Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
BanditCalle skrev:
2221602 Har möjlighet till ett bra pris på en Yoshimura dual oval dämpare. http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Uplo...ilename=/18205/F1287107112/GSF1200 Bandit.pdf. Är det någon som känner till denna och är det nått att ha ? :confused:

Alla eftermarknadsljuddämpare ger lika mycket extra effekt, dvs lika mycket som att köra helt utan ljuddämpare. Ska man vara riktigt anal kan det skilja +/- 1 hästkraft, dvs helt försumbara skillnader. Köp det du tycker är snyggt och låter som du tycker det ska göra.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Fjädringsinställningar

Jag har efter lite mer provocerande körning märkt att Banditen är lite mjuk. Jag vet att det är en lite ålderdomlig ram och så och att den inte ska gå att jämföra med nyare aluminiumramar, men man vill ju ändå få ut så mycket av det man har. Jag märkte även detta på 600 Banditen jag hade tidigare, men den hade ju inte så många inställningsmöjligheter på dämpningssidan. På den ökade jag förspänningen bak med två snäpp jämfört med original. Detta gjorde enligt mig en stor skillnad.

Min 1200:a har än så länge original fjädringskomponenter. Det enda ändrat på är att jag monterat "tailriser". Jag kommer så småningom stoppa i hårdare fjädrar i framgaffeln.

Vill med detta inlägg kolla vad ni gjort för att förbättra vägegenskaperna.
Vad har ni för inställningar på bak- respektive framdämpning?
Jag väger ca 78 kg med kalsonger.

Tjipp
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
andersbrink skrev:
2221866 Fram, sänkt 70 mm varav 30 mm i gaffeln med 40 mm underspacer och 10w olja.

Bak, sadel sänkt 50 mm, baken sänkt 80 mm, Progressive 420-1043 dämpare http://www.progressivesuspension.com/ med 600# fjäder med minimal rebound och max preload.

Hojen har ca 1660 hjulbas.

Haha, jätteroligt

Ok, jag förtydligar. Ni som använder er cykel till att svänga med. Vilka inställningar har ni?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hårdare framfjädrar och 3:e strecket fram och 6 bak med orginalkomponent men jag är en sådär 15 kg tyngre. Men sedan är man nog bättre på att skruva än på att köra(men jag jobbar på den biten). Dina tailrisers i sig gör att mer vikt hamnar på framhjulet så där har du en möjlig orsak till "mjuk" framgaffel.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Lang skrev:
Ni som använder er cykel till att svänga med. Vilka inställningar har ni?

Fast är det inte lite som att fråga "Hur slipad är er morakniv när ni ska avverka en 30 meters fura?" för att vara lite drastisk - inget ont menat. Originalchassi och originaldämpare går lixom inte att göra så mycket med. T.ex. en RaceTech dämpenhet i framgaffeln, progressiva fjädrar och en bättre bakdämpare (vad som helst annat än original) funkar bättre. Fast ramen är det ju inte så mycket att göra åt... annat än att t.ex. byta till en 89-92 gsxr1100 ram. Fast då är det ju ingen bandit längre. :D
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Anders R skrev:
2222519 Hårdare framfjädrar och 3:e strecket fram och 6 bak med orginalkomponent men jag är en sådär 15 kg tyngre. Men sedan är man nog bättre på att skruva än på att köra(men jag jobbar på den biten). Dina tailrisers i sig gör att mer vikt hamnar på framhjulet så där har du en möjlig orsak till "mjuk" framgaffel.

Tailriserna ( :3freak ) har bara suttit på några dagar. Men det är klart att det blir lite mer vikt där fram nu. den blev lättare att svänga med iaf. Kanske inbillning...
Är det bara förspänningen du skruvat på alltså. Jag har inte kikat hur grejerna är inställda än, men jag antar att de är original.
Mer dämparinställningar tack :)

En annan fråga. Miniblinkers: är det någon som har monterat det på en 1200S gen2? Jag undrar hur ni har gjort vid framkåpan? Har ni köpt någon sorts täckbricka eller har ni satt i någon blinkers som täcker hela hålet? Har någon bild på detta så får ni gärna lägga in den här. Gärna länk till inköpsställen också.

andersbrink skrev:
2222609 Fast är det inte lite som att fråga "Hur slipad är er morakniv när ni ska avverka en 30 meters fura?" för att vara lite drastisk - inget ont menat. Originalchassi och originaldämpare går lixom inte att göra så mycket med. T.ex. en RaceTech dämpenhet i framgaffeln, progressiva fjädrar och en bättre bakdämpare (vad som helst annat än original) funkar bättre. Fast ramen är det ju inte så mycket att göra åt... annat än att t.ex. byta till en 89-92 gsxr1100 ram. Fast då är det ju ingen bandit längre. :D

Jag förstår hur det ligger till med Banditens "sportiga" chassi. Jag har valt modellen mest för dess motor, men sen vill man ju försöka göra det bästa av det som går.
Vill behålla Banditen :hihi
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Ni som kör gen1 bandit utan kåpa. Hur mycket drar era banditer? Min drar ca 0.7 - 0.9... Känns som det är ganska mycket? Till saken hör att jag inte är den minsta person och jag sitter relativt upprätt när jag kör..
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Evert skrev:
2224220 Ni som kör gen1 bandit utan kåpa. Hur mycket drar era banditer? Min drar ca 0.7 - 0.9... Känns som det är ganska mycket? Till saken hör att jag inte är den minsta person och jag sitter relativt upprätt när jag kör..
Jag kör B12 G1S (kåpa) ligger vid blandad (nästan laglig) körning 0.75-0.8 vid bus 0.8-1.1,
vill jag åka billigt så tar jag bilen :)
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Fredde Meck skrev:
2224293 Jag kör B12 G1S (kåpa) ligger vid blandad (nästan laglig) körning 0.75-0.8 vid bus 0.8-1.1,
vill jag åka billigt så tar jag bilen :)

Ok, då ligger inte min förbrukning onormalt då..
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2222661
En annan fråga. Miniblinkers: är det någon som har monterat det på en 1200S gen2? Jag undrar hur ni har gjort vid framkåpan? Har ni köpt någon sorts täckbricka eller har ni satt i någon blinkers som täcker hela hålet? Har någon bild på detta så får ni gärna lägga in den här. Gärna länk till inköpsställen också.

Miniblinkers finns det en uppsjö av, välj de du tycker är snyggast, men många har M10 gäng med kablarna genom bultdelen som man drar fast med mutter. Den typen innebär att man inte behöver göra åverkan på kåpor osv. Jag har använt orginalbrickorna från insidan av blinkers(stora hålet) plus köpta för utsidan, gummidelen kvar både fram och bak. Totala utsticket på mina är bara 5 cm(2cm arm och 3cm lampglas köpta på touringbutiken. Delarna som du behöver utöver blinkers är adapterplattor se bild och adpterkablage se bild2 såvida det inte är ledblinkers då behövs motstånd som du kan läsa mer av under stickyn i teknik o mekforumet.
 

Bifogat

  • adpterplattor.jpg
    adpterplattor.jpg
    10.8 KB · Visningar: 89
  • 69-6028.jpg
    69-6028.jpg
    15.5 KB · Visningar: 83
Last edited:

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Önskar tips om var jag hittar bromsskivor så billigt som möjligt till en b12 -99
mvh poke
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
poke skrev:
2231587 Önskar tips om var jag hittar bromsskivor så billigt som möjligt till en b12 -99
mvh poke

Snygga wave diskar låg bra i pris på
M C Shopen Kuskv. 2, 191 62 SOLLENTUNA Tel 08-96 93 00
är man smcmedlem har man dessutom rabatt.
Annars läs stickyn om Mc-skrotar. Det är samma skivor på RF900.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
2199914 Du kan ta en komplett koppling från en 89-92 gsxr1100. Med komplett menas korg och inre hub samt allt som ryms däri inklusive tryckplatta. Du återanvänder Banditens drev (för generator/oljepump) som sittera bakpå kopplingskorgen, dvs bara att flytta över. Kika på bikebandit.com för vilka originaldetaljer en 89-92 gsxr1100 har. Du behöver även tryckstången i aluminium som går genom ingående drivaxeln.

Fick tag på en kille som hade en Gsx-r koppling, men saknade tryckstången...

Räcker det med nr 23, nr 24 saknas på bikebandit.

http://houseofmotorcycles.bikebandi..._id~703241~model_dept_name~GSXR1100K.asp#stay
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
B-400 skrev:
2235067 Fick tag på en kille som hade en Gsx-r koppling, men saknade tryckstången...

Räcker det med nr 23, nr 24 saknas på bikebandit.

http://houseofmotorcycles.bikebandi..._id~703241~model_dept_name~GSXR1100K.asp#stay

#24 har väl samma längd på alla luft/olje-kylda, dvs den bit som sticker ut genom vänster motorblock? Ivfsh kan den tillverkas lätt av en bit silverstål som du härdar genom att rödglödga den och snabbt sänka ned den i 40 grader varm gammal/ny motorolja. Det kommer att flamma till men slocknar av sig självt efter nån sekund.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
2235177 #24 har väl samma längd på alla luft/olje-kylda, dvs den bit som sticker ut genom vänster motorblock? Ivfsh kan den tillverkas lätt av en bit silverstål som du härdar genom att rödglödga den och snabbt sänka ned den i 40 grader varm gammal/ny motorolja. Det kommer att flamma till men slocknar av sig självt efter nån sekund.

ok,
det går o lösa!
Men den högra (23) är den då som skall bytas?! (köpas)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
B-400 skrev:
2235186 ok,
det går o lösa!
Men den högra (23) är den då som skall bytas?! (köpas)

Då mina tre hojar är ett hop-plock-av-alla-möjliga-delar så brukar jag lägga i stora kullagerkulor som shims för att få kopplingen att funka om inte nåt annat verkar passa. Stången (23) kan du göra själv genom att centrumborra en lättmetallstång till passande längd och sno ändpluttarna från din originalstång. Så himla noga är det inte där, huvudsaken det funkar och att du inte trycker ut hydralkolven i drevkåpan för långt.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Bandit med ABS

Har några frågor om Bandit 1200 bromsar

Hur är bra är ABS funktionen på Banditen?

Finns det någon nackdel att köpa en Bandit med ABS?

Är det så lätt som jag tror att plocka bort ABS systemet om man nu skulle vilja?

Edit: stavfel
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Trådlyft, ingen som har koll på Bandits?

Banane skrev:
2240890 Har några frågor om Bandit 1200 bromsar

Hur är bra är ABS funktionen på Banditen?

Finns det någon nackdel att köpa en Bandit med ABS?

Är det så lätt som jag tror att plocka bort ABS systemet om man nu skulle vilja?

Edit: stavfel
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top