Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jaha dom är allment bräckliga :gnissla ? Om man liks måste byta ventiler vid kambyte så är det ju betydligt kuligare att fippla in större ventiler såklart:tummenupp
Vilken sorts ventiler var det du hadde nu igen (senil) för dom verkar ju onekligen var stenbra i hållbarhet. Vilket matrial är dom gjorda i? Märke?

Visa nu ditt helmliga projekt:D

Jag har RHC's ventiler i rostfritt + coating. (36/29)
Om man ändå ska byta ventilerna på en beg topp, och har en Athena434cylinder (stora ventilurtag) så skulle jag plocka i +1mm när man ändå är tvungen att skära sätena för att det ska funka med nya ventiler:)

DR-Z:ans orginal ventiler är 2 delade likt en gammal V8 från urminnestider:mad:

Haha, nejdu! Ja kan säga så mycket som att det är rejält överborrat:D
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Har fixat lite med hojen nu under vintern.

Vart får man tag i ett lämpligt klistermärke (att köpa över disk) för att täcka över där lyfttrycks dekalen satt? :gnissla

Snyggt!! Men nu måste du dumpa dom där 80-tals speglarna. Vintermek? Du har ju grönt i rabatterna! Måste va sommar i solna HaHa! Du skulle ha värmt klistermärket med varmluftspistol innan borttagning, då hadde allt klister följt me.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Snyggt!! Men nu måste du dumpa dom där 80-tals speglarna. Vintermek? Du har ju grönt i rabatterna! Måste va sommar i solna HaHa! Du skulle ha värmt klistermärket med varmluftspistol innan borttagning, då hadde allt klister följt me.

haha, nu är det snö här iaf :)
ajdå, hade inte en tanke på att värma klistermärket :gnissla

Mja på speglarna gäller nog "funktion före utsende" för min del
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
+7idag, så mycket för nya vinterdäck:D ! Ja ja, Athena 434 cylindern landa idag, tycker den ser trevlig ut:)! MEN i instruks manualen står det: we suggest replacing piston after 15 running hours!?! Det tycker jag värka vara BS... Menar jag har läst om dom som kört orginal kolven till 50000 km utan att byta, så mycket kan ju inte 36cc göra. Har själv tänkt ca 25000 km vid kolv byte.
JPAracing, hur långt tror du att du kör före kolvbyte?
 
Last edited:

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Tjena! såg att några av er har satt burkar typ som redbull runt era gasdämpare! Hur har ni fått fast dom där?
Som unclesam sa, skär upp den så den passar och använd dubbelhäftande tejp. Mer behövs knappt, busenkelt :)
lägg upp bild (om) efter du fixat det :tungan

Har fixat lite med hojen nu under vintern.

Acerbis framskärm
Drc bakljus
Biltema led blinkers

Och lite dekaltrim
*bilder*
Vart får man tag i ett lämpligt klistermärke (att köpa över disk) för att täcka över där lyfttrycks dekalen satt? :gnissla
Nice! Svart/Orange på en DRZ har jag inte sett innan:hojsmilie , kul med något unikt :tummenupp
_________________

Är det någon som vet hur man ställer fjädringen/dämpningen på DRZan, Vill ha den styvare för att få mer stabilitet när jag kör bakhjul. Måste man byta fjäder då eller kan man spänna/ställa in det någonstans?
tacksam för svar :Bugar
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Är det någon som vet hur man ställer fjädringen/dämpningen på DRZan, Vill ha den styvare för att få mer stabilitet när jag kör bakhjul. Måste man byta fjäder då eller kan man spänna/ställa in det någonstans?
tacksam för svar :Bugar

Jag ställer min kompression så hårt som möjligt för att få en lite stummare gaffel. Vill man kan man byta till en något mer trögflytande gaffelolja och/eller ha mer olja i gaffeln för att minska luftspalten. Räcker inte detta så får man byta fjädrar eller byta gafflar helt...

Bak kör jag med "standard"häng och något hårdare inställning...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
+7idag, så mycket för nya vinterdäck:D ! Ja ja, Athena 434 cylindern landa idag, tycker den ser trevlig ut:)! MEN i instruks manualen står det: we suggest replacing piston after 15 running hours!?! Det tycker jag värka vara BS... Menar jag har läst om dom som kört orginal kolven till 50000 km utan att byta, så mycket kan ju inte 36cc göra. Har själv tänkt ca 25000 km vid kolv byte.
JPAracing, hur långt tror du att du kör före kolvbyte?

Gämför kolvarna. Kolla in anliggningsytor och längd på kolvarna. Skulle tro att org kolven är gjuten och då kör man längre i tim eller mil än en smidd somtroligast följer med denna cylinder.. 5000mil på en xr kolv som är standard och gjuten är ingen farta. Men byter man till ex Wiseco som är smidd får man nog dra der till ca 2500-3200 mil och då har Wisecon ca 20% mindre kontaktyta mot cylinder!!


Allt är beroende på varvtal och hur myet midre kontaktyta den smidda kolven har ! Om du inte kommer varva mer dvs inte byta kam så så kan du förmodligen köra 2000 mil åtminstonde med täta filterrengöringar och rätt olja. "Förutsatt att den är högst 15% mindre i kontaktyta och inte 40% mindre!! Då åker du bara 700mil om ens det:näsblod Ex på sådan kolv crf 450.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag ställer min kompression så hårt som möjligt för att få en lite stummare gaffel. Vill man kan man byta till en något mer trögflytande gaffelolja och/eller ha mer olja i gaffeln för att minska luftspalten. Räcker inte detta så får man byta fjädrar eller byta gafflar helt...

Bak kör jag med "standard"häng och något hårdare inställning...

Ok tack, bör tillägga att det var främst den bakre jag menade, men det finns ju någon grej på gastuben man kan in och skruva på tro jag?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
+7idag, så mycket för nya vinterdäck:D ! Ja ja, Athena 434 cylindern landa idag, tycker den ser trevlig ut:)! MEN i instruks manualen står det: we suggest replacing piston after 15 running hours!?! Det tycker jag värka vara BS... Menar jag har läst om dom som kört orginal kolven till 50000 km utan att byta, så mycket kan ju inte 36cc göra. Har själv tänkt ca 25000 km vid kolv byte.
JPAracing, hur långt tror du att du kör före kolvbyte?

Du kan åka bra länge med Athena kolven, 15tim enligt din bok är för att de ska vara säkra från rädda amerikaner:hihi

kort sagt kör tills den börjar förbruka olja som de säger på TT, Ja kommer byta min kolv vid ca:1500mil är tanken. Då visar det sig hur den ser ut:)
(Men då är effekt utaget högt värre)
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Tack för infon Jpa och Boost! 15 timmar är löjligt lite, så vid evt reklamasjoner pga ras är dom ju hel garderade, för ingen följer dom anvisningarna oavsett:D Lokala cross handlaren menade att det går lika bra att köra in på syntet som med mineral. Jag tänkte använda mineral dom första timmarna, och så evt. byta till syntet. Räcker det med ett oljebyte efter ett par timmar, för å få ut all metall slagg eller lönar det sig med flera?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tack för infon Jpa och Boost! 15 timmar är löjligt lite, så vid evt reklamasjoner pga ras är dom ju hel garderade, för ingen följer dom anvisningarna oavsett:D Lokala cross handlaren menade att det går lika bra att köra in på syntet som med mineral. Jag tänkte använda mineral dom första timmarna, och så evt. byta till syntet. Räcker det med ett oljebyte efter ett par timmar, för å få ut all metall slagg eller lönar det sig med flera?

Kör in motorn på helsyntet.
Nu ska du ju bara byta cylindern va? byt oljan ganska snart efter första körningen (ca:20min ifall det skulle vara någon smutts av div orsaker) och sen en gång till efter ca:20-50mil om du vill vara super noga. annars är det bara att gasa!
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Har tagit bort orginalspeglarna idag och monterat ett par som jag hittade på AD-Center. Den på vänster är vidvinkel och den andra platt. Funkar bättre än jag trodde. Här är några bilder på det hela.

P1090002.jpg

P1090001.jpg
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Har mailat rollers mc och Stockholms MC-Varuhus ang priser på yoshimura rs3 slipon och rs2 helsystem:

Båda hade samma pris:

Yoshimura RS-3 slipon i rostfritt kostar 4950:- (357 dollar på yoshimuras hemsida)
Yoshimura RS-2 helsystem kostar 7500:- (545 dollar på yoshimuras hemsida)

4950 spänn känns blodigt för ett jäkla slipon!



Någon som känner till något ställe i europa eller staterna som har motsvarande pris som på yoshimuras hemsida?

altenativt något ställe i sverige som säljer billigare slipons.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top