Suzuki Bandit 1200-tråden

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Hej igen!

Har hunnit köra 40 mil med min bandit, och fyhelvete vilket ös det är i den när man inte kört mycket annat innan :D


Har dock upptäckt att det skrapar en del när jag lägger i ettan, kan det räcka att byta oljan i kopplingen och lufta den? Eller är min koppling slut?

Den går också lite ojämnt när man puttrar i 50 på hög växel, kan det ha något att göra med dålig koppling?

Har bara hunnit byta olja, filter och stift i den. Hojen har gått 5000 mil så det är dags för ventilkoll men tror knappast det är problemet....

Jättetacksam för svar till en nybörjar-bandit! :krama
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hej igen!

Har hunnit köra 40 mil med min bandit, och fyhelvete vilket ös det är i den när man inte kört mycket annat innan :D


Har dock upptäckt att det skrapar en del när jag lägger i ettan, kan det räcka att byta oljan i kopplingen och lufta den? Eller är min koppling slut?

Den går också lite ojämnt när man puttrar i 50 på hög växel, kan det ha något att göra med dålig koppling?

Har bara hunnit byta olja, filter och stift i den. Hojen har gått 5000 mil så det är dags för ventilkoll men tror knappast det är problemet....

Jättetacksam för svar till en nybörjar-bandit! :krama

Du behöver inte vara orolig för skrapet. Lådan är osynkad, och så där låter dom flesta. Om du rullar lite framåt när du lägger in 1:an kommer du att märka att skraper minskar. Ryckigheten beror säkert till största delen på att du behöver synkronisera förgasarna. Det kan oxå bero på slitna nålar/emulsionsrör, men i första hand ska du synka. Köp en klocka från Carbtune för ca £60. Du kommer att ha användning för den med jämna mellanrum.:tummenupp
 

Moo65k

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Norrköping/Söderköping
Hoj
RD125 z500 GPz600R GSX750EF GoldWing 1200 Suzuki 1200s 03'a
Du behöver inte vara orolig för skrapet. Lådan är osynkad, och så där låter dom flesta. Om du rullar lite framåt när du lägger in 1:an kommer du att märka att skraper minskar. Ryckigheten beror säkert till största delen på att du behöver synkronisera förgasarna. Det kan oxå bero på slitna nålar/emulsionsrör, men i första hand ska du synka. Köp en klocka från Carbtune för ca £60. Du kommer att ha användning för den med jämna mellanrum.:tummenupp

Kostar den inte mer?
men det är inte en brygga med klockor va utan en?
Kan du länka?
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Du behöver inte vara orolig för skrapet. Lådan är osynkad, och så där låter dom flesta. Om du rullar lite framåt när du lägger in 1:an kommer du att märka att skraper minskar. Ryckigheten beror säkert till största delen på att du behöver synkronisera förgasarna. Det kan oxå bero på slitna nålar/emulsionsrör, men i första hand ska du synka. Köp en klocka från Carbtune för ca £60. Du kommer att ha användning för den med jämna mellanrum.:tummenupp

Gött! Testade att varva upp lite, släppa gasen och lägga i ettan medan varvet går ner och det skrapade inget alls. Men hoppas det inte är något som är på väg att ge sig då... Byter ändå kopplingsoljan och luftar den samtidigt, oljan som är i nu såg lite trött ut.

Förgasarsynkning såg ganska simpelt ut, kanske får beställa hem en sån där manick och synka lite då :D

Kostar den inte mer?
men det är inte en brygga med klockor va utan en?
Kan du länka?

http://www.carbtune.com/

Ser smutt ut! :tummenupp
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det är våtkoppling på motorcyklar, dvs oljan är gemensam för motor och koppling. Det skadar inget att du byter olja, men det påverkar inte skrapet när du lägger in 1:an. Var inte rädd för skrapet, inget som indikerar växellådsras. Lika på min Bandit efter 9400 mil. Rekommenderar att du skaffar servicemanualen eller Haynes. Där står hur synkningsproceduren går till. Tänk bara på att ha varm motor när du gör detta. Lycka till med din Bandit! Mycket rolig hoj!
 

Birdy_81

Ac-fyllning Utföres Billigt
Gick med
2 Jul 2011
Ort
falköping
Hoj
suzuki bandit 1200 99
föresten finns det någon som har en original framskärm svart till övers ...vill inte se min kolfiberskärm längre
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Han är bra att ha och göra med, googla/youtube'a danmoto lite så hittar du många nöjda kunder. Bara att köpa :crash

Japp. Jag köpte min dämpare (GP style) till mitt Akrapovic system.
Fick ta till en R1 då jag behövde 60mm anslutning.

Åkte fast i tullen och fick betala 70:- i avgift :tummenupp
 

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Växjö
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Hej, vill fråga bara om detta skulle passa till en bandit års modell 95.. iof till en 600 men men. står att det passar till 600/1200 års 96-05. http://www.dan-moto.com/DM_INT/gsf-600-1200-bandit-n-s-1996-2005-jisu-silver-product-447.html borde la passa eller? vore tacksam om jag fick svar :)

Tjena, verkar passa som sagt. Sjyst pris, går den igenom besiktning med den på? Samt att man får räkna på moms och tullavgifter på den.
Sen finns det en tråd för Bandit 600 där det finns mkt info kring den modellen. :banana
 

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Växjö
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Den går också lite ojämnt när man puttrar i 50 på hög växel, kan det ha något att göra med dålig koppling?

Har bara hunnit byta olja, filter och stift i den. Hojen har gått 5000 mil så det är dags för ventilkoll men tror knappast det är problemet....

Jättetacksam för svar till en nybörjar-bandit! :krama
Min har gått ojämnt länge, nu ledsnade jag på det och kollade upp det hos verkstad, de synkade förgasarna vilket tog bort det mesta. En rengöring av förgasarna eller att man gjorde en bänkning av hojen skulle ta bort det sista, man kunde också testa med en flaska STP Fuel Injector. Provade det sista först och det sista av den ojämna gången försvann..:3freak
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Min har gått ojämnt länge, nu ledsnade jag på det och kollade upp det hos verkstad, de synkade förgasarna vilket tog bort det mesta. En rengöring av förgasarna eller att man gjorde en bänkning av hojen skulle ta bort det sista, man kunde också testa med en flaska STP Fuel Injector. Provade det sista först och det sista av den ojämna gången försvann..:3freak

Gött! Vad kostade förgasarsynkningen på ett ungefär?
 

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Växjö
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
1500 ca, fast låt ngn komma så det verkligen är det som är problemet.
 

Turbouffe

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Världsmetropolen Gottne City
Hoj
Suzuki GSF 1200S-03. KTM 520EXC
Hallo,
Nybliven bandit ägare,
Fick tag i en -03a som gått 2500 mil.
MEN en undran, hur ska luftburken se ut orginal ??
På denna skönhet sitter en aluminiumtratt med nästan 7cm ingång mot luftfilter.

Anl jag undrar är att står jag still och gasar upp hastigt varvar den upp till ca3000rpm sen stannar till och "tar en fundrerare" och sen tokvarvar och blöddrar och smäller.

Inget kul, men går bra när man smyger på med gasen sakta.

Kom på att täcka för med handen lite(bakom luftintaget) då jävlar ylade bettan som aldrig förr som det skall vara :)

Körde så ett par mil och det funkade bra.

Så var jag på väg hem nu +8 grader och smådis ute,

bettan gick mycket fint när jag smög fram, låg och åkte i 140km/h och skruvade på och det bara blöddrade och hände ingenting:(.


Så vad tror ni det kan vara ??
någon som tagit upp ett för stort hål i luftburken ?
Och inte besttyckat förgasarna.
Så den får på tok för mycket luft ?
Det sitter även ett NIKKO slipon på.

Hur stort hål ska det vara för intag till luftburken.

Är så grymt nöjd med orginal effekt så har inte för avsikt att bestycka och trimma iår iaf.
Vill bara hitta "felet" så jag kan åka.

Tips ideer ?
 
Last edited:

Turbouffe

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Världsmetropolen Gottne City
Hoj
Suzuki GSF 1200S-03. KTM 520EXC
Nej ingen info av honom,
Då mc gick hyffsat när vi var och provade den,
Den hade stått över 1,5 år med gammsoppa.
Så jag gjorde service och bytt olja,filter och stift.
Samt täömde gammal soppa och körde i Kiakut.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Låter som någon variant på 2" modden på luftfiltret. Har du då inte rätt bestyckning blir det så där. Har själv upplevt detta. Jag skulle kolla bestyckningen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top