Suzuki Bandit 1200-tråden

bero1000

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2011
Hoj
2006, Suzuki GSF1200 N Bandit
Hallo allesammans!

Någon mer än jag som längtar ngt sjukt till våren? =D

Tänkte ta en snabb check med er ang. kallstarter..

Hur lång tid tar det för er cykel innan ni kan slå av choken, och motorn svarar utan bludder vid gas? Låt oss säga vid 5 plusgrader (kallförvaring)

Tacksam för svar!

Ha det!

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
hojbyte

:rolleyes:Hej o tack för mig,nu byter jag till en lite lugnare hoj,som kanske passar min ålder lite bättre.Men jag kommer att sakna vridet!
Vi ses på bmw-sidorna
mvh leffe:Bugar

Hej igen,har som sagt bytt hoj ( tänkte bidra till förgubbningen av bmw-åkare :hihi) o har lite grejor att sälja,bla kåpglas som kan kapas 7-8 cm för att MINSKA turbulensen för oss kortväxta medlemmar m.m.

mvh leffe:tuttar

bero1000

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2011
Hoj
Man kan ha lika skoj på en BMW som vilken hoj som helst,

dom jag provat har funkat ypperligt! =)

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Kan vara så, då kröken på 4:e cylindern är lite höger ställ sett uppifrån och det kanske den inte är på äldre versioner..

Men hur har det gått, fått loss skiten? =)

Det funkade varken med verktyget eller med läderrem och spärrskaft+hylsa som någon föreslog (tack för tipsen ändå :) ) men efter många svordomar fick jag till slut tag på skiten med en polygrip.

bero1000

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2011
Hoj
Det funkade varken med verktyget eller med läderrem och spärrskaft+hylsa som någon föreslog (tack för tipsen ändå :) ) men efter många svordomar fick jag till slut tag på skiten med en polygrip.

Polygripen är ens bästa vän många gånger! Skönt att du lyckades.

Birdy_81

Ac-fyllning Utföres Billigt
Gick med
2 Jul 2011
Hoj
suzuki bandit 1200 99
jag tänkte byta drivpaket till den blivande säsongen ... skulle gärna vilja få ner varvet lite ... kommer hastighetsmätaren visa fel? ...det är en 99a ... mätaren läser på framhjulet så det borde väl inte bli fel då? .. någon som har tips på drevning och kedjelängd?

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
jag tänkte byta drivpaket till den blivande säsongen ... skulle gärna vilja få ner varvet lite ... kommer hastighetsmätaren visa fel? ...det är en 99a ... mätaren läser på framhjulet så det borde väl inte bli fel då? .. någon som har tips på drevning och kedjelängd?

Nej, den kommer inte visa fel. Precis som du säger tar den hastigheten från framhjulet så då spelar det ingen roll vad du har för drevning.
Angående drevning drevade jag åt andra hållet och jag gick då UPP tre kuggar bak. 15/45 är väl standard, om jag minns rätt, och jag körde då med 15/48. Det ökade varvtalet med ca 7%. Du borde kunna gå upp en kugg fram till 16/45 för att få motsvarande sänkning av varvtalet. Då kan du nog behålla originallängd på kedjan också.

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Bortskänkes!

Hej,jag har 2 st friska orginalljuddämpare som jag vill bli av med.Bandit 1200 -04(annars går dom till skroten):banana

leffe

Eesten

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
Honda CBR 1100XX
Tjena. Har precis sålt min Night Rod och ska nu försöka ta mig ur Harley/chopper träsket efter flera år. Har tittat lite på både Bandit 1200 o GSX 1400. Är det några års mod på Banditen man ska undvika samt vilka fördelar/svagheter finns det med dom? Tack på förhand för svar:D

bero1000

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2011
Hoj
Tjena. Har precis sålt min Night Rod och ska nu försöka ta mig ur Harley/chopper träsket efter flera år. Har tittat lite på både Bandit 1200 o GSX 1400. Är det några års mod på Banditen man ska undvika samt vilka fördelar/svagheter finns det med dom? Tack på förhand för svar:D

Tjena, och välkommen till tråden!

Är själv ganska nyligen ägare till en Bandit 1200 - 06:a..
Än sålänge efter sisådär bara 40 mil så är det en mycket trevlig cykel som man uppenbarligen kan kräma ur en hel del mos till ur om man bara vill.

Generella fel kan jag tyvärr inte svara på, utan försök ta dig tid och läs igenom hela tråden då det står riktigt mycket information om just denna cykeln här i.

Det man för övrigt känner när man kör är att den kanske inte motor mässigt sätt går lika fint som motsvarande Hondor eller yamaha (tänker då mer på motorgången, och vibrationer), den känns lite råare vilket den bör då det är teknologi som hängt med länge men fungerar helt ypperligt! Jag gillar det, helt klart en smaksak! =)
Annars en riktigt råstark motor som spinner på riktigt bra oavsett varvtal..

Det verkar finnas mycket mer eftermarknads prylar till GSX:en, om man gillar att personifiera sin cykel.
Har själv inte kört GSX 1400, då jag fastnade för Banditen direkt.

Det är bra säkerligen lika bra cyklar båda två, så försök testa dom och gå på känslan helt enkelt!

Lycka till!

xtramember

Medlem
Gick med
1 Feb 2009
Hoj
2006, Suzuki bandit 1200. 2008, Honda CRF 450.
Jösses vad jag väntar på våren nu alltså. Jag böt bort min skoter mot en råfin 1200s igår:tummenupp
Lite otäckt att inte kunna provköra men jag gjorde en burnout på logen idag så det borde funka :banana
Det är en 06:a med 1200 mil på räknaren. Någonting som jag bör vara uppmärksam på? Ventilerna är kollade.
Hur är det med kamkedjan på dom här maskinerna? På crossar kan man ju behöva byta i tid och otid (nästan) men hur är det med landsvägare? Finns något mil-intervall?

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Köpt min 3é bandit, haft en -96 en - 97 och nu en -00 1200 inte efter varann förstås
men denna ska bli en cafe rat bike återkommer med bilder vad det lider.

B12 är bra vitaminer :banana

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nån som vill ha ett orullat 14 kuggars motordrev till B12 luftoljekyld?

Bytes mot ett paket Zoegas Skånerost eller 3 öl eller 1 monchichi eller bud.

coda

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Hoj
2014 Bandit 1250
Hallo allesammans!

Någon mer än jag som längtar ngt sjukt till våren? =D

Tänkte ta en snabb check med er ang. kallstarter..

Hur lång tid tar det för er cykel innan ni kan slå av choken, och motorn svarar utan bludder vid gas? Låt oss säga vid 5 plusgrader (kallförvaring)

Tacksam för svar!

Ha det!

Minst 5 minuter. Det är inget fel att den spottar och bluddrar när den är kall men det kan lindras genom att ge lite mer choke. Ge choke i 5 till 10 minuter och ta det lite lugnt på gasen medan den är kall.
Och nu är våren på gång :)

coda

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Hoj
2014 Bandit 1250

Rent krasst är båda dessa hojar bra. Jag föredrar Banditen för att den är busig och har mycket karaktär och att den är mycket villig att släppa till extra hästar gör ju inte saken sämre.
Svagheter är svampig fjädring både fram och bak (som många hojar har med original komponenter)
klen koppling som fixas genom att byta till förstärkt diafragmfjäder och slutligen lacken som är klen och slits mycket lätt. Dock är den driftsäker som få :hej

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag skulle helst ta en bandit med 1400-motorn. 1400an har ett sävligt och tråkigare chassi men en underbar motor, banditen har ett roligt chassi men inte fullt lika skön motor som kräver några tusen rpm mer innan det händer nåt.

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Dum fråga kanske men: Det sägs (skrivs) ofta att det är enkelt att plocka mer prestanda ur banditen, varför levererar inte Suzuki dem med den förbättrade prestandan?:confused:
Jag tycker hojen är snygg och ser rejäl ut men tycker det känns sådär att de bara plockat 100 kusar ur en 1200/1250 cc.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Den sk 2" modifikationen gör att cykeln låter mer än vad som är lagligt, då får du ut 115-120hk på bakhjulet. Storleken på motorn gör att du inte behöver varva som en tok för att hitta de flesta av dessa hk.

Last edited:

Gary

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Bandit 1200
Hej!

Eftersom barn och hus kommer äta upp all min tid i sommar och antagligen några år till tänkte jag sälja banditen i år, den förtjänar ett bättre öde än en sommar i garage.
Eftersom det handlar om en bandit 1200 kör jag en liten blänkare här ;) är det någon som är sugen så ligger den uppe under köp och sälj Suzuki bandit gsf 1200 s.

bandit5.jpg

Tack för väldigt trevlig läsning genom åren än så länge! (=

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag