Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Problemet med att ha en ännu högre 5:a lär bli att motorn inte riktigt orkar. Femman är ju redan lite som en överväxel. Jag hade tidigare 16/38 drevning på min sm och det funkade bra ända till man skulle lägga i 5:an. Hoppet mellan 4:an och 5:an blev för stort.

Det bästa vore nog isf att byta utväxling även i 4:an. Eller helst bara lägga till en växel om det nu är möjligt.


Jag ser för mig typ orginal S drevning, med utgångs punkt.... Så det går att köra skog och landsväg. 16/38 är ju rätt hög utväxling, men spelar kanske inte så stor roll på en sm.
Jag har begränsad kunnskap om växellådor, men om det räcker med att bara byta två drev, så är det helt klart en intressant mod! Jag tror att å lägga in en till växel är svårt, om man inte har stor kunnskap, och mycket tid. Vet att lelles sålde 6 växel kit til Honda mt/mb 5 dock:)
 

HåkanL

Det omöjliga tar bara lite längre tid ;)
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
XR650R
Julklapp

Nu är julklappen monterad...blir kul till sommarens stigfinnarturer:yoparty
 

Bifogat

  • 20090215071.jpg
    20090215071.jpg
    169.2 KB · Visningar: 152

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag ser för mig typ orginal S drevning, med utgångs punkt.... Så det går att köra skog och landsväg. 16/38 är ju rätt hög utväxling, men spelar kanske inte så stor roll på en sm.
Jag har begränsad kunnskap om växellådor, men om det räcker med att bara byta två drev, så är det helt klart en intressant mod! Jag tror att å lägga in en till växel är svårt, om man inte har stor kunnskap, och mycket tid. Vet att lelles sålde 6 växel kit til Honda mt/mb 5 dock:)

Ja 16/38 var lite väl högt, visserligen har sm-hjulen en mindre rullomkrets. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att 16/38 på sm motsvarar 15/38 med offroadhjul (som har större rullomkrets). Det var precis mt5-modden jag tänkte på, men det är kanske inte genomförbart i drz:ans block. Om det väl ska ändras utväxling så tror jag att det hade varit bäst att även höja fyran något för att slippa "moppe i uppförsbackefenomenet" när man lägger i 5:an.

Okej, har du någon möjlighet att tareda på det tror du? flyttade du nålen något?

Tror jag satte i ett 155 huvudmunstycke, eller om det var 160 när jag satte på ett öppnare avgassystem. Lågfart och nålhöjd var justerat från tidigare ägare vid 3x3-modden, så där har jag ingen riktig koll. Kolla på www.thumpertalk.com och gå in i drz-forumet. Där lär ligga en handfull bestyckningstrådar.

När jag köpte hojen satt där ett 150 huvudmunstycke och då tvekade hojen något på högvarv. Jag har inte bänkkört eller mätt avgasvärdena men hojen går nu rent och stiftet ser fint ut. Att köpa dj-kit är att slänga pengarna i sjön enligt min och många andras mening. Anledningen till att många jenkare gör det är att deras org.förgasare kommer med någon hokuspokusnål som måste bytas ut för att kunna justeras... Tänk också på att det är skillnad på måttenheterna mellan mikunis och dj munstyckena är helt olika. Ett 155mikuni-munstycke är mycket mindre än ett 155dj-munstycke.
//Ola
 
Last edited:

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Ja 16/38 var lite väl högt, visserligen har sm-hjulen en mindre rullomkrets. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att 16/38 på sm motsvarar 15/38 med offroadhjul (som har större rullomkrets). Det var precis mt5-modden jag tänkte på, men det är kanske inte genomförbart i drz:ans block. Om det väl ska ändras utväxling så tror jag att det hade varit bäst att även höja fyran något för att slippa "moppe i uppförsbackefenomenet" när man lägger i 5:an.

Ahhh... Sm-hjul! Då är det ju inte så högt:) Min är en lv reggad e, skal montera 434cc cylinder så fort garaget blir varmt, så jag tror att den orkar med en lite högre femma.
Men kom att tänka på en grej idag! Växlarna dreven sitter ju mot varandra, och ena sidan blir dom mindre och mindre, på andra blir dom större och större för varje växel. Kanske det går att använda orginal dreven från en annan drz'a men bara vända dom? Om man hitar en ok ratio för antingen 1'an eller 5'an och det passar med evt "hakar" på sidorna av dreven?


Edit: Kollade på en bild av en delad växellåda, och tror jag har missat något i funktionen, det ser ut som att det är 2 drev par som är i kontakt med varan samtidigt, hur går det till?
 
Last edited:

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Har kollat lite till på växel lådan, på manualen som är visad till i början av tråden. Växellådan är en fantastisk uppfinning:) Inte konstigt att jag ej fösrtått mig på den tidigare:D Det ser ut som 1:an är svarvad ur stålet på axeln på countershaft sidan, så den går det knappast att ändra på, men dom andra går om man hittar rätt drev! Hadde man en lös växellåda kunde man sett om det gick å "vända" ett drev par, OM det skulle passa med tänder och splines...
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Monterade mitt hemma gjorda kedjeskydd idag.

P1310003.jpg
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
snyggt, ser ut som den är köpt :)

Tycker du skall köpa en acerbis supermotard framskärm :tummenupp
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Ja det blev väl inte så tokigt. Lustigt när du nämner det, väntar på att sportdepån skall få in framskärmen nästa vecka.
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Jag sågade ut den med bågfil och sticksåg av en 4mm tjock gammal vägskylt jag hade liggandes på jobbet, som jag sedan slipade av färgen på och polerade.

M.V.H Peter
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Cool, nån som har specifikationer och pris på den?
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Har kollat lite till på växel lådan, på manualen som är visad till i början av tråden. Växellådan är en fantastisk uppfinning:) Inte konstigt att jag ej fösrtått mig på den tidigare:D Det ser ut som 1:an är svarvad ur stålet på axeln på countershaft sidan, så den går det knappast att ändra på, men dom andra går om man hittar rätt drev! Hadde man en lös växellåda kunde man sett om det gick å "vända" ett drev par, OM det skulle passa med tänder och splines...

Hade varit så jävla grymt om man lyckades fixa det. Min är drevad 14-52 så det hade verkligen behövts :D (börjar tröttna på att ligga o långköra i 70km/h:näsblod)


Förövrigt tryckte jag på mitt kit med ny baklykta/blinkers/skärm idag :yoparty
Måste bara sätta på en liten skyltbelysning och reflex på ett smidigt sätt så man slipper griniga poliser :)
 

Bifogat

  • newtailightkit.jpg
    newtailightkit.jpg
    89.1 KB · Visningar: 136
Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Måste bara sätta på en liten skyltbelysning och reflex på ett smidigt sätt så man slipper griniga poliser :)
Liiite snyggare än original (understatement). :tummenupp
Har du inte skyltbelysning i baklyset (nedåtriktade vita lysdioder)? Reflexen kan man fästa bakom skylten så att en bit av den sticker ner under skylten.
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Hade varit så jävla grymt om man lyckades fixa det. Min är drevad 14-52 så det hade verkligen behövts :D (börjar tröttna på att ligga o långköra i 70km/h:näsblod)

Jag tror att det går att göra på två sätt: Hitta drev från en annan suzuki modell som passar. En kugg högre skal ge ca 10% högre utväxling har jag hört. Andra sättet är om man är flera stycken och vet om en verkstad som kan tillvärka dreven och kan göra en grupp beställning.

Snygg baklampa by the way, vad heter den?
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Liiite snyggare än original (understatement). :tummenupp
Har du inte skyltbelysning i baklyset (nedåtriktade vita lysdioder)? Reflexen kan man fästa bakom skylten så att en bit av den sticker ner under skylten.
Nja jag tänkte skära ut en ruta under lampan o sätta i klar plast, men annars finns det jätte små skyltbelysningar med några klara dioder eller en som ser ut som en skruv med en stark diod man sätter i ena hörnet på skylten. Får se var jag sätter reflexen, skall ha en "12 o'clock bar" över som tar i innan skylten så den får inte sticka ut för långt.

Jag tror att det går att göra på två sätt: Hitta drev från en annan suzuki modell som passar. En kugg högre skal ge ca 10% högre utväxling har jag hört. Andra sättet är om man är flera stycken och vet om en verkstad som kan tillvärka dreven och kan göra en grupp beställning.
Snygg baklampa by the way, vad heter den?

Jag vet väldigt lite om hur en växellåda funkar, ännu mindre hur DRZans ser ut :näsblod men 10% är väl ganska mycket? Frågan är hur de andra DRZ modellerna är "växlade", S och SM är väl antagligen samma:confused: ? Sen vet jag inte om det finns någon annan suzuki modell som har samma växellåda, RM-Z?


Lampan vet jag inte var den heter, har sett den på flera ställen bla Honda. Skärmen och lampan satt ihop, blinkerserna beställde jag över nätet :)
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Alla DR-Z moddeller har samma växellåda.
Jag tycker att det är förstort kliv till femman, där skulle det sitta fint med en lägre femma och en 6 växel:)

Dock så orkar 434:an varva ur fullt med 16/41 (ca:182kmh ärlig fart om jag räknat rätt) inom en gaska kort sträcka.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Alla DR-Z moddeller har samma växellåda.
Jag tycker att det är förstort kliv till femman, där skulle det sitta fint med en lägre femma och en 6 växel:)

Dock så orkar 434:an varva ur fullt med 16/41 (ca:182kmh ärlig fart om jag räknat rätt) inom en gaska kort sträcka.

Aha ok.
Verkar som vi har olika problem , jag vill tvärt om ha ett ännu högre hopp till 5an :D . En sjätte växel hade ju varit optimalt men går det verkligen att fixa? Enklare att ersätta de befintliga än att trycka i en till :gnissla
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Att bygga om lådan är inte lätt, sattsa på andra åtgärder ist!
Vässa upp din Z:a ist och dreva den, då orkar den endå!
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Dock så orkar 434:an varva ur fullt med 16/41 (ca:182kmh ärlig fart om jag räknat rätt) inom en gaska kort sträcka.

Du har räknat rätt! Enligt de här programmet ska de va 181km/h med orginal bakdäck, 16/41drevning och ett varvstopp på 10k. http://www.gearingcommander.com/ Jävligt bra programm! Man kan ändra många variabler och se va som händer.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top