Suzuki Bandit 1200-tråden

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
nu sitter jag här med en bokframför mig, jag ser dom 2 diafragmafjädrarna, men är lite osäker på vilken bricka du menar? ligger denna bricka precis bakom dom 2 fjädrarna? eller menar du ev den ringen som sitter bakom kopplingskrogen på axeln (thrustwasher)? sen ser jag även en bricka som ligger ovanför fjäderhållaren, den med 3 små skruv i? har tyvärr ingen fin sprängskiss ;/ eller e d bara o knö ner gsxr fjädern bland d andra 2 ifall den där distansen saknas :D?


hittade en skiss, kan du säga vilket nummer den rackarn har ?
http://www.bikebandit.com/assets/schematics/Suzuki/SU0321_020.gif

:D
Det är den stora tunna ringen som sitter bakom de 2 fjäderbrickorna, nr 14.
Ta bort den och knö tillbaka alla tre ringarna :tuttar
 

Andreas Åhlin

Andreas
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hallå.
Var ute på en sväng med B12an då DEN plötsligt fick syn på något gult i ytterkurvan... kan det ha varit en tussilago??
Detta resulterade i att jag nu är på jakt efter en ny framgaffel. Fick pris från en skrot, årgång -02 gaffel ink över och undre styrkrona nära 10000:-. Det är inte samma artnr som till min -99. Är det någon som vet om den skulle passa?
Lita andra funderingar.
Har hittat många gafflar till andra hojar R1,GSXR mm för ynka 4000:-. Är det någon som bytt framgaffel till annat fabrikat? Hur mycket jobb är det med att anpassa styrkronorna m.m. Antar att man får ta hela hjulet med skivor och bromsok.
Måste man rega om moppen?
Hoppas på svar…
 
Last edited:

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
Te Nordman lr annan kunnig! vilken modell av gsxr pratar vi om, om det ska va samma motor som min 96a? (fjäderbytet)
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Hallå.
Var ute på en sväng med B12an då DEN plötsligt fick syn på något gult i ytterkurvan... kan det ha varit en tussilago??
Detta resulterade i att jag nu är på jakt efter en ny framgaffel. Fick pris från en skrot, årgång -02 gaffel ink över och undre styrkrona nära 10000:-. Det är inte samma artnr som till min -99. Är det någon som vet om den skulle passa?
Lita andra funderingar.
Har hittat många gafflar till andra hojar R1,GSXR mm för ynka 4000:-. Är det någon som bytt framgaffel till annat fabrikat? Hur mycket jobb är det med att anpassa styrkronorna m.m. Antar att man får ta hela hjulet med skivor och bromsok.
Måste man rega om moppen?
Hoppas på svar…

Satsa på en annan gaffel! Orginalfjädringen på Banditen är inte mycket att hänga i (h)julgranen :tungan
Jag bytte till en USD-gaffel från GSX-R 1100 -90. Fick dock använda orginalaxeln som går genom styrhuvet på ramen då den är längre än -90´ans R1100... Det kan dock finnas någon gaffel som passar bolt on, har ingen koll (tror det kan funka med 93-98´ans 1100, kolla det)...
Jag fick i alla fall hjälp av Matte Bohlin att svarva ner axeln så den fick plats i nedre gaffelkronan till min gaffel.
Tar du en Suzukigaffel passar hjul och bromsskivor rakt på, samt även bromsoken om bultdelningen är samma lika..

Te Nordman lr annan kunnig! vilken modell av gsxr pratar vi om, om det ska va samma motor som min 96a? (fjäderbytet)

Lämpligt är att ta en fjäder från GSX-R 1100 89-92 (1127 motorn). Jag är lite osäker på om den tidigare motorn (86-88) funkar.
Lyssna med Marklund, jag köpte min därifrån. Det finns även eftermarknadssatser med hårdare kopplingsfädrar att köpa.
 
Last edited:

Viklund_J

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Bollnäs
Hoj
CBR 600
Kanske en dum fråga, men frågar man inte får man inget veta...

Vad är det som skiljer på ett slipon mellan ett som är till en 1200 -01:a och en 600 -96:a?

/Jimmi
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Kanske en dum fråga, men frågar man inte får man inget veta...

Vad är det som skiljer på ett slipon mellan ett som är till en 1200 -01:a och en 600 -96:a?

/Jimmi

Hade en -98 600 tidigare och då var iaf ljuddämparen fast monterad i mellanröret medan min -99 1200 hade bolt-on, dvs ljuddämparen skruvad fast i mellanröret.

För att byta ljuddämpare på 600:an måste du antingen såga av mellanröret vid ljuddämparen eller byta mellanröret också. På 1200:an var det bara att skruva bort originalljuddämparen och skruva dit den nya. Dock är bultmönstren roterade lite mellan de olika årgångarna på 1200:eek:rna.

På 1250:n är det fast monterad ljuddämpare.

Hoppas det var vettigt svar på din fråga.
 

Viklund_J

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Bollnäs
Hoj
CBR 600
Men det sliponet jag har hittat till en 1200 -01:a är mellanrören med oxå, men det passar alltså inte rakt av på min 600 från -96 då?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Men det sliponet jag har hittat till en 1200 -01:a är mellanrören med oxå, men det passar alltså inte rakt av på min 600 från -96 då?

Om du har mellanröret med kanske det passar, det kan jag inte svara på. Jag bytte aldrig ljuddämpare på 600:an jag hade och på 1200:an hade jag först bara bolt-on och sen helsystem så jag har inte en aning om hur mellanrören passar mellan 600-1200, tyvärr...
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
BIllig försäkring Bandit 1200

Vart hittar man bästa/biligaste försäkringen för 12an?

Givetvis har alla/de flesta olika förutsättningar för sin försäkring men vad ger ni för era försäkringar.

Har inte ringt runt så mycket utan bara kollat med Bilsport mc och dom ville ha 4897 kr för helförsäkring an en 1200S -02.

Ganska rimligt tycker jag, men höjnigar är ju att vänta....

Tjena nyss försäkrade tjejen sin 1200 och då på suzuki originalförsäkring.
Premien i sundsvall helförsäkring månadsvis bet blev 2900kr per år.

Mvh Pär
 

mr jones

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2008
Ort
arboga
Hoj
1997,suzuki 1200 bandit
Polering ljuddämpare

tjena,

har satt på ett slip-On från NIKKO-racing på Banditen (1200 -97).

Tyvärr var jag osmart och köpte ett som kräver puts för att se bra ut.

Har gnidit med Autosol med hyfsat resultat, men finns det bättre grejor?


Mr Jonas
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
@ mr jones, jag har bla oxå ett nikko, jag är lite tvek te om dom verligen går att få helt blanka om d nu e d du vill ha! annars får du la ta stålull på autosolen ^^, kanske kan funka, testa på ett dolt område isf ;P
 

mr jones

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2008
Ort
arboga
Hoj
1997,suzuki 1200 bandit
tjena,

Har gnidit som f-n med Autosol. Det verkar bli skapligt. Tyvärr inte helt perfekt.

Mr Jones

"Arboga, Sveriges egentliga huvudstad":)
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
koppling :(

haj, nu e jag tebax med mitt tråkiga kopplingsproblem igen :huvet
jag monterade isär allt idag, och det verkar delvis vara i bra skick, men det verkar vara spår i korgen (som bilderna ska illustrera) svårt att säga exakt hur djupt men ni kanske kan svara på om detta är såpass så man bör byta allt, kommer inte bli billigt :skrämd . en annan grej som jag notera är att den 4de skivan från höger (alltså nr4 inifrån på korgen) har blivit bränd, det ser man på den blåa färgen, dom angränsande är inte lika illa däran men även där finns spår.
jag undrar, kan den dåliga kopplingen bero på att skivorna som sitter längst ut hakar fast sig i spåren som är extra djupa där, vilket resulterar i brända innerskivor och slirigheter?
 

Bifogat

  • IMG_0228 (Medium).jpg
    IMG_0228 (Medium).jpg
    83.5 KB · Visningar: 90
  • IMG_0229 (Medium).jpg
    IMG_0229 (Medium).jpg
    48.4 KB · Visningar: 86
  • IMG_0234 (Medium).jpg
    IMG_0234 (Medium).jpg
    56 KB · Visningar: 85

Bandit-gpz

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Karlsborg
Hoj
suzuki bandit 1200-97 + kawasaki gpz900-85
haj, nu e jag tebax med mitt tråkiga kopplingsproblem igen :huvet
jag monterade isär allt idag, och det verkar delvis vara i bra skick, men det verkar vara spår i korgen (som bilderna ska illustrera) svårt att säga exakt hur djupt men ni kanske kan svara på om detta är såpass så man bör byta allt, kommer inte bli billigt :skrämd . en annan grej som jag notera är att den 4de skivan från höger (alltså nr4 inifrån på korgen) har blivit bränd, det ser man på den blåa färgen, dom angränsande är inte lika illa däran men även där finns spår.
jag undrar, kan den dåliga kopplingen bero på att skivorna som sitter längst ut hakar fast sig i spåren som är extra djupa där, vilket resulterar i brända innerskivor och slirigheter?
Om jag var du skulle jag köpa nya lameller plus skivor, risk att dom gamla slått sig om dom gått varmt, lamellerna ser man om dom e slitna. Men viktigast är att fila bort eventuella hack i korg och krans. Och glöm inte att gamla B12 gillar mineral olja typ 20/50 Ha de gott och lycka till, du vet ju åtminstone vad du har för koppling, min är bytt och ingen aning vad dom satt i för nått.
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
Om jag var du skulle jag köpa nya lameller plus skivor, risk att dom gamla slått sig om dom gått varmt, lamellerna ser man om dom e slitna. Men viktigast är att fila bort eventuella hack i korg och krans. Och glöm inte att gamla B12 gillar mineral olja typ 20/50 Ha de gott och lycka till, du vet ju åtminstone vad du har för koppling, min är bytt och ingen aning vad dom satt i för nått.

haha sant :) men det märker du när den rasar! XD
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Finns det någon som har ett kåpfäste till en gammel-bandit att sälja till mig? Ett som inte är krökt. Är ev. intresserad av andra kåpdelar också.
Leif
 

BaMF

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 660 04
Fick nedslag på drivpaket igår så dags o byta ut det, har funderat på att dreva om hojen lite så man får ner varven. ligger på en 4500 vid 120km/h om jag inte missminner mig. 16/42 borde väl vara första steget från standard (vilket jag tror det är som sitter på), någon som har någon erfarenhet av detta drivpaket och kan dela med sig av sina åsikter kring det? det är en bandit 1200 -98 som det gäller.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top