Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mina banjobultar gjorde jag själv. M8x1.25 bör sitta på de flesta hojar t.ex. broms och koppling. Gänga om till M10x1.25 (mer vanlig standard för banjo) i ventilkåpan är ju också ett alternativ.

Ett sätt kan vara att göra en M8x1.25 till 3/8" adapter för ventilkåpan och sen gänga 3/8 på vipparmsbultarna och använda 3/8" banjo överallt.

Slangen jag använder är den dimension som passar på "3AN" anslutningar. Har för mig det är 4.0 mm innerdiameter på slangen.

B-400 skrev:
Som tidigare sagt, här i Växjö går inte få tag på M8*1,25 Banjobult...
Minsta är 1/8".

Vart har du fått tag i dina?

Har inte gjort hålen än vid kammarna...

Och vad använder du för slangdimesion på dessa banjo?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Fredda66 skrev:
Nu har du gjort bort dig två gånger! Och det ena misstaget två gånger.

:hihi :hihi



inte så smart att ta en nickname efter hoj, om man inte har en viss läggning för att byta nick ofta...


/F


Hmm... det är nog det undermedvetna som försöker få mig att sluta byta hoj ¨varje säsong. Vi får väl se hur länge det håller den här gången :3freak
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
är det någon som vet vad det är för diameter på det gaffelbenet på en bandit? Det biten uppe vid styrkronan...
 

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Boden
Hoj
Bandit 1200s -97
2" mod

Har gjort 2" moden på min Bandit idag... Rättade mig efter beskrivningen i länken på den eminente herr Brinks hemsida.
använde förvisso 130 i huvudmunstycke och justerade ej flottörnivån.
Resultat: Den gick som ett :arsele på låga varv (fett som fan) och drog förmodligen runt 1,5liter/mil. gick annars hyfsat på högre varv.
Frågan är då om felaktig flottörnivå är hela orsaken?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hellbilly skrev:
Har gjort 2" moden på min Bandit idag...

Berätta alla detaljer, dvs luftfiltertyp och andra munstyckesstorlekar, eventuella Dynojetkit (berätta trottelnålens diameter vid smala änden) , flottörnivå, trottelnålsinställning, avgassystem etc.
 

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Boden
Hoj
Bandit 1200s -97
Original luftfilter,lågfart 35, nålclips i näst lägsta spåret + en ca:0.3mm bricka under plastdistansen, förmodar att nålen är std... är inte hundra på flottörnivån, ska kolla upp närmare ikväll... Inget dynojetkit. Hurric bolton ljuddämpare.
Har testat ändra på nålarna och blandskruvarna utan någon större förbättring av lågvarvsegenskaperna. Var std munstycken innan dvs. 102,5/37,5 blandskruv 2,5varv.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hmm... knepigt, du borde ha hamnat hyffsat rätt. Det är inte så att du har tänkt fel när du monterade trottelnålen? "Näst lägsta spåret", det tyder jag som att du har ställt den på näst-fetaste-blandningen. Börja från andra hållet istället, från det klena hållet. Sänk nålen helt och gör så att den inte rycker vid fis-körning och lätt gaspådrag när hojen är varm. Hur hojen går när den är kall är helt ointressant, man ska ivfsh då använda choken. Ställ flottören på ca 14.5, har sett ett par som kommer från Suzuki med den satt till 12 mm (för fett).

Hellbilly skrev:
Original luftfilter,lågfart 35, nålclips i näst lägsta spåret + en ca:0.3mm bricka under plastdistansen, förmodar att nålen är std... är inte hundra på flottörnivån, ska kolla upp närmare ikväll... Inget dynojetkit. Hurric bolton ljuddämpare.
Har testat ändra på nålarna och blandskruvarna utan någon större förbättring av lågvarvsegenskaperna. Var std munstycken innan dvs. 102,5/37,5 blandskruv 2,5varv.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Hellbilly skrev:
Original luftfilter,lågfart 35, nålclips i näst lägsta spåret + en ca:0.3mm bricka under plastdistansen, förmodar att nålen är std... är inte hundra på flottörnivån, ska kolla upp närmare ikväll... Inget dynojetkit. Hurric bolton ljuddämpare.
Har testat ändra på nålarna och blandskruvarna utan någon större förbättring av lågvarvsegenskaperna. Var std munstycken innan dvs. 102,5/37,5 blandskruv 2,5varv.

Har du verkligen köpt original lågfartsmunstycken? Pirat funkar INTE (siffrorna stämmer ej med originalsiffrorna...) Polaren hade samma fenomen med piratlågfartare, slog igen stiften bluddrade som tusan hela tiden under 5000 varv.
Prova att skruva dit originallågfartsmunstyckena och se vad som händer. Hans började gå perfekt med originalen.... :tummenupp
 

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Boden
Hoj
Bandit 1200s -97
Tackar för svaren... ska testa att släppa ner nålarna helt och justera flottörnivån så får man se vad som händer :yoparty (och japp det är frågan om originalmunstycken)
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Hellbilly skrev:
Original luftfilter,lågfart 35, nålclips i näst lägsta spåret + en ca:0.3mm bricka under plastdistansen, förmodar att nålen är std... är inte hundra på flottörnivån, ska kolla upp närmare ikväll... Inget dynojetkit. Hurric bolton ljuddämpare.
Har testat ändra på nålarna och blandskruvarna utan någon större förbättring av lågvarvsegenskaperna. Var std munstycken innan dvs. 102,5/37,5 blandskruv 2,5varv.

Har oxå provat orginal pilot 35:eek:r och min gick aaapfett med dessa (stiften så svarta som dom bara kan vara), bytte till 37.5, huvudmunstucke 130, nålarna på högsta (dvs clipset längst ner), trottenivå 14.5 mm = ljusbuna elektroder efter körning runt 5 k. Toppvarv = mörkröd/brunt. Drar jämt från 3 k å uppåt. (2" modden, streetportat, gixxer insugskam)
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
En fråga..

Jag är stolt över min B6s:a men tycker att den skulle bli Godlike! snygg med ett annat blås/slipon som gick under motorn och kom ut bak om/ovan för regskylten. Som på "Yamaha FZ 6 S -04"
4334474.htm
get the idea? var kan man hitta detta? och det är väl inte så komplicerat att fixa själv?

/Regards Cel
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Hade du läst lite i denna tråden så hade du fått se hur det kan se ut. bandit-tomsa har gjort det och visar resultatet i detta inlägg som finns överst på sidan 33. Du har rätt, det är mycket snyggt! :tummenupp

CeltaniC skrev:
Jag är stolt över min B6s:a men tycker att den skulle bli Godlike! snygg med ett annat blås/slipon som gick under motorn och kom ut bak om/ovan för regskylten. Som på "Yamaha FZ 6 S -04"
4334474.htm
get the idea? var kan man hitta detta? och det är väl inte så komplicerat att fixa själv?

/Regards Cel
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Evert skrev:
Hade du läst lite i denna tråden så hade du fått se hur det kan se ut. bandit-tomsa har gjort det och visar resultatet i detta inlägg som finns överst på sidan 33. Du har rätt, det är mycket snyggt! :tummenupp
Jag läste nästan alla men inte 33:an då (typiskt) hans blev ju grymt snygg!
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Jag var och besiktigade igår, med originalljuddämparen på. Det var ganska mysigt på sätt och vis, jag har inte haft någon tyst motorcykel sen 1980. Körde nog fortare och på lägre växlar än vanligt på min kurviga favoritväg.
Frågan är vad skall jag göra med min slipon för att den skall bli lite tystare, och vara det ett tag? Någon tidigare ägare har försökt, så jag vet inte hur det skall se ut egentligen.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Strippen

10,63 215,3km/h

Så blev det,

Kopplingen slut...

Har redan 1st Barnett fjäder,mineral olja Quaker stake 20-50w.

Sökte lite på forumet men frågar yttlerigare efter erfanheter om:

Orginal lameller eller pirat?

(om dom nu är så slitna, ska mäta ikväll.)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De enda originallameller man ska undvika vid dragracing är de som sitter i ZX12'orna. Barnett och Vesrah funkar inte speciellt bra för dragracing när man ska slira sig ur starten - de hugger, drar och vibrerar i slirläge när man varvar upp lite. B12'ans koppling är dock på vippen att kunna kallas sopig, men byter man originalfjädrarna till Barnett-fjädrar funkar det upp till ca 225 hästar på bakhjulet.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Vevhusventilationen?

Nån som haft problem med att vevhusventilationen spottar ur sig olja? Nu menar jag inga enorma mängder men tillräckligt för att det ska hamna på grenrören, ryka ordentligt och lukta fan.

Till saken bör kanske tilläggas att det är fruktansvärt varmt just nu (+30 i skuggan) och vid tillfället hade jag rullat ett tag inne i stan utan högre fart.

Nån som vart med om detta och kan förklara lite om vad som pågår och vad man kan göra åt saken?

/Anders
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top