Suzuki Bandit 1200-tråden

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Panos skrev:
Förlåt :( Jag vet att det här inte är annonssidan....men jag letar efter en Bandit 1200....någon som vet nåt runt 35000kr :Bugar :Bugar PM:a mig isf :)

Köp min, verkar den intressant så vi fortsätter det här via PM.
 

Bifogat

  • liten bandit.jpg
    liten bandit.jpg
    106.6 KB · Visningar: 214

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Insats bolt-on

Har funderat på kommande besiktning. Om jag inte "gitter" byta avgas/ljuddämpare, hur gör jag då lämpligast? Jag har ett Viper bolt-on och har funderat på att det kanske räcker med att fästa in en insats ala universal genom att borra ett 4 eller 6 mm hål längst bak i nedankant på "pipen" på ljuddämparen. Vad tror ni? Någon som testat?
 

Full Rulle

Med Lem
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 1300 -04
Bandit1200 skrev:
Har funderat på kommande besiktning. Om jag inte "gitter" byta avgas/ljuddämpare, hur gör jag då lämpligast? Jag har ett Viper bolt-on och har funderat på att det kanske räcker med att fästa in en insats ala universal genom att borra ett 4 eller 6 mm hål längst bak i nedankant på "pipen" på ljuddämparen. Vad tror ni? Någon som testat?


Borde funka.Ett sånt är det på mitt Mivv och det är en rejäl skillnad av/på.
Självklart är det av :yoparty
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Configurera cykeldatorn.

Jag har mätt upp att 10 varv på framhjulet är 18,5 meter på min Bandit. Alltså har jag knappat in 1850 på cykeldatorn så det borde ju vara rätt. Men jag har en känsla av att den visar lite för lite. Om jag följer trafiken på 90-väg så visar min cykeldator 87 km/h. Har provat ett flertal ggr.

Så frågan är:
Vidgas däcket genom centrifugalkraften och genom tempuraturhöjning i luften i däcket så att omkretsen på däcket är större vid färd och kanske t o m ökar med hastigheten? Mina 18,5 meter är uppmätta i ca 0,5 km/h :hihi
 

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Ort
I Upplands urskog vid en sjö
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Är du säker på att den inte klarar besiktningen? Annars kan man ju chansa som jag gjorde. Jag fick svart på vitt att mitt Devil bolt-on är lagligt med 102db vid 5550 varv. Gränsen var 103 db :D
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
merciless skrev:
Är du säker på att den inte klarar besiktningen? Annars kan man ju chansa som jag gjorde. Jag fick svart på vitt att mitt Devil bolt-on är lagligt med 102db vid 5550 varv. Gränsen var 103 db :D

Fick inte ens det på mitt ART system de brydde sig inte ens om att ta fram mätaren.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
merciless skrev:
Är du säker på att den inte klarar besiktningen? Annars kan man ju chansa som jag gjorde. Jag fick svart på vitt att mitt Devil bolt-on är lagligt med 102db vid 5550 varv. Gränsen var 103 db :D

Mit V&H bolt-on bemödade de sig inte heller att mäta upp. Kommentaren var:

"Jaså, lät det inte mer?!? När jag såg att du hade ett Vasse&Hasse på tänkte jag att nu måste decibelmäteran fram men det behövs ju inte"

Med helsystemet är det en annan sak... :D
 

os2004

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Lapplands Väsby
Hoj
en Bandit
Startknappen

Hej

Jag har problem att starta banditen och har spårat felet till startknappen,
tänkte höra om det är några problem med att skruva isär den och rengöra?
Är det svårt att komma åt och kommer det att trilla ut några fjädrar el dyligt?

Skulle vara bra att veta vad man kan förvänta sig

/H
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Bandit1200 skrev:
Om jag följer trafiken på 90-väg så visar min cykeldator 87 km/h.

Troligtvis beror detta på att din cykeldator visar exakt hastighet medans orginalmätarna ungefär visar 10% fel.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
os2004 skrev:
Hej

Jag har problem att starta banditen och har spårat felet till startknappen,
tänkte höra om det är några problem med att skruva isär den och rengöra?
Är det svårt att komma åt och kommer det att trilla ut några fjädrar el dyligt?

Skulle vara bra att veta vad man kan förvänta sig

/H
Det är bara att släppa på skruvarna och öppna, ta det lite försiktigt så du inte sabbar kablarna.
 

GuWT

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki x 2, Husqvarna x 1
Me + Bandit = Sant

Så har det blivit klart att jag nästa helg kommer att åka och köpa mig en Bandit -00. [Typiskt att det är fint väder nu...] Till min stora glädje fanns ju här på sporthoj.com en färdig tråd i ämnet och även om jag ännu inte orkat mig igenom 28 sidor av inlägg så var det ju tydligt att här finns en hel del kompetens och dessutom hjälpvilliga människor, kul!

Tänkte passa på att utnyttja detta på en gång helt enkelt och undrar därför om det är något speciellt jag bör tänka på vid inköp av en bolt-on / slip-on till motorcykeln i fråga. Har inga ambitioner på att hamna på 150hk+ så ett helsystem känns uteslutet... Hur är det med mellanröret, ger det ngt att byta även denna rörsnutt eller räcker det med en bolt-on?

Är det någon som har lämpliga prylar att sälja så får ni dessutom gärna höra av er via mail eller PM. Cykeln är i fint skick och jag önskar därför en slip/bolt-on i gott skick.

Mvh Gustav

[slutligen får jag väl säga ett tack redan till Anders Brink, ett hål i luftburken lär det bli!]
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
GuWT skrev:
Hur är det med mellanröret, ger det ngt att byta även denna rörsnutt eller räcker det med en bolt-on?

Mellanrörets flödesarea är matchat till krökarna och kollektorns storlek. Monterar du en annan storlek på mellanröret skapar du oönskade reflektioner i avgaspulserna. Bara ett bolt-on är vad jag rekommenderar för din hoj.
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Bandit1200 skrev:
Jag har mätt upp att 10 varv på framhjulet är 18,5 meter på min Bandit. Alltså har jag knappat in 1850 på cykeldatorn så det borde ju vara rätt. Men jag har en känsla av att den visar lite för lite. Om jag följer trafiken på 90-väg så visar min cykeldator 87 km/h. Har provat ett flertal ggr.

Så frågan är:
Vidgas däcket genom centrifugalkraften och genom tempuraturhöjning i luften i däcket så att omkretsen på däcket är större vid färd och kanske t o m ökar med hastigheten? Mina 18,5 meter är uppmätta i ca 0,5 km/h :hihi

Behöver ju inte betyda att din mätare är felaktigt inställd, många bilars mätare visar fel hastighet, oftast för hög,

jag har kollat min mätare i bilen med GPS´en som jag har och vid 100 km/h på mätaren visar GPS´en 92km/h.

Så Din mätare kan ju var korrekt, men gör som jag gjorde en gång, fråga en polis om han kan ligga före Dig i en viss hastighet (deras mätare är oftast kalibrerade har jag hört) så att du på detta sätt kan kolla av mätaren

Eler köp/låna en GPS och kolla

MikeS
 

Yodax

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TIger 900 -97
Goose skrev:
Behöver ju inte betyda att din mätare är felaktigt inställd, många bilars mätare visar fel hastighet, oftast för hög,

jag har kollat min mätare i bilen med GPS´en som jag har och vid 100 km/h på mätaren visar GPS´en 92km/h.

Så Din mätare kan ju var korrekt, men gör som jag gjorde en gång, fråga en polis om han kan ligga före Dig i en viss hastighet (deras mätare är oftast kalibrerade har jag hört) så att du på detta sätt kan kolla av mätaren

Eler köp/låna en GPS och kolla

MikeS

Eller kan man kolla var dom har en fartkontroll sedan e det bara att lägga sig lämpligt över laglig hastighet så kommer polisen att säga exakt hur fort du körde. Och det kostar bara nån tusenlapp :yoparty
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Yodax skrev:
Eller kan man kolla var dom har en fartkontroll sedan e det bara att lägga sig lämpligt över laglig hastighet så kommer polisen att säga exakt hur fort du körde. Och det kostar bara nån tusenlapp :yoparty
Fan, tänkte inte på det, det är ju billigare än en GPS............. :) :tummenupp
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
100-milaservice

Jag har nu bara fem mil kvar tills det är dags för första servicen (100 mil).
Problemet är att det är nio dagar kvar tills jag har tid hos verkstaden.

Med hur mycket kan man dra över första serviceintervallet utan att känna sig allt för oansvarig?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
NoPinky skrev:
Jag har nu bara fem mil kvar tills det är dags för första servicen (100 mil).
Problemet är att det är nio dagar kvar tills jag har tid hos verkstaden.

Med hur mycket kan man dra över första serviceintervallet utan att känna sig allt för oansvarig?

Det är ditt försäkringbolag som kan gnälla om du varit grovt försumlig på maskinskadeförsäkringen. Om du kör 150 mil istället för 100, big deal. Kör du Svenska landsvägar i lagliga farter finns det inget som kan få hojen att paja som DU är orsak till. De byter bara olja och filter på 100-mila servicen. Lovar de att de ska kolla ventilspelet, MÄRK UPP ventilkåpan med lite TipEx på gummipackningen (eller en skruv) så att du VET att de har justerat den åt dig så att de inte debiterar dig en kostnad som de inte utfört.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
andersbrink skrev:
Det är ditt försäkringbolag som kan gnälla om du varit grovt försumlig på maskinskadeförsäkringen. Om du kör 150 mil istället för 100, big deal. Kör du Svenska landsvägar i lagliga farter finns det inget som kan få hojen att paja som DU är orsak till. De byter bara olja och filter på 100-mila servicen. Lovar de att de ska kolla ventilspelet, MÄRK UPP ventilkåpan med lite TipEx på gummipackningen (eller en skruv) så att du VET att de har justerat den åt dig så att de inte debiterar dig en kostnad som de inte utfört.

Tackar.

Det var så som jag förmodade att det låg till.
 

Yodax

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TIger 900 -97
Har en fråga angående blinkers
Ska byta till mini blinkers men skulle vilja ha någon fin liten kontakt som man kan koppla in den med.
Skulle vara bra med den som sitter på original om någon vet var man kan få tag i dom.
Tycker inte att det skulle bli så snyggt om man kapar och använder typ kabelskor. Det kanske finns någon som sitter på 4 stycken original kontaker. ?
Eller behöver man bara två har inte kollat hur det ser ut bak.

Finns det några andra tips hur man kan göra?
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top