Suzuki Bandit 1200-tråden

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Banane skrev:
2242792 Trådlyft, ingen som har koll på Bandits?

Gen1 finns med ABS dvs 1996 -2000 på 1200 inte på 600 modellerna, samt gen3 2006 - både 600 och 1200 men det verkar vara ovanligt i Sverige. Är du riktigt intresserad och förstår engelska, föreslår jag att du reggar dig på http://www.maximum-suzuki.com. Det är ett amerikanskt forum, och ställer frågorna där om det gäller årsmodeller före 2000. Jänkarna får inte 2006 modellerna alls så där är det inte mycket att hämta.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tänkte bara berätta att Banditen vann i klassen "Stans Snabbaste Turbo" på Bike Weekend. Jag körde mot Peter "Vrakis" Andersson och slog honom med 0.01 sekunder i finalrepan. :D

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
andersbrink skrev:
2247075 Tänkte bara berätta att Banditen vann i klassen "Stans Snabbaste Turbo" på Bike Weekend. Jag körde mot Peter "Vrakis" Andersson och slog honom med 0.01 sekunder i finalrepan. :D

Jag var där och såg det, grattis

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Halloj..

Klarade inte att vara utan båge längre.. var o kollade på en 1200 N igår och det blev affär.. skall hämta den innan tisdag. Det är en -97a med ABS..

Var svampig i bromsarna, säkert jättekul att lufta med ABS :näsblod

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Lyfter, har alla flicker o pöjkar med Bandits sommnat av?

Banane skrev:
2251830 Halloj..

Klarade inte att vara utan båge längre.. var o kollade på en 1200 N igår och det blev affär.. skall hämta den innan tisdag. Det är en -97a med ABS..

32000:- är det ett vettigt pris för en hoj i bruksskick med ca 3000 mil på mätaren.

Var svampig i bromsarna, säkert jättekul att lufta med ABS :näsblod

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ingen som kan svara på mina frågor?

samma här.. snart ivarjefall..

Nu undrar jag även om kammarna från vattenkylda gsx-r motorn passar i banditen.

Vetgirig är jag...

NoPinky skrev:
2254080 Nej vi är ute och kör hoj! :D

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Banane skrev:
2254109 samma här.. snart ivarjefall..

Nu undrar jag även om kammarna från vattenkylda gsx-r motorn passar i banditen.

Vetgirig är jag...

Svar Nej. Men vissa luftoljekylda gör det. Backa i tråden så står en del om det. Använd gärna sökfunktionen också.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Japp, känner till detta med de luft/oljekylda. Såg ett par kammar till en GSX-R W för en billig peng på Blocket vilket föranledde frågan.

Jag har läst hela tråden, finns mycket bra info i den :yoparty

Sugen på att få hem hojen nu..

Anders R skrev:
2254452 Svar Nej. Men vissa luftoljekylda gör det. Backa i tråden så står en del om det. Använd gärna sökfunktionen också.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Anders R skrev:
2224439 Miniblinkers finns det en uppsjö av, välj de du tycker är snyggast, men många har M10 gäng med kablarna genom bultdelen som man drar fast med mutter. Den typen innebär att man inte behöver göra åverkan på kåpor osv. Jag har använt orginalbrickorna från insidan av blinkers(stora hålet) plus köpta för utsidan, gummidelen kvar både fram och bak. Totala utsticket på mina är bara 5 cm(2cm arm och 3cm lampglas köpta på touringbutiken. Delarna som du behöver utöver blinkers är adapterplattor se bild och adpterkablage se bild2 såvida det inte är ledblinkers då behövs motstånd som du kan läsa mer av under stickyn i teknik o mekforumet.
Skulle byta blinkers på Banditen idag. Hade införskaffat adapterkabel för att slipa göra åverkan på orginaldelarna.
Bak gick det kalasbra, men döm om min förvåning när kontaktstyckena fram inte var likadana som dom som sitter bak.
Hur har du löst det problemet?
Vad är det för artikelnummer på adapterplattorna?
De enda som jag hittar till Suzuki är artnr: 69-6032 och de ser inte ut som de du har på bilden...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Såg att du har ett Leo Vince slip-on på din hoj, har kollat in dessa själv.

Hur är de i kvaliten o hur är ljudet?

Är det bara ett perforerat rör genom hela burken, dvs man kan se igenom hela, eller är det någon kammare i den?

MVH /Jan

NoPinky skrev:
2254080 Nej vi är ute och kör hoj! :D

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Banane skrev:
2256826 Såg att du har ett Leo Vince slip-on på din hoj, har kollat in dessa själv.

Hur är de i kvaliten o hur är ljudet?

Är det bara ett perforerat rör genom hela burken, dvs man kan se igenom hela, eller är det någon kammare i den?

MVH /Jan
Det var inga problem med passformen och jag tycker att finnishen är helt ok.

Det är ett perforerat rör rakt igenom hela burken.
I mynningen sitter det en borttagbar "noice killer".
Med denna monterad blir ljudet högre och "fetare" än med orignal men inte på något vis hysteriskt utan den är fortfarande "street leagle".
Jag har inte provat hur den låter med öppet rör.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Tackar för info, dessa går att hitta på ebay.de för ca 230+ 25 euro i frakt. 2500:- känns ju som ett kap, dock är det alu finish o ej kolfiber.

NoPinky skrev:
2256847 Det var inga problem med passformen och jag tycker att finnishen är helt ok.

Det är ett perforerat rör rakt igenom hela burken.
I mynningen sitter det en borttagbar "noice killer".
Med denna monterad blir ljudet högre och "fetare" än med orignal men inte på något vis hysteriskt utan den är fortfarande "street leagle".
Jag har inte provat hur den låter med öppet rör.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Banane skrev:
2256854 Tackar för info, dessa går att hitta på ebay.de för ca 230+ 25 euro i frakt. 2500:- känns ju som ett kap, dock är det alu finish o ej kolfiber.
Har endast hittat till generation 1 till det priset på Ebay.
Om jag har fattat det hela rätt så är det samma dämpare men olika mellanrör till generation 1 & 2...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Är det generellt så för 1200an, både G1 o G2?

Holeshot påstår ju att "elbow-pipen" hindrar flödet. http://www.holeshot.com/bandit/slipons.html

Vill veta om jag skall satsa på bolt eller slip-on som eliminerar mellanröret.

//Jan

andersbrink skrev:
1378288 Mellanrörets flödesarea är matchat till krökarna och kollektorns storlek. Monterar du en annan storlek på mellanröret skapar du oönskade reflektioner i avgaspulserna. Bara ett bolt-on är vad jag rekommenderar för din hoj.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Vilka RS-förgasare?

Hello!

Är det Mikuni RS36-D3-K man ska ha till en G1 Bandit 1200? Enligt en lista jag hittade ska de passa till bla GSX-R 1100 och ha delning 77-93-77 mm mellan förgasarna. Är det då rätt förgasare för Banditen?

/Anders

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
NoPinky skrev:
2256811 Skulle byta blinkers på Banditen idag. Hade införskaffat adapterkabel för att slipa göra åverkan på orginaldelarna.
Bak gick det kalasbra, men döm om min förvåning när kontaktstyckena fram inte var likadana som dom som sitter bak.
Hur har du löst det problemet?
Vad är det för artikelnummer på adapterplattorna?
De enda som jag hittar till Suzuki är artnr: 69-6032 och de ser inte ut som de du har på bilden...

Jag körde med avbitartång och kabelskor utan adapterkablar så jag hade tydligen inte full kontroll på passningen. Plattorna på bilden är från www.louis.de beroende på att just Touring inte har till Banditen. Jag köpte mina på Din-mc i Rotebro. 4 st plana svarta för ca 120:- men har tyvärr inget artnr. Jag tror att de egentligen var för GSXR 750 osv, några år gamla har samma blinkersfäste som Gen2 banditer.

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
Banane skrev:
2258380 Är det generellt så för 1200an, både G1 o G2?

Holeshot påstår ju att "elbow-pipen" hindrar flödet. http://www.holeshot.com/bandit/slipons.html

Vill veta om jag skall satsa på bolt eller slip-on som eliminerar mellanröret.

//Jan

Det som skiljer mellanröret och bolt-on åt mellan gen1 o 2 är i stort bara bultcirkelns "lutning/vridning" dvs bolt-on passar mellan generationer men "ändpipen" pekar inte rakt bak om man får fel. Mellanrörets "baffel" verkar finnas på bägge generationerna och stoppar en del men å andra sidan kan man med orginalmellanröret ibland få igenom ett bolt-on med rakt rör i besiktningen och ändå få ut en del goa pållar extra.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras