Suzuki Bandit 1200-tråden

JLN

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
-04, Suzuki SV1000S
Funderar på att köpa en Bandit 1200

Har idag sålt min GSXR1100 men tänkte för det inte sluta att åka hoj.
Jag har funderat på att skaffa en Bandit. Skulle behöva lite info vad man bör se upp med. HAr funderat på årsmodell runt -99. Är det någon som kanse har en bra länk till en sida med info ang Bandit 1200.
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
JLN skrev:
2393110 Har idag sålt min GSXR1100 men tänkte för det inte sluta att åka hoj.
Jag har funderat på att skaffa en Bandit. Skulle behöva lite info vad man bör se upp med. HAr funderat på årsmodell runt -99. Är det någon som kanse har en bra länk till en sida med info ang Bandit 1200.
Engelska sidor men lite info hittar du säkert
http://www.banditsvownersclub.net/
http://www.ban12.pwp.blueyonder.co.uk/hom.htm
Poke

Edit!! den här oxå http://www.bike.se/utrustning/index.php?view=14

Hoppas att anders brink inte blir ond på mig men jag hittade precis en bild på honom:) http://www.bikepics.com/pictures/000167/
 
Last edited:

JLN

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
-04, Suzuki SV1000S
Poke skrev:
2393207 Engelska sidor men lite info hittar du säkert
http://www.banditsvownersclub.net/
http://www.ban12.pwp.blueyonder.co.uk/hom.htm
Poke

Edit!! den här oxå http://www.bike.se/utrustning/index.php?view=14

Hoppas att anders brink inte blir ond på mig men jag hittade precis en bild på honom:) http://www.bikepics.com/pictures/000167/

Tack för dom länkarna.
Hur är det med årsmodell -99 togs dom aldrig in i riket av general agenten? Är det samma motor från -96 till -00?
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
JLN skrev:
2393272 Tack för dom länkarna.
Hur är det med årsmodell -99 togs dom aldrig in i riket av general agenten? Är det samma motor från -96 till -00?
Min -99a är sido importerad så jag vet faktiskt inte. Har läst att det är exakt samma motor men 100% säker är jag inte.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17

Bifogat

  • 04_1_b.jpg
    04_1_b.jpg
    17.3 KB · Visningar: 111
Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Oren gång!

Min 1200s -04 med 1200 mil på mätaren har en längre tid gått orent på alla varv under 4000v.Känns som nån håller emot.Accelerationen är bra ,inga svackor men den lagliga farten blir lite jobbig.Nyservad,han säger att lite orolig lågfart är normalt,och det försvinner nästan när hojen belastas lite mer.När den var relativt ny märkte jag inte av några störningar.Kan den gå för snålt eller är det ngn flottör som inte hänger med? Kan ju knappast vara nålarna,trottlarna har ju knappt höjt sig vid dessa varv! NÅGON med erfarenhet av liknande problem? Kan man justera nålarna"uppifrån" utan att demontera fuggarna,har inga möjligheter att synka efteråt!
hälsn holm
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
holm44 skrev:
2400708 Min 1200s -04 med 1200 mil på mätaren har en längre tid gått orent på alla varv under 4000v.

Blir det bättre eller sämre om du drar på ytterst lite till eller om du slår av ytterst lite när du kör i jämn hastighet och den "bråkar". Bättre varm eller kall? Förklara i detalj hur den beter sig.

Trottelnålarna går att fixa utan att ta bort förgasarna från toppen - men först måste du veta om du ska sänka eller höja dem.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
holm44 skrev:
2400708 Nyservad,han säger att lite orolig lågfart är normalt.
Kan man justera nålarna"uppifrån" utan att demontera fuggarna,har inga möjligheter att synka efteråt!
hälsn holm

Orolig lågfart låter inte rätt. Trots 5000 mil har jag inte de problemen på min 01:a. Jag kör 30 väg några kilometer varje dag. Nålar och förgasare går att komma åt uppifrån men man måste montera bort tanken. Synkning fixar man med två sk bränslemätare från biltema a 80:- st. Artnr 15-1360 samt ngn form av strypning/dämpning till slangarna(så nålarna på mätaren bara darrar men ändå kan röra sig) tex från en akvarieffär eller borrstopp eller dylikt.
 

alisbandit1200

Kör så det ryker
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Vännäsby
Hoj
Gsf 1200N
holm44 skrev:
2400708 Min 1200s -04 med 1200 mil på mätaren har en längre tid gått orent på alla varv under 4000v.Känns som nån håller emot.Accelerationen är bra ,inga svackor men den lagliga farten blir lite jobbig.Nyservad,han säger att lite orolig lågfart är normalt,och det försvinner nästan när hojen belastas lite mer.När den var relativt ny märkte jag inte av några störningar.Kan den gå för snålt eller är det ngn flottör som inte hänger med? Kan ju knappast vara nålarna,trottlarna har ju knappt höjt sig vid dessa varv! NÅGON med erfarenhet av liknande problem? Kan man justera nålarna"uppifrån" utan att demontera fuggarna,har inga möjligheter att synka efteråt!
hälsn holm
Köpte en 96:a för en massa år sen och den hade stått 2 vintrar med soppa kvar i gasarna så ett av hålena i en av de fyra förgasarna som skulle ge luft eller bränsle, minns inte riktigt vilket, nåt med pilotmunstycket i alla fall, men det hålet var igenärgat och då gick hden orent på tomgång, dock så svarade den bra på högre varv, kanske kolla det..?
micke.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
2235236 Då mina tre hojar är ett hop-plock-av-alla-möjliga-delar så brukar jag lägga i stora kullagerkulor som shims för att få kopplingen att funka om inte nåt annat verkar passa. Stången (23) kan du göra själv genom att centrumborra en lättmetallstång till passande längd och sno ändpluttarna från din originalstång. Så himla noga är det inte där, huvudsaken det funkar och att du inte trycker ut hydralkolven i drevkåpan för långt.

Nu ligger ja o skruvar i prylarna, men döm av min förvåning att det blir lite lite gänga kvar på ingående axlen, när man skall skruva dit muttern som håller innehubben,

Har ni andra haft samma problem?
Lösning? Ni kastat bort nån brickan bakom hubben (mellan korg o hubb)?!?!
Korgen ligger i rätt läge, dreven till vev, genrator o oljepump är i linje.

Våldsamt snabba svar sökes pga strippkörning på Lördag....:D
 

Bifogat

  • koppling1.JPG
    koppling1.JPG
    46.1 KB · Visningar: 108
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
B-400 skrev:
det blir lite lite gänga kvar på ingående axlen, när man skall skruva dit muttern som håller innehubben

Längst in, stor bricka med fasning.
Korg med generator och oljedrev.
Stor bricka.
Innerkorg.
Bricka.
Mutter.

Har du för lite gängor kvar nu är något felmonterat.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
2406885 Längst in, stor bricka med fasning.
Korg med generator och oljedrev.
Stor bricka.
Innerkorg.
Bricka.
Mutter.

Har du för lite gängor kvar nu är något felmonterat.

Stämmer, har printat ut sprängskiss.

Det jag kan möjligtivs gjort fel skulle var Brickan med fasning bakom korgen om jag vänt den fel:confused: , kan inte se det framför mig nu, om det gör flera mm på längden.

Men hubben är ju så många mm tjockare än orginal Bandit att det "tar plats" på axlen.
Men va jag har snappat upp så ska det ju va bolt'on på bandit 1200.
det hela går ju åtgärda i en svarv men vill ventilera det lite innan sådant är aktuellt

Lite långsökt..Fel grejor?!
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
oren gång 2

andersbrink skrev:
2401256 Blir det bättre eller sämre om du drar på ytterst lite till eller om du slår av ytterst lite när du kör i jämn hastighet och den "bråkar". Bättre varm eller kall? Förklara i detalj hur den beter sig.

Trottelnålarna går att fixa utan att ta bort förgasarna från toppen - men först måste du veta om du ska sänka eller höja dem.
Jag märker ingen särskild skillnad vid små av-eller påslag,dock är ju vägen alltid lite ojämn,så småryck finns ju alltid.Möjligen vid lite avslag....Vid kall,tämligen nystartad,kan jag få motorstopp,naturligtvis i nån korsning.Tänkbart att problemet härrör från vinterförvaringen (inomhus +10 gr)inga andra åtgärder.Jag provade för nån månad sen en s.k.FUEL CONDITIONER,Motorex power plus....sånt där skit tror jag inte på....hojen gick som en dröm , ett dygn,sen var det som vanligt igen!
Jag bytte tändsift för 50 mil sen (standard) och var just ute o kolla.Dom såg jättefina ut,inte en tillstymmelse av sot,ljusa(för magert?)En tur i kväll,12-15 mil,fuktigt svalt hojen gick skapligt med endast små störningar.hälsn holm
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
B-400 skrev:

Tror inte det. Jag har ingen bricka bakom muttern på någon av mina motorer - och är kanske därför jag inte reflekterat över det tidigare. Jag kör typ 3 sekunder med mutterdragaren och ingen har hittills lossnat under åren. Är du orolig över att inte ha bricka bakom muttern, använd isf Loctite "stark" på muttern.

holm44 skrev:
Jag provade för nån månad sen en s.k.FUEL CONDITIONER,Motorex power plus....sånt där skit tror jag inte på....hojen gick som en dröm , ett dygn,sen var det som vanligt igen!

Vatten i bensintanken? Tanka fullt med 95 oktan, inte 98. Anledningen till att tanka 95 är att omsättningen på 95 är 100 ggr större än 98 oktan och det kan ansamlas kondensvatten i de underjordiska tankarna.
 
Last edited:

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
2407292 Tror inte det. Jag har ingen bricka bakom muttern på någon av mina motorer - och är kanske därför jag inte reflekterat över det tidigare. Jag kör typ 3 sekunder med mutterdragaren och ingen har hittills lossnat under åren. Är du orolig över att inte ha bricka bakom muttern, använd isf Loctite "stark" på muttern.

Aha, nä det är jag inte så orolig över, det är ju inte mot aluminium iaf.
Muttrarna mellan modellerna skiljer sig åt, Banditens har låsning, verkar som gsxr inte ha det och är troligtvis lägre(kortare), men det blir på håret ändå.

edit :trött stavfel:)
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Nu har jag fått dit mina RS36:eek:r efter mycket om och men...

Reflektioner efter 5 mil:
- Jag måste börja träna... Det blev lite skillnad i motståndet i gashandtaget.
- Lite råare på låga varv men förvånansvärt bra ändå.
- Tappade en del vrid på lågvarv.
+ Ruggigt gassvar! Ger man gas vid rätt varv så gäller det att hålla i sig...
+ Insugsljudet! Det låter som om det sitter en flock hungriga lejon under tanken.
+ Några hästar till på de högre varven.

Än så länge är jag nöjd men jag ska ge det denna hösten och se om de blir kvar eller om jag går tillbaka till CV-fuggarna.

/Banditmannen
 
Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
oren gång 3

andersbrink skrev:
2407292 Tror inte det. Jag har ingen bricka bakom muttern på någon av mina motorer - och är kanske därför jag inte reflekterat över det tidigare. Jag kör typ 3 sekunder med mutterdragaren och ingen har hittills lossnat under åren. Är du orolig över att inte ha bricka bakom muttern, använd isf Loctite "stark" på muttern.



Vatten i bensintanken? Tanka fullt med 95 oktan, inte 98. Anledningen till att tanka 95 är att omsättningen på 95 är 100 ggr större än 98 oktan och det kan ansamlas kondensvatten i de underjordiska tankarna.
Jag dränerade förgasarna hörom kvällen o fick ut lite skit dock ej vatten.Kanske det ligger nåt i ngt munstycke.Kanske läge att plocka ur förgasarna i vinter...Men för tillfället får jag köra o lida... hälsn holm
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top