Suzuki Bandit 1200-tråden

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Kopplingsfråga:
Min koppling slirar och jag har monterat en extra kopplingsfjäder samt kör med Motul "5100 15W50". Tyvärr slirar kopplingen riktigt mycket innan motorn blir riktigt varm. När motorn är riktigt varm slirar den inget. Skall jag testa en annan olja eller skall jag trycka i en extra stållamell som första försök till att få den att inte slira när den är kall?
Något annat tips?
Jag har sökt runt i tråden utan att hitta något svar på ovanstående.

Det är inget hojväder i Skövde i helgen... :(

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Banditens lama originalkoppling med dess små lameller mår bäst med antik mineralolja som t.ex. Castrol GP 20w50 eller Unocal 76 20w50.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
andersbrink skrev:
2128795 Banditens lama originalkoppling med dess små lameller mår bäst med antik mineralolja som t.ex. Castrol GP 20w50 eller Unocal 76 20w50.
Jag får testa Castrol GP 20w50 nästa gång. tack för infon!

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tjenare,

Jag har en liten fundering angående Vaccumfärgasare.
Min B12 har jag kört med RS38'or utan bekymmer men har till i år monterat original luftburk och förgasarbrygga, som jag haft liggande, mest för att jag är nyfiken på om den fungerar.
Den startar utan bekymmer och går bra när man kör som folk men drar jag full gas på tvåan eller trean så mattas accelerationen på höga varv (över 7000 rpm) och accelererar jag fullt på ettan och växlar på höga varv till tvåan så "dör" den en sekund för att sedan vakna till och gå bra igen.

Vet inte så mycket om förgasarna förutom att det sitter 110 munstycken i dom och att nålarna sitter på lägsta skåran(femte uppifrån), hojen i övrigt är i org. förutom öppet blås och ett extra hål upptaget i luftboxen.

Min egna gissning är att den inte får nog med bränsle på höga varv och att den skulle må bra av större huvudmunstycken men jag skulle uppskatta lite input från folk med mer erfarenhet av vaccumförgasare.

Tackar på förhand.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
TLS skrev:
2130332 1995 står det i papprena på hojen.

Tejpa igen hålet och fortsätt kör på 110-munstycken eller gör extrahålet exakt 5 cm i diameter och installera storlek 130 på huvudmunstyckena. Använd original luftfilter.

Med originalnålar kan man inte köra med större hål än 5 cm i luftburken eftersom emulsionsrören ihop med nålarna inte kan föda motorn med fetare bränsleblandning än vad storlek ca 130 till 135 kan. Installerar du storlek 160 (du kan t.o.m. ta bort huvudmunstycket helt och köra bauta-munstycke), spelar ingen roll... funkar iaf inte, trottelnål och emulsionsrör begränsar.

Installerar du smalare trottelnålar från t.ex. en Honda CBR600 från tidigt 90-tal kan du gå upp i munstyckesstorlek till ca 150, dvs då man kör med dual-pod filter.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
andersbrink skrev:
2130806 Tejpa igen hålet och fortsätt kör på 110-munstycken eller gör extrahålet exakt 5 cm i diameter och installera storlek 130 på huvudmunstyckena. Använd original luftfilter.

Med originalnålar kan man inte köra med större hål än 5 cm i luftburken eftersom emulsionsrören ihop med nålarna inte kan föda motorn med fetare bränsleblandning än vad storlek ca 130 till 135 kan. Installerar du storlek 160 (du kan t.o.m. ta bort huvudmunstycket helt och köra bauta-munstycke), spelar ingen roll... funkar iaf inte, trottelnål och emulsionsrör begränsar.

Installerar du smalare trottelnålar från t.ex. en Honda CBR600 från tidigt 90-tal kan du gå upp i munstyckesstorlek till ca 150, dvs då man kör med dual-pod filter.

Tack, provar att tejpa ikväll.

Följdfråga: Luftskruvarna, kan dom användas för att "feta på" blandningen? Om ja, ska skruven ut eller in för att hojen ska få mer bränsle?

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
TLS skrev:
2132091 Tack, provar att tejpa ikväll.

Följdfråga: Luftskruvarna, kan dom användas för att "feta på" blandningen? Om ja, ska skruven ut eller in för att hojen ska få mer bränsle?

Luftskruvarna är enbart till för tomgången, dvs de har ingen påverkan i något annat varvtalsområde än runt ca 1000-1500 varv. Det finns en "sticky-tråd" på mek-delen på SH som beskriver hur man ställer in tomgången. Tomgången ska ställas in med fullt uppvärmd motor.

Vid en liten "blipp" på gashandtaget på tomgången så varvar motorn upp, sjunker sen varvet under inställt varvtal och sakta återfår normalt tomgångsvarvtal är det en för fet blandning. Hänger däremot varvtalet kvar en stund på ett lite högre varvtal innan det sjunker till ett normalt tomgångsvarv, för klen blandning.

Skruv ut = fetare tomgång. Skruva 1/2 varv åt gången.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
andersbrink skrev:
2132239 Luftskruvarna är enbart till för tomgången, dvs de har ingen påverkan i något annat varvtalsområde än runt ca 1000-1500 varv. Det finns en "sticky-tråd" på mek-delen på SH som beskriver hur man ställer in tomgången. Tomgången ska ställas in med fullt uppvärmd motor.

Vid en liten "blipp" på gashandtaget på tomgången så varvar motorn upp, sjunker sen varvet under inställt varvtal och sakta återfår normalt tomgångsvarvtal är det en för fet blandning. Hänger däremot varvtalet kvar en stund på ett lite högre varvtal innan det sjunker till ett normalt tomgångsvarv, för klen blandning.

Skruv ut = fetare tomgång. Skruva 1/2 varv åt gången.

Tusen tack!

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Höjden

Jag skulle behöva hjälp med att mäta höjden på en Bandit 1200S generation 2. Alltså från marken och upp till överkant på kåpglaset.
Jag ska transportera en Bandit 1200S i en Mercedes Vito och det är 1,35 meters lasthöjd i den.

Finns det någon som vet höjden eller som vill vara vänlig och mäta? Annars får jag väl dra till nån handlare i närheten o mäta :)

Gary

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Bandit 1200
Har bytt till ART-slipon (både burk och mellanrör) och förövrigtär det en B12S -02 orginal
Någon som vet vilka munstycken och inställningar som stämmer eller är det bara att testa sig fram?

Last edited:

Gary

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Bandit 1200
Jag skulle behöva hjälp med att mäta höjden på en Bandit 1200S generation 2. Alltså från marken och upp till överkant på kåpglaset.
Jag ska transportera en Bandit 1200S i en Mercedes Vito och det är 1,35 meters lasthöjd i den.

b12 -02
Va ute o mätte med tumstock när den stog på centralstöd
mark-kåpglas 126-128 cm
mark-backspeglar ca 130 cm
På sidostödet gick en av backspeglarna upp på runt 130.
exaktare uppgifter: invänta nästa svar ;)

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en skrapad & en fin
Physical measures
Dry weight: 220.0 kg (485.0 pounds)
Seat height: 790 mm (31.1 inches) If adjustable, lowest setting.
Wheelbase: 1,430 mm (56.3 inches)
Overall length: 2,070 mm (81.5 inches)
Overall width: 765 mm (30.1 inches)
Overall height: 1,220 mm (48.0 inches)

Valde på måfå en B12S ´04 att hämta siffror till.
Infon är från http://www.bikez.com , de brukar ofta ha väldigt bra siffror när man är på sifferhumör! :banana

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Det är bara att buga och tacka : :Bugar :tummenupp

Det verkar ju som om hojen kommer gå in utan att man behöver plocka av nåt eller ta ur luften ur däcken :hihi

Inte fel att ha en flong-ny Mercedes Vito att åka till Tyskland i. Synd att det inte är min...

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2133121 Jag skulle behöva hjälp med att mäta höjden på en Bandit 1200S generation 2. Alltså från marken och upp till överkant på kåpglaset.

Finns det någon som vet höjden eller som vill vara vänlig och mäta? Annars får jag väl dra till nån handlare i närheten o mäta :)

Det går bra! jag har transporterat min 1200S 01 i en Vito.

Gary skrev:
2133155 Har bytt till ART-slipon (både burk och mellanrör) och förövrigtär det en B12S -02 orginal
Någon som vet vilka munstycken och inställningar som stämmer eller är det bara att testa sig fram?

Läs något tidigare i tråden vad jag skrivit som trim(sid 58 högst upp). Jag har ART och samma recept är gjort på BugEyes 02:a. Men 110 munstycken och 17,5 pilot jet osv osv

Last edited:

Gary

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Bandit 1200
Tack för svaren Anders & Anders!

Kommer antagligen sitta o läsa mer än vad jag egentligen vill närmaste dagarna :3freak

Miitri

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
CBR1000F
Millivolt från lambda??

Hoj

Bänka min cykel igår i bänk med lambda. A/F ligger högt ett snitt på 15,0 pendlar inte så mycket efter hela registret (13,8 till 16,3), mest kring 15. Den går alltså för magert.
Jag har läst om lambda här på sporthoj.
Frågan är vad motsvarar tex A/F 13.0, 14.0, 15.0 i millivolt från lambdan.
Tänkte inhandla en från bilskroten (ej bredbandslambda).
Detta för att fortsätta optimera förgasarna.
Optimeringar på min cykel är steg 1, 110hk 105Nm. Bandit -02.

// Miitri

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Anders R skrev:
Läs något tidigare i tråden vad jag skrivit som trim(sid 58 högst upp). Jag har ART och samma recept är gjort på BugEyes 02:a. Men 110 munstycken och 17,5 pilot jet osv osv

Jag har köpt ett Micron kolfiber BoltOn till Banditen nu. Har inte köpt den än men men :näsblod
Planerar att göra luftburksmodden och har därför läst vad du har skrivit på sidan 58. Lite längre ner på samma sida så kommenterar A.Brink din kurva och ni har en liten diskussion om att den går för snålt/fett. Kom du fram till något eller har du kört på som förut :va

/Lång

Edit: Måste få berätta en sak. Min avdelningschef på jobbet här i Norge berättade att han har en Bandit 1200S -01 som han köpte ny. Han betalade då 160 000 NOK för den. När jag berättade för honom vad jag skulle betala för en 02:a i Tyskland så frågade han vad det kostar att ta in den till Sverige? Inget svarar jag. Det är bara registreringsbesiktningen som behövs betalas så det brukar sluta på <2000 SEK. Han blev lite arg och sen sa han att han funderar på att flytta till Sverige... Fan vad EU kan vara bra ibland :hihi

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...