Suzuki Bandit 1200-tråden

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
2407292 Tror inte det. Jag har ingen bricka bakom muttern på någon av mina motorer - och är kanske därför jag inte reflekterat över det tidigare. Jag kör typ 3 sekunder med mutterdragaren och ingen har hittills lossnat under åren. Är du orolig över att inte ha bricka bakom muttern, använd isf Loctite "stark" på muttern..




Uppdaternig...

Blev till o upp i svarven en runda..
Tog 0,7 på baksidan av innerhubben och 1,0mm på gängan till fjäderbulten.
Så nu har jag iaf 4 varv på gängan. känns tryggare.

Testade strippen idag, lite huggningar i starten slirade när 3an åkte i:mad:
Får nog slänga i den förstärkta fjädern som jag givetvis glömde hemma, så en repa blev det bara...
 

Bifogat

  • DSC000100.JPG
    DSC000100.JPG
    42.6 KB · Visningar: 86

alisbandit1200

Kör så det ryker
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Vännäsby
Hoj
Gsf 1200N
holm44 skrev:
2409841 Jag dränerade förgasarna hörom kvällen o fick ut lite skit dock ej vatten.Kanske det ligger nåt i ngt munstycke.Kanske läge att plocka ur förgasarna i vinter...Men för tillfället får jag köra o lida... hälsn holm


När du tar ut gasarna, ta ur alla pilotmunstycken och titta genom dom mot ljuset så kan du enkelt se om nåt är igensatt eller blockerat.
Det är ganska små hål där och behövs inte så mucket.
Man kan t ex ta ett strå från en stålborste, men var försiktig så att inte hålet blir större än det var från början....
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
oren gång 3

alisbandit1200 skrev:
2412248 När du tar ut gasarna, ta ur alla pilotmunstycken och titta genom dom mot ljuset så kan du enkelt se om nåt är igensatt eller blockerat.
Det är ganska små hål där och behövs inte så mucket.
Man kan t ex ta ett strå från en stålborste, men var försiktig så att inte hålet blir större än det var från början....
NU GÅR HOJEN FINT IGEN!!! HUR...JO jag tankade på ok/Q8 istället för Preem eller JET.....och så körde jag i 220 en stund (uppfriskande) härom kvällen!Någon av åtgärdena gav resultat,troligen soppabytet.Inte en misständning eller störning efter tankningen på hela dagen!Hoppas det blir varaktigt så nu är det roligt att köra igen!
Hälsn HOLM :)
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Finns det några kännetecken på en förstärkt kopplingsfjäder, typ barnett.

Jag köpte en för nått år sen, men den såg iaf ut exakt som orginal,
och gjorde ingén större skillnad, fick iaf åka med 2orginal+ 1st förstärkt(?)
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Där sen man ja...

Då blir det o beställa en igen, hoppas det kommer en gul denna gång.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Skiljer det något på tanken mellan gen1 och gen2? Utseendet är väl detsamma, men jag tänkte mest på att på gen1 är bränslemätaren analog och på gen2 är den digital. Jag tänkte att det därför kanske skiljer nåt på den givare, eller vad det nu är för nåt, som sitter på undersidan av tanken och anslutningen.
Kanske är det nåt annat som skiljer...?

Finns det någon annan tank som skulle passa? Jag tycker nämligen att tanken till GSX 1100 F ser väldigt lik ut. Tror det är en 1100:a iaf.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tankmätarsändaren på Gen-1 består av ett trådlindat motstånd där en arm på flottören ändrar resistansvärdet beroende på bränslenivån. Tankmätaren på Gen-2 använder förmodligen samma typ av sändare som Gen-1 fast presenterar det analoga mätvärdet i digital form mha en AD-omvandlare.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
andersbrink skrev:
2424027 Tankmätarsändaren på Gen-1 består av ett trådlindat motstånd där en arm på flottören ändrar resistansvärdet beroende på bränslenivån. Tankmätaren på Gen-2 använder förmodligen samma typ av sändare som Gen-1 fast presenterar det analoga mätvärdet i digital form mha en AD-omvandlare.

Ok, tack. Jag får försöka luska lite mer i det här om det går att använda sig av gen1:s givare till gen2:s instrumentering. Annars om givarna ser likadana ut och sitter lika på de båda gen. så kan jag ju bara skifta över givaren från min gamla tank.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mr Lang skrev:
2424124 Ok, tack. Jag får försöka luska lite mer i det här om det går att använda sig av gen1:s givare till gen2:s instrumentering. Annars om givarna ser likadana ut och sitter lika på de båda gen. så kan jag ju bara skifta över givaren från min gamla tank.

Kolla i servicemanualen för Gen-1 hur man mäter upp tankmätaren och kolla sen samma sak för Gen-2 hojarna.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
andersbrink skrev:
2424173 Kolla i servicemanualen för Gen-1 hur man mäter upp tankmätaren och kolla sen samma sak för Gen-2 hojarna.

Förstår inte riktigt vad du menar med "mäter upp"?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Gen 2(2001) Har motstånd 8-10 ohm för läget Full tank(flottören i övre läge) och 90-93ohm för läget tom tank(flottören i nedre läge) mätes efter 20 sekunder i resp position enligt manualen. Det är nog den mätningen som avses. Jag har inga uppgifter för Gen1 tyvärr.
 
Last edited:

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Anders R skrev:
2424200 Gen 2(2001) Har motstånd 8-10 ohm för läget Full tank(flottören i övre läge) och 90-93ohm för läget tom tank(flottören i nedre läge) mätes efter 20 sekunder i resp position enligt manualen. Det är nog den mätningen som avses. Multimeterns plus i gulsvart sladd och minus i den andra. Jag har inga uppgifter för Gen1 tyvärr.

Ok, men tack ändå för att du hittade info om gen2:s värden. Jag tror jag kan ha en användarhandbok till en gen1 hemma. Det står inte i den va?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2424212 Ok, men tack ändå för att du hittade info om gen2:s värden. Jag tror jag kan ha en användarhandbok till en gen1 hemma. Det står inte i den va?

Troligen bara i verkstadsmanualen men andersbrink kanske har gen1 värden?
 

Bandit1200N

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hyltebruk
Hoj
Bandit 1200 N
Mr Lang skrev:
2424212 Ok, men tack ändå för att du hittade info om gen2:s värden. Jag tror jag kan ha en användarhandbok till en gen1 hemma. Det står inte i den va?

Generation 1 skulle ha 1-5 ohm vid full tank och 103-117 ohm med tom tank
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Bandit1200N skrev:
2424470 Generation 1 skulle ha 1-5 ohm vid full tank och 103-117 ohm med tom tank

Så det enda som skiljer mellan bränslemätarna är i princip motstånds-värdena som motsvarar tom resp. full tank.

Jag bugar och bockar. :Bugar
 

Bandit 1200s

Ny medlem
Gick med
29 May 2003
Ort
Ed
Hoj
YAMAHA R1, Suzuki GSX750 -98 , *Suzuki Bandit 1200s -02 såld*
Tjena alla banditägare!

Fick strul med min -02:a idag när jag var ute och körde. Första 3 milen gick den helt klockrent körde i högt tempo. Sedan kör jag i 70-90 ca en mil låter hojjen sträcka ut på en raka saktar ner igen och då bara den blöddrar. Efter detta går den brutalt orent under 5000 varv stannar till och låter den gå på tomgång ser att de droppar bensin från andra förgasaren.
Vad har hänt?
Jag mistänker att flotören har hängt sig men det som jag tycker talar emot är att det händer helt plötsligt när man kör.
Någon som har tips på hur man lättast går vidare nu, e de riva tank och förgasarbrygga som gäller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bensinkranen på "Normal" (inte "PRIME"). Töm förgasare #2 genom dräneringsskruven på undersidan av flottörhuset, starta motorn. Var det lite skräp vid flottörnålen så har det nu försvunnit.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top