleringsmedel som AndersR föreslår.
Man kan säga att en lackrengöring är ett milt rubbingmedel.

Hoppas du får tillbaka den forna glansen :tummenupp

Jag ska gå på min tank också, den är också matt... :(

Fick just samtal från Stötdämparexperten. Det tog längre tid än beräknat, så jag får min Öhlinskittade hoj på måndag :näsblod Tur att man jobbar hela helgen... :hihi

Någon som har en rund lapa eller dubbellyse liggandes och skräpar?? Jag ska köra kåplöst, naken rockar :yoparty

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Elgasen skrev:
Jag ska flytta och behöver ett Biltema kapell till Banditen. Vilken storlek är lagom till Bandit 1200N?

Kapell

(Sätta storlek efter cc tycker jag är knäppt)

Jag har Biltemas stora till min 1200 S.
Passar perfekt tycker jag i alla fall.

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Jugge_c skrev:
Lacken har blivit repig av allt nötande.. Förhoppningsvis så kan man polera upp det med olika poleringsmedel som AndersR föreslår.
Man kan säga att en lackrengöring är ett milt rubbingmedel.

Hoppas du får tillbaka den forna glansen :tummenupp

Jag ska gå på min tank också, den är också matt... :(

Fick just samtal från Stötdämparexperten. Det tog längre tid än beräknat, så jag får min Öhlinskittade hoj på måndag :näsblod Tur att man jobbar hela helgen... :hihi

Någon som har en rund lapa eller dubbellyse liggandes och skräpar?? Jag ska köra kåplöst, naken rockar :yoparty

Men Jugge lille, var det inte du som inte fick byta ut din kåpa för din fru :hihi ?

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Bandit1200 skrev:
Men Jugge lille, var det inte du som inte fick byta ut din kåpa för din fru :hihi ?
Nope, det var jag! :)

...men jag ska kolla lite på jugges senare och ev. köpa lampa som jag kan smygmontera när tanten är borta....

(hon kör banditen med)

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Bandit1200 skrev:
:3freak
Jag är så lyckligt lottad att hon bara skakar på huvet när hon tycker det gått över styr (för det vet hon att det alltid gör) :hihi

Vid dethär laget kan man nästan likna henne vid en nickedocka..... :rofl

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Gothmog skrev:
Jag har Biltemas stora till min 1200 S.
Passar perfekt tycker jag i alla fall.

Ett liknande kostar bara 99kr på lidl nästavecka... någon som vet hur det är i storleken?

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Vet att jag såg en cykeldator någonstans här eller i en katalog men har glömt var. Den visade upp till 399 km/h :D
Nu tror jag nog att jag klarar mig gott på en som visar 299 km/h, och jag har inget behov av en massa andra tjafsfunktioner.

Var hittar jag en billig och bra?

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Bandit1200 skrev:
Vet att jag såg en cykeldator någonstans här eller i en katalog men har glömt var. Den visade upp till 399 km/h :D
Nu tror jag nog att jag klarar mig gott på en som visar 299 km/h, och jag har inget behov av en massa andra tjafsfunktioner.

Var hittar jag en billig och bra?
Sigma cykeldator, hos Clas Ohlson eller i cykelaffären. Funkar skitbra.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Bandit1200 skrev:
Inhandlades idag. Tips på montering? Hmm... har bara 3 ekror och de är ca 70mm tjocka :hihi
Jag satte en magnet från en gammal bits-hållare med lite silikon i en av de ihåliga nitarna till bromsskivan.
Man måste förlänga sladden åxå.

Last edited:

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Lajf skrev:
Jag satte en magnet från en gammal bits-hållare med lite silikon i en av de ihåliga nitarna till bromsskivan.
Man måste förlänga sladden åxå.

Jag satte den "lille" med en stripe i hålet på ena "benet" i hjulet invid fälgen.
Sedan satte jag den andra delen (med sladd) på en distans gjord av en bit liggunderlag och eltejp på gaffelbenet, fäste med stripes. Sladden räckte precis så att displayen sitter mitt på styret. Tror att jag kalibrerat ganska rätt, fick fram siffran 1907. Mätte upp diametern på däcket till strax under 61 cm. 1907/3.14=60.73. Siffran 1907 fanns med på en tabell i manualen till cykeldatorn. Ska mäta upp lite hastigheter i morgon och jämföra med Banditens mätare. Har dock redan konstaterat att den visar GAAAnska fel.
Mer fel än vad min 14 kuggars drevning ska orsaka i alla fall.

Rigor Mortis

Posör och materialspelare
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Ducati 996
Bandit1200 skrev:
Jag satte den "lille" med en stripe i hålet på ena "benet" i hjulet invid fälgen.
Sedan satte jag den andra delen (med sladd) på en distans gjord av en bit liggunderlag och eltejp på gaffelbenet, fäste med stripes. Sladden räckte precis så att displayen sitter mitt på styret. Tror att jag kalibrerat ganska rätt, fick fram siffran 1907. Mätte upp diametern på däcket till strax under 61 cm. 1907/3.14=60.73. Siffran 1907 fanns med på en tabell i manualen till cykeldatorn. Ska mäta upp lite hastigheter i morgon och jämföra med Banditens mätare. Har dock redan konstaterat att den visar GAAAnska fel.
Mer fel än vad min 14 kuggars drevning ska orsaka i alla fall.

:va Hur kan drevningen påverka hastighetsmätaren som sitter på framhjulet :va

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Rigor Mortis skrev:
:va Hur kan drevningen påverka hastighetsmätaren som sitter på framhjulet :va

På 2:a generationen 1200:eek:r sitter väl hast.indikatorn vid kåpan för framdrevet precis som på 600:an :va

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Mr Lang skrev:
På 2:a generationen 1200:eek:r sitter väl hast.indikatorn vid kåpan för framdrevet precis som på 600:an :va

Jepp!

Första generationens Banditer (-00 för B12 och -99 för B6) har hastighetsmätarvajer från framhjulet medan andra generationens Banditer har det från givare på motorn.

Drevning påverkar alltså inte hastighetsmätaren på G1:eek:r men strular till det för G2:eek:rna.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Bandit1200 skrev:
Hur skulle det funka om amn monterade G1´s framhjul på en G2:a?
Går det då att ansluta befintlig hastighetsmätare?
Eller ska man i så fall även byta hastighetsmätaren?

Hmm... jag hör själv att manicken fr Blackrobotics blir billigare.
Varför bry sig, du har ju cykeldatorn.

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Lajf skrev:
Varför bry sig, du har ju cykeldatorn.

Sant.

Jag köpte Sigmas 800:a. Men går det att lita på den? Jag mätte upp 10 varv med framhjulet idag och fick 18.5 meter. Knappade in 1850 på cykeldatorn. När Banditmätaren visar 160 så visar cykeldatorn knappt 140. Kan det vara så illa? (Banditen är neddrevad fr 15 till 14 kugg fram)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras