Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Så här ser den ut. När man köper barkbusters med alu-skena så medföljer fästen för både Fatbar och std. styre. Alltså får man 2 sånna här mackapärer över som man kan göra GoPro fästen av. Borrade ett 5mm hål och i med en M5 skruv, bricka och vingmutter.
 

Bifogat

  • 001.JPG
    001.JPG
    147.2 KB · Visningar: 78
  • 002.JPG
    002.JPG
    121.7 KB · Visningar: 78

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Så här ser den ut. När man köper barkbusters med alu-skena så medföljer fästen för både Fatbar och std. styre. Alltså får man 2 sånna här mackapärer över som man kan göra GoPro fästen av. Borrade ett 5mm hål och i med en M5 skruv, bricka och vingmutter.

Tack för bilden/tipset! Då ska jag försöka bygga egna nån dag :)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag tycker att min DRZ:a är i mjukaste laget i framgaffeln och att den ibland känns lite "fladdrig" vid hårdare körning. Förra ägaren har bytt ut fjädern i bakdämparen, men framgaffeln är helt orörd.

Vad kör ni med för inställningar? Någon som har provat att byta olja, fjädrar m.m. fram?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jag tycker att min DRZ:a är i mjukaste laget i framgaffeln och att den ibland känns lite "fladdrig" vid hårdare körning. Förra ägaren har bytt ut fjädern i bakdämparen, men framgaffeln är helt orörd.

Vad kör ni med för inställningar? Någon som har provat att byta olja, fjädrar m.m. fram?
Av någon annledning erbjuder inte RaceTech eller någon annan tillverkare några hårdare fjädrar till Drz400sm. Är en 47mm kortad Showa gaffel från fabrik på dessa så RM RMZ fjädrar är för långa. Man måste helt enkelt lämna iväg gafflarna till en fjädringsguru som kan fixa till nått. Du kan ju få den shimsad hårdare och ha tjockare olja men "dive" får du nog endå vid hårda långa inbromsningar. Vet att JPA här i tråden lämna iväg sin dämpare och gafflar till Kumlins i Sala och fick grejjorna annpassade för 85kg förare på bana.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Fan jag skulle också vilja ha lite hårdare fjädrar fram, men det är alltså svårt att få tag på till ett hyffsat pris? :S
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Av någon annledning erbjuder inte RaceTech eller någon annan tillverkare några hårdare fjädrar till Drz400sm. Är en 47mm kortad Showa gaffel från fabrik på dessa så RM RMZ fjädrar är för långa. Man måste helt enkelt lämna iväg gafflarna till en fjädringsguru som kan fixa till nått. Du kan ju få den shimsad hårdare och ha tjockare olja men "dive" får du nog endå vid hårda långa inbromsningar. Vet att JPA här i tråden lämna iväg sin dämpare och gafflar till Kumlins i Sala och fick grejjorna annpassade för 85kg förare på bana.

Jo, det verkar inte bättre. Synd att det inte finns mer eftermarknadsprylar till fjädringen. Jag ska kolla med Kumlins vad de vill ha för att pimpa framgaffeln. Fixa fjädringen får nog bli ett vinterprojekt då det förhoppningsvis kommer att bli en del banåka nästa säsong.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Jag tycker min är mjuk bak går det att få den hårdare? Har justerat komp-retur men den känns ändå mjuk. Hårdare fjäder är lösningen? Hur är det med höjden går den att justera?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jag tycker min är mjuk bak går det att få den hårdare? Har justerat komp-retur men den känns ändå mjuk. Hårdare fjäder är lösningen? Hur är det med höjden går den att justera?
Det går att förspänna fjädern bak. Spänn tills du får ungefär 20mm statiskt häng(hur mycket hojjen sjunker ihop av sin egen vikt). Mät lodrätt från hjulaxeln till en punkt på bakskärmen. Ta sedan hjälp av en kompis och gör om mätningen med dig på(race hänget) bör kanske va 70-90mm. Sjunker den mer än det med dig på är fjädern för mjuk. Man ska aldrig spänna så mycket att det statiska hänget understiger 20mm då kan man börja tappa väg grepp.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Nån som har bestyckningstips? :) Kör med öppen dämpare och rostfri krök och ska på med JD kit i morgon. Kommer självklart göra 3x3 också.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
I kväll monterade jag på originalsystemet då det är dags för besiktning på onsdag. Jag tror knappast att Bilprovningen skulle uppskatta mitt Yoshi RS2 då ljudnivån är tillräckligt hög för att starta billarm.... :yoparty

Nu till det märkliga, när jag var ute och provkörde kändes det nästan som om hojen på sätt och vis gick bättre än med RS2:an. Det var bland annat nästan enklare att gasa upp den på tvåan än tidigare. Det var inte lika mycket mos i motorn, men den var mer lättkörd.

Det kan vara den extremt låga ljudnivån som lurar mig, men det spär på min tidigare misstanke om att den inte är helt rätt bestyckad. Som jag skrivit tidigare har jag bland annat problem med att motorn stannar när jag gör stoppies.

Dessutom har den tidigare ägaren plockat bort locket till luftburken och även tagit upp ett hål i kåpan. Undrar om den skulle gå bättre med en riktig 3x3-mod och översyn av bestyckningen? Någon som har koll på vad det brukar kosta att bänka hojen?
 
Last edited:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
I kväll monterade jag på originalsystemet då det är dags för besiktning på onsdag. Jag tror knappast att Bilprovningen skulle uppskatta mitt Yoshi RS3 då ljudnivån är tillräckligt hög för att starta billarm.... :yoparty

Nu till det märkliga, när jag var ute och provkörde kändes det nästan som om hojen på sätt och vis gick bättre än med RS3:an. Det var bland annat nästan enklare att gasa upp den på tvåan än tidigare. Det var inte lika mycket mos i motorn, men den var mer lättkörd.

Det kan vara den extremt låga ljudnivån som lurar mig, men det spär på min tidigare misstanke om att den inte är helt rätt bestyckad. Som jag skrivit tidigare har jag bland annat problem med att motorn stannar när jag gör stoppies.

Dessutom har den tidigare ägaren plockat bort locket till luftburken och även tagit upp ett hål i kåpan. Undrar om den skulle gå bättre med en riktig 3x3-mod och översyn av bestyckningen? Någon som har koll på vad det brukar kosta att bänka hojen?



Jag tyckte min gick bättre med db-killer i när jag besiktade min vet dock inte om det hade med ljudnivån att göra också...


Nisse Järnet

Jag kör med 155 i huvudmunstycke samt andra hacket på den röda nålen om jag minns rätt samt 3 varv något på blandskruven. Jag har samma mods i övrigt som dig.
 
Last edited:

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
En till bestyckningsfråga...

Då har man hämtat en 06 sm till frugan :tummenupp
Hojen är helt orginal förutom ett yoshi helsystem. Någon som har ett bestyckningstips för denna setup? Vad är det orginal? Tror den går lite snålt så skulle vilja feta på den lite......
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Tack för tipsen, gjorde 3x3 och satte i 25 lågfart med originalskruv ca 2,75 varv ut, 160 main, stock PAJ, blå nål med clipset på 4e och tycker den går fint. Dock ingen större skillnad mot original om jag ska lite på rövdynon :p
Låter dock helnice med öppet system :D
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
DR-Z Wheelie.jpgDR-Z.jpgJag tvättade lite idag och passade på att knäppa lite nya bilder, DR-Zn är rätt snygg enligt mitt tycke!

Blev lite slang åkning med inget proffs men:rolleyes:
 
Last edited:

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Hej alla glada! Har ströläst tråden emellanåt ett bra tag nu, fina cyklar många har!
Tänkte att det var dags att posta själv, fick kortet i tisdags och första cykeln är en givetvis en DRZ-S. Haft den o övningskört lite på, men nu har jag börjat planera trim och kanske ett SM-kit, hojen är helt original för tillfället.

Tänkte börja med jet-kit (försöka få tag i en fcr39a?), helsystem och 3x3. Vad jag har förstått är detta "måsten". Har aldrig meckat varken bil, moppe eller mc, men jag har ju inte tummen mitt i handen heller :) Vad tror ni om detta? Är det nåt man klarar av utan någon erfarenhet? Har ju i stort sett hela vintern på mig.

Tack för underhållande och lärorik läsning!
/Jocke

EDIT: Hittat en FCR39 för 2000, suttit på en KTM650 02:a. Är det bara fixa rätt bestyckning o sen slänga på?
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Hej alla glada! Har ströläst tråden emellanåt ett bra tag nu, fina cyklar många har!
Tänkte att det var dags att posta själv, fick kortet i tisdags och första cykeln är en givetvis en DRZ-S. Haft den o övningskört lite på, men nu har jag börjat planera trim och kanske ett SM-kit, hojen är helt original för tillfället.

Tänkte börja med jet-kit (försöka få tag i en fcr39a?), helsystem och 3x3. Vad jag har förstått är detta "måsten". Har aldrig meckat varken bil, moppe eller mc, men jag har ju inte tummen mitt i handen heller :) Vad tror ni om detta? Är det nåt man klarar av utan någon erfarenhet? Har ju i stort sett hela vintern på mig.

Tack för underhållande och lärorik läsning!
/Jocke

EDIT: Hittat en FCR39 för 2000, suttit på en KTM650 02:a. Är det bara fixa rätt bestyckning o sen slänga på?

Det är klart att du ska ha ett SM-kit! Det är rätt stor skillnad att köra gata med taniga endurohjul och feta motardsulor.

Jag håller med om att FCR39, helsystem (RS2 eller MRD) och 3x3 är "måsten" för att få en riktigt rolig hoj. Med en bra mekhandbok borde det inte vara några större problem att fixa det själv. DRZ:an är precis som de flesta motard/enduro-hojarna rätt lätt att skruva i. Kolla även på Youtube, där finns det t.ex. bra guider till 3x3-modden.

Du lär behöva adapterkit för insug, luftburk m.m. för att det ska passa. Det finns färdiga bolt-on kit med fugge + allt du behöver för installation från ca 400-500 $ i staterna.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top