Suzuki Bandit 1200-tråden

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Finns färdiga kit plug-n-play på ebay.co.uk

Funkar det med lyse från england, pekar inte halvljuset åt fel håll ? en kompis fick anmärkning på det när han besiktigade sin UK importerade sv1000
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vid 2 inch mod så luftskruvarna enligt Brinken vara utskruvade "3 turns" menar han hela 360 graders varv? Eller 180 graders varv? Håller på med en mod nu och på den är skruvarna 1.5 hela varv ut. Gissar att någon skruvat in dem från 2.5 varv för att feta upp lite när dom monterat slipon men är inte helt säker?

Kör ni med tjockare olja i gaffeln? Någon som testat med större oljemängd istället? Tips?

Dåligt med respons här så jag citerar väl mig själv...

Fortsättningsvis så såg trottelnålarna ut så här. Kan väl inte vara standard? Är dessa nålar redan uppshimsade? Mätte brickorna till 3 mm totalt.
 

Bifogat

  • DSC_0189[1].jpg
    DSC_0189[1].jpg
    233.9 KB · Visningar: 103
  • DSC_0190[1].jpg
    DSC_0190[1].jpg
    234 KB · Visningar: 84

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Dåligt med respons här så jag citerar väl mig själv...

Fortsättningsvis så såg trottelnålarna ut så här. Kan väl inte vara standard? Är dessa nålar redan uppshimsade? Mätte brickorna till 3 mm totalt.

Har precis gjort rent mina fuggar och undrade också om det skulle vara sådär, efter som dom sitter likadant på dina bilder så är det nog standard, jag flyttade clipset till mitten (trodde ju det borde vara så) Efter provkörning går cykeln bra men ska nog flytta tillbaka clipset igen nu när jag sett detta, vill ju inte att den ska gå snålt. Kan tillägga att jag än så länge kör med originalpipan och har inte borrat hålet i luftburken än, söker efter ljuddämpare, om någon har en över så PM:a gärna.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Vid 2 inch mod så luftskruvarna enligt Brinken vara utskruvade "3 turns" menar han hela 360 graders varv? Eller 180 graders varv? Håller på med en mod nu och på den är skruvarna 1.5 hela varv ut. Gissar att någon skruvat in dem från 2.5 varv för att feta upp lite när dom monterat slipon men är inte helt säker?

3 turns är 3 varv. I orginal ska det vara 1 3/4 varv ut från botten för Mikuni BST36SS (96-99) och 3 varv för Mikuni BSR36SS (01-02). Brickorna på dina nålar är som dom ska vara.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
....kör med originalpipan och har inte borrat hålet i luftburken än, söker efter ljuddämpare, om någon har en över så PM:a gärna.

Kan glädja dig med att det var en ganska smidig procedur i alla fall. Tog inte lös förgasarbryggan helt utan lossade den bara från gummina, och sedan kunde man flytta bryggan lite åt vänster och byta munstyckena i de två vänstra gasarna. Därefter sköt jag över bryggan åt höger och bytte i de två högra gasarna.

Mesta av arbetstiden gick nog åt till att pillra tillbaka alla 8 insugsgummin.

Slipon är inte direkt nåt high tech, det kan du snickra ihop själv också eller köpa från nån annan hoj och modifiera fästena vid behov.

3 turns är 3 varv. I orginal ska det vara 1 3/4 varv ut från botten för Mikuni BST36SS (96-99) och 3 varv för Mikuni BSR36SS (01-02). Brickorna på dina nålar är som dom ska vara.

Tackar! Konstig konstruktion med brickorna för att vara original... För 2"-modden krävs alltså ytterligare 3 mm shims. Eller så byter man ut dessa brickor till distanser på 6 mm.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Funkar det med lyse från england, pekar inte halvljuset åt fel håll ? en kompis fick anmärkning på det när han besiktigade sin UK importerade sv1000

Nope, inga problem att besikta för mig iaf. Jag har typen som kallas "twin dominator" köpt från UK.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sitter det progresiva fjädrar original eller har någon tidigare ägare bytt till progressiva på den här hojen?

Det skulle kunna förklara att den här hojen aldrig har känts mjuk i gaffeln men och andra sidan vet jag inte vilken olja eller vilken oljemängd det var i gaffeln tidigare.
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Hörrni! är sugen på att bli en "bandit"... :rolleyes:

Men, finns ju bara den fula versionen med kåpa på blocket i norrland..... :smasha

Nån som konverterat en bandit med kåpa till en utan kåpa som kan skriva en rad om hur bökigt det är?
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Problem:
Jag körde min hoj för 2 veckor sedan. 50 mil på två dagar och allt gick super!
Nu passerade jag hojen igår och kände en markant doft av bensin.

Jag tittar närmare ikväll och ser att tändstiftshålen i toppen på vänster sida är fyllda med bensin.

Någon här som kan tänka sig veta vad detta är?
Jag misstänker att det kan vara förgasarna som flödat över på något sätt.

Tips och råd på vad detta kan vara och hur det kan åtgärdas tas gladeligen emot!
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
en flotör har väl "hängt" sej, starta o åka en sväng kan räcka för att åtgärda problemet.

NÄr jag igår hade sugit upp all soppa som fanns i tändstiftshålen och monterat tillbaka allting så provade jag att starta hojen.
Den gick igång men verkade bara gå på 2, eller kanske 3 cylindrar.

Det som får mig att undra lite mer på detta är att det just är soppa i hålet för tändstiftet. Hur kommer soppan dit? Kan det komma in ifrån motorn upp i tändstifthålen? Verkar skumt...
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Pratade med en MC-mek precis.
Han trodde att läckaget kom utifrån, alltså inte inifrån motorn.
Han gissning var att läckan kom från tankarmaturen. Att det i den finns en o-ring som kan bli dålig och därigenom läcka bensin som letar sig ner på topplocket och vidare ner i tändstiftshålen.

Verkar det rimligt?
 

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Ingen
Hmm...
Jag kom hem idag med en dunk med färsk soppa.
Jag slår i någon liter i tanken för att se om den läcker. Hittar och ser inget...

Sen tömmer jag förgasarna på gammal bensin och trycker på startknappen.

Ta-Da säger hojen och puttrar igång. Jag tar en runda och allt verkar fungera precis som tidigare.

Skitmärkligt! Eller?
 

Aramidos

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
XT660R
Nybliven Bandit anmäler sig till flocken :banana !!!!!!

Hittade en 96:a på ynka 1000mil och slog till. Helt original så det finns lite att göra. Utseendemässigt så får den vara som den är. Prio bli att byta till ett slipon, öppna luftvägar och ombestyckning samt bänkning. Bänkningen tänkte jag lämna bort till proffs som har erfarenhet av att bestycka förgasarpuffror. Funderar lite på vilket slipon jag ska välja. Ska läsa igenom tråden för att se vad för tipps som redan finns. Självklart vill man ju ha så mycket effekt som möjligt men samtidigt kanske inte ett motogp vrål som väcker alla grannar när det ska bli åka av... Tipps mottages tacksamt.

Viktbesparingar blir förutom slipon, ett torrbatteri samt att demontera centralstödet. Borde ge en hygglig procentuell viktminskning. Absolut onödig jag vet men det är kul !!!:tummenupp

/Thomas
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hörrni! är sugen på att bli en "bandit"... :rolleyes:

Men, finns ju bara den fula versionen med kåpa på blocket i norrland..... :smasha

Nån som konverterat en bandit med kåpa till en utan kåpa som kan skriva en rad om hur bökigt det är?

Min är en "S" som jag klädde av på en eftermiddag, hur enkelt som helst. Gört!

 

Bifogat

  • b12an.JPG
    b12an.JPG
    81.1 KB · Visningar: 118
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top