Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
2012-05-29 22.01.16.jpg
Fick äntligen tummen ur och monterade min nya stålomspunna bromsslang ikväll. OMG vilken skillnad det blev! Med de nya beläggen slog jag nästan över när jag skulle provbromsa lite... Den gamla bromsvätskan var helt kolsvart och detta tillsammans med de obefintliga bromsbeläggen förklarade den svampiga känslan som fanns tidigare.

Helt klart värt några hundralappar och en halvtimme i garaget!
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Slip-on eller annat avgassystem kräver ombestyckning för att det ska ge någon effekt. 1500 mil är ingenting för en DRZ:a. Se bara till att oljebyten m.m. gjorts som de ska så bör det inte vara några problem.

Nu var det år och dar sedan jag provade en KTM 640, men jag har för mig att den vibrerar betydligt mycket mer än en DRZ:a. De är dessutom tyngre, dyrare att försäkra och betydligt mer stöldbegärliga. Det låter som att en DRZ skulle passa dina behov alldeles utmärkt!

Tänk dock på att en DRZ:a kan bli ruggigt dyr på sikt. Snart kommer du att sitta och dregla över tillbehör som bigbore-kit, FCR-förgasare, helsystem, vassare kammar, stålomspunna bromsslangar, dekalkit, ny plast, plasttank, drev, kedja... :)
Okej, fint.. Vad sitter det för munstycke original?
Motoruppgraderingar tror jag att jag väntar med :) Fyller 18 om en månad och kommer därför bara få köra 23 kW med DR-Zan i och med att det max får vara 0,16 kW/kg. Vad är plasttank bättre för?
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Okej, fint.. Vad sitter det för munstycke original?
Motoruppgraderingar tror jag att jag väntar med :) Fyller 18 om en månad och kommer därför bara få köra 23 kW med DR-Zan i och med att det max får vara 0,16 kW/kg. Vad är plasttank bättre för?

Lite lägre vikt och det finns tankar som rymmer mer än original. Om man t.ex. är ute på grusbus är det skönt med några extra liter i tanken.

Det finns gott om andra pryttlar och grunkor att köpa/bygga än motordelar så du kommer ändå att behöva råna spargrisen. :gnissla

Gäller det bestyckningsfrågor ska du kolla in DRZ-avdelningen på Thumpertalk. Där finns allt som går att veta om bestyckning av DRZ:eek:r.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Holy crap vad din ger sig upp lätt på slangen, 70-80 blås bara gas så är du i vädret min är ju som en dö fisk över 50. Visst du har bra mycket mer mos än mig men min måste gå riktigt kasst i jämförelse... Måste fixa en grövre krök samt ett riktigt jet-kitt!
Tänk dig för om du tänkt ha hojjen kvar ett tag när du köper trim delar! Alltså inte köpa grejjor som inte funkar om du vill gå ett steg till, för det kommer du vilja om du väl börjar. Gå på en Fcr direkt, jag fick tag i en beggagnad på enduroMx för 900kr från en Yz400-98 i kalas skick. Jag börja med Jet kitt, Fmf powerbomb grenrör, moddad orginal ljuddämpare, 3x3 + K&N och visst blev det en jädra skillnad men snabbt ville man ha mer. Har nu en 40%ig effektökning mot orginal och är hel nöjd. Den går som vilken 450 cross som helst. Har nu 434, e-modellens cylinderfotspackning, Hotcams steg 1 kitt, Fcr39 ,K&N, 3x3, Mrd/Ssw grenrör och midpipe som slutar med en fullflödes titandämpare med 60mm kärna och ett lättat Trailtech svänghjul. Har kostat mycket pengar men har haft hojjen sedan 07 och har tagit lite då och då. Är nu inne på min anndra BigBore cylle men bottendelen och toppen är fortfarande orörda!
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tänk dig för om du tänkt ha hojjen kvar ett tag när du köper trim delar! Alltså inte köpa grejjor som inte funkar om du vill gå ett steg till, för det kommer du vilja om du väl börjar. Gå på en Fcr direkt, jag fick tag i en beggagnad på enduroMx för 900kr från en Yz400-98 i kalas skick. Jag börja med Jet kitt, Fmf powerbomb grenrör, moddad orginal ljuddämpare, 3x3 + K&N och visst blev det en jädra skillnad men snabbt ville man ha mer. Har nu en 40%ig effektökning mot orginal och är hel nöjd. Den går som vilken 450 cross som helst. Har nu 434, e-modellens cylinderfotspackning, Hotcams steg 1 kitt, Fcr39 ,K&N, 3x3, Mrd/Ssw grenrör och midpipe som slutar med en fullflödes titandämpare med 60mm kärna och ett lättat Trailtech svänghjul. Har kostat mycket pengar men har haft hojjen sedan 07 och har tagit lite då och då. Är nu inne på min anndra BigBore cylle men bottendelen och toppen är fortfarande orörda!

Blev det stor skillnad med trailtech svänghjulet?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Blev det stor skillnad med trailtech svänghjulet?
Helt klart värt pengarna. Märkbart bättre throttelrespons och uppvarvning. 250g lättare änn det astunga 1500g orginalsvänghjulet. Fast som vanligt skenar det iväg i pengar för man behöver en avdragare och en specialbockad 27mm ringnyckel.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Jo hehe så är det väl alltid. Men jag har Gixxern med som tillfredsställer effekt behovet. Vill mest göra dom sakerna som är ett måste på Drz 3x3, avgas och jetkitt, sen får man se vad framtiden utvisar.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Helt klart värt pengarna. Märkbart bättre throttelrespons och uppvarvning. 250g lättare änn det astunga 1500g orginalsvänghjulet. Fast som vanligt skenar det iväg i pengar för man behöver en avdragare och en specialbockad 27mm ringnyckel.

Det verkar som om många är nöjda med Trailtechs svänghjul. Det kanske blir att hala fram VISA-kortet och lägga en beställning.

En billig avdragare från Jula eller Biltema borde väl funka? Var kan man få tag på specialnyckeln? Eller har du böjt till en vanlig?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Det verkar som om många är nöjda med Trailtechs svänghjul. Det kanske blir att hala fram VISA-kortet och lägga en beställning.

En billig avdragare från Jula eller Biltema borde väl funka? Var kan man få tag på specialnyckeln? Eller har du böjt till en vanlig?

Går tyvärr inte med någon sorts universal klo avdragare alls pga konstruktionen. Startkopplinsmekanismen med krans sitter bakpå svänghjulet, och den är helt öppen i framkant. Värmebocka mig en egen nyckel med gassvetsen. Svänghjulsmuttern är dragen med 100nm och hjulet sitter således satans hårt på den koniska vevaxeln, går nog inte med något annat en en avdragare anpassad för svänghjulet. För att dra fast Trailtech hjulet behövs en kedjetång för att kunna hålla emot då detta hjul saknar 26mm fattningen i centrum. Jag är eventuellt villig att låna ut mina verktyg, blir då fraktkostnader fram och tillbaka som du behöver punga ut. Bild på verktygen som behövs som jag postat tidigare i tråden(momentnyckel behöver man oxå) http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=280811&d=1247660509 bild på Trailtech hjulet http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=280810&d=1247660509
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Går tyvärr inte med någon sorts universal klo avdragare alls pga konstruktionen. Startkopplinsmekanismen med krans sitter bakpå svänghjulet, och den är helt öppen i framkant. Värmebocka mig en egen nyckel med gassvetsen. Svänghjulsmuttern är dragen med 100nm och hjulet sitter således satans hårt på den koniska vevaxeln, går nog inte med något annat en en avdragare anpassad för svänghjulet. För att dra fast Trailtech hjulet behövs en kedjetång för att kunna hålla emot då detta hjul saknar 26mm fattningen i centrum. Jag är eventuellt villig att låna ut mina verktyg, blir då fraktkostnader fram och tillbaka som du behöver punga ut. Bild på verktygen som behövs som jag postat tidigare i tråden(momentnyckel behöver man oxå) http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=280811&d=1247660509 bild på Trailtech hjulet http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=280810&d=1247660509

Då var det som jag befarade.... Tack för erbjudandet om lån av verktyg! Jag ska fundera lite på hur jag ska göra.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Då var det som jag befarade.... Tack för erbjudandet om lån av verktyg! Jag ska fundera lite på hur jag ska göra.
Hojjta till i ett pm om du behöver låna bara. Om du köper köp direkt av Trailtech! Har varit en del serier med för starka magneter ute som bränner statorn.
 
Last edited:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Helt otroligt, svenska importören utav JD jetting har slut på kittet till DRZ 400 SM samt att det är extrema väntetider på att få nya skickade. Motospeed svenska importören utav Dynojet tar inte in kittet till DRZ 400 SM utan det finns bara på den amerikanska marknaden:3freak
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Helt otroligt, svenska importören utav JD jetting har slut på kittet till DRZ 400 SM samt att det är extrema väntetider på att få nya skickade. Motospeed svenska importören utav Dynojet tar inte in kittet till DRZ 400 SM utan det finns bara på den amerikanska marknaden:3freak
Krök vill ju sälja en JD kittad orginal förgasare! Han kanske säljer dig nålen om du frågar. Varför DJ inte säljer i Eu är för att Eu modellen har annan setup. vi har katalysator och annat krafs som inte us modellen har som kitten är utprovade för. Om man byter avgas system, tar bort throttelbegränsaren, tar bort P.A.I.R. ventilen och byter ut 165 Pilot air jet munstycket i förgasaren mot ett 135 so funkar kitten som dom ska. Gäller även JD kitten! På DJ kitten står det Us-models only. På Jd kitten står det inget men deras kitt är oxå annpassade för Us- modellen så klart.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top