Suzuki Bandit 1200-tråden

Spinetta

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2015
Hoj
Ducati Supersport S
Hej alla Banditåkare.

Är ny på forumet och hyffsat ny åkare...

Min Bandit 1200 har stått över vintern och när jag startade den nu idag för att köra en sväng gick motorn dåligt. Den hostade och hackade och dog hela tiden på tomgång.

Tänkte att soppan blivit dålig på 6 månader eller att motorn var kall så jag körde en sväng men efter ett par mil kvarstod problemet.

Den går halv-okej på höga varv men på låga varv hackade motorn och stannade hela tiden, även när den är varm. Gick nästan inte att köra här i stan. Har förgasarna kleggat igen eller är det något annat Bandit-specifikt?

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Kan vara klet i förgasarna pga att soppan kristalliserat.

Kolla också om hojen går på alla cylindrar. Jag hade problem på min med att stiften pajade efter vintervilan, också pga dålig soppa... Känn på grenrören och kolla om något rör är kallt. I så fall kolla stiften.

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Hej alla Banditåkare.

Är ny på forumet och hyffsat ny åkare...

Min Bandit 1200 har stått över vintern och när jag startade den nu idag för att köra en sväng gick motorn dåligt. Den hostade och hackade och dog hela tiden på tomgång.

Tänkte att soppan blivit dålig på 6 månader eller att motorn var kall så jag körde en sväng men efter ett par mil kvarstod problemet.

Den går halv-okej på höga varv men på låga varv hackade motorn och stannade hela tiden, även när den är varm. Gick nästan inte att köra här i stan. Har förgasarna kleggat igen eller är det något annat Bandit-specifikt?

Jag hade problem med min 1200 att det var en jävla massa kondens i tanken efter vintern i kallförvaring(alternativt läckte in innan jag ställde den i vinterförvar när det regnade) och fick ut massa vatten när jag tömde. Samma symptom.

NiklasNB

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2015
Hoj
-95, Suzuki, 1200 bandit
Tjena!

Ny ägare av en bandit 1200 -95. Tänkte kolla med er vad ni har för drevning på era cyklar. Som jag förstått är original 15-45, tycker dock att den varvar lite mycket när man ligger och marschar ca 120 km/h. 4,5-5000 varv ungefär. Är rätt okunnig på landsvägs hojjar så de kanske är ett fullt normalt varvtal men tycker att de upplevs lite ansträngt. Vore kul att höra vad ni kör med för setting!

Tacksam för svar !

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
image.jpg
Förhoppningsvis går den inte på bakhjulen över stippen i sommar... :tungan
Förra året blev det väldigt lite åka, och inget race alls. Får göra bot och bättring i år!

Spinetta

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2015
Hoj
Ducati Supersport S
Kan vara klet i förgasarna pga att soppan kristalliserat.

Kolla också om hojen går på alla cylindrar. Jag hade problem på min med att stiften pajade efter vintervilan, också pga dålig soppa... Känn på grenrören och kolla om något rör är kallt. I så fall kolla stiften.

Tack för svaret. Klet i förgasarna stämde nog. Körde i en flaska förgasarrengöring och körde en liten stund, lät stå ett tag och körde igen. Problemet borta! Tacksam att jag slapp ta isär allt och göra rent förgasarna.

Nu måste jag bara renovera bromsoken fram...

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Premiärtur igår med 1157 Banditmotor, varmt och gott.
Fujo.jpg

Och motorn funkar som förväntat.
Bench%201157.jpg

Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nu är min ute ur vinterdvalan :banana

Ingen som vill ha mina CV40 fuggar med stage 3 kit i och tillhörande K&N filter? :va

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Tog premiärturen i tisdags. Blev bara en liten runda runt byn, men ack så trevligt.
Bakdäcket hade dåligt grepp... :fyllisar

tomboso

Ny medlem
Gick med
10 May 2015
Hoj
Suzuki 1200 Bandit SA -2006
Någon som kan tipsa om batteri till Suzuki 1200 bandit 2006a
Står FT12A-BS på
kolla på div. sidor men blir inte klok på måtten osv.

Biltema är totalt uteslutet eller ok ?
Tipsa på bra sida o bra priser ?

/ Tobbe

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Biltemabatterier är som ett lotteri, kan paja direkt eller gå lika länge som andra.
Jag har ett som funkar perfekt på 3:e året och en polare ett som gått bra i 7.

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
god kväll! Jag har en fråga.
Jag bytte packboxar på framgaffeln häromdan (original gaffel såklart) och gjorde enligt heynes service bok. Mätte från toppen på ihoptryckt läge osv. Allt stämde bra med mått kontra volym.
Men jag upplever ändå fjädringen som ashård nu. Visst har den läckt rätt så saftigt tidigare. Men att ta ett kullerstensgupp nu känns som att köra in i en betonggris.
Bör den vara såhär hård? En skum grej är att jag upplever den hårdare när justeringen är max utskruvad, när det skall vara tvärt om. Max utskruvad rör det sig ca 1,5 cm max upp och ner. Det tycker jag är rätt lite. Men jag är ju kanske å andra sidan van vid en halvfyld gaffel och endurofjädring :).

vad säger ni om et?

packipoison

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Hoj
1998, Suzuki Bandit 1200
Hej! Har precis blivit med bandit! Kul att man snubblade över denna tråden☺ Tänkte höra om det är Någon som vet var man kan köpa en komfortsadel nånstans? Gärna instansat bandit☺

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati