Suzuki Bandit 1200-tråden

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Härligt:tummenupp Köpte du den bryggan beggad ? Hur fixade du bestyckningen?

Toppen du har till salu passar väl inte en K3 (årmodell 06 alltså)?

/Twostroke

Jupp, köpte bryggan begagnad. Hr inte bestyckat om den, så den har gått liiiite fett... Kommer köra den hos Bohlin i vår, när motorn är ihopmonterad :yoparty
Ang. toppen så passar den -86 till -92 GSX-R1100. Alltså den gamla oljekylda motorn. Samt Bandit generation ett... :yoparty
Har ingen aning om det skiljer något motormässigt på generation 2 annat än att den är på 1250cc.... :confused:

Edit: motorkompabilitet.... :fyllisar
 
Last edited:

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Har varit hos Matte Bohlin i kväll.... han är min gud.... :yoparty

Matte monterade ventilerna efter att jag visat min snabbhet... Han hade inte hela natten på sig :rodnar

Snabbare och effektivare kille får man leta efter.
Matte mätte fjädertrycket på mina nya ventilfjädrar samt fixade fram shims för rätt förspänning.
Måste ju klara av det högre lyftet på mina Yoshimura kammar.
Jag har ju lagt mitt minne på något bra ställe för många år sedan, så jag har ju så svårt att komma ihåg saker... Insugskammen, (steg 3) ska om jag mins rätt lyfta 9,2mm och avgas (steg 2) ska lyfta 8 någonting mm...

Bifogar lite ögongodis för den som orkar..... :tuttar
Notera mina plastade insugskanaler.......... :D
 

Bifogat

  • Nyportad ej rengjord 1.JPG
    Nyportad ej rengjord 1.JPG
    235.6 KB · Visningar: 97
  • Nyportad ej rengjord 2.JPG
    Nyportad ej rengjord 2.JPG
    233.2 KB · Visningar: 91
  • Hårdare fjädrar.JPG
    Hårdare fjädrar.JPG
    186.6 KB · Visningar: 87
  • Monterade ventiler.JPG
    Monterade ventiler.JPG
    224.2 KB · Visningar: 91
  • MB.JPG
    MB.JPG
    223.2 KB · Visningar: 85

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Samt Bandit generation ett... :yoparty
Har ingen aning om det skiljer något motormässigt på generation 2 annat än att den är på 1250cc.... :confused:

Edit: motorkompabilitet.... :fyllisar

Gen 1 1996-2000 1157 cc oljekyld
Gen 2 2001-2005 1157 cc oljekyld samma motor i stort som gen 1(småändringar)
Gen 3 2006-2006 1157 cc oljekyld samma motor som gen 2
Gen 4 2007 - 1255 cc Vattenkyld
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
kapell

Funderar på o åka till feltema o köpa ett kapell till banditen,vilken storlek är lämplig? Nån som har ett dyligt,vänligen svara!

:fyllisar leffe
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Gen 1 1996-2000 1157 cc oljekyld
Gen 2 2001-2005 1157 cc oljekyld samma motor i stort som gen 1(småändringar)
Gen 3 2006-2006 1157 cc oljekyld samma motor som gen 2
Gen 4 2007 - 1255 cc Vattenkyld

Ahh, tack för info.

Fick även reda på att mina Yoshimurakammar är steg 3 kammar, både på insug och avgas. Insug ska lyfta 9,5 och avgas ska lyfta 8,5.

Lyfte ur motorn i gårkväll för att lättare kunna tima in kammarna. Passade på att göra rent där man annars inte kommer åt med motorn på plats... :D
 

Bifogat

  • Motor ur 1.JPG
    Motor ur 1.JPG
    235.6 KB · Visningar: 118
  • Motor ur 2.JPG
    Motor ur 2.JPG
    195.9 KB · Visningar: 99
Last edited:

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Var i Bohlins garage i gårkväll...
Matte ställde kammarna i rätt läge (tima, timea, tajma hur satavas det??). Matte fräste även upp kamdreven.

Isärflyttade insugskanaler... Kan det vara något inför nästa sässong kanske... :yoparty


Kan meddela att en motor är ganska tung. Efter att jag tillslut lyckades få ur motorn ur bagageluckan så spräckte jag brallorna när jag bar in motorn i garaget... :näsblod
 

Bifogat

  • DSCN1693.JPG
    DSCN1693.JPG
    198 KB · Visningar: 95
  • DSCN1695.JPG
    DSCN1695.JPG
    193.9 KB · Visningar: 95
  • DSCN1699.JPG
    DSCN1699.JPG
    224 KB · Visningar: 110
  • DSCN1701.JPG
    DSCN1701.JPG
    226.2 KB · Visningar: 105
  • DSCN1702.JPG
    DSCN1702.JPG
    196.6 KB · Visningar: 91

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Letar efter framlyse

Ursakta att jag tränger mig på i bandit-tråden... har tagit med mig en XJR 1300 på flyttlasset från landet där man käkar fish & chips och kör på fel sida av vägen... Behöver ett svenskt framlyse (med korrekt ljusbild för högertrafik), och hoppast att hitta någon som har bytt till dubbla lyktor och har sin standard-lykta att sälja. Lyse från Bandit och GSX 1400 skall tydligen passa rakt i utan modifieringar, så det är enkelt och bra. Skicka ett PM om du har ett att sälja.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Fick i motorn i ramen i kväll... Det är ganska bängligt när man är ensam :näsblod
Sönt att ha en garagedomkraft, det underlättade en del. Nu sitter den monterad i alla fall.... :yoparty

Kvar är förgasarbrygga, avgassystem & tank. Köpa mig ett nytt oljefilter samt fylla på olja.
Polera upp bakfälgen och montera dit den och framdrev och kedja....
Sedan ska det provköras... *weeeeeooo* :tuttar
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Fick i motorn i ramen i kväll... Det är ganska bängligt när man är ensam :näsblod
Sönt att ha en garagedomkraft, det underlättade en del. Nu sitter den monterad i alla fall.... :yoparty

Kvar är förgasarbrygga, avgassystem & tank. Köpa mig ett nytt oljefilter samt fylla på olja.
Polera upp bakfälgen och montera dit den och framdrev och kedja....
Sedan ska det provköras... *weeeeeooo* :tuttar

Låter spännande! Låter som om den kommer gå som ett skott!

Själv är jag inte ens nära att ta ut hojen. Den står tyvärr så illa till att det är snö och elände i vägen. Ska tänka lite bättre när jag ställer in hojen i höst...

Lycka till med sista rycket och provkörningen!
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
:arsele Jag är sämst.............. :4skrika
Plockade isär förgasarna och gjorde rent dem. Monterade allt på/runt motorn. Fyllde på ny olja. Monterade dit kåpan över framdrevet.
Kännde snabbt på kopplingshandtaget, och tyckte den kändes väldigt konstig... Tryckte några gånger, ahh nu känner jag att det tar emot lite... BIG MISSTAKE!! *snäpp* lät det där nerifrån... :näsblod Såg att det började droppa olja.....
Stressad som en iller att få provstarta så missade jag kopplingspinnen som sitter innanför denna kåpa........... :huvet :huvet
Kände kallsvetten lacka och förbannade den dagen min hjärna slutade fungera som den ska... Snäppet som jag hörde innebar att kolven gick emot plåtbygeln som gick sönder och kolven kantrade....
Fick tillbaka kolven men det är nu luft i systemet. Hoppas innerligt att det bara är att lufta och att den inte gick sönder helt och hållet...
Nåja, hoppas man kan ta lärdom av detta.... :rolleyes:

Men, men.. Efter denna "lilla" incident kom då ögonblicket jag väntat på (och kanske någon annan intresserad på detta forum?? :D )...
Ett nyladdat batteri och tändningen på.. Soppakran på. Ingen choke (har aldrig behövt använda den).
Tryckte på startknappen och den hoppar igång så fort att jag håller på att göra i brallan... :hihi

Summa summarum. Kvar att göra:
Fixa koppling :rolleyes:
Montera bakdäck.

Sen är det premiärtur för lilla mig :banana :banana :banana
 

KCmagic

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Ort
Gävle
Hoj
-01 Bandit1200
:arsele Jag är sämst.............. :4skrika
Plockade isär förgasarna och gjorde rent dem. Monterade allt på/runt motorn. Fyllde på ny olja. Monterade dit kåpan över framdrevet.
Kännde snabbt på kopplingshandtaget, och tyckte den kändes väldigt konstig... Tryckte några gånger, ahh nu känner jag att det tar emot lite... BIG MISSTAKE!! *snäpp* lät det där nerifrån... :näsblod Såg att det började droppa olja.....
Stressad som en iller att få provstarta så missade jag kopplingspinnen som sitter innanför denna kåpa........... :huvet :huvet
Kände kallsvetten lacka och förbannade den dagen min hjärna slutade fungera som den ska... Snäppet som jag hörde innebar att kolven gick emot plåtbygeln som gick sönder och kolven kantrade....
Fick tillbaka kolven men det är nu luft i systemet. Hoppas innerligt att det bara är att lufta och att den inte gick sönder helt och hållet...
Nåja, hoppas man kan ta lärdom av detta.... :rolleyes:

Men, men.. Efter denna "lilla" incident kom då ögonblicket jag väntat på (och kanske någon annan intresserad på detta forum?? :D )...
Ett nyladdat batteri och tändningen på.. Soppakran på. Ingen choke (har aldrig behövt använda den).
Tryckte på startknappen och den hoppar igång så fort att jag håller på att göra i brallan... :hihi

Summa summarum. Kvar att göra:
Fixa koppling :rolleyes:
Montera bakdäck.

Sen är det premiärtur för lilla mig :banana :banana :banana




Ja det där låter ju lite som mig då håller på byta drev kedja bygger om baken med undertail mm så har jag hängt upp hojjen i garaget sedan så hängde den lite snätt så råkar trycka in kopplingen när jag skulle lyfta den rak och plopp så hoppade kolven ut för långt och min lilla bustning runt kolven sprack.
Och inte nog av det så finns det ingen ny bustning hemma i Gävle på någon av butikerna som finns plus så säger dom att det är slut på huvudlagret för suzuki....... så det blir väntetid i 4 veckor innan jag kan ut och åka :mad: :mad: :mad:

Men men det är ingen som sitter på en bustning till en kopplings kolv till en bandit 1200 -01 jag köper den på engång =):fyllisar
 
Last edited:

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Ja det där låter ju lite som mig då håller på byta drev kedja bygger om baken med undertail mm så har jag hängt upp hojjen i garaget sedan så hängde den lite snätt så råkar trycka in kopplingen när jag skulle lyfta den rak och plopp så hoppade kolven ut för långt och min lilla bustning runt kolven sprack.
Och inte nog av det så finns det ingen ny bustning hemma i Gävle på någon av butikerna som finns plus så säger dom att det är slut på huvudlagret för suzuki....... så det blir väntetid i 4 veckor innan jag kan ut och åka :mad: :mad: :mad:

Men men det är ingen som sitter på en bustning till en kopplings kolv till en bandit 1200 -01 jag köper den på engång =):fyllisar

Aj då. Jobbigt. :näsblod

Jag hade tur... Det var bara att lufta min så fungerade det.
I dag blir det premiärturen!!! :banana
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top