Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
BSR36 såklart! Nu skämms jag lite...:gnissla



Jodå, men då låter jag mina sitta på!:tummenupp



Med "rallykammar" menar jag trimkammar, lite slarvigt uttryckt. De jag hade tänkt vad t.ex. Webcams eller Hotcams som inte är allt för extrema, möjligtvis ett par Yoshimura...
Självfallet ska toppen ses över, så okunnig är jag inte:rolleyes:, men du menar att TM40:n inte alls är lika avstämmd till DRZ:an som FCR39:an?
Om så är fallet så är det ju bara att börja jaga en FCR39:a!

(Ligger fortfarande på tandestadiet, men åtminstone ska helsystem och lite basic mods åtgärdas!)

Tjena...
Jag har ingen erfarenhet av TM40 för Drz:an, men vad jag vet är att man inte ska använda en större fugge än 39:an till 400cc.
För att kunna använda en FCR41:a Tex. Krävs att du har minst 434cc ,portat,hög komp, vassa kammar (typ RHC187) och ett ordentligt avgassystem!
Ändå tvingas man plugga lågfartsluften!

Sammanfattning:
-FCR39Mx För 400cc oavsett trimningsgrad!!! (40-50+Bhp)
-FCR41Mx för 434cc och uppåt med hög trimningsgrad!!!(50+Bhp & uppåt)
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
äntligen så fick man tid över att byta från dubbdäck till motardsulor :yoparty satan va gott och få brassa lite. Kändes lite slingrig så vid en kontroll av däcktryck så kom svaret 0,5 fram och bak :D men däcken blev ju varma fort.

Jag kör med Edelbrock 40, Yoshimura helsystem, 3x3 mod, borrad sidokåpa till luftburken, Twin air luftfilter.

Borde nog ta en tur till en bänk för att se men hon känns väldigt rapp :tuttar

Fick ett kanonpris på gasaren från en bekant i Texas annars hade man spart up till en FCR39 som skall vara den optimala gasaren enligt alla som provat.

Blev däremot rekomenderad av Suzuki att köpa en TM40 :va

Man önskar ju att man en dag får råd att köpa ett 434 kit + steg 2 kammar
eller kanske ett sådant här

DRZ 449 Motor Kit
3459.jpg
 
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Fick ett kanonpris på gasaren från en bekant i Texas annars hade man spart up till en FCR39 som skall vara den optimala gasaren enligt alla som provat.

Blev däremot rekomenderad av Suzuki att köpa en TM40 :va

Spännande att du blev rekommenderad TM40:an... fick du svart på vitt varför den skulle passa bäst?
Hittade själv knappt någon info om DRZ+TM40, bara att den ska vara jävlig att ställa in ordentligt!:näsblod
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Spännande att du blev rekommenderad TM40:an... fick du svart på vitt varför den skulle passa bäst?
Hittade själv knappt någon info om DRZ+TM40, bara att den ska vara jävlig att ställa in ordentligt!:näsblod

Nej det kunde dom inte förklara men eftersom en kille som jobbade som mek på Suzuki hade det på sin och den gick nå gröndjävligt så då måste den vara bra :va

Jag frågade ju om inte fcr39 var bättre men det "trodde" dom inte :rolleyes: då berättade jag att hela TT forumets medlemmar hyllar den men dom sa att det beror nog på att det är i USA och dom har annat typ av väder mm kanske var en prao man fick snacka med :confused:
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nej det kunde dom inte förklara men eftersom en kille som jobbade som mek på Suzuki hade det på sin och den gick nå gröndjävligt så då måste den vara bra :va

Jag frågade ju om inte fcr39 var bättre men det "trodde" dom inte :rolleyes: då berättade jag att hela TT forumets medlemmar hyllar den men dom sa att det beror nog på att det är i USA och dom har annat typ av väder mm kanske var en prao man fick snacka med :confused:

Ja en prao var det nog:D

40mm är stort på 400cc.

Det beror alltid på vem du pratar med, FCR39:an är ett säkert kort.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Ja en prao var det nog:D

40mm är stort på 400cc.

Det beror alltid på vem du pratar med, FCR39:an är ett säkert kort.

på tomgång så låter det som om den skall suga in både filter och lufburk :D

trodde först att det läckte som ett såll någonstans :gnissla men det var bara gasaren som sög i sig :yoparty
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Edelbrocken som du har, går den på ett sånär att jämföra med Mikuni TM40?:va

vet faktiskt inte
saxat från deras sida:
Edelbrock Performer Series off-road carbs are designed for today’s high-performance four-stroke engines, providing improved power and throttle response through out the rpm range. The accelerator pump allows crisp throttle response and added external tuneability for applications that demand a broad powerband. Every Performer Series Edelbrock ATV carb offers these outstanding features
main_intro.jpg

drz400s.gif

ADJUSTABLE ACCELERATOR PUMP - Adjustable pump offers instant throttle response and easy starting capability
EASILY ADJUSTABLE - Externally adjustable needle height for easy low speed fuel calibration
THROTTLE SHAFT BEARINGS - Sealed 440 stainless steel shaft bearings allow for a lifetime of smooth throttle operation
HARD ANODIZED FLAT SLIDE - Hard anodized aluminum slide makes for wear resistance and exceptionally smooth rideability
CARBURETOR BODIES - Electroless nickel plated finish for durability and good looks
COMPLETE KITS - All Edelbrock Carb Kits include all necessary hardware for installation and tuning plus high-quality Motion Pro throttle cables
WET-FLOW TESTED - Every Edelbrock motorcycle carb is wet-flow tested before packaging for quality assurance
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
på tomgång så låter det som om den skall suga in både filter och lufburk :D

trodde först att det läckte som ett såll någonstans :gnissla men det var bara gasaren som sög i sig :yoparty

Ja mycket luft konsumerar de:)

Det har varnats en heldel på TT för Edelbrocken, så här kommer två frågor:
-Hur bestyckade du din?
-Är du nöjd med resultatet?
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Ja mycket luft konsumerar de:)

Det har varnats en heldel på TT för Edelbrocken, så här kommer två frågor:
-Hur bestyckade du din?
-Är du nöjd med resultatet?

den var bestyckad när jag fick den av själva Eddie på TT som gjort detta åt Doug som bor i Texas jag ska kolla med honom :)
Och jag är nöjd tycker det är stor skillnad från orginal bakhjul ettan, tvåan med endast gas trean med ryck och tillbakaflytt av vikten :yoparty
svarar direkt. Får väll se lite mer i sommar kanske en sväng till rörken eller två (gokartbana) samt en bänkkörning :tummenupp
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
den var bestyckad när jag fick den av själva Eddie på TT som gjort detta åt Doug som bor i Texas jag ska kolla med honom :)
Och jag är nöjd tycker det är stor skillnad från orginal bakhjul ettan, tvåan med endast gas trean med ryck och tillbakaflytt av vikten :yoparty
svarar direkt. Får väll se lite mer i sommar kanske en sväng till rörken eller två (gokartbana) samt en bänkkörning :tummenupp

Ok, kul:tummenupp
axpump är livets melodi ...
 
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
vet faktiskt inte saxat från deras sida...

Det där säger inte så mycket, men håller nog på en FCR39:a som första val, men om en TM40 dyker upp till rätt pris så tjackar den istället!:tummenupp

Ingen som har monterat ett 449cc stroker kit på sin DRZ?:rolleyes:
Någon som vet på en ungefär vad det kostar att borra upp cylindern 2mm?:tungan
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det där säger inte så mycket, men håller nog på en FCR39:a som första val, men om en TM40 dyker upp till rätt pris så tjackar den istället!:tummenupp

Ingen som har monterat ett 449cc stroker kit på sin DRZ?:rolleyes:
Någon som vet på en ungefär vad det kostar att borra upp cylindern 2mm?:tungan

Att borra cylinder 2mm ger inget för pengarna(1-2hk?), minst 4mm som Athena 434.
Det är spalten mellan ventilernas ytterkanter och cylinderväggen man vill åt med att montera bigbore.

Själva volymökningen är inte det som ger det extra pulvret, utan att du utnyttjar mera av din topps flödespotential:tummenupp

Man kan utan problem ta upp STD cylindern till 94.5mm (440cc)
Athenan är 94mm (434cc)

Här kommer ett inlägg om detta från supermototrimtråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3323981&postcount=368

Däremot att hänga i Yoshi's strokervev vore gott:yoparty
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Att borra cylinder 2mm ger inget för pengarna(1-2hk?), minst 4mm som Athena 434.
Det är spalten mellan ventilernas ytterkanter och cylinderväggen man vill åt med att montera bigbore.

Själva volymökningen är inte det som ger det extra pulvret, utan att du utnyttjar mera av din topps flödespotential:tummenupp

Man kan utan problem ta upp STD cylindern till 94.5mm (440cc)
Athenan är 94mm (434cc)

Här kommer ett inlägg om detta från supermototrimtråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3323981&postcount=368

Däremot att hänga i Yoshi's strokervev vore gott:yoparty

Det du menar är alltså att det är bättre att endast montera ett stroker kit, utan oversize kolv. Eller att slå på stort och köra mega kolv + stroker kit?
Dvs kostnaden för att borra 2mm får man inte igen? Iof låter det rimligt...
Skulle smaka med ett stroker kit! :yoparty (Men det blir inte gjort denna sommar i varje fall!)

Får man fråga varför du har borrat upp din och inte slängt dit en strokervev istället? Ger samma kubik, men borde inte en strokervev ge mer kraft på hela registret på ett annat sätt än bigbore samt betydligt finare "vrid-kurva"?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det du menar är alltså att det är bättre att endast montera ett stroker kit, utan oversize kolv. Eller att slå på stort och köra mega kolv + stroker kit?
Dvs kostnaden för att borra 2mm får man inte igen? Iof låter det rimligt...
Skulle smaka med ett stroker kit! :yoparty (Men det blir inte gjort denna sommar i varje fall!)

Får man fråga varför du har borrat upp din och inte slängt dit en strokervev istället? Ger samma kubik, men borde inte en strokervev ge mer kraft på hela registret på ett annat sätt än bigbore samt betydligt finare "vrid-kurva"?

Det jag menar är att, man vinner inget på endast 2mm överborrning!
Om du ska få en bra ventilspallt på yttersidan, lär du öka borret minst 4mm!

Jag själv gillar inte långslagiga motorers karaktär,62.6mm i std stroke räcker gott.(De dalar av tidigare i registret & blir mer svårkörda på tex gokartbanor genom att det vill resa sig lättare på låga varv)
Om jag hadde bara strokat motorn hadde jag inte fått någon ventilspallt, och misst endel av varvilligheten.(Jag strävar efter ett långt varvtalsegister)

Jag rekomenderar verkligen inte att du bara ökar slaget 5mm, du kommer inte få vad du vill för pengarna, däremot,4mm överborr och 5mm stroke:yoparty
Dr-z475=94.5mm*67.6mm
Dr-z470=94mm*67.6mm
Dr-z440=94.5mm*62.6mm
Dr-z434=94mm*62.6mm
Dr-z400=90mm*62.6mm
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det skulle smaka med en bildsamling på Svenska Dr-z:eek:r här i forumet ...
-Åkbilder
-Stillbilder
-Filmer
-M.M

(För regniga dagar)
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Ville bara säga hej! Hämtade min flång nya DRZ400SM-07:a igår och idag skall jag sätta sågen i den.

Det är inte så farligt som det låter skall bara kapa av den otroligt fula reflex hållaren bak och flytta upp reflexen så den hamnar i underkant av reg plåten.

Har sett att en del har beställt bakljus + hållare från USA som är riktigt smäckra. Är det någon som känner till om det finns liknande led baklampa med reg plåtsbelysning att få tag på i Sverige och sen göra en egen hållare att fästa den med. Hållaren såg ju inte speciellt avancerad ut.

Undrar också om någon vet hur det ser ut under den koniska slutändan på ljuddämparen. Andra modeller har ju 3st. skruvar som håller fast slutändan, medan min är konisk och punktad på insidan dämparen. Undrar bara om det sitter skruvar innanför så man kan modda för lite bättre ljud.

M.V.H Peter
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Om jag inte miss minner mig helt är detta ritningen till lysfästet för Dr-z:an.
Sen skulle jag inte smalna av formen på mittet pga vibrationer men men. du har ju måtten iaf:)
 

Bifogat

  • bracket.png
    bracket.png
    16.2 KB · Visningar: 86
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top