Suzuki Bandit 1200-tråden

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
kopplingen slirar

Jag bytte olja i Banditen idag. Hällde i Shell VSX4 (delsyntet, alltså..) JASO MA klassad och det står på dunken bl a "Förhindrar effektivt att kopplingen slirar..." :fakta
Nåja, första omkörningen så börjar motorn tokvarva istället för att framhjulet lyfter. :gnissla

Vad ska jag hälla i för olja för att slippa slirande koppling? :confused:
Castrol GP 20w50?
(1308cc, Marklund-topp och RS)
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Leffe skrev:
Vad ska jag hälla i för olja för att slippa slirande koppling? :confused:
Castrol GP 20w50?
(1308cc, Marklund-topp och RS)

Hur ser dina lameller ut?
jag tror att mina sjunger på sista versen för min bandit slirar väldigt när motorn är kall, men går bra när motorn blivit varm efter ca två mil.
Kan det vara något annat än lamellerna som är mer troligt?
Jag kör med Motul 5100 20w50 och den har fungerat bra tidigare.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Elgasen skrev:
2340973 Hur ser dina lameller ut?
jag tror att mina sjunger på sista versen för min bandit slirar väldigt när motorn är kall, men går bra när motorn blivit varm efter ca två mil.
Kan det vara något annat än lamellerna som är mer troligt?
Jag kör med Motul 5100 20w50 och den har fungerat bra tidigare.

Jag har inte tittat till lamellerna. Den slirade aldrig tidigare så jag tycker att det borde bli bra bara jag slår i "rätt" olja.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så länge det finns "höjd" på fiber/friktions-lamellerna finns det ingen anledning att byta hela kopplingen. I med en extra stållamell för att ta upp slacket. Stackhöjden från ytterlamellens yta till ytan på inre hubben får max vara 5.5 mm. Monterar man en extra lamell blir stack-höjden 3.5 mm och kopplingsfjädrarna förspänns ytterligare med samma längd.

Marklunds "kit" består av två originalfjädrar samt en 2 mm tjock bricka att sätta bakom den stora 50 mm muttern, dvs fyra originalfjädrar sammanlagt. Brickan bakom muttern måste vara där för annars överspänner man fjäderpaketet.

Med 1308 och portat är en gixxer-koppling att föredra.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Just hemkommen från årets hojsemester som i år gick till Gotland med nästan hela vårt avlånga land som transportsträcka både ner och upp.

På vägen ner tog vi det lugnt med ett par övernattningar och hälsade på bekanta i bla Leksand. Längsta sträckan var Luleå-Östersund, ca 60 mil. På hemvägen är man ju lite mer fokuserad på att komma fram så efter övernattning i Skogås söder om Stockholm så körde vi helt enkelt hem till Luleå, ca 98 mil. Jag har aldrig kört så långt på en dag tidigare och trodde nog inte att jag skulle palla det men det gick förvånansvärt bra. Det enda som kändes lite oskönt var att röven sa upp sig nånstans söder om Sundsvall. Sen var det ju bara 60 mil kvar... Skulle köpt en AirHawk innan vi for...

Kul semester var det iaf! Man kanske skulle prova för en Iron Butt?
 
Last edited:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Som jag har förstått det så är original fjädringskomponenter på Banditen inte direkt några underverk...

Fram så tycker jag att det funkar ganska bra för min körstil, både med och utan passagerare. Bak är det dock en annan femma.
Bak har jag fjäderförspänningen på max och det fungerar acceptabelt vid solokörning.
Med 60 kg :tuttar så känns det att det är mjukt och med 85 kg bror, så är det snudd på rena gunghästen.

Har hittat en originaldämpare till en GSXR 1000 K4 till ett klart överkomligt pris.
Då kommer ju frågorna...
Skulle denna dämpare avhjälpa problemet?
Passar denna rakt av på en Bandit 1200 K4?
Om den passar, skiljer det i längd på dämpare, dvs får man ändrade chassiegenskaper?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
NoPinky skrev:
Har hittat en originalfjäder till en GSXR 1000 K4 till ett klart överkomligt pris.

Enbart mer fjong i fjädern avhjälper ju inte att dämparen är kass. Försök hitta en 89-92 gisxr1100 eller 88-91 gsxr750 dämpare, höjer baken lite men är en väldigt mycket bättre dämpare - plus att fjädern är hårdare.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
andersbrink skrev:
2367980 Enbart mer fjong i fjädern avhjälper ju inte att dämparen är kass. Försök hitta en 89-92 gisxr1100 eller 88-91 gsxr750 dämpare, höjer baken lite men är en väldigt mycket bättre dämpare - plus att fjädern är hårdare.
Opps, skrivfel av mig. :tomten :rolleyes:

Det skall vara en originaldämpare till en GSXR1000 K4 och inte enbart fjädern.

Så samma frågeställning, men med en dämpare och inte bara fjäder.
 

BanditCalle

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vallentuna
Hoj
HondaCBR900RR
Problem med kedjan!

Tog en liten tur på 520 mil och märkte att kedjan var lite spänd när hjulet var i ett vist läge. Misstänker att detta beror på att någon eller några länkar inte lirar som de ska. Kollade lite i manualen där de säjer att man måste riva svingen för att sätta på en ny kedja detta eftersom att man inte bör använda en delad kedja. Är detta verkligen nödvändigt och sånt fall varför?:va
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Alldrig hört talas om att man måste riva svingen, man brukar nita ihop den nya kedjan det finns även nitlås man skruvar ihop där man efteråt bryter av skruvskallen. Den gammla kedjan sågar eller slipar man av eller bryter isär.
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
BanditCalle skrev:
2376057 Tog en liten tur på 520 mil och märkte att kedjan var lite spänd när hjulet var i ett vist läge. Misstänker att detta beror på att någon eller några länkar inte lirar som de ska. Kollade lite i manualen där de säjer att man måste riva svingen för att sätta på en ny kedja detta eftersom att man inte bör använda en delad kedja. Är detta verkligen nödvändigt och sånt fall varför?:va
520 mil:confused: fick du inte jävl... ont i häcken då:D
poke
 

BanditCalle

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vallentuna
Hoj
HondaCBR900RR
GixxerMike skrev:
2376085 Alldrig hört talas om att man måste riva svingen, man brukar nita ihop den nya kedjan det finns även nitlås man skruvar ihop där man efteråt bryter av skruvskallen. Den gammla kedjan sågar eller slipar man av eller bryter isär.
Tack! precis vad jag ville höra

Poke skrev:
2376091 520 mil:confused: fick du inte jävl... ont i häcken då:D
poke
Inte farligt! Det va ju bara en liten sväng via europa till England och tillbaka över Norge. Det funkar ju rätt bra att toura med Banditen.
 
Last edited:

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
BanditCalle skrev:
2376122
inte farligt! Det va ju bara en liten sväng via europa till England och tillbaka över Norge. Det funkar ju rätt bra att toura med Banditen.
Hmm jag ser att du har en bandit modell ny. Kan det månne vara bättre sadel på dessa? Skulle inte tro att jag fixar en sånn resa utan gnöl.

Vad kan det vara för stolpskott som skrivit det där om att ta loss svingen vid kedje byte?? Låter som idioti:confused:
Poke
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
2199914 Du kan ta en komplett koppling från en 89-92 gsxr1100. Med komplett menas korg och inre hub samt allt som ryms däri inklusive tryckplatta. Du återanvänder Banditens drev (för generator/oljepump) som sittera bakpå kopplingskorgen, dvs bara att flytta över. Kika på bikebandit.com för vilka originaldetaljer en 89-92 gsxr1100 har. Du behöver även tryckstången i aluminium som går genom ingående drivaxeln.


Hej...

Tänkte höra mig dig innan jag river ner o byter koppling till en gsxr som jag har liggandes nu...

http://houseofmotorcycles.bikebandi..._id~703241~model_dept_name~GSXR1100K.asp#stay

om man ´tittar på nr 20 PIECE CLUTCH PU så skiljer den sig mot banditens.
Men den trycker på samma 14: LIFTER,CLUTCH P.
Samma lager o bricka, som banditens.

Vet du om org bandits kan moddas så den passar ihop med Gsxr elller beställer jag till en gsxr direkt?
 

Bifogat

  • 111.JPG
    111.JPG
    31.4 KB · Visningar: 85

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mojängen som urkopplingslagret är på skiljer i längd mellan modellerna. Jag har ingen som helst koll på vad som ska passa till vad för att det ska funka 100.

Man kan göra en ny tryckstång, antingen den i aluminium eller den yttre av härdat stål som kompensation - eller lägga i en kullagerkula med rätt diameter som distans. Mina motorer är en korsbefruktning av 1052, 1127 och 1157 och ingen av motorerna är den andre lik vad gällande kopplingen.

Det ger sig vid monteringen vad som behöver göras för att det ska funka. Enkla saker att fixa som iaf inte hindrar mig från ett blanda hit-å-dit. Det enda man ska tänka på är att ytterkorgen på 1052-kopplingen INTE passar mot 1127/1157-vevarna.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top