Suzuki Bandit 1200-tråden

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2135321 Kom du fram till något eller har du kört på som förut :va

Tog ett snack med firman som bänkade den(auktoriserad suzuki och rätt många moddade B12:eek:r gen 2) och de hade inte riktigt samma åsikt som brinken så jag har inte gjort något.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Anders R skrev:
2135570 Tog ett snack med firman som bänkade den(auktoriserad suzuki och rätt många moddade B12:eek:r gen 2) och de hade inte riktigt samma åsikt som brinken så jag har inte gjort något.

Ok, då kör jag på samma recept. Tacke tack :tummenupp


Edit: På bilden som jag fått av Banditen som jag är spekulant på så sitter det TOKICO 6-kolvsok fram. Är detta original på en Bandit -02 :va
All fakta som jag hittat så står det ju att det är 4-kolvsok. Inte ens på den nya uppgraderade 06:an sitter det annat än 4-kolvs.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2135928 Ok, då kör jag på samma recept. Tacke tack :tummenupp


Edit: På bilden som jag fått av Banditen som jag är spekulant på så sitter det TOKICO 6-kolvsok fram. Är detta original på en Bandit -02 :va
All fakta som jag hittat så står det ju att det är 4-kolvsok. Inte ens på den nya uppgraderade 06:an sitter det annat än 4-kolvs.

Gen 2 dvs 2001-2005 har 6 kolvsok Tokico. 2000 och före skall ha 4 kolvs Nissin ok men det är jag mer osäker på. 2006 åter 4 kolvsok och får nog räknas som gen3, helt annan sving, framgaffel, fram och bakbroms, säte, lyse mm
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Anders R skrev:
2136218 Gen 2 dvs 2001-2005 har 6 kolvsok Tokico. 2000 och före skall ha 4 kolvs Nissin ok men det är jag mer osäker på. 2006 åter 4 kolvsok och får nog räknas som gen3, helt annan sving, framgaffel, fram och bakbroms, säte, lyse mm

Tack igen!

Detta börjar ju bli lite av en följetong :)

Anders R: Där du beskriver hur man gör luftburksmodden så har du skrivit att man ska byta ut munstyckena av Keihintyp. Jag fattar inte riktigt. Det sitter ju mikuni-gasare på. Ska det ändå vara Keihin-munstycken. Jag tänkte nämligen beställa hem lite munstycken i förväg så att man kan sätta igång med att såga och skruva direkt man får hem cykeln :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2137570 Tack igen!

Detta börjar ju bli lite av en följetong :)

Anders R: Där du beskriver hur man gör luftburksmodden så har du skrivit att man ska byta ut munstyckena av Keihintyp. Jag fattar inte riktigt. Det sitter ju mikuni-gasare på. Ska det ändå vara Keihin-munstycken. Jag tänkte nämligen beställa hem lite munstycken i förväg så att man kan sätta igång med att såga och skruva direkt man får hem cykeln :)

Bägge typerna stora runda och små runda munstycken används av Suzuki till mikuniförgasare men de små omnämns som "keihintyp" men används till mikuni också. De nedre på bilden skall det vara. Jag har provat med de andra och det blir skillnad åt "fel" håll så att säga.
 

Bifogat

  • Munstycken.JPG
    Munstycken.JPG
    10.1 KB · Visningar: 330

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Anders R skrev:
2137916 Bägge typerna stora runda och små runda munstycken används av Suzuki till mikuniförgasare men de små omnämns som "keihintyp" men används till mikuni också. De nedre på bilden skall det vara. Jag har provat med de andra och det blir skillnad åt "fel" håll så att säga.

Ok, ska jag börja inhandla de grejerna som behövs för modden nu då.

Ringde även och fixade registreringsbesiktning för den inkommande hojen (import). Fick den 22 maj. Egentligen en vecka försent, men man får väl ligga på dom och kolla återbud. Kanske går att få v.20 istället.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Startspärren...

Idag när jag kom hem efter en hel dags avrostande med SMC tänkte jag snabbt springa in och hämta lite schampoo, vax, mm, för en välförtjänt tvätt av hojen. När jag kom ut igen slog jag på tändningen och... INGENTING!!! :va

Aningen stressad som jag var blev jag helt paff och hjärnan stod still ett par sekunder innan jag började gå igenom de vanliga felkällorna:
- Dödarknappen
- Stödet uppe
- Friläge
- Kopplingen intryckt

Av med tändningen och på igen och nytt försök... INGENTING!!! :va

Allt annat funkar; lyse, tuta, blinkers o tom bränslemätaren börjar röra på sig. Inget strömbortfall alltså. Av med sadeln och kolla säkringarna. Alla hela...

Kan begränsa felkällorna till antingen dödarn, tändningskontakten eller spärren vid kopplingen. (Eftersom jag har friläge i ska ju inte kontakten vid stödet spela nån roll). Polarn som har lite bättre koll än jag på elprylar å sånt (han e bilmek... :tummenupp ) byglar snabbt kontakten vid kopplingen och BRRRUMMM!!! Skiten startar!!! :banana

Alltså har kontakten valt att ge upp medan jag sprang in 30 sekunder för att hämta en hink med tvättgrejor. :gnissla

Efter att ha tvättat av hojen skruvar vi av kontakten och kollar lite på den. Skitig, javisst, men i övrigt ser den OK ut. På med lite 5-56 och blåser den ren. Skruvar tillbaka den och VOILA!!! Liket lever igen!!!

Ville bara skriva av mig och dela med mig av vad som kan hända en kväll i Luleå då temperaturen ligger på 20 grader den 7 maj!!! :banana
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Diverse banditfrågor...

Tjenare!

Har väl mer eller mindre bestämt mig för en bandit nu men undrar förståss en massa.

Är det några speceilla årsmodeller man ska titta efter / hålla sig ifrån? Jag hade tänkt mig typ en -98 (är väl vad pengarna räcker till för dagen...). Finns det några std. fel på banditerna?

Är eg. en N jag är ute efter men tänkte försöka hitta "dubbellyse" ála Speed Triplen. Kan jag då likagärna köpa en S (om jag ändå ska byta lampor?). Är fästen och allt sådant samma? Var hittar jag i så fall lampor och vad kostar de?

Är det bara att byta ut styret mot ett crosstyre om man vill göra det? Går det t.o.m att montera i original-risers eller måste man köpa nytt? Var köper man det i såfall bäst och billigast?

Hur har ni gjort för att styva upp framgaffeln? Mer/tjockare olja? ISF hur mycket mer eller vilken olja?

Var köper man höjningssats till att sätta bak?

Var hittar man krashpuckar?

Tacksam för massa info! ;)

- Johan
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Är det några speceilla årsmodeller man ska titta efter / hålla sig ifrån?
Njäop! Finns doc 2 generationer 95- & 01-. Lite olika stuk men "The Same shit!", varför byta ett vinnande koncept! Dock finnes 97:eek:rna med ABS...koppling kan man få modda lite(sök i tråden)

Finns det några std. fel på banditerna?
Hållbara saker som tål bus! :hihi

Är eg. en N jag är ute efter men tänkte försöka hitta "dubbellyse" ála Speed Triplen. Kan jag då likagärna köpa en S (om jag ändå ska byta lampor?). Är fästen och allt sådant samma? Var hittar jag i så fall lampor och vad kostar de?
Yepp, dock kanske S modellen saknar en liten kåpa som N har vid övre ramrören(gen 1). Lyse som fästes på gaffel(43mm).

Är det bara att byta ut styret mot ett crosstyre om man vill göra det? Går det t.o.m att montera i original-risers eller måste man köpa nytt? Var köper man det i såfall bäst och billigast?
Funkar me orginal raisers, i m cross styre, pass på så inte reglagen/sladdar/wirer osv blir för korta...22 mm styre.

Hur har ni gjort för att styva upp framgaffeln? Mer/tjockare olja? ISF hur mycket mer eller vilken olja?
Tryckt i 30 mm längre hylsor till förspänningen & sänkt gaffeln 25 mm i styrkronan, dock ej haft förmåga att testa sedan mod...

Var köper man höjningssats till att sätta bak?
Gör egen...sök i tråden!

Var hittar man krashpuckar?

Har Du tänkt o krascha? Hmm.. :tungan

Välkommen t Bandit träsket!! När blir de trim aka turbo? :banana
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Okej! Men mellan 95 - 01 är det inga större förändringar i motorn eller liknande? Behöver kopplingen moddas även om man kör helt original?

De flesta har fått på crosstyre utan att byta slangar och dylikt eller? Ska man köra med fatbar styre så är det alltså bara att leta nya risers men med ett "vanligt" crosstyre så funkar original...

Krashpuckar e aldrig fel, speciellt om tjejen ska övningsköra lite på den...

Gillar jag cykeln blir det kanske lite trim i framtiden ;).. vem vet..hehe.

- Johan

Eastman skrev:
2147090 Är det några speceilla årsmodeller man ska titta efter / hålla sig ifrån?
Njäop! Finns doc 2 generationer 95- & 01-. Lite olika stuk men "The Same shit!", varför byta ett vinnande koncept! Dock finnes 97:eek:rna med ABS...koppling kan man få modda lite(sök i tråden)

Finns det några std. fel på banditerna?
Hållbara saker som tål bus! :hihi

Är eg. en N jag är ute efter men tänkte försöka hitta "dubbellyse" ála Speed Triplen. Kan jag då likagärna köpa en S (om jag ändå ska byta lampor?). Är fästen och allt sådant samma? Var hittar jag i så fall lampor och vad kostar de?
Yepp, dock kanske S modellen saknar en liten kåpa som N har vid övre ramrören(gen 1). Lyse som fästes på gaffel(43mm).

Är det bara att byta ut styret mot ett crosstyre om man vill göra det? Går det t.o.m att montera i original-risers eller måste man köpa nytt? Var köper man det i såfall bäst och billigast?
Funkar me orginal raisers, i m cross styre, pass på så inte reglagen/sladdar/wirer osv blir för korta...22 mm styre.

Hur har ni gjort för att styva upp framgaffeln? Mer/tjockare olja? ISF hur mycket mer eller vilken olja?
Tryckt i 30 mm längre hylsor till förspänningen & sänkt gaffeln 25 mm i styrkronan, dock ej haft förmåga att testa sedan mod...

Var köper man höjningssats till att sätta bak?
Gör egen...sök i tråden!

Var hittar man krashpuckar?

Har Du tänkt o krascha? Hmm.. :tungan

Välkommen t Bandit träsket!! När blir de trim aka turbo? :banana
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
mr_rockster skrev:
Finns det några std. fel på banditerna?

Enda svaga punkten är koppling som är i klenaste laget. Går det att koppla upp den på tvåan plus att lägga i friläget vid stillastående från ettan är kopplingen okej. Kostar ca 600+jobb att fixa (dvs byt enbart stålskivorna). Inga andra problem.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
andersbrink skrev:
2147225 Enda svaga punkten är koppling som är i klenaste laget. Går det att koppla upp den på tvåan plus att lägga i friläget vid stillastående från ettan är kopplingen okej. Kostar ca 600+jobb att fixa (dvs byt enbart stålskivorna). Inga andra problem.

Jag har mailat mc-xpress för att fråga dom om dom säljer den däringa Barnett-fjädrar eller vad den nu heter. Har inte fått nåt svar, så jag undrar om det är någon här som vet om dom har såna "fjädrar"? Hittar inga på deras hemsida... Eller nåt annat ställe att handla på?
Jag har ju ett micron bolton liggandes hemma under sängen. Munstycken är beställda och hålsåg ska införskaffas :) Jag vill ju inte att kopplingen ska slira när man har släppt ut lite fler hästar i hagen...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2147368 Jag har mailat mc-xpress för att fråga dom om dom säljer den däringa Barnett-fjädrar eller vad den nu heter. Har inte fått nåt svar, så jag undrar om det är någon här som vet om dom har såna "fjädrar"? Hittar inga på deras hemsida... Eller nåt annat ställe att handla på?
Jag har ju ett micron bolton liggandes hemma under sängen. Munstycken är beställda och hålsåg ska införskaffas :) Jag vill ju inte att kopplingen ska slira när man har släppt ut lite fler hästar i hagen...

Skall inte behövas på en Gen2 förrän man kommer upp lite längre i hästkraftsantal än motsvarande stage1(ca 115 på bakhjulet). Jag har kört min 4500 mil med orginalkoppling och kanske 2500 av dem med trimmet på.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
MC-Express har Barnett-fjädrar. Det räcker med en, två blir för hårt. Dvs byt ut en original mot en Barnett. Ring och beställ.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Anders R skrev:
2147384 Skall inte behövas på en Gen2 förrän man kommer upp lite längre i hästkraftsantal än motsvarande stage1(ca 115 på bakhjulet). Jag har kört min 4500 mil med orginalkoppling och kanske 2500 av dem med trimmet på.

Ok då kanske man ska vänta o se hur den blir med "trimmet", innan man byter. Fast du kanske inte använder kopplingen när du växlar :tungan

Men är det något gjort med kopplingen på gen2 jämfört med gen1 om det nu funkar bättre med originalkopplingen på den förstnämnda...?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2147435 Ok då kanske man ska vänta o se hur den blir med "trimmet", innan man byter. Fast du kanske inte använder kopplingen när du växlar :tungan

Men är det något gjort med kopplingen på gen2 jämfört med gen1 om det nu funkar bättre med originalkopplingen på den förstnämnda...?

Jo jag använder koppling i 999999 fall av 1000000.Andra lameller, Annan huvudcylinder, annan slavcylinder osv. Det skiljer även på lameller mellan 01-02 kontra 03-04. Sedan kanske de passar inbördes men det är olika bestnr på samtliga före 01 kontra efter 01, samt på 9 av 10 mellan 02 och 03.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Anders R skrev:
2147507 Jo jag använder koppling i 999999 fall av 1000000.Andra lameller, Annan huvudcylinder, annan slavcylinder osv. Det skiljer även på lameller mellan 01-02 kontra 03-04. Sedan kanske de passar inbördes men det är olika bestnr på samtliga före 01 kontra efter 01, samt på 9 av 10 mellan 02 och 03.

Ok, vad var det du hade för årsmodell på din hoj?

En annan fråga: Jag har än en gång en fråga angående luftburksmodden :3freak . Det står att man ska korta fjädern 25 mm? Innebär det att man ska knipsa av den? Jag har lite dålig koll på sånt där. Munstycken har jag bytt förut, men har aldrig gjort något annat ingrepp i mc-fuggar.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Vad tror ni om ekerfälgar på en bandit? Någon som sett det? Är det möjligt? Vad skulle det kosta? Bild?

Känns som det skulle bli mer cafefighter än det är idag... Är grymt sugen på att förverkliga den tanken kommande vinter om det inte kostar mer än själva hojen. Finns det liknande fälgar som kanske passar mer eller mindre rakt av eller måste man låta bygga dom?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang skrev:
2147585 Ok, vad var det du hade för årsmodell på din hoj?

En annan fråga: Jag har än en gång en fråga angående luftburksmodden :3freak . Det står att man ska korta fjädern 25 mm? Innebär det att man ska knipsa av den? Jag har lite dålig koll på sånt där. Munstycken har jag bytt förut, men har aldrig gjort något annat ingrepp i mc-fuggar.

2001. Avbitartång och knipsa. När du skall lossa flottörhusets 4 små krysspårsskruvar rekomenderar jag en splitt ny philips 2 mejsel och kontrollera att vinkeln mellan mejsel och skruv är exakt. De där rackarns skruvarna har en tendens att sitta och då drar man runt krysspåret. ett tunt bågfilsblad behövs annars för att såga upp spår för platt mejsel osv. Byt dem till insex 4 *10 mm rostfritt. Var försiktig så oringen som sitter uptill under det svarta locket inte försvinner. En lång spetsig flacktång rekomenderas varmt när man skall stoppa tillbaka delarna ovanför nålen. Ta gärna hjälp av någon
Dessutom läs gärna på Blade's sida han har en hel del om var när och hur med bra bilder till 1200 gen2 meckning på det mesta se http://www.bladesbandit.com/techwork.htm
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Anders R skrev:
2149584 2001. Avbitartång och knipsa. När du skall lossa flottörhusets 4 små krysspårsskruvar rekomenderar jag en splitt ny philips 2 mejsel och kontrollera att vinkeln mellan mejsel och skruv är exakt. De där rackarns skruvarna har en tendens att sitta och då drar man runt krysspåret. ett tunt bågfilsblad behövs annars för att såga upp spår för platt mejsel osv. Byt dem till insex 4 *10 mm rostfritt. Var försiktig så oringen som sitter uptill under det svarta locket inte försvinner. En lång spetsig flacktång rekomenderas varmt när man skall stoppa tillbaka delarna ovanför nålen. Ta gärna hjälp av någon
Dessutom läs gärna på Blade's sida han har en hel del om var när och hur med bra bilder till 1200 gen2 meckning på det mesta se http://www.bladesbandit.com/techwork.htm

Ok. Tack så mycket! :tummenupp
Ska nog klara av det själv. Jag har skruvat på fordon alldeles för mycket de senaste åren. Ville bara klargöra exakt vad det var man skulle göra. Fast jag har ju en minst lika mek-kåt farsa som mer än gärna hjälper till.

Jag ska slänga upp bilder på hur hojen ser ut här så fort det går. Både före och efter... Jag har beställt tailriser samt undertail till den :)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top