Suzuki Bandit 1200-tråden

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
De enda originallameller man ska undvika vid dragracing är de som sitter i ZX12'orna. Barnett och Vesrah funkar inte speciellt bra för dragracing när man ska slira sig ur starten - de hugger, drar och vibrerar i slirläge när man varvar upp lite. B12'ans koppling är dock på vippen att kunna kallas sopig, men byter man originalfjädrarna till Barnett-fjädrar funkar det upp till ca 225 hästar på bakhjulet.

Jag har 1st Barnett fjäder.
Jodå, det fanns kvar på lamellerna, boken säger 2,9-3,1.
dom är tjockast innerst, 3,05 och ca 2,95 dom längst ut,
Kan tilllägga att dom 4 yttersta stål skivorna är punktvis blålöpta, och lite skeva...får in 0,10-0,15 bladmått under.

Åtgärd?, förebyggande åtgärd?

Ingen som har stålskivor liggandes? Gärna inte blålöpta :hihi

Kan även tilläga att kopplingkorgen`s "fingrar" har något knappt kännbara jack vid lamellerna som även är värre längre ut (ungefär där stålringen löper runt)
Ska slippa slätt!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Funkar kopplingen bra, dvs frikopplar helt och slirar inte med Barnett-fjädrar, är kopplingen inte trasig.

Alla mina stålskivor är blåanlöpta, helt normalt. Funktionen blir inte sämre för det. Sämre funktion får de bara när den är krokiga.

Är det små "bulor" på stållamellerna kan du fila bort dem om det hjälper dem att blir raka igen. Slitsarna i fingrarna kan du "fixa" genom att lägga dubbla stållameller längst in och skippa den lilla diafragmafjäderbrickan som ligger med som distans. Då får lamellernas ingreppsklackar en ny ingreppsyta.

B-400 skrev:
Jag har 1st Barnett fjäder.
Jodå, det fanns kvar på lamellerna, boken säger 2,9-3,1.
dom är tjockast innerst, 3,05 och ca 2,95 dom längst ut,
Kan tilllägga att dom 4 yttersta stål skivorna är punktvis blålöpta, och lite skeva...får in 0,10-0,15 bladmått under.

Åtgärd?, förebyggande åtgärd?

Ingen som har stålskivor liggandes? Gärna inte blålöpta :hihi

Kan även tilläga att kopplingkorgen`s "fingrar" har något knappt kännbara jack vid lamellerna som även är värre längre ut (ungefär där stålringen löper runt)
Ska slippa slätt!
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Funkar kopplingen bra, dvs frikopplar helt och slirar inte med Barnett-fjädrar, är kopplingen inte trasig.

Alla mina stålskivor är blåanlöpta, helt normalt. Funktionen blir inte sämre för det. Sämre funktion får de bara när den är krokiga.

Är det små "bulor" på stållamellerna kan du fila bort dem om det hjälper dem att blir raka igen. Slitsarna i fingrarna kan du "fixa" genom att lägga dubbla stållameller längst in och skippa den lilla diafragmafjäderbrickan som ligger med som distans. Då får lamellernas ingreppsklackar en ny ingreppsyta.

Kopplingen slirar rätt mycket, frikopplar gör det riktigt,hugger inte.

Barnett "Fjädrar" skriver du...Jag har bara ersatt 1st orginal med 1st Barnett.

Under tiden jag skrev detta han jag springa ner i källaren o dra en fil över stålisarna, o jojomen, vissta fanns där små-bulor :tummenupp

Nu är dem raka o fina :)

Kanske även oljan som spökar..?!
Kör med Quaker stake 20-50w Mineral Mc olja.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Oljan tror jag inte så mycket på att den är orsak till problemet.
Prova med att montera en extra stållamell längst in bredvid en annan stållamell för att ta upp slacket som förslitningen av fiberlamellerna har åstadkommit. Dvs montera en extralamell i din koppling.

B-400 skrev:
Kopplingen slirar rätt mycket, frikopplar gör det riktigt,hugger inte.

Barnett "Fjädrar" skriver du...Jag har bara ersatt 1st orginal med 1st Barnett.

Under tiden jag skrev detta han jag springa ner i källaren o dra en fil över stålisarna, o jojomen, vissta fanns där små-bulor :tummenupp

Nu är dem raka o fina :)

Kanske även oljan som spökar..?!
Kör med Quaker stake 20-50w Mineral Mc olja.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Oljan tror jag inte så mycket på att den är orsak till problemet.
Prova med att montera en extra stållamell längst in bredvid en annan stållamell för att ta upp slacket som förslitningen av fiberlamellerna har åstadkommit. Dvs montera en extralamell i din koppling.

Då blir det o jaga stållamell i morgon!

Tackar så länge, återkommer med rapport så alla kan lära sig nåt :tummenupp
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Oljan tror jag inte så mycket på att den är orsak till problemet.
Prova med att montera en extra stållamell längst in bredvid en annan stållamell för att ta upp slacket som förslitningen av fiberlamellerna har åstadkommit. Dvs montera en extralamell i din koppling.

Du har möjligtivs ingen stållamell liggandes?

Betalar bra, då jag vill få ihop att snabbt o det är lång lev tid hos firmorna jag ringt...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
B-400 skrev:
Du har möjligtivs ingen stållamell liggandes?

Betalar bra, då jag vill få ihop att snabbt o det är lång lev tid hos firmorna jag ringt...

Är det för B12'ans originalkoppling? Isf har jag lameller. PM'a mig din adress så får du # som du kan sätta in nån $ för postens vadderade kuvert.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Är det för B12'ans originalkoppling? Isf har jag lameller. PM'a mig din adress så får du # som du kan sätta in nån $ för postens vadderade kuvert.


Pm skickat!
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
B-400 skrev:
Kopplingen slirar rätt mycket, frikopplar gör det riktigt,hugger inte.

Barnett "Fjädrar" skriver du...Jag har bara ersatt 1st orginal med 1st Barnett.

Under tiden jag skrev detta han jag springa ner i källaren o dra en fil över stålisarna, o jojomen, vissta fanns där små-bulor :tummenupp

Nu är dem raka o fina :)

Kanske även oljan som spökar..?!
Kör med Quaker stake 20-50w Mineral Mc olja.
Ta och peta i den andra orginalfjädern också!
Ta bort den lilla distansringen och använd 3 diafragmafjädrar (båda orginal + din Barnett).
Jag köpte en orginal GSX-R 1100 fjäder från Marklund (70:) och petade i. Blev kanonbra. Slirar inte alls längre :tummenupp

Mvh Jörgen
 

Yodax

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TIger 900 -97
Någon som kan hjälpa?
Var ute med Banditen idag och körde. Nu när jag kom hem märkte jag att det var någon vätska på toppen vid tändstiften på höger sida.
Verkar som att det kommer från röret som sitter rakt ovanför under tanken.
Vad ör det för rör och vad kan ha hänt?
Det sitter en koppling just övanför tändstiften på det röret e det där som det kan ha läkt?
Verkar vara någon typ av olja kanske bromsolja?
Om ni vet vad det är hur fixar man det? Har inte tagit bort tanken nån gång men det kan väll inte vara så svårt eller?

Oj det blev ganska mycket text hoppas nån orkar läsa och vet vad det kan vara.
Har en -97 1200 med ABS.
Tack på förhand
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Jugge_c skrev:
Ta och peta i den andra orginalfjädern också!
Ta bort den lilla distansringen och använd 3 diafragmafjädrar (båda orginal + din Barnett).
Jag köpte en orginal GSX-R 1100 fjäder från Marklund (70:) och petade i. Blev kanonbra. Slirar inte alls längre :tummenupp

Mvh Jörgen

Ska fixa detta,

Återkommer mer resultat!

Tack för tipset!

Mvh Benny
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
jag tänkte göra lite lågbudget mod på min Bandit, får man på en sån här utan att ta bort/flytta mätarna?
 

Bifogat

  • pro_823426_1105589446.jpg
    pro_823426_1105589446.jpg
    5.8 KB · Visningar: 568

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Elgasen skrev:
crosslykta är såååååå 2004.
2005 är det rund lampa som gäller! :fatta!
okej, okej, jag fattar!

Jag köper en fyrkantig så blir jag sååå 2008! :tungan






...eftersom det inte funkar med mätarna så blir det alt.2 = rund (och laglig, vilket jag gillar)
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Bromrörskoppling...är nog en bra ide att ta av tanken och kolla ! Bort med sadeln, lossa och ta bort bultarna för tankens bakre fäste (akta gummipluttarna trillar och lägger sig på nåt jävligt ställe) skruva loss soppakranens plastreglage och ta bort den, lossa soppaslangen och vacumslangen till fuggarna, dra tanken lite bakåt och lyft bort - klart.



Yodax skrev:
Någon som kan hjälpa?
Var ute med Banditen idag och körde. Nu när jag kom hem märkte jag att det var någon vätska på toppen vid tändstiften på höger sida.
Verkar som att det kommer från röret som sitter rakt ovanför under tanken.
Vad ör det för rör och vad kan ha hänt?
Det sitter en koppling just övanför tändstiften på det röret e det där som det kan ha läkt?
Verkar vara någon typ av olja kanske bromsolja?
Om ni vet vad det är hur fixar man det? Har inte tagit bort tanken nån gång men det kan väll inte vara så svårt eller?

Oj det blev ganska mycket text hoppas nån orkar läsa och vet vad det kan vara.
Har en -97 1200 med ABS.
Tack på förhand
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
B 12 skrev:
Bromrörskoppling...är nog en bra ide att ta av tanken och kolla ! Bort med sadeln, lossa och ta bort bultarna för tankens bakre fäste (akta gummipluttarna trillar och lägger sig på nåt jävligt ställe) skruva loss soppakranens plastreglage och ta bort den, lossa soppaslangen och vacumslangen till fuggarna, dra tanken lite bakåt och lyft bort - klart.
....och kontakten för tank-mätaren på höger sida.....
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top