Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit 1200s

Ny medlem
Gick med
29 May 2003
Hoj
YAMAHA R1, Suzuki GSX750 -98 , *Suzuki Bandit 1200s -02 såld*
Tackar för snabbt svar, får ut i garaget och testa direkt.

Bandit 1200s

Ny medlem
Gick med
29 May 2003
Hoj
andersbrink skrev:
2428910 Bensinkranen på "Normal" (inte "PRIME"). Töm förgasare #2 genom dräneringsskruven på undersidan av flottörhuset, starta motorn. Var det lite skräp vid flottörnålen så har det nu försvunnit.

Tackar för hjälpen !! Nu går den kanon igen.:tummenupp

ditchdigger

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Hoj
AT -96, B12 -99
Så har man plöjt igenom 1523 inlägg, tack alla för all info :tummenupp
Det här får bli mitt insteg i Bandittråden efter inköp av en styck B12:a för ett par veckor sen.
Härlig hoj på de flesta vis, lite törstig kanske men det kan jag leva med :)

Sen har jag en liten premiärfråga till guru andersbrink, är den omtalade toppsmörjningen något att satsa på för alla banditer eller gäller det mest de hårt trimmade?
Min hoj har 2" modden, slutburk och är förstås ombestyckad. Bromsad till knappt 120 hästar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Toppsmörjningen mår alla luft/olje-kylda bra av men håller man tomgången på 1300+ varv/min och varm-KÖR på moderata varvtal är det lugnt.

120 hästar? Det var länge sedan... men sånt går att åtgärda rätt enkelt! :D

ditchdigger

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Hoj
AT -96, B12 -99
F*n vad du är på hugget som vanligt, tack för supersnabbt svar :tummenupp .
Då ska jag fundera vidare under vintern på toppsmörjningen men tillsvidare så ska jag dra upp tomgången enligt ditt råd, jag är lite osäker på var den ligger just nu men jag tror det är kring 1100 varv, högre oljetryck vid 1300 varv antar jag?

andersbrink skrev:
2436751
....120 hästar? Det var länge sedan... men sånt går att åtgärda rätt enkelt! :D

Haha, med tanke på att jag just har dubblerat AT:ns hästkraftsantal så får det nog vara bra ett tag....
Värt att nämna är att jag knappt kan köra så hetsa mig inte allt för mycket så jag börjar totallyssna på dig och dubblerar en gång till.....:kryckor ;)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
ditchdigger skrev:
högre oljetryck vid 1300 varv antar jag?

Nä, det tar oljan 30 sekunder för att nå kamaxlarna när hojen har stått still över natten. Det är den tunna befintliga oljefilmen som bryts igenom när man kör på ett för lågt tomgångsvarvtal. Med choken brukar den hamna närmare 1800 vid kallstarter, ett alldeles lagom varvtal när motorn är kall. Ger man sig sen ut och kör lugnt direkt (varva max ca 3k och lätt gas) utan att vänta på att motorn ska bli uppvärmd mår motorn bäst.

ditchdigger

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Hoj
AT -96, B12 -99
Så det är alltså högre belastning på grejorna vid det lägre varvtalet?
Skumt....., typisk sån där sak som man som lekman har lite svårt att gissa sig till.

Jag läste det där om 20-30 sekunder tidigare och det låter ju onekligen som en ganska så lång tid, man kan ju förstå att toppsmörjningen har klurats fram.

Jaja, nu har jag koll på varmkörningen i alla fall, tack för det:) .

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har köpt Bandit 1200, 1997:)

Tror Ni att jag kommer att märka skillnad i kraft o frag jämfört med min nuvarande enstånka Suzuki XF 650 Freewind?

Har testat väldigt många hojar på slutet i jakten på min drömhoj: Yamaha XJR 1300 SP, Yamaha FZ1N, Aprilia Tuono, Duke II, BMW sporthoj, Speed triple, Yamaha TDM 850 m.m.
XJR´n var den hoj som jag verkligen digga, otrolig vrid o bra tryck i grejerna den var dock lite dyr (67000) men som jag förstår det så är Bandit 1200:an väldigt lik XJR:en i karaktär så jag slog till på en Bandit 1200 1997 med dubbellyse fram o väldigt snygg svartmetallic-lack, inget slipon o inget trimm.

Har dock aldrig kört en Bandit 1200 förr så därför undrar jag om Ni kunde dra en jämförelse mellan XJR o Bandit (vet att SPén har Öhlins grejer o sånt) beträffande power, chassi och aggresivitet??

Ska hämta den på måndag så jag vill ha lite kolla när jag hämtar den samt lite spännande läsning fram tills dess.
Tacksam för svar!

Bandit 1200s

Ny medlem
Gick med
29 May 2003
Hoj
Araikaj skrev:
2442624 Tror Ni att jag kommer att märka skillnad i kraft o frag jämfört med min nuvarande enstånka Suzuki XF 650 Freewind?

Har testat väldigt många hojar på slutet i jakten på min drömhoj: Yamaha XJR 1300 SP, Yamaha FZ1N, Aprilia Tuono, Duke II, BMW sporthoj, Speed triple, Yamaha TDM 850 m.m.
XJR´n var den hoj som jag verkligen digga, otrolig vrid o bra tryck i grejerna den var dock lite dyr (67000) men som jag förstår det så är Bandit 1200:an väldigt lik XJR:en i karaktär så jag slog till på en Bandit 1200 1997 med dubbellyse fram o väldigt snygg svartmetallic-lack, inget slipon o inget trimm.

Har dock aldrig kört en Bandit 1200 förr så därför undrar jag om Ni kunde dra en jämförelse mellan XJR o Bandit (vet att SPén har Öhlins grejer o sånt) beträffande power, chassi och aggresivitet??

Ska hämta den på måndag så jag vill ha lite kolla när jag hämtar den samt lite spännande läsning fram tills dess.
Tacksam för svar!

Grattis till ett bra hojval!!
Hade själv en Freewind innan min bandit-02 som jag köpte ny utan att provkört själv. Provade bl.a BMW r1100s, VFR800, v-strom 1000 och Tdm 850 innan köpet. Banditen fanns inte tillgänglig för provkörning men jag beställde tillslut en efter ca 1 månad läsning av tester och produktblad.
Jag kan nu med facit på hand säga att jag har inte för en sekund ångrat mitt val:tummenupp .
Motormässigt kan ingen av ovanstående mäta sig, chassimäsigt var Vfr800 något stabilare vid hårdpressande på kurviga vägar. Läs recensionerna på bike.se dom stämmer riktigt bra med hur banditen är.
Jag har provkört massa hojjar efter jag köpte banditen men jag har den fortfarande kvar och har tänkt behålla den för jag är riktigt nöjd med den.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200s skrev:
2443314 Grattis till ett bra hojval!!
Hade själv en Freewind innan min bandit-02 som jag köpte ny utan att provkört själv. Provade bl.a BMW r1100s, VFR800, v-strom 1000 och Tdm 850 innan köpet. Banditen fanns inte tillgänglig för provkörning men jag beställde tillslut en efter ca 1 månad läsning av tester och produktblad.
Jag kan nu med facit på hand säga att jag har inte för en sekund ångrat mitt val:tummenupp .
Motormässigt kan ingen av ovanstående mäta sig, chassimäsigt var Vfr800 något stabilare vid hårdpressande på kurviga vägar. Läs recensionerna på bike.se dom stämmer riktigt bra med hur banditen är.
Jag har provkört massa hojjar efter jag köpte banditen men jag har den fortfarande kvar och har tänkt behålla den för jag är riktigt nöjd med den.

Härlig läsning du bjuder på:tummenupp

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
andersbrink skrev:
2443384 ...och som alltid, behövs mer effekt finns det enkla men effektiva medel att åtgärda det med! :D

Jo jag ser att du har koll på detta:) Tänkte väl skaffa nått billigt och skränigt slipon o ev. bestycka om+ öppna luftburken, har ni några bra "recept" på inställningar?

Har läst o tycker att det verkar vara lite krångligt att få till inställningarna på Banditen, på min Freewind så fick jag inställningarna på munstycken o nålar osv. allt funka perfekt.

Är det krångligt på Banditen, måste man byta munstycken eller får man ordentligt med extraknuff o ljud med att bara fixa slip on o kanske filter?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Banditen ska INTE ha något nytt/annat/"bättre" luftfilter, det mår den inte bra av - om du inte vet exakt vilken inverkan det har på alla förgasarkretsar och tänker kompensera för det genom ombestyckning i bänk med Lamda. Banditen är kitslig vad gällande luftfilter.

Slipon är bolt-on, gör inget annat. Generation 1 och generation 2 av B12 har olika förgasare. Googlar man på +Fastlarry +FAQ så hittar man de moddar man kan göra - som tusentals andra har gjort och verifierat.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
andersbrink skrev:
2443725 Banditen ska INTE ha något nytt/annat/"bättre" luftfilter, det mår den inte bra av - om du inte vet exakt vilken inverkan det har på alla förgasarkretsar och tänker kompensera för det genom ombestyckning i bänk med Lamda. Banditen är kitslig vad gällande luftfilter.

Slipon är bolt-on, gör inget annat. Generation 1 och generation 2 av B12 har olika förgasare. Googlar man på +Fastlarry +FAQ så hittar man de moddar man kan göra - som tusentals andra har gjort och verifierat.

Så om jag förstår dig rätt så funkar det att slänga på ett slipon/bolton utan att ändra på någonting annat? Banditen av 1997 år modell kommer att bli piggare och starkare med bara ett slipon, eller?

Sen om man vill gå vidare kan man lämna in den på bänkning o optimering.

Är ovan det rätt uppfattat?:)

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Tjenis!

Funderar på att slå till på Bandit 1200 S. Det uppdaterade utseendet kom väl 2001 eller har jag fel? Jag vill ju helst ha det nya chassit men det är ju som vanligt pengarna som bestämmer! Är det någon större skillnad på den gamla och den nya modellen vad gäller körupplevelse och beteendet på hojen? Nån som har provat båda?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
bOnKe skrev:
2444069 Tjenis!

Funderar på att slå till på Bandit 1200 S. Det uppdaterade utseendet kom väl 2001 eller har jag fel? Jag vill ju helst ha det nya chassit men det är ju som vanligt pengarna som bestämmer! Är det någon större skillnad på den gamla och den nya modellen vad gäller körupplevelse och beteendet på hojen? Nån som har provat båda?

På årsmodell 2001 - 2002 kontrollera oljeförbrukningen. Samt byt till koniska styrlager annar blir den för nervös i styrningen på årsmodell 2001-2003.
Suzuki har gjort ytterligare en uppdgradering per 2006. Annan framgaffel/lyse/framkåpa/tank/sadel/baksving/frambromsar/bakbroms/samma motor med blanka motorkåpor. Jag har tyvärr ingen info om förgasare och om det är gjort ngt vid ramen.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag upptäckte idag att sadelklädseln hade spruckit ca 1cm längst fram i kanten. :mad:
För att rädda situationen la jag dit lite superlim samt en liten svart eltejpbit vilket blev hyfsat.

Hela sadeln börjar dock bli allmänt sliten.
Vart köper man en bra ersättningsklädsel eller ny sadel bäst?
Går det lämna in den till någon sadelmakare eller liknande som fixar sådant till en vettig peng?:va

ditchdigger

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Hoj
AT -96, B12 -99
Elgasen skrev:
...Går det lämna in den till någon sadelmakare eller liknande som fixar sådant till en vettig peng?:va

Lär ju gå alldeles utmärkt, jag har bra erfarenheter av omklädda sadlar på snöskotrar i alla fall, det är ju bra om du kan få rekommendationer på någon bra tapetserarmästare i din närhet så där får du väl fråga vidare :) .

ditchdigger

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Hoj
AT -96, B12 -99
Motortemp

Jag har lite funderingar kring motortempen på B12:an då jag kommer att använda min till en hel del touring till sydligare breddgrader.
Jag har inte sett någon info på nätet som tyder på att det skulle vara ett problem och med tanke på att varken tempmätare eller varningslampa existerar så tycks ju Suzuki ha ansett samma sak.

Är det så att för hög motortemp är i princip omöjligt att uppnå?

Oftast i touringsituationer så är det ju vid längre körning i långsam tät stadstrafik i 35-40 grader utetemp som motortempen stiger rejält, denna typ av körning brukar jag undvika som pesten men allt kan ju hända.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
ditchdigger skrev:
2444903Är det så att för hög motortemp är i princip omöjligt att uppnå?

När det fräser på motorblocket (ej cylle/topp) är motorn för varm. Sä länge du är i rullning +20 km/h kan den inte bli för varm än hur hög yttertempen är. Oljar du med Xw50 helsyntet är det absolut 100 lugnt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024