Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Elgasen skrev:
Kanske ett projekt för en banditförare i vinter?
Passar den?
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=23463

Intercoolern kommer möjligen inte att rymmas under frontkåpan. Det är stor risk att det vänstra undre ramröret är ivägen. Jag fick kapa 1/2 röret på min Bandit (och svetsa i förstärkningar som ersättning för det bortagna materialet) för att få plats med en K24 från en V60R. Även de båda främre undre tvärstagen fick jag kapa bort. Oljekylaren lär även den bytas mot en med anslutningarna i övre kanten pga av avgasrören till turbon.
 

suzukirules

Medlem
Gick med
2 Feb 2005
Ort
peking
Hoj
gsf 1200 s
Jag har en 1200 -02 som jag har ett yoshimura slipon på, jag gick även upp en storlek på huvudmunstycket.
problemet är att den tjuvstannar vid rödjus och är svårstartad när den är varm.
Kan man behöva gå upp en storlek i lågfartsmunstycket och i så fall hur ser den ut? :confused: :confused:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Berätta lite mer vad som är gjort åt den samt hur långt den har gått. Dynojet? Luftfiltertyp?

suzukirules skrev:
Jag har en 1200 -02 som jag har ett yoshimura slipon på, jag gick även upp en storlek på huvudmunstycket.
problemet är att den tjuvstannar vid rödjus och är svårstartad när den är varm.
Kan man behöva gå upp en storlek i lågfartsmunstycket och i så fall hur ser den ut? :confused: :confused:
 

suzukirules

Medlem
Gick med
2 Feb 2005
Ort
peking
Hoj
gsf 1200 s
andersbrink skrev:
Berätta lite mer vad som är gjort åt den samt hur långt den har gått. Dynojet? Luftfiltertyp?

Den har gått 1800mil och det enda som är gjort är avgas och munstycken samt kn-filter.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
suzukirules skrev:
Den har gått 1800mil och det enda som är gjort är avgas och munstycken samt kn-filter.

Söker du på tidigare diskussioner här i Bandit-tråden kan det noteras att bl.a. jag ifrågasätter vitsen med ett K&N luftfilter på Banditens CV-förgasare.

Du har inte gjort någon form av felsökning? T.ex. monterad tillbaka originalfiltret och se om problemet försvinnet. Har problemet eskalerats över tid eller kom det plötsligt. Kom det efter vinterförvaringen? Går den bättre varm eller kall?
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
ingen som känner en som bor i Karlskrona på Hantverkaregatan :va
han kör en nyare modell Bandit 1200 :confused:

grejen är att killen vet nog ingenting när det gäller hojar :(
jag har hört i ett antal veckor på hur han plågar sitt drivpaket.
jag menar, hur svårt är det att spänna och smörja kedjan :va

det rasslar och hoppar....You name it! Synd om hojen :(
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
fan...nu drog han iväg med stor packning och med frugan bak
och jag hann inte hejda honom :död
 

suzukirules

Medlem
Gick med
2 Feb 2005
Ort
peking
Hoj
gsf 1200 s
andersbrink skrev:
Söker du på tidigare diskussioner här i Bandit-tråden kan det noteras att bl.a. jag ifrågasätter vitsen med ett K&N luftfilter på Banditens CV-förgasare.

Du har inte gjort någon form av felsökning? T.ex. monterad tillbaka originalfiltret och se om problemet försvinnet. Har problemet eskalerats över tid eller kom det plötsligt. Kom det efter vinterförvaringen? Går den bättre varm eller kall?


Jag har inte provat att sätta tillbaka original filtret. Problemet med svårstartad motor när den är varm kom efter byte av avgassystem.
Jag får känslan av att den är lite snålt ställd i lågfartsmunstyckena eftersom det är på låga varv den trilskar tex när den står på tomgång o man ska iväg
ryckig gång vid låga varv samt svårstartad motor, alla problem är med genomvarm motor.


:3freak
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Då är den för fett inställd eller sliten så att den blir fet, finns tiotals trådar om just detta fenomen att trottelnålar och emulsionsrör slits.

Din motor får för mycket bensin, inte för lite.

suzukirules skrev:
Jag får känslan av att den är lite snålt ställd i lågfartsmunstyckena eftersom det är på låga varv den trilskar tex när den står på tomgång o man ska iväg
ryckig gång vid låga varv samt svårstartad motor, alla problem är med genomvarm motor.


:3freak
 

suzukirules

Medlem
Gick med
2 Feb 2005
Ort
peking
Hoj
gsf 1200 s
andersbrink skrev:
Då är den för fett inställd eller sliten så att den blir fet, finns tiotals trådar om just detta fenomen att trottelnålar och emulsionsrör slits.

Din motor får för mycket bensin, inte för lite.


Men kan nålarna vara slitna redan efter 1800mil?
Vad ska man göra tycker du -sänka nålarna eller byta till ett mindre munstycke.
Frågorna är många. tur du finns, gissar att du besparat sh medlemmar åtskilliga slantar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
suzukirules skrev:
Men kan nålarna vara slitna redan efter 1800mil?
Vad ska man göra tycker du -sänka nålarna eller byta till ett mindre munstycke.
Frågorna är många. tur du finns, gissar att du besparat sh medlemmar åtskilliga slantar.

Oftast är inte nålarna så pass slitna eftersom de är eloxerade, däremot emulsionsrören är gjorda i mässing och blir slitna av den grova eloxiderade ytan som finns på trottelnålarna. Man kan börja skönja slitage på rören redan efter 500 mil. Mindre munstycke bör du inte installera, sänk hellre nålarna ett eller två hack.
 

suzukirules

Medlem
Gick med
2 Feb 2005
Ort
peking
Hoj
gsf 1200 s
andersbrink skrev:
Oftast är inte nålarna så pass slitna eftersom de är eloxerade, däremot emulsionsrören är gjorda i mässing och blir slitna av den grova eloxiderade ytan som finns på trottelnålarna. Man kan börja skönja slitage på rören redan efter 500 mil. Mindre munstycke bör du inte installera, sänk hellre nålarna ett eller två hack.



Jag har ytterligare en fråga jag bara måste få svar på.
Både jag o kompisen har identiska cyklar (1200 -02)
och bakbromsen är rent urusel, har testat o luftat i bägge nipplar och bytt klossar men den vägrar att nypa i farter över 70kmt.
Trodde sen att det var packningar i ok eller huvudcyl så jag renoverade bägge men icke.
Är det slangen som flexar eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
suzukirules skrev:
visst ska man inte kunna låsa upp men den ta inte alls!

Bakbromsen är "dålig". Lika dålig som på en gammal gsxr1100, Katana 1100 etc. Är det bara jag eller är det fler som nästan aldrig använder bakbromsen - annat än när man slangar och inte vill slå runt?
 

-Freddy-

Guest
Motorkåpa

Letar motorkåpa vänster sida till min bandit 600 -96 , någon som vet var jag kan få tag på beg eller om denna passar? (den svarta, är från en gsxr750)
 

Bifogat

  • Kåpa.JPG
    Kåpa.JPG
    10.3 KB · Visningar: 526
  • gsxr 750.JPG
    gsxr 750.JPG
    12.8 KB · Visningar: 184

Rigor Mortis

Posör och materialspelare
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Ducati 996
andersbrink skrev:
Bakbromsen är "dålig". Lika dålig som på en gammal gsxr1100, Katana 1100 etc. Är det bara jag eller är det fler som nästan aldrig använder bakbromsen - annat än när man slangar och inte vill slå runt?


Bakbroms????????????? :D :D :D
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Bakbromsen använder jag bara när jag krypkör mellan bilarna -å då går det inte i några 70 blås......... :näsblod , eller när jag står i backe och inte orkar/vill ha händerna på styret....

Bakbromsen är ingen färdbroms på en "sporthoj". :fakta
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fast så svårt bör det inte vara att montera större skiva och dubbelkolvsok även i bak. Skulle se lite udda ut bara. :hihi
 

+++++

+++++
Gick med
12 Jul 2005
Ort
här o var
Hoj
ktm640
bandit1200 tider

har nångon provat köra street race med banditen vad fick ni för tider resp meter?
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top