Suzuki Bandit 1200-tråden

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
andersbrink skrev:
En liter E85 borde ha fixat problemet - men ta för säkerhets skull och tanka två liter E85 till en halvtank vanlig 95. Men först dränerar du flottörkopparna. Skruva upp skruvarna som sitter lätt åtkomliga i botten av flottörhuset och tappa ur innehållet. Dra sen inte åt för hårt. Det kan inte vara annat än vatten i bensinen som gör det. Blev det bättre av den extra E85 - fyll upp resten med 95 så att den inte går för klent. Gör även några korta fullgasrepor så att det blir lite rotation i flottörhuset.

Du bör kunna se vatten i tanken om du ställer den på sidostödet och lyser ned med en ficklampa. Har du vatten i soppan syns det som "pölar" som rinner omkring i botten av tanken nere runt soppakranen.

Det är inte något elektriskt - det är jag ganska så säker på.


Tack för grymt snabbt svar! Får se om jag hinner prova imorgon. Hur mycket måste jag riva bort innan jag kommer åt flottörkopparna? Måste tanken väck? Jag har aldrig skruvat något på den här hojen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Foss skrev:
Tack för grymt snabbt svar! Får se om jag hinner prova imorgon. Hur mycket måste jag riva bort innan jag kommer åt flottörkopparna? Måste tanken väck? Jag har aldrig skruvat något på den här hojen.

Du behöver inte skruva bort något alls. Du ser skruvarna från sidan om du böjer ner skallen lite. Skruvarna sitter lite snett på undersidan och är gjorda för att nås från sidan. Det tar 4 minuter att dränera förgasarna, inklusive att leta reda på RÄTT skruvmejsel. :hihi
 

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Bandit1200
andersbrink skrev:
Du behöver inte skruva bort något alls. Du ser skruvarna från sidan om du böjer ner skallen lite. Skruvarna sitter lite snett på undersidan och är gjorda för att nås från sidan. Det tar 4 minuter att dränera förgasarna, inklusive att leta reda på RÄTT skruvmejsel. :hihi

Grattis till segern på Ingarvet :yoparty
 

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Kedja

Har en undran om vad för kedja och drev som är att rekommendera till Banditen? Har bara dynojet, K/N-filter och BOS-bolton och jag har inte tänkt att trimma den mer än så (om det skulle göra någon skillnad av val)

Någon större skillnad mellan de olika märkena? (DID, RK....)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
grebbe skrev:
Har en undran om vad för kedja och drev som är att rekommendera till Banditen? Har bara dynojet, K/N-filter och BOS-bolton och jag har inte tänkt att trimma den mer än så (om det skulle göra någon skillnad av val)

Någon större skillnad mellan de olika märkena? (DID, RK....)

Du kan lugnt köpa vilken märkeskedja som helst. Störst inverkan på slitaget har du själv. Dvs hur spänd kedjan är (den ska vara åt det lösa hållet) samt hållas inoljan/vaxad/whatever så att kedjan inte rostar. Det är rost och för spänd kedja som dödar kedja och drev.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag är på jakt efter en GSF1200-motor (eller annan luft/olje typ GSXR1127/1052, dock ej Katana med snedskuren primärtransmission), har för mig jag såg någon länk tidigare på Sporthoj om var det fanns en till salu, nån MC-firma.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Jag är på jakt efter en GSF1200-motor (eller annan luft/olje typ GSXR1127/1052, dock ej Katana med snedskuren primärtransmission), har för mig jag såg någon länk tidigare på Sporthoj om var det fanns en till salu, nån MC-firma.

Kanske nåt...?!
För 4-5 månader sen hade en Skrot i Stockholm en Gsf 1200 motor liggandes.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
B-400 skrev:
Kanske nåt...?!
För 4-5 månader sen hade en Skrot i Stockholm en Gsf 1200 motor liggandes.
hade inte även sune andersson en till salu på blocket för ett tag sedan?
 

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Får fasen inte någon ordning på min attans hoj. Idag dränerade jag förgasarna och slog i en skvätt oktanbooster som jag köpte på en mc-firma. När jag dränerade förgasarna så slutade det aldrig att rinna... ska göra ett nytt försök imorgon och kolla så att jag hade soppakranen rätt. Hur som helst så går den skit på lågvarv. Jag ser inget vatten i tanken så min nästa fundering är om jag ska riva bort förgasarna och göra rent lågfartsmunstyckena? Måste jag ta bort hela förgasarna för att göra det eller får man bort munstyckena utan att riva bort? Tänkte passa på att tömma hela tanken och sätta i ett soppafilter när jag ändå är i farten.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du är så illa tvungen att dra upp förgasarna genom ram-rören och använda dem som "arbetsbänk" (så slipper du demontera gasvajrarna). Lossa luftburken och flytta på spill-slangen samt kopplingsslangen så går det att skjuta tebax luftburken lite så att förgasarna kommer loss.
 

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Jag tänkte slänga på ett nytt bakdäck på hojen. 150 brett sitter det orginal. Hur många dimensioner kan jag gå upp utan köregenskaperna påverkas nämnvärt? Och vad får plats tror ni?

Skulle gärna vilja ha lite fetare stuk på den i bak.. :)
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Bludder

Följande fel finnes...

kall motor: startar lätt,går okej, tvekar lite.

Varm: fullgas på ex 3växel går bra från 1500varv/m.
Stillastående(obelastad) gasning får man smyga upp till ca 3-4000varv annars dör den vid för häftigt gaspådrag efter 4000 går den klockrent.

Med lätt belastning tvekar den o rycker,
Jämn hastighet upp till ca 140km/h ,rycker den o bluddrar :huvet
Lite mer gas så går den rent :tummenupp

Man kan "chocka" den så den dör om man ligger ex på 1.2.3:an runt 2-3000 och ger full gas´.

Har nålen på högsta (minst bensin). ca 12,5 flöttörhöjd.

Va jävlas med mig :confused:
Emulsionsrörrn slitna? (hojjen gått 2800)
Jag anser att problemet bara "kommit"

Fett eller snålt ställt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du berättat inte vad för hoj det är du kör med. Om det är en B12'a 96-00 har du kompenserat det lite för feta mellanregistret (emulsionsrören) med trottelnålshöjden och därför går den snålt på väldigt lite gas men för fet i högre farter.

Berätta hur dina förgasare annars är bestyckade, lågfart och huvudmunstycke och om du har annat luftfilter och Dynojet-kit.

B-400 skrev:
Följande fel finnes...

kall motor: startar lätt,går okej, tvekar lite.

Varm: fullgas på ex 3växel går bra från 1500varv/m.
Stillastående(obelastad) gasning får man smyga upp till ca 3-4000varv annars dör den vid för häftigt gaspådrag efter 4000 går den klockrent.

Med lätt belastning tvekar den o rycker,
Jämn hastighet upp till ca 140km/h ,rycker den o bluddrar :huvet
Lite mer gas så går den rent :tummenupp

Man kan "chocka" den så den dör om man ligger ex på 1.2.3:an runt 2-3000 och ger full gas´.

Har nålen på högsta (minst bensin). ca 12,5 flöttörhöjd.

Va jävlas med mig :confused:
Emulsionsrörrn slitna? (hojjen gått 2800)
Jag anser att problemet bara "kommit"

Fett eller snålt ställt?
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Du berättat inte vad för hoj det är du kör med. Om det är en B12'a 96-00 har du kompenserat det lite för feta mellanregistret (emulsionsrören) med trottelnålshöjden och därför går den snålt på väldigt lite gas men för fet i högre farter.

Berätta hur dina förgasare annars är bestyckade, lågfart och huvudmunstycke och om du har annat luftfilter och Dynojet-kit.

Bandit 1200 97:a
128 MJ
standats lågfart
Org luftfilter
Inget dynojet.

det jag först o främst vill få bort är bluddret vid jämn fart runt 90-130 km/h.
Har testat lite olika flottör höjder allt från 12 till 15. Men upplever inga större förändringar, möjligen att den blir lite bättre mot 12mm.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Samma bestyckning som jag har, den gick bra över hela registret tills för en månad sen. Min hoj var full med rost och vatten i tanken när jag köpte den och det har även skadat nålarna i två av förgasaren, dom har mest troligt blivit så pass dåliga nu att det bara är att byta lite delar i vinter.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De flesta B12'or med 2" modden går bäst med lågfartare storlek 35 mot originalets 37.5. Prova de samtidigt som du höjer trottelnålen ett eller två snäpp.

Symptomen med för stora lågfartare kan märkas genom att du får motorstopp om du drar fullt på ettan, tvåan, trean och sen drar in kopplingen och samtidigt släpper gasen helt.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
De flesta B12'or med 2" modden går bäst med lågfartare storlek 35 mot originalets 37.5. Prova de samtidigt som du höjer trottelnålen ett eller två snäpp.

Symptomen med för stora lågfartare kan märkas genom att du får motorstopp om du drar fullt på ettan, tvåan, trean och sen drar in kopplingen och samtidigt släpper gasen helt.

Det känns igen, släpper man gasen vid en del tillfällen dör den rakt av!
Räcker även med bara lite lätt på 1:an ibland speccielt när den är kall. Blir lite bättre varm.

I övrigt värt o veta var att den funkade bra tills för ca 2 månader sen... :confused:
Men saker o ting kan ju bli slitna.

Ska även kolla efter vatten då bågen stått vid kusten sen i sommras och där är det riiiktigt fuktigt om nätterna..

Tack!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du tankar 95-oktan har du inte vatten i tanken eftersom den innehåller 5% etanol, däremot om du tankar 98 oktan kan du få väldigt gammal bensin som legat i kondensbemängda tankar.

B-400 skrev:
Det känns igen, släpper man gasen vid en del tillfällen dör den rakt av!
Räcker även med bara lite lätt på 1:an ibland speccielt när den är kall. Blir lite bättre varm.

I övrigt värt o veta var att den funkade bra tills för ca 2 månader sen... :confused:
Men saker o ting kan ju bli slitna.

Ska även kolla efter vatten då bågen stått vid kusten sen i sommras och där är det riiiktigt fuktigt om nätterna..

Tack!
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Om du tankar 95-oktan har du inte vatten i tanken eftersom den innehåller 5% etanol, däremot om du tankar 98 oktan kan du få väldigt gammal bensin som legat i kondensbemängda tankar.

Kör 98!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top