Suzuki Bandit 1200-tråden

Henrik81

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
Bandit 1200 -03
Någon som testat öhlins bakre stötdämpare + framfjädrar till B12 årsmodell 01-04? är det stor skillnad mot orginal?
Är liten sugen på att uppgradera men osäker på om det lönar sig med tanke på det relativt omoderna chassit osv.?

Framfjädrar 1.180 kr
Bakdämpare 4.214 kr
alt.
Bakdämpare 7.339 kr (extern förspänning mm.)

Med den billigare bakdämparen känns det inte så blodigt dyrt om det gör stor skillnad på väghållningen.

Mvh Henrik
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
:confused: Hej,en snabbfråga....Vad är det för fjädringslängd,dvs fullt utslag på framgaffeln ,bandit 1200-04?Funderar på att montera ett smalt extraljus under plasten på kåpan för att kompensera det vissna halvlyset
hälsn holm

Fjädringslängd 120 -130mm mellan ändlägen.
Rekomendation: Don't, du kommer att knäcka både kåpan och framskärmen. Jag läste om en jänkare som försökte med det resultatet. Sätt stag i ramen på sidan under kåpan i stället eller på motorskyddsbågar och ett lyse på vardera sidan.
Lyset kan behöva rengöras så kan det bli bättre se bild
Jag har fler bilder och kan skriva en beskrivning,det blev bättre efter rengöring men inte perfekt.
 

Bifogat

  • PICT0020.jpg
    PICT0020.jpg
    57.6 KB · Visningar: 113

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
lyse igen!

:va jag har kommit på,om man filar bort inre styrtappar från en helljuslampa,tar o-ringen från orginal halvljus,sätter den på helljuslampan (det blir dubbla!)och lirkar in densamme i halvljushålet,så funkar det.Jag har provat.Visserligen blir toppen ej svart,men man kan inte få allt!Effektmässigt borde det ej vara några problem ,eftersom helljuset ligger på 60-65W.

skippar nog ide`n m extraljus under gaffeln

hälsn holm
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Någon som vet om ett V&H avgassytem (helsystem) från en GSX 1100 EF -87 passar direkt på banditen.
Om det gör det, blir det nån större effektskillnad mot att bara ha slutburk?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Någon som vet om ett V&H avgassytem (helsystem) från en GSX 1100 EF -87 passar direkt på banditen.
Om det gör det, blir det nån större effektskillnad mot att bara ha slutburk?

Det är inte samma motorfamilj så räkna inte med att det passar.

Gen2 Banditen har en baffel i kollektorn eller mellanröret som bromsar en del så ett helsystem öppnar upp mer än än bara slutburksbyte. Enbart slutburksbyte med anpassning av förgasarna brukar ge en sisådär 110 - 115 bakhjulshästar med bibehållen besiktningbarhet.
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
JIPPIII!!! Nu har jag köpt en Bandit 1250 SA-08...längtar tills jag kan ta ut min nya älskling...

Nu måste jag pimpa den lite...en ny ljuddämpare...vad ska jag ha för något??
Vart hittar jag de till ett bra pris??
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
...skippar nog ide`n m extraljus under gaffeln hälsn holm

Tips är att dra kloka kablar och koppla både hel- och halvljus över varsitt relä (för att slippa ~2 V spännings förlust!!) samt köpa clas ohlsons art.nr 34-6466 H4 Lampa Philips Premium +30% 60/55 Watt 35,00 kr. Billigaste och enklaste för vettigt ljus...annars finns alltid xenon :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Tips är att dra kloka kablar och koppla både hel- och halvljus över varsitt relä (för att slippa ~2 V spännings förlust!!) samt köpa clas ohlsons art.nr 34-6466 H4 Lampa Philips Premium +30% 60/55 Watt 35,00 kr. Billigaste och enklaste för vettigt ljus...annars finns alltid xenon :)

Relätipset kan var något, men Gen2 banditerna har inte H4 lampor utan en HB3(60W) och en HB4(51W) , vanligast på Usa-bilar.
 

Bifogat

  • 35-15333_l.jpg
    35-15333_l.jpg
    3.8 KB · Visningar: 957

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
mörker

Relätipset kan var något, men Gen2 banditerna har inte H4 lampor utan en HB3(60W) och en HB4(51W) , vanligast på Usa-bilar.

jag har nämnt det tidigare,det finns i usa en lampa som heter HIR high infrared reflektion,som ska lysa avsevärt starkare.utan att ge högre värme.Kolla in på HIRHEADLIGHTS.COM
hälsn holm:rolleyes:
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
höjning/sänkning bak

:va Jag har sett att många höjer hojen bak genom att sätta några mm KORTARE hundben i länkaget vid bakstötdämparen....Om jag nu vill sänka baken 15-20 mm:va hur mkt bör jag då FÖRLÄNGA hundbenen ? Har sett på BANDIT HEAVEN en ritning men den gäller höjning( 6mm ska ge ca 1" höjn.)

hälsn holm
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En kompis till mig köpte ett par kamar som skall vara till en Gixxer 1100 86-90 enligt säljaren i Tyskland. Köpte dom av han idag för framtida trim på en lite billigare hoj (Bandit 1200) än nuvarande. Lite osäker på var dom suttit från början 750/1100 årsmodell? På ena sidan av insugskamen står det: 27A IN M
och på andra: R2 R. Någon som känner igen modellen?:confused:

Det är helt omöjligt att avgöra kamtiderna på uppmärkningen. 27A betyder att grundämnet är från en gjutform som heter 27A. De andra bokstäverna förmodligen revisioner på gjutformen.

Ivfsh kan du avgöra själv om det är är en fjös, normal eller het kamaxel genom att mäta skillnaden mellan lob-basens diameter och lob-höjdens diameter. Multiplicera skillnaden med 1.5 (som är vippans utväxling) och dividera med 25.4 så får du lyftet i tum (som jänkarna räknar med - och som jag trivs med ).

0.310" är fjösigt lyft, dvs GSX och GSF
0.330" är normalt för gsxr 86-90
0.350" är gsxr750 (kortslagiga motorn) samt 91-92 1100

Sen skiljer det även i duration mellan versionerna, dvs längden på öppettiderna - men det är försumbart för en gathoj. Lyfthöjden är viktigare.

Får du 5.90 mm skillnad i diameter är det en 0.350" kam, dvs 6.0 x 1.5 / 25.4
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Bockar o tackar Anders. 28,1 och 33,9 ger då skillnaden 5,8 alltså 0,3425( reserverar mig för lite mätfel) vilket borde räcka då för att skrämma liv i en Banditmotor tillsammans med lite annat godis. Gjorde budgetmoden med insugskam,luftburk.pipa och ombestyckning för några år sedan och det blev en
roligare karaktär på motorn, som svarade klart bättre när varvet närmade sig rödmarkeringen. Behåller nog Gixxern ett tag till, men som allroundhoj med vettig ekonomi är nog B12án svårslagen.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Färg till motorn...

Någon som vet vart man kan få tag på färg till motorn??? Jag har ringt till AVA men dom säger att det inte finns att få tag på... :näsblod
Jag måste ju lacka GSX-R toppen... Kan ju inte åka med en svart topp på Banditen......

SNÄLLA, någon MÅSTE veta... :huvet
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
utslagsfrågan

såhär lyder den ultimata banditfrågan : blir det nån bakhjulskörning med en orginal 1200 utan att ryckkoppla ? detta är ju A och O :)
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
hehe, lätt avhjälpt genom att gå upp 50-100 kg och bara sitta på passagerar delen av sadeln hedanefter ;P
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
hehe, lätt avhjälpt genom att gå upp 50-100 kg och bara sitta på passagerar delen av sadeln hedanefter ;P

Ja, eller skaffa en dam modell större på bönpallen. :tungan
På med ett annat blås för en tusing eller två... Upp med ett hål i luftburken i med lite andra munstycken (se tidigare inlägg i tråden) kostnad några hundringar. Efter det bör du ha ca 115-120 hk på bakhjulet. Ett mindre kugg på framdrevet gör också underverk....
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Jag bytte bort en kugg på framdrevet när jag servade min Bandit senast. Men jag har knappt kört mer än 100-200 mil efter det på grund av handikapp.
I mitten av Januari fick jag min haveredade höftled utbytt mot en i titan, så till sommaren kanske jag vågar ställa på den igen. Rehabiliteringen och träningen av muskler runt höftleden är jobbig.

Jag gjorde en ofrivillig power-wheelie första dagen jag ägde hojjen, på väg hem från affären... ;) Ooops säger man då.
Det sitter ju redan en Mikron kolfiber-dämpare på den, så räcker pengarna i sommar blir det ett hål i luftburken, och en intrimning av förgasare på Carlbarks i Kumla. Jag har tummen mitt i handen, och lämnar gärna över sådant jobb till experter. Dessutom kommer jag ju få ett bänkningspapper på den. :tummenupp


(edit: skrevihop)
 
Last edited:

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
va :O behöver man pengar för att göra hål i en luftburk. trodde det räckte med ett 13 mm borr o en skruvdragare :D
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top