Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Om det är krashpuckar du menar så sitter det orginal på hjulaxlarna på 07orna! Om du vill ha bobiner bak får du borra å gänga i svingen.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag kör med egensvarvade puckar och genomgående M8 stång!
Det är ett alternativ, 07 har ju som sagt puckar standard.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Om det är krashpuckar du menar så sitter det orginal på hjulaxlarna på 07orna! Om du vill ha bobiner bak får du borra å gänga i svingen.

Aja, men duger! Tackar!

Jag kör med egensvarvade puckar och genomgående M8 stång!
Det är ett alternativ, 07 har ju som sagt puckar standard.

Varför kör du med puckar på en genomgående M8 stång? Finns det någon fördel jämfört med de som sitter original?

Skulle skillnaden vara stor om man monterar en Mikuni TM40 istället för den nämnda Keihin FCR39? Vilka fördelar finns med respektive? Vilken skulle passa bäst till DRZ:an med rallykammar, helsystem, luftmods samt knipsad rosa-kabel (även lägre utväxling om det gör någon skillnad).

Orginal sitter en Mikuni BSR36 (INTE TM36!:huvet) för er som inte vet.
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Aja, men duger! Tackar!



Varför kör du med puckar på en genomgående M8 stång? Finns det någon fördel jämfört med de som sitter original?

Skulle skillnaden vara stor om man monterar en Mikuni TM40 istället för den nämnda Keihin FCR39? Vilka fördelar finns med respektive? Vilken skulle passa bäst till DRZ:an med rallykammar, helsystem, luftmods samt knipsad rosa-kabel (även lägre utväxling om det gör någon skillnad).

Orginal sitter en Mikuni TM36 för er som inte vet.

Det sitter väl en bsr36 origial. Jag har en tm40 liggandes men tycker originalet är bättre. Visserligen blir det bättre och råare kraft i botten med tm40 men jag tycker det blir ryckigt och svårare att köra bakhjul (mer on-off effekt).
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Aja, men duger! Tackar!



Varför kör du med puckar på en genomgående M8 stång? Finns det någon fördel jämfört med de som sitter original?

Skulle skillnaden vara stor om man monterar en Mikuni TM40 istället för den nämnda Keihin FCR39? Vilka fördelar finns med respektive? Vilken skulle passa bäst till DRZ:an med rallykammar, helsystem, luftmods samt knipsad rosa-kabel (även lägre utväxling om det gör någon skillnad).

Orginal sitter en Mikuni TM36 för er som inte vet.
På min 06:a finns det inga orginal puckar. fördel: stadigt värre:tummenupp

Vi börjar såhär:
-Orginal förgasaren heter Bsr36 inte tm36.(vakumförgasare=skit)
-vad menar du med "rally"kammar? det är KTM's 660 org trimkam

Här har du ett billigt & beprövat koncept!
-Fcr39 annpasad för Dr-z:a
-Helsystem
-E packningar (vilket höjer kompen från 11.3:1 till 12.2:1)
-Maximalt öppnad luftburk
-Rosa kabeln
-Twin air luftfilter
Effekt: ca 40bhp istället för 30-33bhp orginal:yoparty

Tänker du på trimkammar måste du byta ut de delade ventilerna i toppen, och införskaffa bättre ventilfjädrar samt retainers för lite extremare kammar
 
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Trimm

Tog en tur med Håkan (Knutten) igår. Lär säga att hojen går kanon med fcr 39 och helsystem. Går ju på bakhjulet på gasen på 3an och med hjälp av krön på både 4 och 5an:yoparty

Hur mycket kan man öppna luftburken? Har 3*3 öppning ungefär på min
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tog en tur med Håkan (Knutten) igår. Lär säga att hojen går kanon med fcr 39 och helsystem. Går ju på bakhjulet på gasen på 3an och med hjälp av krön på både 4 och 5an:yoparty

Hur mycket kan man öppna luftburken? Har 3*3 öppning ungefär på min

Den måste gå bättre än min:rolleyes:
Vad har ni för drevning då:va

Du kan öppna ungefär 4*4 på ovansidan, och sen kan man ta upp hål i sidokåporna.
Jag har 12st 30mm hål i sidokåporna och 4*4. Ändå vill hon alltid ha mer luft än vad burken släpper in!
Tar jag bort vänster sido kåpa helt går hon bättre:)
 
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Den måste gå bättre än min:rolleyes:
Vad har ni för drevning då:va

Du kan öppna ungefär 4*4 på ovansidan, och sen kan man ta upp hål i sidokåporna.
Jag har 12st 30mm hål i sidokåporna och 4*4. Ändå vill hon alltid ha mer luft än vad burken släpper in!
Tar jag bort vänster sido kåpa helt går hon bättre:)

Och då snackar vi ändå om 100+ på föraren och minst 15l soppa i tanken:pannkyss

Kör med 14/47 på endurohjulen som satt på igår.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Tog en tur med Håkan (Knutten) igår. Lär säga att hojen går kanon med fcr 39 och helsystem. Går ju på bakhjulet på gasen på 3an och med hjälp av krön på både 4 och 5an:yoparty

Hur mycket kan man öppna luftburken? Har 3*3 öppning ungefär på min

Om man har kvar vakumförgasaren ska man inte öppna luftburken för mycket. En vakumfugge vill ha ett visst motstånd för att fungera ordentligt. Det mest beprövade är just 3x3tum. Med en flatslide (typ fcr/tm) kan du öppna upp mer. Ett råd är väl ändå att utgå från beprövad bestyckning och luftboxmod, såvida man inte har tillgång till bänk..

Vad var det för drevning på den hojen? Min med originalfugge och 14/38 supermotard gasreser på 1:an, men med 2:an behövs ett litet ryck...
Vad kostar föresten en fcr39 nu för tiden? Var köper man ifrån?
 

HåkanL

Det omöjliga tar bara lite längre tid ;)
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
XR650R
Vad var det för drevning på den hojen? Min med originalfugge och 14/38 supermotard gasreser på 1:an, men med 2:an behövs ett litet ryck...
Vad kostar föresten en fcr39 nu för tiden? Var köper man ifrån?

jag har yochi,fcr och 15/41 orginaldrevning och den gasreser sig utan problem på 2;an ,,,,

kostar ca 6500:- från tyskland fördig bestyckad och klar för drz...handlas från http://www.gashand.de/ kan varmt rekomendera dom...
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
jag har yochi,fcr och 15/41 orginaldrevning och den gasreser sig utan problem på 2;an ,,,,

kostar ca 6500:- från tyskland fördig bestyckad och klar för drz...handlas från http://www.gashand.de/ kan varmt rekomendera dom...

Ok. 6500är ändå rätt mycket pengar för en sketen förgasare. Jag har satt på ett hemmasvetsat rör och monterat ett skabbigt vance&hince slip-on på hojen nu iaf. Gav nog lite extra kraft på låga varv och lite rappare gassvar, om inte annat ett bra mycket skönare ljud. Nu hör man ju att det är en stånka.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Kolla på Ebay efter förgasare.
Går att köpa nya fcr39 billigt nu iom låg dollarkurs.
Kommer inte ihåg summan men betydligt billigare än 6500:- i allafall :)
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Det sitter väl en bsr36 origial. Jag har en tm40 liggandes men tycker originalet är bättre. Visserligen blir det bättre och råare kraft i botten med tm40 men jag tycker det blir ryckigt och svårare att köra bakhjul (mer on-off effekt).

BSR36 såklart! Nu skämms jag lite...:gnissla

På min 06:a finns det inga orginal puckar. fördel: stadigt värre:tummenupp

Jodå, men då låter jag mina sitta på!:tummenupp

Vi börjar såhär:
-Orginal förgasaren heter Bsr36 inte tm36.(vakumförgasare=skit)
-vad menar du med "rally"kammar? det är KTM's 660 org trimkam

Tänker du på trimkammar måste du byta ut de delade ventilerna i toppen, och införskaffa bättre ventilfjädrar samt retainers för lite extremare kammar

Med "rallykammar" menar jag trimkammar, lite slarvigt uttryckt. De jag hade tänkt vad t.ex. Webcams eller Hotcams som inte är allt för extrema, möjligtvis ett par Yoshimura...
Självfallet ska toppen ses över, så okunnig är jag inte:rolleyes:, men du menar att TM40:n inte alls är lika avstämmd till DRZ:an som FCR39:an?
Om så är fallet så är det ju bara att börja jaga en FCR39:a!

(Ligger fortfarande på tandestadiet, men åtminstone ska helsystem och lite basic mods åtgärdas!)
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
(Ligger fortfarande på tandestadiet, men åtminstone ska helsystem och lite basic mods åtgärdas!)

Om du har tid/lust så byt cylinderfotspackningen till den tunnare från e-modellen. Det är en del jobb men arbetet är ju gratis om du gör det själv. Den tunnare cylinderfotspackningen ger ett lite bättre orr i botten.

Sen kan man göra en lång lista på allt onödigt som går att ta bort från hojen. Ex hjälmlås, returledningstjosan som sitter på vänster sida av motorn, överflödningstanken till kylarvätskan mm, mm.

En ombestyckad originalförgasare, en öppnad luftburk och öppnare avgas ger en helt ok hoj att leka med.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Om du har tid/lust så byt cylinderfotspackningen till den tunnare från e-modellen. Det är en del jobb men arbetet är ju gratis om du gör det själv. Den tunnare cylinderfotspackningen ger ett lite bättre orr i botten.

Sen kan man göra en lång lista på allt onödigt som går att ta bort från hojen. Ex hjälmlås, returledningstjosan som sitter på vänster sida av motorn, överflödningstanken till kylarvätskan mm, mm.

En ombestyckad originalförgasare, en öppnad luftburk och öppnare avgas ger en helt ok hoj att leka med.

Jag anser att det är för mycket jobb för att det ska vara värt att bara byta till tunnare cylinerfotspackning, men om det blir tal om vassare kammar, portning eller liknande så passar jag på att byta packningen på samma gång.
Ska bli kul att se vad den kan prestera!
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top