Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag blev less på att få onda blickar av grannarna och beställde en db-killer till mitt RS2 (AMA Pro Legal Noise Reduction Insert INS-11-K). Efter att äntligen ha fått tummen ur och monterat den måste jag säga att jag är riktigt nöjd. Ljudet är inte alls lika "vasst" och hårt som tidigare.
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Det är klart att du ska ha ett SM-kit! Det är rätt stor skillnad att köra gata med taniga endurohjul och feta motardsulor.

Jag håller med om att FCR39, helsystem (RS2 eller MRD) och 3x3 är "måsten" för att få en riktigt rolig hoj. Med en bra mekhandbok borde det inte vara några större problem att fixa det själv. DRZ:an är precis som de flesta motard/enduro-hojarna rätt lätt att skruva i. Kolla även på Youtube, där finns det t.ex. bra guider till 3x3-modden.

Du lär behöva adapterkit för insug, luftburk m.m. för att det ska passa. Det finns färdiga bolt-on kit med fugge + allt du behöver för installation från ca 400-500 $ i staterna.

Verkar vara svårt att få tag på begagnat motardkit, och att skicka efter nytt känns lite väl dyrt. Har fattat som att hjul från andra modeller ska passa, men vet inte riktigt hur det funkar med distanser och dylikt. Får bli till nästa sommar, men nej, det är inte asroligt att köra asfalt med crossdäck :)

Köpte förgasaren, hittade http://www.thumpertalk.com/topic/562280-fcr-39mx-install-using-the-tt-kit/ och antar att jag behöver delarna som listas där. Den jag fick tag på hade med TPS, men det spelar väl ingen roll? Sen tror jag det blir att beställa ett MRD-system till sommarn. :yoparty

3x3-modden känns ganska rättfram efter att ha kollat på lite videoklipp, tack!

För övrigt blir det nog lite nya plastdelar, nya speglar o baklyse. Men det får bli till sommarn, pengarna springer iväg :D Förväntningarna är stora hehe
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Verkar vara svårt att få tag på begagnat motardkit, och att skicka efter nytt känns lite väl dyrt. Har fattat som att hjul från andra modeller ska passa, men vet inte riktigt hur det funkar med distanser och dylikt. Får bli till nästa sommar, men nej, det är inte asroligt att köra asfalt med crossdäck :)

Köpte förgasaren, hittade http://www.thumpertalk.com/topic/562280-fcr-39mx-install-using-the-tt-kit/ och antar att jag behöver delarna som listas där. Den jag fick tag på hade med TPS, men det spelar väl ingen roll? Sen tror jag det blir att beställa ett MRD-system till sommarn. :yoparty

3x3-modden känns ganska rättfram efter att ha kollat på lite videoklipp, tack!

För övrigt blir det nog lite nya plastdelar, nya speglar o baklyse. Men det får bli till sommarn, pengarna springer iväg :D Förväntningarna är stora hehe

Håll koll på t.ex. sporthoj, soe.se, enduromx och andra liknande forum. Det dyker upp sm-kit lite då och då. Om du ska montera hjul från en annan hoj behöver du distanser för att det ska passa. Det kan en mekanisk verkstad fixa åt dig för en liten penning. Men enklast är helt klart att få tag på ett kit anpassat för DRZ:an.

I inlägget från TT har det listat det som behövs för montering. MRD-systemet ska enligt grabbarna på TT vara klart bäst. Tänk dock på att det lever om rejält. Det är inget för den som har känsliga grannar, men om det är max effekt som gäller är MRD det enda valet.

En DRZ:a kan lätt bli dyr när man börjar gå loss på eBay... :)
 

jawker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Kisa
Hoj
MT-09 -17, CRF250R -11
Håll koll på t.ex. sporthoj, soe.se, enduromx och andra liknande forum. Det dyker upp sm-kit lite då och då. Om du ska montera hjul från en annan hoj behöver du distanser för att det ska passa. Det kan en mekanisk verkstad fixa åt dig för en liten penning. Men enklast är helt klart att få tag på ett kit anpassat för DRZ:an.

I inlägget från TT har det listat det som behövs för montering. MRD-systemet ska enligt grabbarna på TT vara klart bäst. Tänk dock på att det lever om rejält. Det är inget för den som har känsliga grannar, men om det är max effekt som gäller är MRD det enda valet.

En DRZ:a kan lätt bli dyr när man börjar gå loss på eBay... :)

Ja jag letar nog upp ett som är anpassat till DRZ:an, låter bökigt annars :p Tack för tipsen!

Har beställt alla grejer till förgasaren nu iaf, så det får bli luftburken+förgasaren till att börja med. Fattat som att det ska göra en del även utan helsystem? Lite annan bestyckning kanske bara? Har nämligen inte råd med ett sånt för tillfället. :huvet Har en utlandsresa i december, skulle kännas dumt att göra av med pengarna innan den :död

Och ja, det verkar finnas hur mycket skit som helst att göra på den, kul så länge budgeten håller :D
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
hörrni jag har lite DRZa-grejer kvar sen hojen blev stulen som jag skänker om ni kommer och hämtar det. Har ingen claimat det till mitten av nästa vecka så blir det tippen.

Ett original avgassystem (-06a) och en fin supergul framskärm. Finns i centrala Göteborg. Bara att maila på ulf.herge'snabelapa'gmail.com

Blir nog att köpa sig en ny DRZa såsmåningom men just nu skräpar bara grejerna.
 

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Vasa-Finland
Hoj
Ktm
Slänger upp några bilder på min sm 07:a från e modellen har jag plockat på: tank,bakram,luftbox,fcr sen nya kåpor med fx klibb-kit. Crd qp helsystem, protaper styre, ufo lampa och sm stänka. Sen en massa annat jag inte kommer på nu. Trevlig syykel men saknar mina gamla hojar då jag vill lyfta på framhjulet.

10959452.jpg

10959467.jpg
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Slänger upp några bilder på min sm 07:a från e modellen har jag plockat på: tank,bakram,luftbox,fcr sen nya kåpor med fx klibb-kit. Crd qp helsystem, protaper styre, ufo lampa och sm stänka. Sen en massa annat jag inte kommer på nu. Trevlig syykel men saknar mina gamla hojar då jag vill lyfta på framhjulet.

View attachment 370401

View attachment 370402


Snygg! Var köpte du kåporna samt dekalerna från? är e-modellens tank i plast?
 

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Så nu har man äntligen gått och köpt sig en fin Drza, vart en 07a sm.
Fick med lite extra delar och några som jag inte behöver..
Så om nån vill köpa en låg sadel eller en ljuddämpare som passar på original kröket så är det bara höra av sig!

Slänger upp lite bilder på den senare i veckan när den är ihopsatt igen, väntar på strypsatsen så man kan regga om den.

Det lilla jag kört den så var det bara ett stort :D
 

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Vasa-Finland
Hoj
Ktm
Snygg! Var köpte du kåporna samt dekalerna från? är e-modellens tank i plast?

Tack! Klibborna köpte jag från ebay. Kåporna delvis därifrån (framlampa,stänkskärm och gaffelbenskydden) resten från en butik i Finland. Men alla som säljer polisport och ufo lär ha samma. Japp e modellen har plasttank.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Står inför ett val... Blev biten som attan på motard nu när jag skaffade Drzn så Gixxern skall säljas. Men nu vill jag ha något värre tittar på en RMX 450 med motard kitt alt uppgradera Drzn:confused: vad tror ni drar iväg ganska bra med lite delar till Drzn 434cc förgasare m.m.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Står inför ett val... Blev biten som attan på motard nu när jag skaffade Drzn så Gixxern skall säljas. Men nu vill jag ha något värre tittar på en RMX 450 med motard kitt alt uppgradera Drzn:confused: vad tror ni drar iväg ganska bra med lite delar till Drzn 434cc förgasare m.m.
Är ju alltid frestande att testa rejsigare motarder som har modernare chassie insprutning 6växlar mer pulver osv.... men efter att nu min har slagit om på 1500mil(varav1000mil med nuvarande trimmningsgrad) har jag insett att jag nog får stå ut med den tills jag dör. Skämt åsido men inget har hänt med motorn, varken ventil eller kamkedjejustering har behövts, har manuell kamkedjesträckare och dom behöver man ju justera någon gång kanske, tight och fin i alla lager ännu. Fick ett nicasilsläpp på min första CW cylinder men det berodde inte på slitage utan på undermålig produkt och CW stod för viss del av kostnaderna till ett nytt kitt. Jag kör alltid stenhårt men byter olja ofta. Räkna med dyra service kostnader och reparationer på rejsmaskinerna.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
434cc Drz på blocket nu i Borlänge någon som är aktiv här kanske? Sugen man blev 35 något dyrt dock, den andra som låg länge på blocket gick ner till 25...
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Hmmm Jocke ska tydligen sälja sin? Vi va ut igår och lekte, sa inget om nån försäljning då. För övrigt fick vi en Bmw M6a att spänna musklerna rejält när vi låg bakom och stressa. Bjöd på några fina drifting gasningar. Fan gick ju som ett jävla skott den där bilen, så klart hadde man inte GoPron med.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Är ju alltid frestande att testa rejsigare motarder som har modernare chassie insprutning 6växlar mer pulver osv.... men efter att nu min har slagit om på 1500mil(varav1000mil med nuvarande trimmningsgrad) har jag insett att jag nog får stå ut med den tills jag dör. Skämt åsido men inget har hänt med motorn, varken ventil eller kamkedjejustering har behövts, har manuell kamkedjesträckare och dom behöver man ju justera någon gång kanske, tight och fin i alla lager ännu. Fick ett nicasilsläpp på min första CW cylinder men det berodde inte på slitage utan på undermålig produkt och CW stod för viss del av kostnaderna till ett nytt kitt. Jag kör alltid stenhårt men byter olja ofta. Räkna med dyra service kostnader och reparationer på rejsmaskinerna.

Jag kan inte göra annat än att hålla med. Min DRZ:a har precis slagit om till 1100 mil varav ca 500 mil med 434-kit m.m. Hittills har den inte krävt något underhåll förutom oljebyte då och då.

Ibland önskar jag också fler ponnysar i motorn, en sjätte växel m.m., men jag tycker inte att det är värt det om man ser till alternativen. En racemotard kräver otroligt mycket mer underhåll och driftskostnaderna kan lätt skena iväg. DRZ:an är dessutom rena komfortdrömmen jämfört med många andra modeller.

Jag kommer nog att behålla min DRZ:a ett bra tag till och köra den tills den är helt slut. Tidigare har jag bytt hoj varje säsong, men DRZ:an har en permanent plats i garaget.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
434cc Drz på blocket nu i Borlänge någon som är aktiv här kanske? Sugen man blev 35 något dyrt dock, den andra som låg länge på blocket gick ner till 25...

25' låter som ett mer rimligt pris, 35' känns lite väl dyrt.

För övrigt köpte jag 2007 en sprillans ny DRZ:a för 47'.... Det var riktigt synd att den blev stulen... :(
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Hejsan
Jag har en komplett dekompvajer med hadtag och allt som ligger efter att jag monterade kick på min DRZ400s.

Någon som vill ha den kostar bara frakten annars går den på tippen :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top