Suzuki Bandit 1200-tråden

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad är original?!

Monterade nya drev och ny kedja igår. Hade köpt ett större bakdrev än det gamla och hoppades på lite bättre acceleration än original. Så blev det. Sjukt drag nu!

Men...

För att kolla hur många fler kugg än original jag kör med nu googlade jag just efter originalstorleken på bakdrevet; 45 enligt länken nedan. ...samma som mitt nya "större" drev! Jag har alltså kört runt med mindre än original?! Eller? Med det gamla drevet varvade den ca 4000 rpm i 120 km/t. Nu går det bara i 105 km/t vid samma varvtal. Vad är original - vad är bäst?

http://www.portablepct.com/fastlarry/banditfaq.htm

"The Bandit 1200 comes with 15 tooth front, 45 tooth rear sprockets and a 110 link chain."
 

Bifogat

  • 23894_xl.jpg
    23894_xl.jpg
    19.1 KB · Visningar: 116
Last edited:

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
mjölby
Hoj
Honda vfr750
Nja, har inte ägt några av de modeller du nämner. Men många andra (TRX 850, R1, ZX-6R, TDM 850, RGV 250 m.fl.) och efter två veckor med min -98 Bandit 1200 är jag mkt nöjd med mitt val. Vibrationer? Verkligen inte. Däremot är den stark som satan, smidig, bekväm och rolig. Har ett förhöjt kåpglas som gör stor skillnad - vinden hamnar på hjälmens övre del istället för i bröstet. XJR och VFR är ju också bra hojar som du troligen inte kommer göra dig besviken. Desto svårare val...

Hej,
vad tycker du det är för skillnad mot en TDM 850 då? har sneglat lite på en sån också nämligen...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
"The Bandit 1200 comes with 15 tooth front, 45 tooth rear sprockets and a 110 link chain."

Alla bandit1200 utom ABS versioner 1996-2005 har 15 kugg fram och 45 bak och 110 länkars. ABS versioner 1997-2000 har samma 15/45 kufgg men 114 länkars kedja. ABS-versioner importerades bara av privatpersoner till Sverige.
Vill du ha verkstadsmanual ? Jag har både till 1996-1999(Gen1 utom 2000) samt 2001 borde funka till 2001-2005.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Hej,
vad tycker du det är för skillnad mot en TDM 850 då? har sneglat lite på en sån också nämligen...
Banditen är mycket starkare. En helt annan upplevelse att ge gas med den. En riktig kick!

TDM:en är inte alls lika potent. Men den har en löjligt rak effektkurva (påminner om en bilmotor) och är troligen mer lättkörd (kanske roligare...) på kurviga småvägar.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Alla bandit1200 utom ABS versioner 1996-2005 har 15 kugg fram och 45 bak och 110 länkars. ABS versioner 1997-2000 har samma 15/45 kugg men 114 länkars kedja. ABS-versioner importerades bara av privatpersoner till Sverige.
Vill du ha verkstadsmanual ? Jag har både till 1996-1999(Gen1 utom 2000) samt 2001 borde funka till 2001-2005.
Tack för besked - och erbjudandet om verkstadshandbok!

:)

Laddade dock ner en version från en länk som en annan forum-medlem lade upp för några dagar sedan.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Min Bandit 1200 -04, har börjat droppa olja från underkanten på vänster motorkåpa.

Enligt mekhandbok behövs följande förutom ny packning:
1 st tätningsbricka till en av skruvarna.
Packningsmassa till motorblockets gjutskarvar.

Nu till mina frågor.

Måste man tappa ur oljan när man skall lossa vänster motorkåpa?
Om jag förstod mekhandboken rätt så skulle det bara finnas en mindre mängd olja bakom kåpan och att det därmed inte var nödvändigt. Frågan är ju bara vad en mindre mängd är...

Förslag på packningsmassa? Suzukis packningsmassa lär väl kosta en förmögenhet bara för att det står Suzuki på tuben...
Enligt mekhandboken skulle massan bara appliceras över gjutskarvarna på motorblocket. Är dette rätt förfarande, eller skall man applicera massan varvet runt?

Är det något speciellt som man bör tänka på när man byter packningen, eller är det bara att smacka dit den nya och dra skruvarna med rätt moment?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Min Bandit 1200 -04, har börjat droppa olja från underkanten på vänster motorkåpa.

Enligt mekhandbok behövs följande förutom ny packning:
1 st tätningsbricka till en av skruvarna.
Packningsmassa till motorblockets gjutskarvar.

Nu till mina frågor.

Måste man tappa ur oljan när man skall lossa vänster motorkåpa?
Om jag förstod mekhandboken rätt så skulle det bara finnas en mindre mängd olja bakom kåpan och att det därmed inte var nödvändigt. Frågan är ju bara vad en mindre mängd är...

Förslag på packningsmassa? Suzukis packningsmassa lär väl kosta en förmögenhet bara för att det står Suzuki på tuben...
Enligt mekhandboken skulle massan bara appliceras över gjutskarvarna på motorblocket. Är dette rätt förfarande, eller skall man applicera massan varvet runt?

Är det något speciellt som man bör tänka på när man byter packningen, eller är det bara att smacka dit den nya och dra skruvarna med rätt moment?

Har du/någon haft bort kåpan? Skruven med packningen sitter inte fel då? Den ska sitta i övre främre hålet på kåpan.

Papperspackningen behöver inte smörjas in med något. Brukar inte vara något problem att återanvända packningen heller ett flertal gånger, (förutsatt att man får bort kåpan utan att ha sönder packningen). :rolleyes:

Lycka till!
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Har du/någon haft bort kåpan? Skruven med packningen sitter inte fel då? Den ska sitta i övre främre hålet på kåpan.

Papperspackningen behöver inte smörjas in med något. Brukar inte vara något problem att återanvända packningen heller ett flertal gånger, (förutsatt att man får bort kåpan utan att ha sönder packningen). :rolleyes:

Lycka till!

Nix.
Jag tror att den har börjat läcka i ren protest över att den har fått stå ensam och övergiven i ett mörkt garage.

Tittade till hojen i mitten på mars och då var allting i sin ordning, men när jag hämtade den i fredags, då hade det börjat att droppa...
 

Grönkan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Fjugesta
Hoj
Bandit 1200 / GSX 750 es
Stage 1 är som det sägs första steget som är en slags kompromiss mellan mer effekt och bibehållen lågfartsacceleration och är inte ett max effektuttagsrecept. Man gör det på ca 3-6 tim oproffs som man är.
Receptet är bara för mikunifuggarna BSR36SS så kolla upp det skall vara stansat eller i relief på fuggen. Det står i manualen som följde med hojen längst bak.. Receptet i stort sett är 110 munstycken de små runda av sk keihintyp (prova inte de stora runda det misstaget har jag redan gjort), ställa flottören på 13-14mm, kortning av fjädern inne i fuggen med 25 mm, flytta ner e-klipset på nålen så nålen hamnar högre till skåra 4 eller 5 uppifrån räknat(man får prova), sätta lufblandningskruven på 3,5 - 3,75 varv ut. 1,5 tums hål i luftburken dvs 38mm's hålsåg. Dessutom pajar man skruvarna till flottörhuset så köp nya rostfria insex M4 * 10mm på clas Olsson 16 st behövs. Man bör dessutom byta krysspårsskruvarna till slangklämmorna på insugs och luftburksgummin mot rostfria insexor M4 * 30-35mm tror jag det är. Som ev överkurs kan man sätta dit en tändförställare 5 grader det har jag gjort men den är inte helt nödvändig enligt en del. Den kostar sisådär 7-800kr.
Min är bänkad med detta recept med osmord kedja och lite luft i bakhjulet på 113 bakhjulshästar med ett ART slipon.


Hej på er alla kunniga hojskruvare.

Jag har gjort steg 1 på min bandit 02:a och fick fina förgasarsmällar vid 5000 rpm när jag kom från högre varv. Var även tvungen att tejpa för det extra hålet i luftburken för att den skulle gå halvskapligt. Nu har jag petat dit 120 munstycken har nålen högst upp och utnyttjar kanske 1/5 av det extra hålet i luftburken, jag har med denna förändring flyttat mina smällar till 8000 rpm istället. Någon som har några idéer hur jag ska fortsätta så att den går som den ska.
Tacksam för alla svar.
 
Last edited:

BRL-67

BRL-67
Gick med
26 Oct 2008
Ort
Påarp (HBG)
Hoj
Gsx 1400-06
Hej. Har moddat bågen med 2" . Bänkade den först med bara laser bolton, då blev det 115,15 Hk-111,19 Nm . Sedan med låg 37,5 huvud 122,5 :) då blev det 121 Hk-115 Nm Jag blev väldigt nöjd , det var asperyd i bjuv som gjorde det. vad tycker ni???
 

Bifogat

  • skanna0002.jpg
    skanna0002.jpg
    176.5 KB · Visningar: 227
Last edited:

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Nix.
Jag tror att den har börjat läcka i ren protest över att den har fått stå ensam och övergiven i ett mörkt garage.

Tittade till hojen i mitten på mars och då var allting i sin ordning, men när jag hämtade den i fredags, då hade det börjat att droppa...

Jag var med om samma sak förra året. Lossade kåpan (lite knixigt pga ett styrstift som bråkade) , i med ny orginalpackning, skruva dit sedan har det varit tätt. :tummenupp
Läs min tråd i samma ärende..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127050

Hej,
jag har svårt att bestämma mig om jag ska köp en bandit, honda vfr eller kanske yamaha xjr, nån här som kört båda och kan ge lite input om skillnaderna mellan dem?
har ju läst att många tycker bandit vibrerar mycket och inte går köra speciellt långt på, jag kommer nog mest åka runt i farter under 100 på mindre vägar!


Köp min, finare hittar du inte...:tummenupp http://www.sporthoj.com/annonser/?id=28334
Ang vibrationer osv så tycker jag absolut inte det är någon fara.
 
Last edited:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Jag var med om samma sak förra året. Lossade kåpan (lite knixigt pga ett styrstift som bråkade) , i med ny orginalpackning, skruva dit sedan har det varit tätt. :tummenupp
Läs min tråd i samma ärende..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=127050

Fixade det fredags. Måste ju göra något vettigt när det var helgdag...
Den gamla packningen såg ut som att någon hade tuggat på den i nederkant.
Det var inga problem att få loss kåpan. Med tanke på hur packningen såg ut i nederkant, så får man vara glad att det inte var kopplingskåpan som läckte...
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Min Bandit drack lite olja förra sommaren. På ca 450 mil drack hon 6-7 dl olja. Jag körde då på Castrol GPS olja. Hon har rullat ca 1200 mil nu och ska in på service nästa vecka. Efter att ha läst lite i denna tråd om oljor till Banditer så bytte jag till Castrol GP 20W50 nu när jag bytte olja och oljefilter. Det var en som rekommenderades. Nu när jag kört ca 40 mil med den så tycker jag att lådan klonkar mer med denna oljan än den tidigare. Det kan ju vara inbillning också... Temperaturen har ju inte varit så hög än och med en "trögare" olja som denna är så kanske det blir så här.

Är det någon mer som upplevt detta eller kör på samma olja?

(Jag såg även en post i denna tråd som handlade om felaktiga kolvar som monterats på några årsmodeller och de med dessa drack lite mer olja än normalt. Vet dock inte om min har dessa kolvar. Jag ska avvakta och se om hon tar någon olja nu när jag kör på den nya sorten)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mr Lang.
Det är årsmodeller 2001, 2002 och en del 2003 som kan ha de felborrade kolvarna. Din bandit ligger i det spannet. Det är hålen i oljeringspåret som är borrade så de går upp ovanför spåret. Med följd att när kolven rör sig neråt pressas olja upp ovanför oljeringen och upp i förbränningsrummet. Suzuki har en reparationsbulletin ute för problemet. De anser sig dock inte behöva åtgärda förrän cykeln drar mer än 1 liter olja per 100 mil, då det går på sådär en 8 - 10000 att åtgärda.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Mr Lang.
Det är årsmodeller 2001, 2002 och en del 2003 som kan ha de felborrade kolvarna. Din bandit ligger i det spannet. Det är hålen i oljeringspåret som är borrade så de går upp ovanför spåret. Med följd att när kolven rör sig neråt pressas olja upp ovanför oljeringen och upp i förbränningsrummet. Suzuki har en reparationsbulletin ute för problemet. De anser sig dock inte behöva åtgärda förrän cykeln drar mer än 1 liter olja per 100 mil, då det går på sådär en 8 - 10000 att åtgärda.

Ja, jag vet, jag har läst den servicebulletin som du postat i denna tråden, men vad jag kommer ihåg (kollade upp detta ifjol sommar) så verkade inte min cykel vara en av de drabbade. Man kunde kolla upp det mot ramnumret har jag för mig... men man vet ju aldrig. Och eftersom min Bandit är importerad så kommer jag nog få stå för ett sånt kalas själv om det skulle bli aktuellt :näsblod
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
tjena alla bandit lovers!
för ett tag sen började min koppling slira. så jag bytte hela lamellpaketet. sen fungerade allt fint. detta var förra sommaren, <1000 mil sedan, vi bytte aldrig tryckfjädern vid detta tillfället. nu har den återigen börjat slira på 5an. och då undrar jag om problemet med högsta trolighet är just att jag borde bytt fjädern med? va det B-Lameller som bara höll så kort tid. eller är det nått annat som gör det? jag har inte kört vårslöst, inga börnar o sånna grejer, bara kört fort ibland :)
hare gött fokes!
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
tjena alla bandit lovers!
för ett tag sen började min koppling slira. så jag bytte hela lamellpaketet. sen fungerade allt fint. detta var förra sommaren, <1000 mil sedan, vi bytte aldrig tryckfjädern vid detta tillfället. nu har den återigen börjat slira på 5an. och då undrar jag om problemet med högsta trolighet är just att jag borde bytt fjädern med? va det B-Lameller som bara höll så kort tid. eller är det nått annat som gör det? jag har inte kört vårslöst, inga börnar o sånna grejer, bara kört fort ibland :)
hare gött fokes!

Banditkopplingen har 2 stycken "diafragmafjädrar" och en ring som distans. Köp en GSX-R fjäder för ca 70 pengar och sätt i den istället för distansringen. Då har du 2 orginal och en GSX-R fjäderbricka. Funkar för mycket mos!
Lycka till :tummenupp
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
nu sitter jag här med en bokframför mig, jag ser dom 2 diafragmafjädrarna, men är lite osäker på vilken bricka du menar? ligger denna bricka precis bakom dom 2 fjädrarna? eller menar du ev den ringen som sitter bakom kopplingskrogen på axeln (thrustwasher)? sen ser jag även en bricka som ligger ovanför fjäderhållaren, den med 3 små skruv i? har tyvärr ingen fin sprängskiss ;/ eller e d bara o knö ner gsxr fjädern bland d andra 2 ifall den där distansen saknas :D?


hittade en skiss, kan du säga vilket nummer den rackarn har ?
http://www.bikebandit.com/assets/schematics/Suzuki/SU0321_020.gif
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top