Suzuki Bandit 1200-tråden

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Fredde Meck skrev:
Gör det någon märkbar skillnad att koppla ur den lilla anordning som ändrar tändningen på 2:an och 3:an? Jag kopplade isär den här kontakten och mätte, ena kabeln ger motstånd när 2:an är i och den andra 3:an, 1,4,5= inget utslag.
Jorå har provat :) ingen märkbar skillnad överhuvudtaget ! Provade att disconnecta TPS:en oxå, ingen märkbar skillnad det heller!
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Taco skrev:
Jorå har provat :) ingen märkbar skillnad överhuvudtaget ! Provade att disconnecta TPS:en oxå, ingen märkbar skillnad det heller!
Finns tydligen bara på europa modellerna, om det inte märks att man kopplar bort - varför finns det? :confused:
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Fredde Meck skrev:
Finns tydligen bara på europa modellerna, om det inte märks att man kopplar bort - varför finns det? :confused:

Jag har för mig att det är för buller eller avgasvärdesgränser. Dock var det någon på ett amerikanskt forum som bad folk koppla ur kablaget för att utöna om det gav något och samlade ihop testerna. Summeringen inklusive europeiska hojar var att någon skillnad kunde inte märkas. Kanske andersbrink kommer ihåg mer från det forumet.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jugge_c skrev:
Jäklar vad bra den såg ut med den bakdelen..... Är det en R-etta? årsmodell ?.. Lite dålig upplösning på bilden dock. Var hittade du den??

//Jugge

Det är bakänden från en 02-03 R1, Bilden la Wiseguy upp i denna tråd.

Lite halvtråkigt kanske att bygga på just r1 dock, men ska du göra det tycker jag du ska använda denna.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Elgasen skrev:
Det är bakänden från en 02-03 R1, Bilden la Wiseguy upp i denna tråd.

Lite halvtråkigt kanske att bygga på just r1 dock, men ska du göra det tycker jag du ska använda denna.
:tummenupp
Tänk om man hade pengar över... Det finns många fina bakdelar :rofl jag skulle kunna tänka mig. Men Jag får nog halka runt med min orginalare någon sässong till.

//Jugge
 

GuWT

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki x 2, Husqvarna x 1
Är det ngn som vet ungefär hur mycket banditen höjs i baken per millimeter kortare dogbones?
Alternativt hur mkt kortare de 'tailrisers' som s-racing säljer är jämfört med originalen.

Är sugen på att tillverka ett par egna, men vill inte riskera en alltför instabil motorcykel i högre farter. Tänker mig att runt 3-4mm kortare dogbones kan vara en lagom kompromiss mellan stabilitet, svängvillighet och någon form av estetisk förbättring [klart sekundärt i detta fallet].

Någon som har tips eller erfarenheter att dela med sig av?

Antar att det bästa vore att sätta dit en GSX-R 750 dämpare, men det får bli ett senare bekymmer isf...

Tack på förhand
mvh Gustav
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
GuWT skrev:
Är det ngn som vet ungefär hur mycket banditen höjs i baken per millimeter kortare dogbones?

Det rör sig om ca en faktor 10. 1mm gör ca 10mm i markfrigång. Om du ställer upp hojen på centralstödet och lossar den undre dog-bone bulten så är det enkelt att se själv hur mycket frigången ändras. Du behöver bara skruva loss ena sidans fotpinneplatta för att komma åt att ta bort den bulten.
 

GuWT

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki x 2, Husqvarna x 1
andersbrink skrev:
Det rör sig om ca en faktor 10. 1mm gör ca 10mm i markfrigång. Om du ställer upp hojen på centralstödet och lossar den undre dog-bone bulten så är det enkelt att se själv hur mycket frigången ändras. Du behöver bara skruva loss ena sidans fotpinneplatta för att komma åt att ta bort den bulten.

Helt underbart, hann ju inte ens käka klart maten innan svaret kom, tack!
 

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016
Tjena!

Gjorde mina 3mm kortare, då blev den ca: 18mm högre bak, det på en -03:a.
(generation 2)
Det blev ett lyckat resultat med roligare kurvegenskaper, sidostödet funkade helt ok också, körde inte med centralstödet men det närmar sig nog maxgränsen för att det inte skall hamna i luften nedfällt.
Jag använde den här modden i tre säsonger.

MVH Jonny
 
Last edited:

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Höjde min B12 idag. Blir dock inte någon provkörning ännu på ett tag... Ganska mycket snö här nere fortfarande.

När jag gjorde om min från S till N, alltså tog bort kåpan, så hände en märklig sak, märkte jag i efterhand. Hela instrumentbelysningen slocknade. Det rör sig alltså om lamprona till de tre runda mätarna. Ska dessa lysa när tändningen är påslagen eller måste motorn vara igång för att de ska lysa? Om man mäter lamporna verkar det som att de skulle funka, och om man mäter kablarna som borde ge lamporna spänning så är det inte någon spänning på dessa.

Någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara.
Jag har inte bytt lamporna och testat, men alla borde ju inte gå sönder på samma gång.
Får väl dock byta lamporna och se om det blir bättre.
Ska de lysa med bara tändning eller måste motorn vara igång?
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Evert skrev:
Höjde min B12 idag. Blir dock inte någon provkörning ännu på ett tag... Ganska mycket snö här nere fortfarande.

När jag gjorde om min från S till N, alltså tog bort kåpan, så hände en märklig sak, märkte jag i efterhand. Hela instrumentbelysningen slocknade. Det rör sig alltså om lamprona till de tre runda mätarna. Ska dessa lysa när tändningen är påslagen eller måste motorn vara igång för att de ska lysa? Om man mäter lamporna verkar det som att de skulle funka, och om man mäter kablarna som borde ge lamporna spänning så är det inte någon spänning på dessa.

Någon som kan ge mig ett tips på vad det kan vara.
Jag har inte bytt lamporna och testat, men alla borde ju inte gå sönder på samma gång.
Får väl dock byta lamporna och se om det blir bättre.
Ska de lysa med bara tändning eller måste motorn vara igång?

Du får skära upp skyddshöljet på den del av kabelstamen som går upp till mätarna (efter anslutningen till huvudstamen) där finns en liten förgrening som gör 1 till 3 ,där kan du ha problemet, på min var det avrostat där.
 

Ragnarök1

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
Aprilia Touno R
andersbrink skrev:
Bakdämpare från 86-92 passar men höjer bakänden ca 5 cm.
Tack Anders!
Om jag istället satsar på att köpa en ny, vad rekommenderas? Är ganska tung ( 95 kg) och vill kunna köra fort när det svänger utan att den ormar sig ;-)
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
ZZ_63 skrev:
Tack Anders!
Om jag istället satsar på att köpa en ny, vad rekommenderas? Är ganska tung ( 95 kg) och vill kunna köra fort när det svänger utan att den ormar sig ;-)

Jag har precis skruvat på en bakdämpare från en gsx-r 750 från den generationen som anders nämnde då jag med mina 90+ kilon tyckte det var jobbigt när det slog igenom i bak... Har ju inte testkört ännu men det känns bra mycket styvare sen har man ju dessutom en hel del nya inställningsmöjlighter. Att det dessutom passar rakt av och är relativt billigt är väl knappast någon nackdel....
 

Ragnarök1

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
Aprilia Touno R
Simp skrev:
Jag har precis skruvat på en bakdämpare från en gsx-r 750 från den generationen som anders nämnde då jag med mina 90+ kilon tyckte det var jobbigt när det slog igenom i bak... Har ju inte testkört ännu men det känns bra mycket styvare sen har man ju dessutom en hel del nya inställningsmöjlighter. Att det dessutom passar rakt av och är relativt billigt är väl knappast någon nackdel....
Vilka inställningsmöjligheter finns det på den? Är det någon skillnad på 750R och 1100Rs dämpare?
 
Last edited:

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Fredde Meck skrev:
Du får skära upp skyddshöljet på den del av kabelstamen som går upp till mätarna (efter anslutningen till huvudstamen) där finns en liten förgrening som gör 1 till 3 ,där kan du ha problemet, på min var det avrostat där.

Synd att jag inte läste detta inlägg innan jag gick ut i garaget... Hade kunnat spara många timmar på det!
Hittade det till slut, var precis som du sa..

Nu är det bara en bensinmätar "inställning" kvar innan hojen är klar till säsongen.. :tummenupp
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
ZZ_63 skrev:
Vilka inställningsmöjligheter finns det på den? Är det någon skillnad på 750R och 1100Rs dämpare?

Jag är långt ifrån en stötdämparexpert. På min bandit-600 dämpare fanns bara fjäder förspänning. På den nya dämparen finns det dels något på oljebehållaren som borde vara oljekomp och något nere på dämparbenet och den vanliga fjäder förspänningen... om det ser annorlunda ut på 1100an kan jag inte svara på. Dock säger många att den är dämparen är för hård. Det har disskuterats lite om detta i bandit 600 tråden....

Någon mer insatt i ämnet får gärna upplysa mig..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att sätta en Öhlinare på den våldsamt svajiga stålrörsramen är väl inte ekonomiskt försvarbart annat än att det kan se snyggt ut. En nyrenoverad gixxer-dämpare är bättre än t.ex. en SU12-001S från Hyperpro. Gixxer-fjädern är väldigt mycket hårdare än Banditens originalfjäder.

ZZ_63 skrev:
Tack Anders!
Om jag istället satsar på att köpa en ny, vad rekommenderas? Är ganska tung ( 95 kg) och vill kunna köra fort när det svänger utan att den ormar sig ;-)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top