Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Vinc

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Hej alla medlemmar. Jag är vad man kallar en noob vad det gäller motorcyklar men eftersom jag tänkt köpa mig en begagnad DRZ 400sm -05 nu i veckan ( min första mc ) vill jag ha lite snabba tipps om vad jag bör kolla upp med hojen vid köptillfället?!
Förutom antal mil, senast gjord servis ( och drivpaketet ? ).

Jag läste denna tråd och tyckte ni verkade hyggliga, så jag ber om förstående svar!

MVH / Vinc
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Hej alla medlemmar. Jag är vad man kallar en noob vad det gäller motorcyklar men eftersom jag tänkt köpa mig en begagnad DRZ 400sm -05 nu i veckan ( min första mc ) vill jag ha lite snabba tipps om vad jag bör kolla upp med hojen vid köptillfället?!
Förutom antal mil, senast gjord servis ( och drivpaketet ? ).

Jag läste denna tråd och tyckte ni verkade hyggliga, så jag ber om förstående svar!

MVH / Vinc
Välkommen! Drzan är så pass slitstark och skottsäker en mc kan bli. Är mer det allmänna skicket som är avgörande inte miltal ( mera hur tidigare ägare skött maskinen) Lycka till!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej alla medlemmar. Jag är vad man kallar en noob vad det gäller motorcyklar men eftersom jag tänkt köpa mig en begagnad DRZ 400sm -05 nu i veckan ( min första mc ) vill jag ha lite snabba tipps om vad jag bör kolla upp med hojen vid köptillfället?!
Förutom antal mil, senast gjord servis ( och drivpaketet ? ).

Jag läste denna tråd och tyckte ni verkade hyggliga, så jag ber om förstående svar!

MVH / Vinc

Kamkedjesträckaren kan på vissa årsmodeller börja slappa. Det visar sig isf i ett väldigt slamrande ifrån cylindern. Batteriet är ganska svagt i drz:an och kan behövas bytas lite oftare än normalt (prutläge om batteriet verkar svagt). Som du märker här i tråden så är det vanligt att man byter till öppnare avgas, annan förgasare mm, sitter där något sådant på är det ett plus. En vanlig mod är också att man öppnar luftburken under sadeln och på så vis väcker den annars rätt trötta motorn. Kan ju vara kul å veta om det är gjort innan man köper.
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Tjena! Ingen som har ett par drz 400 E lr S fälgar med däck över lr bara fälgarna kompletta med drev o bromsskiva o hastighetsgivarn.. ? mvh Jocke
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Är det någon som har erfarenhet av vilken skillnad ett bigbore-kit ger i verkligheten? Börjar bli lite sugen att skaffa en DRZ:a igen och funderar på att trimma lite vinter. Jag har hittat kit med FCR39, nya kammar, bigbore m.m. för ca 1500 $ vilket känns överkomligt. Det finns massor med bänkningsresultat på nätet för liknande setups, men det säger inte så mycket om hur det känns "på riktigt".
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Är det någon som har erfarenhet av vilken skillnad ett bigbore-kit ger i verkligheten? Börjar bli lite sugen att skaffa en DRZ:a igen och funderar på att trimma lite vinter. Jag har hittat kit med FCR39, nya kammar, bigbore m.m. för ca 1500 $ vilket känns överkomligt. Det finns massor med bänkningsresultat på nätet för liknande setups, men det säger inte så mycket om hur det känns "på riktigt".

Skillanaden är enorm! Viktigt i sammanhanget är dock ett system för bigbore, finns bara 2 tillverkade Yosh Ti och Mrd/Ssw
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Skillanaden är enorm! Viktigt i sammanhanget är dock ett system för bigbore, finns bara 2 tillverkade Yosh Ti och Mrd/Ssw

Ett mrd/ssw står redan på önskelistan!

Det jag funderar på är ifall bigbore mm ger bra "Bang for the buck"? Är det värt stålarna eller ska man nöja sig med nya kammar, avgas, 3x3 + fcr39?

Den enkla lösningen hade varit att göra som alla andra och köpa en ktm eller liknande, men attans vad tråkigt... :)
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Ett mrd/ssw står redan på önskelistan!

Det jag funderar på är ifall bigbore mm ger bra "Bang for the buck"? Är det värt stålarna eller ska man nöja sig med nya kammar, avgas, 3x3 + fcr39?

Den enkla lösningen hade varit att göra som alla andra och köpa en ktm eller liknande, men attans vad tråkigt... :)
Bigbore ger 10-13% effekt ökning helt klart värt pengarna. Bigbore flyttar ut cylinderväggen från ventilerna och på så sätt flödar toppen mycket bättre. Som en jämnförelse så får du ca. 47-48 Bhp (40% effektökning mot orginal) med dom grejjorna, en tidig Crf450 typ 02 03 har 45Bhp. Helt klart rätt tänkt, varför va som alla andra. Drzan blir attans rolig med närmare 50 på slangen. Ett Trailtech svänghjul är oxå helt klart värt pengarna, Mycket bättre throttelrespons.
 
Last edited:

Mr_Sneaky

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2011
Ort
Nykarleby
Hoj
DRZ400SM -06
Hej, har gått och införskaffat mig en drz400sm -06. Hojjen är helt original utseende mässigt. Och det vill jag ändra på ! Sitter ett yoshimura offroad helsystem, samt keihin fcr 39 och manuell kamkedjesträckare. Men jag upplever att hojjen tuggar lite på mellanregistret (Får för lite) Samt att den drar jämnt med polarens DRZ 400sm med original förgasare :mad:
Min har gått 2000 mil å polarens 1500mil..

1:En bra bestycknings ide´ skulle vara bra !?
2:Och bakstötdämparen är som en svamp och jag väger 100kg. Går det att renovera den eller är det bara fjäderbyte som gäller ?
3:Var får jag en högre sadel (Typ sdg) ?
4:Var får jag fräna dekaler samt krashpuckar till hjulaxlar ?
5:Behöver även packboxar till motor, för den läcker olja vid växelpetarn.

Bor i Finland så webshopar inom EU är hetast.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Bigbore ger 10-13% effekt ökning helt klart värt pengarna. Bigbore flyttar ut cylinderväggen från ventilerna och på så sätt flödar toppen mycket bättre. Som en jämnförelse så får du ca. 47-48 Bhp (40% effektökning mot orginal) med dom grejjorna, en tidig Crf450 typ 02 03 har 45Bhp. Helt klart rätt tänkt, varför va som alla andra. Drzan blir attans rolig med närmare 50 på slangen. Ett Trailtech svänghjul är oxå helt klart värt pengarna, Mycket bättre throttelrespons.

Inköpslistan blir bara längre och längre... :)

Med rätt pris på hojen och inte allt för mycket inblandning av tullen vid import av alla trimprylar borde det totala kalaset landa på ungefär samma kostnad som t.ex. en KTM av motsvarande årsmodell.

Vad är dina erfarenheter av tillförlitligheten på en trimmad DRZ:a? Av vad jag läst på Thumpertalk verkar de bara gå och gå även med mer pulver i motorn.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Inköpslistan blir bara längre och längre... :)

Med rätt pris på hojen och inte allt för mycket inblandning av tullen vid import av alla trimprylar borde det totala kalaset landa på ungefär samma kostnad som t.ex. en KTM av motsvarande årsmodell.

Vad är dina erfarenheter av tillförlitligheten på en trimmad DRZ:a? Av vad jag läst på Thumpertalk verkar de bara gå och gå även med mer pulver i motorn.
Har kört med dom här grejjorna http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=8587 i över 700mil nu. Har gjort alla locktite fixar i motorn som rek. på TT. Ventilspel har inte ändrat sig något alls och har kanske fått skruvat in den manuella kamkedjesträckaren 1/2 varv under hela den perioden. Kör alltid hårt med den och det har inte varit några problem alls. Byter dock oljan mer frekvent än vad manualen säger(600mil) Byter vart 150mil och har alltid slagit i Motul300v 15-50 double ester(kanske overkill men det känns bra.
 

fjune

Guest
äntligen är gixxern såld.

Nu har man fått tag i sin första Motard, dvs en DRZ 400 SM 2007 :tummenupp

Det som förra ägaren har gjort är
öppnad luftburk
bestyckat föggen
yoshimura helsystem, vet inte vilken sort me det låter jävligt mycket iaf,så en db killer kanske man ska skaffa.
sitter även miniblinkrers och diodbaklyse på den. men inga blinkers fram :huvet

Det jag undrar är vilka olika drev det finns att köpa fram respektive bak
idag sitter det på XX /41 och tycker det rusar redan vid 110KMH så ja sku villa ha den ännu ner i varven vid 110KMH

Annars tycker jag den går bra som fan :) visst hänger jag inte på min polares duke. Men DRZAN är snygg som fan!
// jonte
 

pyle

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 07a Suzuki DRZ 400 SM 07a
har tittat lite på BB-kit värkar som att folk här väljer 434 i stället för tex 440.är det av någon spesiell andledning?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Nu har man fått tag i sin första Motard, dvs en DRZ 400 SM 2007 :tummenupp

Det som förra ägaren har gjort är
öppnad luftburk
bestyckat föggen
yoshimura helsystem, vet inte vilken sort me det låter jävligt mycket iaf,så en db killer kanske man ska skaffa.
sitter även miniblinkrers och diodbaklyse på den. men inga blinkers fram :huvet

Det jag undrar är vilka olika drev det finns att köpa fram respektive bak
idag sitter det på XX /41 och tycker det rusar redan vid 110KMH så ja sku villa ha den ännu ner i varven vid 110KMH

Annars tycker jag den går bra som fan :) visst hänger jag inte på min polares duke. Men DRZAN är snygg som fan!
// jonte
Orginal fram är 15. Finns 16 framdrev, kräver lite slipning på kedjestyraren. Finns ner till 39 bakdrev i stål och ner till 38 aludrev.

har tittat lite på BB-kit värkar som att folk här väljer 434 i stället för tex 440.är det av någon spesiell andledning?
434 är 94mm borr, 440 94,5mm borr. Allt över 94mm har en tendens att få problem med läckande topplockspackningar. Finns ju 450 oxå 95,5mm borr men det rek. inte. Yoshimura 450cc kitt har 5mm ökat slag och 92borr. Största säkraste man kan gå är HotRods 4mm+ stroker vev och 434 cyl. = 462cc
 
Last edited:

fjune

Guest
Orginal fram är 15. Finns 16 framdrev, kräver lite slipning på kedjestyraren. Finns ner till 39 bakdrev i stål och ner till 38 aludrev.

Var tusan hittar jag dessa 24mx hade inte, har försökt söka men inget vettigt ställe, bästa skulle vara från finland då jag bor på åland.
Mvh
 

fjune

Guest
Fram drev till Suzuki RM 250 är samma de passar DRZ 400

så jag kan köpa vilket ett RM 250 16pigg fram om jag vill, var hittar jag 38 ALU bak då? det var egentligen det jag sökte, eller är ALU inte att föredra, och utväxlingen 16 41 vs 15 38 borde väl bli identiska.
mvh jonte !
 

Dumsnål

För dum för pop!
Gick med
1 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
'88 Suzuki GSX600F, '03 Suzuki SV650S, '12 KTM 690 SMC-R
Egentligen köpt i onsdags, men jag får fortfarande kalla den för "min nya" hoppas jag.

aLGSg.jpg


Efter två dagar, i fredags, fick jag prata med farbror Blå. 90 på 50-väg, olagligt bakdäck, inga blinkers, inga speglar, olaglig bakskylt och ingen decibel killer i full-Yoshit. Oops. :D
 

pyle

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 07a Suzuki DRZ 400 SM 07a
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top