Suzuki Bandit 1200-tråden

Ragnarök1

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
Aprilia Touno R
andersbrink skrev:
Att sätta en Öhlinare på den våldsamt svajiga stålrörsramen är väl inte ekonomiskt försvarbart annat än att det kan se snyggt ut. En nyrenoverad gixxer-dämpare är bättre än t.ex. en SU12-001S från Hyperpro. Gixxer-fjädern är väldigt mycket hårdare än Banditens originalfjäder.
Om jag byter till en dylik bak; vad händer fram? Blir det "obalans" tänkte mjuk fram hård bak eller är jag ute och cyklar?
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Olja

Tänkte fråga här först innan jag gör det. Ska köpa Helsyntetsolja och kör nu på Delsyntet. Går detta eller ska våra Bandit's gå bäst och köras på Delsyntet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banditen går bäst med JASO-certifierad olja. Om det är mineral, del-syntet eller helsyntet spelar ingen roll. Du byter iaf ut oljan och filter efter 500 mil om du är rädd om din motor. Läsvärt tips, oljetråden del 1 samt del 2 och du skola bliva upplyst om oljors vara och icke vara.
 

Banditan

!Fast - !Fearsome - Female!
Gick med
2 May 2003
Ort
Visby
Hoj
Ducati 996
andersbrink skrev:
Att sätta en Öhlinare på den våldsamt svajiga stålrörsramen är väl inte ekonomiskt försvarbart annat än att det kan se snyggt ut. En nyrenoverad gixxer-dämpare är bättre än t.ex. en SU12-001S från Hyperpro. Gixxer-fjädern är väldigt mycket hårdare än Banditens originalfjäder.
Hur gör man en "grundinställning" av gixxerdämparen?
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Det sitter en stor klump fastbultad under tanken bakom styrhuvudet på min Bandit. Vad är den till för?
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Lajf skrev:
Det sitter en stor klump fastbultad under tanken bakom styrhuvudet på min Bandit. Vad är den till för?

Jag skulle gissa på att det är, som Ole i sällskapsresan skulle sagt, en "vibrasionsdempere".. :)

Edit: Är den viktig? Märker man stor skillnad om man plockar bort den?
 
Last edited:

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Lyfter tråden lite så att min tilläggsfråga i föregående post syns...
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersbrink skrev:
Min "vibrationsdämpare" har varit borttagen i sju år. Jag märkte ingen skillnad.

Har heller ingen...är väl en "-Ärsch, kasta bakom ryggen grej!" ...åker man hoj så ska e fan vibrera...annars får man köra fortare så man kan störa sig på fartvinden ist :tungan
 
Last edited:

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Köpte nya lågfartmunstycken idag, men jag tror jag fick fel sort. Nån som har koll. Original till vänster och nya till höger. Med blotta ögat ser det ut att vara större hål i de nya 35:eek:rna än i de gamla 37,5:eek:rna.
 

Bifogat

  • pilot-jet.jpg
    pilot-jet.jpg
    59.1 KB · Visningar: 102

Inazuma

Hjärnskrynklare
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Bandit 1200 S
Sänkning och Bandittrim

Skall sänka min Bandit 1200 04, har kollat lite på sk. "hundben" på marknaden vilka tycks vara dyra i förhållande till vad man får. Kan man inte tillverka dem själv av plattjärn och borra hål för bultarna? Någon som vet?
Jag har också för avsikt att skrämma upp den lite med hjälp av slipon, GSXR 1100-kammar och öppnad luftburk. Är det samma "recept" som gäller på gamla banditerna med Mikunifuggar? Dvs. ca: 130 i huvudmunstycke till att börja med och 2" hål i luften. Någon som har testat?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lajf skrev:
Köpte nya lågfartmunstycken idag, men jag tror jag fick fel sort. Nån som har koll. Original till vänster och nya till höger. Med blotta ögat ser det ut att vara större hål i de nya 35:eek:rna än i de gamla 37,5:eek:rna.

De lågfartsmunstycken du har köpt är pirattillverkade och har en helt annan märkning (och flöde) än originalmunstycken från Mikuni. Lämna tillbaks. Köp äkta lågfartare, det är bara då du kan vara säker på att du får rätt storlek. De piratare du har köpt ska nog ner till storlek under 20, förmodligen närmare 15 för att det ska motsvara original mikuni #35. Du vill förmodligen byta från 37.5 ned till 35?

Inazuma skrev:
Skall sänka min Bandit 1200 04, har kollat lite på sk. "hundben" på marknaden vilka tycks vara dyra i förhållande till vad man får. Kan man inte tillverka dem själv av plattjärn och borra hål för bultarna? Någon som vet?
Jag har också för avsikt att skrämma upp den lite med hjälp av slipon, GSXR 1100-kammar och öppnad luftburk. Är det samma "recept" som gäller på gamla banditerna med Mikunifuggar? Dvs. ca: 130 i huvudmunstycke till att börja med och 2" hål i luften. Någon som har testat?

http://www.banditsrus.com/fastlarry/banditfaq.htm
fast den verkar vara "down" för tillfället. Kolla även in http://www.maximum-suzuki.com/bandit.shtml

Hundbenen tillverkar du själv i lämpligtsvis rostfritt 4 eller 5 mm tjockt plattjärn.

Hur du fixar din 2004'a - de moddar man gör på 1996-2000 B12'an gäller _inte_ för den nya generationen då det numera är Keihin och inte Mikuni-förgasare monterat från fabrik.

Angående kamaxlar, du tjänar mest på att byta enbart insugskammen. Avgaskammen gör max 1 till 2 hästar. Då är det mer prisvärt att porta toppen istället.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top